نویسنده این موضوع
عبارت معماری منظر دلالت بر حرفه ای دارد که قصد آن طراحی و ساماندهی منظر است؛ بنابراین تعریف مفهوم منظر به شناخت دامنه فعالیت این حرفه کمک خواهد کرد.
منظر به یک معنا محیط پیرامون است و بر فضای ملموس و رویت پذیر اطلاق میشود اما در معنای دیگر دلالت بر ذهنیتی دارد که در انسان به واسطه مواجهه با این فضای کالبدی، نقش میبندد. در حالتی دیگر میتوان منظر را ترکیب این دو یعنی پدیدهای مرکب از ذهنیت و عینیت تعریف کرد.
در تعریف ساده و ابتدایی از معماری منظر گفته میشود که این رشته تلفیقی از علوم مهندسی شهرسازی و مهندسی معماری است که به طراحی و فضاسازی در محیط باز میپردازد. معماری منظر میتواند مربوط به یک بنا، پارک (بـ*ـو*ستان) و غیره باشد.
اما واقعیت این است که چنین تعریفی احتمالاً در آمریکا طرفدارانی داشته باشد. در تعریف معماری منظر در اروپا بیشتر بر جنبههای انسانی و ذهنی آن تأکید میشود و این رشته مستقل بهشمار میرود.
به عنوان مثال کوین لینچ در دهه ۸۰ میلادی چنین دیدگاهی به معماری منظر دارد (که البته امروزه دارای اعتبار نیست): «معماری منظر همان طراحی شهری ولی در سطح پایین است. معماری منظر در مورد انسان و نحوهٔ آرامش آن بحث میکند؛ یعنی هرچه قدر معماری منظر ما بهتر باشد، منظر ما در همهٔ زمینهها -چه در زمینهٔ فرهنگی و چه در زمینهٔ اجتماعی- پیشرفت خواهد کرد.»
در بیشتر تعریفها از معماری منظرو بیش از همه؛ بر تقویت ارتباط میان انسان و طبیعت و محیط تأکید شدهاست. همچنین به عنوان هنر و دانش تنظیم شرایط و زمینهسازی درک زیبایی و احساس خوشی و آسایش در محیطهای طبیعی و انسان ساخت، بویژه در بخش وسیعی از فضاهای باز جوامع زیستی با تکیه بر برخی علوم پایه و مهندسی (نظیر بومشناسی، زمینشناسی، گیاهشناسی و باغبانی، آب و سیویل است؛ لذا در این رشته و حرفه تلاش میشود در مقیاسهای متفاوت از آمایش سرزمین تا فضاهای خرد، بویژه به پایداری محیطی، فرایندها و زیباییهای بوم شناسی، پرداخت و آمادهسازی زمین، نمایش خوانا و جذاب جلوههای محیط طبیعی و عناصر مهمی چون آب و گیاه در فضاهای باز توجه شود. بعلاوه، این رشته و تخصص نقش بسیار مهمی را در مدیریت بهرهبرداری، نگهداری و برقراری تعادل میان مجموعه عوامل و عناصر طبیعی و مصنوع در جوامع زیستی ایفا میکند.
با توجه به مطالعات، آنچه در طی قرن گذشته و سالهای آغازین قرن بیست ویکم به عنوان تعریف معماری منظر یا چارچوب کلی فعالیتهای آن ارائه شدهاست؛ از یکسو برآمده از دانش ضمنی و آموزههای محیطی انسان برای همنشینی با محیط طبیعی در تاریخ تمدن و بسـ*ـتر زندگی در جوامع زیستی است. ازسوی دیگر، متکی بر دیدگاههای برخی صاحبنظران و متخصصانی است که هر یک براساس باورها، ارزشهای فرهنگی، دانش و تجربههای خود به موضوع منظرو فعالیتهای معماری منظر پرداختهاند.
بدین ترتیب، فعالیت کنونی «معماری منظر» همچنان ضمن اتکا وبهره مندی از سنتها و تجربههای تمدنهای کهن در پرداخت محیط و ساماندهی منظر، از تجربهها و دانش نوین در حوزههای برنامهریزی و طراحی، باغبانی، بومشناسی، فناوری و مهندسی آب و خاک، تأسیسات زیرساخت، مواد و مصالح و غیره برای توسعه کیفی محیط زندگی انسان و نیز صیانت از منابع طبیعی و ارزشهای فرهنگی بهرهمند میشود. با توجه به اهدف کنونی معماری منظر، بیشتر دیدگاهها و رویکردها بر جنبههایی تأکید دارند که در آن کلی نگری موج میزند؛ آنگونه که آسایش، سلامت و رفاه انسان با سلامت محیط طبیعی، بومشناسی و اکوسیستمهای حیاتی درگرو هم و یکپارچه فرض شدهاند. دراین مورد البته تأکید بیشتر بر جنبههایی است که نقش تعیینکننده بر مفاهیم پایداری دارند و تأثیر کلی نگری بر شناخت مسائل جزئی و تعدیل کاستیهای موجود بسیار زیاد است.
مرور، امروزه و در بیشتر کشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت؛ هدفهای کلی و چارچوب تعریفهای معماری منظر، در مقیاسهای متفاوت بر ارتقای کیفیت فضاهای باز و سبز، محیطهای طبیعی مرتبط با فعالیتهای انسانی و به ویژه بر مدیریت جلوههای بصری منظر و فرایندهای بومشناسی تأکید دارد. همچنین، برخی فعالیتها و خدمات معماری منظر را میتوان در حوزههای برنامهریزی، طراحی و مدیریت و در چند زمینه کلیرمعرفی کرد: مقیاس بزرگ (برنامهریزی منظر و درآمایش سرزمین تا اسکان، پایداری و بومشناسی منظر)، مقیاس میانی (برنامهریزی و طراحی در مناطق طبیعی بکر و حدود شهر، فضاهای باز و محیطهای طبیعی درونشهری، عناصر طبیعی نظیر رودخانه، جنگل، ساحل دریا و غیره)، مقیاس خرد (فضاهای باز و سبز درونشهری، عناصر طبیعی در منظر شهری، سایت و محوطههای معماری و غیره).
قدم اول در ایجاد طرحهای معماری در فضاها و محوطهها، توجه به پارامترهای مکانی و اهداف و احتیاجات بالقوه کسانی است که از این مکانها استفاده میکنند.نتایج این تحقیقات در قالب یک برنامه نوشته شده، فهرست یا تحلیل مکانی ارایه میشود. مرحله بعد درپروسه طراحی توجه به کانسپت یا همان تصور و مفهوم در محوطه سازی است که مجموع طرحها و ایدهها پیرامون چگونگی طراحی و بهبود وضعیت استفاده از یک فضای خاص را در بر میگیرد. در اغلب موارد این ایدهها نتیجه تحقیقات و بررسیهای انجام گرفتهاست اما گاهی اوقات طرحها و ایدهها قبل از تحقیقات شکل میگیرند و متعاقب بررسیهای انجام شده، تغییراتی در آنها اعمال میشود.
منظر به یک معنا محیط پیرامون است و بر فضای ملموس و رویت پذیر اطلاق میشود اما در معنای دیگر دلالت بر ذهنیتی دارد که در انسان به واسطه مواجهه با این فضای کالبدی، نقش میبندد. در حالتی دیگر میتوان منظر را ترکیب این دو یعنی پدیدهای مرکب از ذهنیت و عینیت تعریف کرد.
در تعریف ساده و ابتدایی از معماری منظر گفته میشود که این رشته تلفیقی از علوم مهندسی شهرسازی و مهندسی معماری است که به طراحی و فضاسازی در محیط باز میپردازد. معماری منظر میتواند مربوط به یک بنا، پارک (بـ*ـو*ستان) و غیره باشد.
اما واقعیت این است که چنین تعریفی احتمالاً در آمریکا طرفدارانی داشته باشد. در تعریف معماری منظر در اروپا بیشتر بر جنبههای انسانی و ذهنی آن تأکید میشود و این رشته مستقل بهشمار میرود.
به عنوان مثال کوین لینچ در دهه ۸۰ میلادی چنین دیدگاهی به معماری منظر دارد (که البته امروزه دارای اعتبار نیست): «معماری منظر همان طراحی شهری ولی در سطح پایین است. معماری منظر در مورد انسان و نحوهٔ آرامش آن بحث میکند؛ یعنی هرچه قدر معماری منظر ما بهتر باشد، منظر ما در همهٔ زمینهها -چه در زمینهٔ فرهنگی و چه در زمینهٔ اجتماعی- پیشرفت خواهد کرد.»
در بیشتر تعریفها از معماری منظرو بیش از همه؛ بر تقویت ارتباط میان انسان و طبیعت و محیط تأکید شدهاست. همچنین به عنوان هنر و دانش تنظیم شرایط و زمینهسازی درک زیبایی و احساس خوشی و آسایش در محیطهای طبیعی و انسان ساخت، بویژه در بخش وسیعی از فضاهای باز جوامع زیستی با تکیه بر برخی علوم پایه و مهندسی (نظیر بومشناسی، زمینشناسی، گیاهشناسی و باغبانی، آب و سیویل است؛ لذا در این رشته و حرفه تلاش میشود در مقیاسهای متفاوت از آمایش سرزمین تا فضاهای خرد، بویژه به پایداری محیطی، فرایندها و زیباییهای بوم شناسی، پرداخت و آمادهسازی زمین، نمایش خوانا و جذاب جلوههای محیط طبیعی و عناصر مهمی چون آب و گیاه در فضاهای باز توجه شود. بعلاوه، این رشته و تخصص نقش بسیار مهمی را در مدیریت بهرهبرداری، نگهداری و برقراری تعادل میان مجموعه عوامل و عناصر طبیعی و مصنوع در جوامع زیستی ایفا میکند.
با توجه به مطالعات، آنچه در طی قرن گذشته و سالهای آغازین قرن بیست ویکم به عنوان تعریف معماری منظر یا چارچوب کلی فعالیتهای آن ارائه شدهاست؛ از یکسو برآمده از دانش ضمنی و آموزههای محیطی انسان برای همنشینی با محیط طبیعی در تاریخ تمدن و بسـ*ـتر زندگی در جوامع زیستی است. ازسوی دیگر، متکی بر دیدگاههای برخی صاحبنظران و متخصصانی است که هر یک براساس باورها، ارزشهای فرهنگی، دانش و تجربههای خود به موضوع منظرو فعالیتهای معماری منظر پرداختهاند.
بدین ترتیب، فعالیت کنونی «معماری منظر» همچنان ضمن اتکا وبهره مندی از سنتها و تجربههای تمدنهای کهن در پرداخت محیط و ساماندهی منظر، از تجربهها و دانش نوین در حوزههای برنامهریزی و طراحی، باغبانی، بومشناسی، فناوری و مهندسی آب و خاک، تأسیسات زیرساخت، مواد و مصالح و غیره برای توسعه کیفی محیط زندگی انسان و نیز صیانت از منابع طبیعی و ارزشهای فرهنگی بهرهمند میشود. با توجه به اهدف کنونی معماری منظر، بیشتر دیدگاهها و رویکردها بر جنبههایی تأکید دارند که در آن کلی نگری موج میزند؛ آنگونه که آسایش، سلامت و رفاه انسان با سلامت محیط طبیعی، بومشناسی و اکوسیستمهای حیاتی درگرو هم و یکپارچه فرض شدهاند. دراین مورد البته تأکید بیشتر بر جنبههایی است که نقش تعیینکننده بر مفاهیم پایداری دارند و تأثیر کلی نگری بر شناخت مسائل جزئی و تعدیل کاستیهای موجود بسیار زیاد است.
مرور، امروزه و در بیشتر کشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت؛ هدفهای کلی و چارچوب تعریفهای معماری منظر، در مقیاسهای متفاوت بر ارتقای کیفیت فضاهای باز و سبز، محیطهای طبیعی مرتبط با فعالیتهای انسانی و به ویژه بر مدیریت جلوههای بصری منظر و فرایندهای بومشناسی تأکید دارد. همچنین، برخی فعالیتها و خدمات معماری منظر را میتوان در حوزههای برنامهریزی، طراحی و مدیریت و در چند زمینه کلیرمعرفی کرد: مقیاس بزرگ (برنامهریزی منظر و درآمایش سرزمین تا اسکان، پایداری و بومشناسی منظر)، مقیاس میانی (برنامهریزی و طراحی در مناطق طبیعی بکر و حدود شهر، فضاهای باز و محیطهای طبیعی درونشهری، عناصر طبیعی نظیر رودخانه، جنگل، ساحل دریا و غیره)، مقیاس خرد (فضاهای باز و سبز درونشهری، عناصر طبیعی در منظر شهری، سایت و محوطههای معماری و غیره).
قدم اول در ایجاد طرحهای معماری در فضاها و محوطهها، توجه به پارامترهای مکانی و اهداف و احتیاجات بالقوه کسانی است که از این مکانها استفاده میکنند.نتایج این تحقیقات در قالب یک برنامه نوشته شده، فهرست یا تحلیل مکانی ارایه میشود. مرحله بعد درپروسه طراحی توجه به کانسپت یا همان تصور و مفهوم در محوطه سازی است که مجموع طرحها و ایدهها پیرامون چگونگی طراحی و بهبود وضعیت استفاده از یک فضای خاص را در بر میگیرد. در اغلب موارد این ایدهها نتیجه تحقیقات و بررسیهای انجام گرفتهاست اما گاهی اوقات طرحها و ایدهها قبل از تحقیقات شکل میگیرند و متعاقب بررسیهای انجام شده، تغییراتی در آنها اعمال میشود.
معماری منظر چیست؟
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com