خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

هلیا

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/7/20
ارسال ها
243
امتیاز واکنش
860
امتیاز
228
زمان حضور
16 روز 20 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
روستای خرانق در یزد :در شهر کویری یزد، روستایی به نام خرانق با ۴۵۰۰ سال قدمت وجود دارد. این روستا جلوه ای از شهر یزد است که کمتر در دید عموم مردم قرار داشته است. روستای خرانق در یزد سکونتگاه عده ی کثیری از ساکنان این شهر بوده و در هر گوشه ی آن بناهایی منحصر به فردی ساخته شده که در طول تاریخ این سکونتگاه ها کامل و کامل تر شده اند. روستای خرانق به عنوان یکی از مقاصد گردشگری اروپاییان در ایران می باشد.شهر یزد همواره جلوه گاهی از هنر معماری و فرهنگ اصیل ایرانی بوده است. به طور کلی اگر ما بخواهیم از تمدن و باستان ایران یاد کنیم شهر یزد یکی از آن جاهایی است که می تواند به نشان دهد که از کجا آمده ایم. حال در این مطلب می خواهیم از روستای ۴۵۰۰ ساله شهر یزد به نام روستای خرانق صحبت کنیم. خرانق به خاطر قدمت تاریخی که دارد، یکی از ارزشمندترین دیدنی های این مرز و بوم محسوب می شود. روستایی که نخستین بار در میان گزارش های یکی از هیربدان زرتشتی در سال ۲۴ هجری شمسی که همزمان با دوازدهمین سال سلطنت یزدگرد ساسانی از آن یاد شد و به عنوان یک از استراحت گاه بین راهی برای تاجرها و مسافران محسوب می شده است..
روستای خرانق:تعداد ۱۴۵ خانوار در روستای خرانق در یزد زندگی می کنند. شغل اصلی مردم روستای خرانق کشاورزی و دامداری می باشد و همچنین این روستا از لحاظ اقتصادی برای کشور از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا دارای معادن سنگ آهن، اورانیوم، باریت، روی و گرانیت است. جانوران زیادی هم در دل این روستای کویری زندگی می کنند که از جمله ی آنها یوزپلنگ، قوچ، میش، بز، گربه وحشی، خرگوش و روباه هستند و پرندگانی مثل تیهو، کبک، چکاوک بیابانی، زاغ بور و دودک از جمله پرندگان ساکن در روستای خرانق هستند.
#تالار_گردشگری_ایران


روستای خرانق

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,252
امتیاز واکنش
43,145
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
تماشای ستاره ها در کویر
اگر به سمت این روستا رفتید و شب را خواستید آنجا اقامت داشته باشید، باید این را بدانید که سقفی از ستاره های نورانی در بالای سر شما است؛ به طوری که باورتان نمی شود این حجم از ستاره در آسمان وجود دارد. به منظور اقامت : کاروانسرای تاریخی خرانق مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و شما می توانید با اقامت در قلب شهری کویری و تاریخی ایران بهترین تجربه سفری را برای خودتان رقم بزنید. البته علاوه بر این اقامتگاه می توانید با رزرو هتل، در شهر یزد اقامت داشته باشید این دیگر به سلیقه سفری شما بر می گردد.
شاید خیلی ها شهر یزد را تنها به کویر و شن زارهای بی نهایتش بشناسند، اما این طور نیست. در امتداد این شن زارها روستایی به نام خرانق با قدمت ۴۵۰۰ سال وجود دارد. این نقطه در مرکز شهر یزد به اندازه ای بین گردشگران اروپایی مورد توجه است که با شنیدن نام کشور ایران این روستا به ذهنشان می آید. روستای خرانق که به زبان محلی های شهر یزد به خورانق مطرح است که به معنای زادگاه خورشید از آن تعبیر می شود. هنگام سفر به این روستای تاریخی شما می توانید شاهد دو قطب از زندگی باشید؛ شاید بپرسی یعنی چی؟ در روستای خرانق در شهر یزد بخشی از مردم روستا دارای زندگی روستایی و قدمی هستند که با ورود به بخش های مختلف این روستا می بینید که سکوت و آرامش عجیبی پابرجاست. سکونتی که نشان دهنده همهمه های بسیاری بوده اما در سال های اخیر دیگر این صدا جای خود را به سکوت آرامش بخش داده است. در بخشی دیگر می توانید شاهد زندگی ساده و شیرین روستاییان خرانق باشید و با هم کلام شدن با مردم شهر یزد تمامی مشکلات و غم هایتان را فراموش کنید، دلیلش هم لهجه شیرین آن ها است.
منبع: ویکی پدیا
#تالار_گردشگری_ایران


روستای خرانق

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,252
امتیاز واکنش
43,145
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
بهترین زمان سفر
شهر یزد جزء شهرهایی از کشور ایران است که در تمام فصول سال می توانید به آن سفر کنید. در فصل های بهار تابستان هوای خرانق نسبت به سایر مراکز این استان خنک و معتدل تر است و زمان مناسبی است برای سفر اما اگر خواستید در زمستان به این روستای زیبا سفر کنید فراموش نکنید که لباس های گرم با خودتان ببرید.
دسترسی به روستای خرانق:
این روستا در ۸۵ کیلومتری شهر یزد قرار دارد. برای رسیدن به این روستا باید جاده اردکان-طبس را بگذرانید و با طی کردن ۵۰ کیلومتر به این روستای تاریخی برسید. اگر از تهران می خواهید به یزد بروید پیشنهاد می کنیم که بلیط هواپیما تهیه کنید، با این کار می توانید انرژی راه را صرف گردشگری در این شهر بنمایید.
دیدنی های روستای خرانق در یزد
قلعه خرانق:در این روستا قلعه به یادگار مانده است که متعلق به دوران پس از اسلام می باشد. وسعت این قلعه ۱/۱ هکتار بوده و یکی از بزرگترین قلعه های مسکونی شهر یزد به حساب می آید. قدمت این قلعه به زمان ساسانیان چیزی حدود ۱۸۰۰ سال پیش بر می گردد. حصارهای موجود در قلعه بر استحکام و امنیت آن افزوده است. همچنین دور تا دور این قلعه خندق هایی عمیقی کنده شده است. البته دور تا دور اکثر قلعه ها خندق کنده می شود. دلیل آن هم این است که این به منظور جلوگیری از حمله و یورش دشمن کنده می شد تا از ساکنین قلعه محافظت شود. ۶ برج نگهبانی شامل یک برج در شمال و دومی در جنوب غربی قلعه و چهار برج دیگر هم در جبهه غربی به بدنه ی قلعه متصل هستند. تعداد خانه های این قلعه ۸۰ عدد است، که بیشتر آنها دارای دو یا سه طبقه بوده اند. این خانه به تناسب وضعیت اقتصادی و اجتماعی افراد در نظر گرفته می شد. در اکثر روستاهای شهر یزد شما چیزی جزء خشت و گل نخواهید دید عطر خاک زمانی که آب بر روی آن ریخته می شود سبب احساس خوش آیندی در گردشگران و مسافران می شود. لازم به ذکر است که قلعه روستای خرانق در یزد از جمله بناهایی است که در فهرست آثار ملی ایران در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ ثبت رسیده است.
منبع: ویکی پدیا
#تالار_گردشگری_ایران


روستای خرانق

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,252
امتیاز واکنش
43,145
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
منارجنبان خرانق:شاید همه اثر منارجنبان را متعلق به اصفهان بدانند اما این طور نیست در روستای خرانق هم بنایی به نام منارجنبان وجود دارد که تکان می خورد. این مناره قدمتش به دوره ساسانیان بر می گردد و دارای ارتفاع ۱۵ متر است. منارجنبان خرانق دارای ۳ طبقه بوده و که از طبقه بالایی این برج به منظور دیده بانی و فانوس خانه مورد استفاده توسط مردم خرانق قرار می گرفت. ساختاری چوبی در بالای آن قرار داشته که اهالی پس از کج شدن آن بر اثر زلزله و وزش باد آن را بریده و پایین آورده اند. این اثر تارخی هم در لیست فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
حمام خرانق: حمامی مربوط به دوران قاجار که در روستای خرانق وجود دارد. این حمام در کاروانسرا و در نزدیکی کشت زارها این روستا قرار دارد. معماری حمام به منظور این که دسترسی مردم به آب قنات راحت تر باشد در سطح پایین تری از قلعه و بالاتر از سطح متوسط روستا در نظر گرفته شده است. مصالح به کار رفته برای ساخت دیوارهای این حمام از آجر و به ساخت سقف آن از آجرهای آب انباری استفاده شده است که به صورت گنبدی در آمده و برای تامین نور حمام از روزنه های کوچکی در سقف حمام استفاده شده است. حمام از صبح تا شب در اختیار بانوان و از شب تا صبح مخصوص آقایان بوده است. این حمام در روستای خرانق در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. متاسفانه عکسی از این مجموعه در دست نمی باشد و عکس زیر مربوط کاروانسرایی است که در این روستا بازسازی شده و برای محل مناسبی برای مسافران جهت اقامت به شمار می رود.
مسجد جامع خرانق:
در مرکز قلعه ی خرانق مسجدی وجود دارد که قدمت آن به قرن هشتم تا دهم هجری قمری می رسد. خشت و گل مهم ترین مصالح به کار رفته در ساخت مسجد جامع و حسینیه خرانق هستند و در بعضی از قسمت های نمای حسینیه و مناره ی آن ، آجر نیز به کار رفته است. این اثر در تاریخ ۱۸ آبان ۱۳۷۸ با شماره ی ۲۴۴۰ به‌عنوان یکی دیگر از آثار تاریخی روستای خرانق به ثبت رسیده است.
آسیاب های آبی:
روستای خرانق در یزد دارای دو آسیاب آبی قدیمی می باشد، که یکی در داخل قلعه و یکی هم در بیرون از قلعه قرار دارد. عمر آنها ۱۴۰ تخمین زده شده است. و یکی از بناهای مهم روستای خرانق به شمار می رود. نام این آب انبار را بر حسب جهت جریان آب قنات، بالا دست و پایین دست گذاشته اند.
آب انبار:آب انباری به سبک آب انبارهای صحرایی در روستای خرانق یزد وجود دارد، که با بارش های فصلی آب آن تامین می شود. کتیبه ای در سردر این آب انبار قرار دارد که نشان می دهد قدمت آن مربوط به سال ۱۳۱۸ قمری می باشد. آب انبار روستای خرانق در یزد جزء آثار قدیمی و تاریخی این روستا محسوب می شود.
منبع: ویکی پدیا
#تالار_گردشگری_ایران


روستای خرانق

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا