خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

هلیا

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/7/20
ارسال ها
243
امتیاز واکنش
860
امتیاز
228
زمان حضور
16 روز 20 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
خانه ملاصدرا واقع در استان قم
برای عده ای شهرهای کویری از جذاب ترین مقاصد گردشگری اند و سفر به این جور شهرها دنیایی از آرامش را برایشان به همراه دارد. یکی از مقاصد کویری ایران استان قم است و یکی از معروف ترین جاذبه های تاریخی این استان خانه ملاصدرا. ملاصدرا، فیلسوف معروف قرن یازدهم هجری با اینکه در شیراز زندگی می کرد اما ۱۵ سال از عمر خود را در روستای کهک قم گذراند. خانه ای که در این مدت او در آن زندگی می کرد امروز به جاذبه ای گردشگری تبدیل شده و گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.
مردمان محلی خانه ملاصدرا را به خوبی می شناسند، خانه ای که یادگار دورانی است که ملاصدرا شهر کهک را برای زندگی انتخاب کرده بود. برای بازدید از خانه ملاصدرا باید به غربی ترین بخش روستای کهک و محله چال حمام بروید. اینجا خانه های روستایی زیادی را می بینید که همه ی آن ها درست مطابق با معماری خانه های گرمسیری ساخته شده اند. خانه ملاصدرا در احاطه ی این خانه های روستایی قرار گرفته و قدمت آن به دوره صفویه برمی گردد. این خانه در انتهای مسیری هلالی شکل قرار دارد و در گذشته در داخل باغی سرسبز بوده اما امروز خانه های مجاور به قسمتی از آن باغ وارد شده اند.

خانه ملاصدرا از سال ۹۲ در دست مرمت قرار گرفته تا با نوسازی هایی که بر روی آن انجام می شود برای جذب توریست به حداکثر ظرفیت برسد و بتواند افراد زیادی را برای بازدید به خود جلب کند. این خانه در سال ۱۳۷۵ در لیست آثار ملی ایران قرار گرفت و یکی از جالب توجه ترین جاذبه های قم است. خانه ملاصدرا از یک گنبد و چهار صفه تشکیل شده و گردشگران زیادی از این قسمت ها و دیگر بخش های مرمت شده دیدن می کنند. اینجا خانه ای با سقف گنبدی و نمایی از خشت و گل است درست مثل همان انتظاری که از خانه های گرمسیری داریم، خانه ای که گشت و گذار در آن و تماشای معماری جذابش حال و هوایی متفاوت را برایتان رقم می زند و شما را به دنیای چندین قرن پیش می برد.

شاید جذاب ترین قسمت نمای بیرونی این خانه سقف گنبدی اش باشد، درست در نوک این گنبد شیشه های رنگی به کار رفته تا نور به داخل خانه منتقل شود و فضای داخلی را روشن کند. برای تزئین و طراحی داخلی خانه، گچ بری های جذاب و پیچیده ای به کار رفته که جذابیت خاصی به خانه داده اند. با دیدن کاربندی های جذاب سقف خیلی زود معماری دوره ی صفویه در نظرتان تداعی می شود و با دیدن گچ بری هایی به شکل سجاده و مشبک های گچی در نورگیرها به ظرافت طراحی این خانه بیشتر پی می برید. برای ساخت خانه از ملات گل و خشت خام استفاده شده و سقف پوشیده از تیرهای چوبی است.

محوطه ی اصلی این خانه شبستانی چهار صفه است که اتاق ها و حجره هایی چهار گوشه ی آن در طبقه همکف و اول فرا گرفته اند. قبلا در اطراف این شبستان ۸ اتاق بود که امروز فقط ۳ تا از آن ها باقی مانده است. در چهار گوشه ی محوطه ی این خانه چهار دهلیز می بینید که ۲ تا از آن ها برای دیگران است و سازمان میراث فرهنگی استان قم خیال دارد تا بعد از خرید آن ها از صاحبانش اقدام به بازسازی شان کند. در قسمت شمال غربی باغ چشمتان به بنایی به اسم عصاری می افتد که معماری جذابی دارد و برای ساخت آن کار زیادی انجام شده است. این بنا از مهمترین المان های این مجموعه است که نقش بسزایی در ارزش کلی این مجموعه دارد. حتی در محدوده ی این مجموعه و در قسمت شرقی آن رشته قنات پر آبی جریان دارد که می تواند نقش زیادی در تبدیل اینجا به مجموعه ای ارزشمند داشته باشد.
امروز کهک با حدود ۳ هزار جمعیت پوشیده از ویلاهای رنگارنگ است و به شهری متفاوت از زمان ملاصدرا تبدیل شده است. کمتر گردشگری پیدا می شود که به این شهر سفر کند اما بازدید از خانه ملاصدرا را در لیست برنامه هایش قرار ندهد. برای رسیدن به کهک به مسیر قم – کاشان بروید پس از طی ۱۲ کیلومتر به دوراهی سرسبز و پر درختی می رسید که مسیر کهک را به شما نشان می دهد. جاده را به سمت ارتفاعات قهستان پی بگیرید تا بعد از ۲۰ کیلومتر به کهک برسید. این منطقه نسبت به دیگر بخش های استان قم آب و هوای بهتر و حاصل خیزی بیشتری دارد و از این نظر از دیگر قسمت های قم متمایز است.
خانه های تاریخی همیشه از محبوب ترین جاذبه های گردشگری اند. در بیشتر شهرهای ایران چندین خانه ی تاریخی پیدا می شود که با قدمتی چند صد ساله در بین دیگر آثار شهر خودنمایی می کنند و با جذابیت هایی که دارند علاقمندان به آثار تاریخی را حسابی سر ذوق می آورند. خیلی ها بازدید از این خانه های تاریخی را از دست نمی دهند و این خانه ها از اولین جاذبه هایی است که در سفر به هر شهر از آن دیدن می کنند.

کافیست یک بار بازدید از این خانه های تاریخی را امتحان کنید تا دلتان بخواهد از همه ی خانه های تاریخی معروف ایران دیدن کنید! از آن جایی که این خانه ها معمولا مالکیت شخصی دارند بعد از مدتی توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری می شوند تا بعد از مرمت، در آن ها به روی گردشگران باز شود. صدها سال از عمر این خانه ها گذشته پس باید مرمت هایی اساسی بر روی آن ها انجام شود تا بتوانند گردشگران را برای بازدید ترغیب کنند.

بازدید از خانه های تاریخی را دوست دارید؟ از اینکه به محوطه ای بروید که معماری و طراحی داخلی اش رنگ و بویی از گذشته ها را دارد لـ*ـذت می برید؟ اگر این طور است به خانه تاریخی ملاصدرا بروید این خانه زمانی محل سکونت یکی از معروف ترین فیلسوف های ایران بوده و همین ویژگی می تواند حتی جذابیت هایش را بیشتر کند. بازدید از مناطق کویری و خانه های گرمسیری قابل مقایسه با هیچ کدام از جاذبه های دیگر نیست و احساسی آرامش برانگیز دارد.


خانه ملاصدرا

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا