خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Sepideh:)

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
4/10/20
ارسال ها
264
امتیاز واکنش
5,966
امتیاز
213
محل سکونت
خونمون
زمان حضور
13 روز 11 ساعت 40 دقیقه
نویسنده این موضوع
گیاهان و جانوران دریای خزر :

2-1 باكتري ها :

در تمامي درياي خزر، تاكنون بيش از ٢٠٠ باكتري هتروتروف شناسايي گرديده كه متعلق به ٦٠ گونه و ٢٢ واريته از جنس هاي با سيلوس، پرودوموناس، مايكروكوكوس، ساركينا و كروموباكتري ها مي باشند.



2-2مخمرها:

در سرتاسر درياي خزر، تاكنون ١٣ گونه مخمر ( از نوع كه متعلق به ٤ جنس اند، شناسايي شده است. تمامي آنها به تعداد كم فقط در خزر شمالي يافت شده و بعضي از آنها فعالانه نفت و مشتقات نفتي را مورد مصرف قرار مي دهند.



2-3گياهان عالي(ماكروفيت ها):

در درياي خزر، به استثناي قسمت هايي كه داراي آب كاملا شيرين است، كلا پنج گونه گياه عالي از انواع مختلف در قسمت هاي دريا يافت مي شوند . اين گياهان همگ ي متعلق به گياهان گلدار بوده و در مناطق كم عمق ساحلي درياي خزر و در بسـ*ـتر هايي با جنس هاي متفاوت زندگي مي نمايند . اكثر اين گياهان به مصرف تغذيه ماهيان و پرندگان آبي رسيده و گونه هاي مختلف ماهيان، بي مهرگان و بچه ماهيان در آنها زندگي مي كنند.



2-4گياهان پست :

جلبك هاي درياي خزر كه جزو گياهان پست محسوب مي شوند، به صورت پرياخته، تك سلولي و گاهي اوقات داراي ساختمان بافتي مي باشند . انواع مختلف آنها در درياي خزر مختصرًا به شرح زير است:

سيانوفيسه ها (Cyanophyta) جلبك هاي سبز آبي

جلبك هاي زرد طلايي (Chrysophyta)

جلبك هاي آتشي يا دينوفلاژله ها

جلبك هاي سبز(Chlorophyta)



اين جلبك ها بيشتر شاخص آب هاي شيرين اند ودر درياها در محدوده هاي خاص جغرافيايي زيست مي نمايند . در درياي خزر ١٣٩ گونه از آنها شناسايي شده كه عمدتًا در خزر شمالي و در مصب رود ولگا مي باشند . جنس هاي غالب آن پروتوكوك، زيگنما و تاحدي كمتر دسميديوم است . انواع كلادوفور و كتومورف داراي زندگي بنتوزي ميباشند . گونه هاي مهم آنها شامل گونيوم، ولوكس، رايزوسولونيوم، كلرلا واسپيروژيرا مي باشند.

جلبك هاي قهوه اي (Phaeophyta)

جلبك هاي قرمز(Rhodophyta)



2-5 بي مهرگان :

قسمت عمده موجودات درياي خزر از بي مهرگان تشكيل يافته اند و تاكنون٧٧ درصد كل فون درياي خزر را تشكيل مي دهند. فراوان ترين آنها از نظر گونه، مژكداران، نماتودها، گردان تنان، آنتن منشعب ها وناجور پايان تشكيل مي دهند. داراي انواع پلانكتوني و بنتوزي مي باشند كه در ذيل به انواع مهم و فراوان آنها اشاره مي شود.

آميب ها یا (Rhizopoda) ريشه پايان

خورشيد زيان یا (Heliozoa)

اسفنج ها یا (Porifera) روزنيان



2-6 پرندگان :

درياي خزر محل مناسب و پناهگاه امني براي بسياري از ا نواع مهم پرندگان، خصوصًا جهت زمستان گذراني است و گروه هايي از قبيل مرغابي ها، غازها، قوها و چنگرها از غرب سيبري و خزر - نيل به آنجا مهاجرت مي كنند. در مناطق حفاظت شده درياي خزر تعداد ٣١٢ گونه پرنده شناسايي شده است.



2-7 خزندگان :

در درياي خزر فقط ٢ گونه ما ر بي زهر دريايي وجود دارد كه از بچه ماهيان و ديگر موجودات تغذيه مي كنند.



2-8 پستانداران :

در درياي خزر فقط ١ گونه پستاندار منحصر به فرد به نام فك درياي خزر وجود دارد كه در همه جاي دريا انتشار دارد ولي محل اصلي آن در خزر شمالي است. تعداد آنها در حال حاضر حدود ٥٠٠ تا ٦٠٠ هزار رأس برآورد شده است.



گیاهان و جانوران دریای کاسپین

 

Sepideh:)

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
4/10/20
ارسال ها
264
امتیاز واکنش
5,966
امتیاز
213
محل سکونت
خونمون
زمان حضور
13 روز 11 ساعت 40 دقیقه
نویسنده این موضوع

فک دریای خزر (Pusa caspica) یکی از پستانداران کمیاب آب‌زی دنیاست که فقط در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن زندگی می‌کند. رنگ بدن در پشت خاکستری و در ناحیه شکم سفید است و خالهای تیره رنگ درشتی نیز در پشت حیوان وجود دارند.جفت گیری در اواخر بهمن ماه با بروز جدالهای سختی میان نرها آغاز می شود. دوره بارداری مثل اسب حدودأ یازده ماه است و در اواخر دی ماه سال بعد روی توده های یخی یک یا دو بچه به دنیا می آورد.به دلیل افزایش سرعت رشد، دوره شیر خوارگی آنها حداکثر تا دو ماه و نیم می باشد. فک خزری به‌طور میانگین ۱٫۵ متر طول و ۶۸ کیلوگرم وزن دارد و یکی از کوچک‌ترین انواع فک به شمار می‌رود. فک‌ها در آب زندگی می‌کند و تنها برای زادآوری، و گاهی برای استراحت به ساحل می‌آید. در خشکی بسیار کم‌تحرک ولی در آب بسیار فعال است و با کمک پاهای خود به سرعت شنا می‌کند. فک‌ها از دست‌هایشان برای حفظ تعادل استفاده می‌کنند. فک‌ها جانوران زیبایی هستند. بدن این پستاندار برای زندگی در آب تغییراتی کرده‌است. میان انگشتان دست و پای آن پرده‌ای وجود دارد که باعث می‌شود دست‌ها و پاها شبیه باله‌ای برای شنا شود. پاها در انتهای بدن و در امتداد دم قرار گرفته‌اند. به‌همین‌دلیل فک‌ها نمی‌توانند به‌راحتی روی زمین راه‌بروند.فک‌های دریای خزر مهاجرت سالانهٔ منظمی دارند. آن‌ها به دمای آب بسیار وابسته‌اند. وقتی دمای آب افزایش می‌یابد، آن‌ها به بخش‌هایی که آب عمیق تر و قاعدتاً سردتر است، مهاجرت می‌کنند. در زمان‌های گذشته، تعداد زیادی از فک‌ها برای استفاده از پوست و گوشتشان شکار می‌شدند. در حال حاضر هم هر سال تعداد زیادی از آن‌ها در تورهای ماهی‌گیران گرفتار می‌شوند. نقش فک‌ها در طبیعت با خوردن آبزیان بیمار و ایجاد تعادل در جمعیت آن‌ها، در اکوسیستم دریای خزر نقش مؤثری دارند. این گونه تنها پستاندار دریای خزر محسوب می‌شود و به دلیل صید بی‌رویه و به‌هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت نیازمند حمایت بین‌المللی است.




گیاهان و جانوران دریای کاسپین

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا