خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

*Ghazale*

مدير بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
9/8/18
ارسال ها
1,639
امتیاز واکنش
12,844
امتیاز
373
سن
20
محل سکونت
Ahvaz
زمان حضور
8 روز 23 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع
فلسفه پزشکی

فلسفه پزشکی شاخه‌ای از فلسفه است که معرفت‌شناسی، هستی شناسی، متافیزیک و اخلاق پزشکی را در برمی‌گیرد. شاید سرشناسترین حوزه، اخلاق پزشکی باشد که با اخلاق زیستی همپوشانی دارد. فلسفه پزشکی از فلسفه خدمات بهداشتی درمانی متمایز است. فلسفه‌ی خدمات بهداشتی درمانی به اخلاق و سیاستهای مرتبط با حرفه و پژوهش‌های بهداشتی درمانی می‌پردازد. انواع مختلفی از رشته‌ها، ژورنال‌ها کتاب‌ها و کنفرانس‌هایی برای فلسفه پزشکی پدیدار گشته است. همچنین شاخه‌ای جدید از فلسفه پزشکی به نام "فلسفه تحلیلی پزشکی" توسط کاظم صادق‌زاده در جهان پایه‌گذاری شده است.

معرفت‌شناسی پزشکی

شاخه‌ای از فلسفه است که به عنوان نظریهٔ چیستی معرفت و راه‌های حصول آن تعریف می‌شود. حالتی است که شاغلان مراقبت‌های بهداشتی دانش را کسب می‌کنند یا به کار می‌گیرند.

پزشکی بر پایه شواهد
اساس پزشکی مبتنی بر شواهد (EBM) بر پایه حالتی است که ما می‌توانیم با سوالاتی کلیدی مثل اثرات مداخلات پزشکی و درستی تست‌های تشخیصی دانش کسب کنیم. پزشکی مبتنی بر شواهد یک شرحی از اینکه چگونه باید دانش پزشکی را برای مراقبت‌های درمانی به کار ببریم به ما می‌دهد. فلسفه‌ی شواهدیِ پزشکی مبتنی بر شواهد به فیلسوفان این اجازه را می‌دهد تا طبیعت سلسله مراتبی بودن شواهدِ پزشکی مبتنی بر شواهد را در نظر بگیرند تا بتوانند انواع مختلفی از پژوهش‌ها را از لحاظ روش‌شناسی و ظاهری به وسیله شواهدی که آن شواهد ارائه می‌دهند درجه بندی کنند. سوالات کلیدی که در مورد سلسه مراتب شواهد پرسیده می‌شود به درستی روش‌شناسی‌های رتبه بندی از لحاظ قدرت پشتیبانی که تامین می‌کنند می‌پردازد؛ و اینکه چگونه نمونه‌های یک روش ویژه می‌تواند اجزای سلسله مراتب را بالا و پایین کنند]؛ همچنین چگونه انواع مختلفی از شواهد از سطوح سلسه مراتب باید ترکیب شود. علاوه بر این خواص معرفت‌شناسانه از جنبه‌های ویژه‌ی روش شناسی کارآزمایی بالینیِ آزموده شده، جایگاهی ویژه است که به راندوم‌سازی، نظریه آزمایش کور و استفاده از پلاسبو نسبت داده می‌شود.

هستی شناسی پزشکی

بخش بزرگی از فلسفه پزشکی بر روی هستی شناسی زیست پزشکی شامل مطالعات هستی‌شناسانه همه‌ی جنبه‌های پزشکی، قرار دارد. جنبه‌های مختلف هستی شناسی فلسفه پزشکی عبارتند از، برای مثال: (١) انقلاب هستی شناسانه که علم مدرن را به طور کلی ممکن ساخت، (٢)دوگانگی دکارتی که پزشکی مدرن را به طور خاص ممکن ساخت (٣) مفهوم مونوژننیک از بیماری که در مورد پزشکی بالینی در قرن اخیر اطلاع رسانی شد و همچنین مسیر زیستی و شیمیایی که مفهوم سلامت و بیماری را در تمام ارگانیسم‌ها پایه ریزی کرد (٤) مفهوم سازی وجودهایی مثل پلاسبو و اثرات پلاسبویی.

علل و درمان گزگز و درد کف پا

درمان گزگز و درد کف پا
سندرم ‘تارسال تانل’ یا ‘تونل تارسال’ یکی از مهمترین دلایل گزگز، درد و کرختی کف پا است که اغلب افراد از آن بی اطلاع هستند.

تونل تارسال کانالی است که در قسمت داخلی مچ پا و زیر قوزک داخلی قرار گرفته است. این کانال محل عبور انواع شریان و ورید، اعصاب و تاندون است. یکی از مهمترین اعصابی که از این کانال عبور می کند، عصبی به نام تیبیال خلفی است. زمانی که این عصب به هر دلیل تحت فشار قرار می گیرد دردناک می شود. این عارضه یکی از مهمترین دلایل گزگز و درد کف پا، پاشنه و انگشتان است.

مهمترین علل ایجاد سندرم تارسال تانل
کف پای صاف و بدون قوس

کف پای صاف و بدون قوس سبب می شود مچ پا به سمت خارج انحراف پیدا کند و مجرای تونل تنگ شود. بسته شدن مجرای تونل سبب فشار به اعصاب و ایجاد درد می شود. به طور کلی هر عارضه ای که منجر به تنگ شدن کانال شود، در این بیماری نقش دارد.

آرتریت روماتوئید

شکستگی مچ پا

پیچ خوردن مچ پا

متورم شدن تاندونها

ورید واریسی

خار استخوان مفاصل

دیابت

افراد در معرض سندرم تارسال تانل
زنان و مردان به یک اندازه در معرض این سندرم قرار دارند. علایم سندرم تارسال تانل مشابه علایم دیده شده در افراد مبتلا به اختلالات تیرویید است.

نشانه های سندرم تارسال تانل
احساس گزگز، درد، سوزش و بی حسی در مچ، پاشنه، قوس و انگشتان از مهمترین نشانه های این عارضه است. علایم می توانند دایمی باشند یا بر اثر ایستادن زیاد، پیاده روی طولانی یا ورزش شدید تشدید شوند.

روش های درمان سندرم تارسال تانل
سندرم تارسال تانل یکی از عوارضی است که سرعت در تشخیص، نقش مهمی در پیشرفت درمان دارد؛ چرا که تشخیص زودهنگام سبب کمترین آسیب به اعصاب می شود. عکسبرداری به روش MRI یکی از مهمترین روش های تشخیص است.

معمولا پزشکان پس از اطمینان از وجود این عارضه، استراحت، کاهش وزن، اجتناب از فعالیت بدنی شدید و استفاده از کفش مناسب را توصیه می کنند. سپس از داروهای ضد التهابی غیر استروییدی یا تزریق بی حس کننده به عصب استفاده می شود. استفاده از کفی های طبی برای افراد مبتلا به کف پای صاف نیز یکی از راهکار دیگر است. فیزیوتراپی نیز در برخی موارد توصیه می شود. در حالت های خاص، تنها راه علاج عمل جراحی برای بازکردن کانال است.


فلسفه پزشکی

 
آخرین ویرایش:

*Ghazale*

مدير بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
9/8/18
ارسال ها
1,639
امتیاز واکنش
12,844
امتیاز
373
سن
20
محل سکونت
Ahvaz
زمان حضور
8 روز 23 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع
پزشکی بر پایه شواهد

تلفیقی بین بهترین دانش پزشکی موجود با تجربه پزشکی بالینی
پزشکی مبتنی بر شواهد (به انگلیسی: Evidence Based Medicine) که به اختصار EBM گفته می‌شود. می‌کوشد زبانی علمی و مشترک برای پزشکان به‌وجود آورد و از تلفیقی بین بهترین دانش موجود (شاهد یا Evidence) با تجربه بالینی و ارزش‌های بیمار استفاده می‌کند.

روش

اصول اولیه پزشکی مبتنی بر شواهد، بر سه پایه قرار دارد:

شواهد که بهترین دانش موجود هستند عبارتند از تحقیقات بالینی رایج که جهت تعیین درستی و دقت تست‌های تشخیصی، اندازه‌گیری میزان تاثیر رژیم‌های درمانی، و مانند آن انجام می‌شود.
شواهد جدید حاصل از تحقیقات بالینی، تست‌های تشخیصی و درمان‌های قبلی را باطل کرده و آنها را با شواهد جدید دقیق‌تر و قابل اعتمادتر جایگزین می‌کنند.

مهارت بالینی پزشک، تخصص و قدرت تشخیص سریع علائم بیماری، خطرات و فواید تداخل‌های احتمالی، ارزش‌های فردی و انتظارات بیمار که مستقیماً مربوط به پزشک و تجربیات بالینی او می‌شود.
ارزش‌های بیمار، که شامل ترجیح‌ها، نگرانی‌ها و توقع‌های ویژه هر بیمار می‌شود که از نظر بالینی مهم هستند و لازم است پزشک هنگام تصمیم گیری بالینی آنها را در نظر بگیرد.

تاریخچه

روش پزشکی مبتنی بر شواهد اولین بار پس از انقلاب فرانسه در پاریس استفاده شده‌است. به اعتقاد برخی از محققان در طب سنتی چین نیز ریشه‌های آن دیده می‌شود.

اصطلاح امروزی EBM در سال ۱۹۹۲ توسط اپیدمیولوژیست کانادایی گوردون گایات (Gordon Guyatt) و همکارانش از دانشگاه مک مستر کانادا مطرح شد.

شواهد علمی در مقابل تجربه بکار می‌رود که خوب است پزشک به جای اینکه فقط به تجربیات خودش تکیه کند به نتایج حاصل از پژوهش‌ها توجه نماید.

مسیر پنجگانه

هراقدام و مطالعه پزشکی مبتنی بر شواهد از ۵ مرحله زیر عبور می‌کند:

تبدیل مشکل بیمار به یک سؤال فرموله شده.
جستجو در منابع معتبر برای یافتن بهترین جواب.
ارزیابی دقیق و اعتبارسنجی آن منابع یافته شده.
اِعمال و بکارگیری اطلاعات ارزیابی شده.
مطالعه و ارزیابی مفید بودن اقدامات.

منابع

وبگاه پزشکی مبتنی بر شواهد دانشگاه علوم پزشکی تهران
نشان خرد این یک مقالهٔ خرد پزشکی است.


فلسفه پزشکی

 
آخرین ویرایش:
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا