خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Elaheh_A

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/10/20
ارسال ها
1,202
امتیاز واکنش
17,924
امتیاز
323
محل سکونت
رمان ۹۸
زمان حضور
59 روز 6 ساعت 34 دقیقه
نویسنده این موضوع
۱) سهره در قفسي با ابعاد قفس قناري شاداب تر از قفس هاي کوچک و معمول خواهد بود .در قفس بزرگ مي توان از سهره جوجه نيز گرفت .

۲ ) در هنگام توليد مثل پرنده ماده بين ۳ تا ۷ تخم مي گذارد که تخم ها به رنگ سفيد متمايل به آبي بوده و نقاط ريز قرمز يا قهوه اي در يک طرف تخم ها ديده مي شود . پرنده ماده به مدت ۱۴ روز روي تخم ها مي خوابد . در اين مدت پرنده نر براي ماده غذا مي آورد که ممکن است دانه و يا حشره باشد . در اين هنگام پرنده نر در اوج مستي بوده و بال هاي خود را به صورت آويزان نگه مي دارد . دو هفته نيز طول مي کشد تا جوجه ها آماده ترک لانه فنجاني شکل شوند . لانه اي که معمولاً در ارتفاع ۲ تا ۱۰ متري از سطح زمين و در ميان شاخه هاي درخت ساخته مي شود .

۳ ) سيستم تنفسي سهره بسيار حساس بوده و نبايد اين پرنده را در محل هايي با تهويه نامناسب و يا گرد و غبار و دود قرار داد دود سيگار نيز براي سهره حالت سمي دارد .

۴ ) وجود نور کافي در رنگ پذيري سهره هاي جوان از اهميت زيادي برخوردار است . در نور کم رنگ سرخ صورت پس از اولين پر ريزان به رنگ نارنجي و يا حتي زرد تبديل مي شود .

۵ ) وجود آب تازه روزانه جهت آشاميدن و نيز وجود آب روزانه جهت آب تني پرنده اثر بسيار زيادي در شادابي پرنده دارد .

۶ ) اگر تمايل داريد سهره شما همچون سهره هاي آزاد در طبيعت از کمترين حساسيت به شرايط جوي برخوردار باشد و حتي در شرايط بد جوي هم مقاوم بوده و آواز بخواند بايد از همان ابتدا پرنده را در محيط باز پرورش دهيد معمولاً سهره هايي که در محيط داخل منزل نگهداري مي شوند چنانچه به محيط آزاد و در معرض تغييرات جوي قرار گيرند دچار پر ريزان بي موقع و قطع آواز مي شوند .

۷ ) اندازه سهره در آواز سهره نقشي ندارد ولي بهتر است در هنگام خريد سهره هايي با دم ، منقار و پاهاي بلند تر را انتخاب کنيد .

۸ ) اگر قصد جوجه گيري از سهره با قناري و يا ساير سهره ها را داريد بايد بدانيد که سهره شما بايد در اوج مستي بوده و رام باشد . سهره در اوج مستي با بال هايي آويزان به آوازخواني مي پردازد و در اين هنگام رنگ منقار سهره سفيد متمايل به صورتي است .

۹ ) جهت رام کردن سهره بايد قفس سهره کوچک بوده و در محلي پر رفت و آمد و کم خطر و در نزديکي سطح زمين قرار گيرد . از دست زدن به سهره جداً خودداري نماييد .

روش پيشنهادي اين است که سهره را در يک قفس کوچک قرار داده و با يک افشانه گر آب هر روز مقداري آب روي حيوان افشانه کنيد حال حيوان را در محلي پر رفت و امد قرار دهيد در اين حالت حيوان مشغول خشک کردن و تميز کردن خود شده و خود را به ديواره هاي قفس نکوبيده وچون مشغول خشک کردن خود است رفت و امدها نيز براي ان معمولي شده و بعد از مدتي شما سهره ي رامي خواهيد داشت.

۱۰ ) جوجه سهره قابليت يادگيري آواز ساير سهره ها و يا قناري را دارد .

۱۱ ) سهره ماده در زمان مستي آواز مي خواند ولي آواز سهره ماده کوتاه تر و آرام تر از سهره نر بوده و تنوع کمتري دارد .

۱۲ ) جوجه حاصل از تلقيح سهره با قناري و ساير سهره ها به جز سهره حلب عقيم است . جوجه حاصل از سهره معمولي و سهره حلب اصطلاحاً زاغ سر ناميده مي شود .

۱۳ ) سهره ها را چنانچه در يك قفس بزرگ و بصورت دسته جمعي نيز نگهداري كنيم آواز خواهند خواند ليكن توصيه ميشود جوجه سهره را از دو ماهگي به بعد در يك قفس كوچك و مجزا قرار دهند تا زودتر رام شده و بهتر پرورش یابد . براي تسريع در اين كار قفس جوجه سهره را در كف زمين و در محل شلوغ با رعايت احتياط هاي لازم قرار ميدهند تا زودتر رام گردد . عليرغم اينكه حضور سهره در كنار قناري موجب خواهد شد كه قناري نيز قدري سركش و ترسو شود ليكن براي بهتر شدن آواز سهره او را در كنار قفس قناري نگهداري ميكنند .

۱۴ ) برای نگهداری سهره در منزل شما باید سهره را در قفس های کوچک نگهداری کنید تا سهره زودتر رام شود.قفس های مخصوص سهره در بازار به وفور یافت می شود.برای جیره غذایی سهره باید در اوایل خرید که سهره هنوز وحشی است از شاهدانه استفاده کرد ولی بعد از گذشت یکی دو ماه باید کم کم شاهدانه قطع شود و در عوض تخم کتان و کمی تخم کاهو جای آن را بگیرد طوری که فقط چند دانه شاهدانه بیشتر در ظرف غذا نباشد.فقط باید دقت داشت که این عمل به آرامی و به تدریج انجام شود چون سهره در صورت لاغر شدن دیگر به حالت اول باز نمی گردد و از بین می رود.بعد از مدتی تخم کاهو را نیز باید قطع کرد.تخم کتان باعث آرامتر شدن سهره و شاهدانه باعث سرخوش شدن و گیج شدن بیشتر سهره می شود.سهره را باید در جای پر رفت و آمد نگهداری کرد تا کم کم رام شود.


روش نگهداری از سهره

 
  • تشکر
Reactions: SONIA.K و Leila_r
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا