خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Sepideh:)

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
4/10/20
ارسال ها
264
امتیاز واکنش
5,965
امتیاز
213
محل سکونت
خونمون
زمان حضور
13 روز 11 ساعت 40 دقیقه
نویسنده این موضوع

۲۸ گونه مارسمی و نیمه و سمی، ۱۷۰ گونه مارمولک و سوسمار و ۹ گونه دوزیستان تنها بخشی از حیات پرتنوع وحش در مازندران است و اگرچه شنیدن صدای پلنگ و ببر مازندران در زیستگاه‌های حیات‌وحش مازندران و شنیدن طنین آوای برخی گونه‌ها برای مردم استان به یک رؤیا تبدیل‌شده است اما هنوز هم می‌توان برخی از گونه‌های نادر را دید و صدایشان را شنید.

آمارهای محیطی زیستی ها و نتایج سرشماری‌ها نیز نشان از رشد و تنوع حیات‌وحش در مازندران دارد، ۳۵۰ گونه پرندگان، ۶۳ گونه پستانداران، ۲۸ گونه مارسمی و نیمه و سمی، ۱۷۰ گونه مارمولک و سوسمار و ۹ گونه دوزیستان در حیات‌وحش استان زیست می‌کنند.

جنگل‌های مازندران که روزگاری مآمن و زیستگاه پلنگ ایرانی و ببر مازندران بوده، اکنون ازاین‌گونه که سلطان جنگل‌های شمال به شمار می‌رفت، تهی شده است

مرال از گونه‌های شاخص پستانداران جنگل‌های هیرکانی شمال است و یک‌سوم از پرندگان مهاجر، آبزی و کنار آبزی زمستان گذر به مازندران مهاجرت می‌کنند. علاوه بر این، جنگل‌های مازندران که روزگاری مآمن و زیستگاه پلنگ ایرانی و ببر مازندران بوده، اکنون ازاین‌گونه که سلطان جنگل‌های شمال به شمار می‌رفت، تهی شده است. بدون شک ایران، آخرین قلمرو زیست برای پلنگ ایرانی در غرب آسیا به شمار می‌رود ولی در چهار سال اخیر بیش از ۷۰ قلاده ازاین‌گونه منحصربه‌فرد در کشور از بین رفته‌اند.

پلنگ ایرانی بزرگ‌ترین گونه پلنگ جهان بوده که هنوز جمعیت کمی از آن در کشور زیست می‌کنند، پلنگ ایرانی بومی غرب آسیاست که متأسفانه در فهرست گونه‌های درخطر انقراض آی یو سیان قرارگرفته است.





برخی عقیده دارند پلنگ ایرانی دارای سه زیرگونه و بعضی دیگر عقیده دارند دارای پنج زیرگونه است و پلنگ ایران می‌تواند تا ارتفاع چهار هزار متری زیست کند. در سالهای اخیر تخریب زیستگاه‌ها، کاهش طعمه و شکار مهم‌ترین دلیل مرگ پلنگ ایرانی عنوان‌شده است و به تأکید کارشناسان برای حفاظت از پلنگ ایرانی باید برای صیانت از طعمه‌های آن نیز برنامه‌ریزی شود.

مدیرکل محیط‌زیست استان مازندران، افزود: بر اساس سرشماری فنی که انجام‌شده است تنوع جمعیتی قرقاول امسال در مدت سه سال در مقایسه با سالهای گذشته افزایش داشته است.

حسینعلی ابراهیمی، در ادامه بابیان اینکه به دنبال ارتقاء مناطق چهارگانه استان هستیم، بیان کرد: در مناطق چهارگانه استان، ۲۲۷ گونه گیاهی، ۲۲۶ گونه پستاندار، ۱۱ گونه خزنده و ۴۷ گونه پرنده وجود دارد.




جانوران در جنگل مازندران

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا