خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,131
امتیاز واکنش
43,850
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
  • تشکر
Reactions: Kameliaparsa

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,131
امتیاز واکنش
43,850
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
روزانه 27 کلاس به جمع کلاس‌های درس در کشور افزوده می شود

رئیس‌جمهوری پیشرفت، توسعه، استقلال و امنیت ملی کشور را در سایه آموزش فرزندان ایران اسلامی دانست و با اشاره به اجرای گسترده طرح‌های دولت تدبیر و امید برای تقویت حوزه آموزش کشور تأکید کرد که افتتاح ۱۵۵۰ پروژه آموزشی و تربیتی در یک روز و پیوستن روزانه ۲۷ کلاس درس به جمع کلاس‌های آموزشی، بیانگر اهتمام ویژه دولت به مسأله علم، فرهنگ و آموزش و پرورش است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه و در مراسم افتتاح ۱۵۵۰ پروژه آموزشی، تربیتی و رفاهی در سراسر کشور و ۳ طرح درمانی در شهرهای کرمان، قم و مشهد، با قدردانی از نقش بزرگ معلمان در آموزش فرزندان کشور گفت: در دولت تدبیر و امید تلاش فراوانی برای ترمیم حقوق فرهنگیان و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و از جمله فرهنگیان بازنشسته انجام شده و اینکه حقوق معلمان در این هفت سال ۴ برابر شده نشان می‌دهد ما به این مسأله واقفیم که آموزش و پرورش خیلی برای کشور است. دکتر روحانی در ادامه با بیان اینکه باید سواد دیجیتالی را به بچه‌ها در مدارس یاد دهیم، گفت: با یک امکانات دیجیتالی خیلی آسان در کنار فرزندان عزیز، معلم براحتی می‌تواند آنها را راهنمایی کند که چگونه درباره موضوع خاصی بررسی و تحقیق کنند و این تحول هم تحول بسیار مهمی است که در آموزش و پرورش ان‌شاء‌الله باید شاهدش باشیم. رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افتتاح‌ طرح‌های حوزه بهداشت و درمان، اقدامات دولت‌های یازدهم و دوازدهم در حوزه سلامت را جزو افتخارات این دولت عنوان کرد و گفت: طرح تحول سلامت در سال ۹۳ توسط این دولت آغاز شد و تا امروز که ۸۱۳ تـ*ـخت بیمارستانی در ۳ استان کشور به بهره‌برداری رسید، رقم تـ*ـخت‌های بیمارستانی اضافه شده در کشور در این دولت به بیش از ۲ برابر تـ*ـخت‌های بیمارستانی تاریخ این کشور بوده که یک کار عظیم و بی‌نظیر است. رئیس‌جمهوری گفت البته اگر هر چقدر تـ*ـخت بیمارستانی و تجهیزات درمانی داشته باشیم تا پزشک عاشق ، دلسوز و متخصص علاقه‌مند به مردم و کشور نباشد، ما به نتیجه نخواهیم رسید. رئیس‌جمهوری در پایان اظهار داشت: امروز همه نشانه‌ها در دنیا از امریکا گرفته تا دیگر کشورها حاکی از این است که فشار حداکثری جواب نداده و دوران پایانی خود را طی می‌کند و ملت ایران نتیجه مقاومت و ایستادگی خود را ان‌شاء‌الله خواهد گرفت.


مطبوعات روز 24 آبان

 
  • تشکر
Reactions: Kameliaparsa

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,131
امتیاز واکنش
43,850
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
برنامه‌های هفته کتاب را در خانه‌ دنبال کنید

مریم شهبازی
خبرنگار
امروز، بیست و چهارم آبان ماه، روز کتاب و کتابخوانی است؛ روزی که نزدیک سه دهه‌ای از راهیابی‌اش به تقویم ملی کشورمان می‌گذرد و مدت‌هاست بهانه‌ای برای برپایی هفته‌ای نیز با همین عنوان شده است. امسال اما بیست و هشتمین دوره هفته کتاب در حالی به شکلی سراسری در کشورمان برگزار می‌شود که تفاوتی عمده با دوره‌های گذشته‌اش دارد؛ تحت تأثیر پروتکل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، خبر چندانی از نشست‌ها و سخنرانی‌های حضوری نیست و ویژه‌برنامه‌های این هفته فرهنگی ازطریق شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرند. این محدودیت‌ها به‌رغم لغو نشست‌های حضوری اما برای نخستین مرتبه فرصتی برای استفاده عموم علاقه‌مندان برای بهره گرفتن از برنامه‌های مذکور فراهم کرده است.

بیست و هشتمین دوره با شعار مانایی و دانایی
همان‌طور که اشاره شد زمان قابل‌توجهی از راهیابی روز کتاب و کتابخوانی به تقویم ملی کشورمان و از سویی شکل‌گیری هفته کتاب می‌گذرد؛ هفته‌ای که امسال با روز کتابخوانی آغاز شده و تا سی‌ام همین ماه نیز ادامه دارد. تاریخچه این نامگذاری به سال 1372 بازمی‌گردد باوجود اینکه روز کتاب و کتابخوانی یکی از روزهای هفته کتاب هم هست؛ اما نخستین هفته کتاب، چهارم تا دهم دی‌ماه میزبانی علاقه‌مندان را بر عهده داشت. هرچند که حالا سال‌هاست تلاش شده تا هفته کتاب همزمان با روزهای پایانی آبان ماه برگزار شود.
ویژه‌برنامه‌های هفته کتاب امسال که بیست و هشتمین دوره برپایی‌اش به شمار می‌آید، از امروز با همراهی شیرازی‌ها آغاز می‌شود؛ شاید بپرسید چرا شیراز؟ گذشته از اینکه شیراز همواره یکی از قطب‌های ادبی کشورمان و زادگاه و مهد بزرگانی همچون حافظ و سعدی بوده که بخشی از ادبیات فارسی را مدیون آنان هستیم پایتخت کتاب کشورمان در سال‌جاری هم هست.
همان‌طور که طی ماه‌های اخیر بارها از تأثیری که کرونا در شتاب یافتن حرکت بخش‌های مختلف به‌سوی بهره‌مندی هرچه بیشتر از تکنولوژی‌های ارتباطی داشته خوانده‌اید، عرصه کتاب هم از این امر مسثتنی نبود و شاهد بوده و هستیم که چطور بخش اعظمی از نشست‌ها و حتی ویژه‌برنامه‌های تجلیل و نقدها به فضای مجازی منتقل‌ شده‌اند. در ارتباط با هفته کتاب هم شاهد چنین روندی هستیم که می‌توان آن را مبنایی برای حرکت به‌سوی راهیابی هرچه بیشتر فعالیت‌های این هفته به خانه‌های مردم دانست؛ امسال هم مانند دوره‌های قبل شاهد همکاری سازمان‌ها و تشکل‌های مختلفی در برپایی هرچه بیشتر این روز و هفته هستیم که می‌توان در رأس آنها به مؤسسه «خانه کتاب و ادبیات ایران» به‌عنوان نهاد متولی برگزاری آن اشاره کرد.
«مانایی و دانایی» شعاری است که مبنای شکل‌گیری برنامه این هفته در سال‌جاری شده، طی سال‌های گذشته هرروز از هفته کتاب با عنوانی نامگذاری می‌شد؛ اما امسال به‌جای نامگذاری روزهای هفته کتاب شاهد اعلام رویکردهای متولیان برپایی این هفته هستیم که به‌نوعی معادل همان نامگذاری است.» کتاب، کتابخانه، کتابدار، پایتخت کتاب»، «کتاب و جامعه پردازی با مروجان کتاب»، «کتاب، دانایی و توانایی»، «کتاب، سبک زندگی و جامعه سالم»، «کتاب، سرمایه اجتماعی و فضای مجازی»، «پویندگی با کتاب و کتابفروشی»و «کتاب، باورمندی دینی و خودسازی معرفت» عنوان رویکردهای هفته کتاب امسال هستند.

تجلیل از چهره‌های اثرگذار فرهنگی
بر‌اساس رویکردهای اعلام شده طی روزهای هفته کتاب شاهد برگزاری ویژه‌برنامه‌های مختلفی هستیم که ازجمله آنها می‌توان به تجلیل از برخی چهره‌های اثرگذار حوزه‌های مختلف کتاب اشاره کرد؛ برخی از این برنامه‌ها به‌طور مستقیم از سوی خانه کتاب و ادبیات ایران و مابقی هم از سوی خود تشکل‌ها و سازمان‌های در همراهی با معاونت فرهنگی طی این هفته برگزار خواهند شد که ازجمله آنها می‌توان به مراسم نکوداشت مهدی محقق، رئیس هیأت‌مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و مؤسس دایره‌المعارف تشیع اشاره کرد که به همت کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران فردا، یکشنبه ۲۵ آبان برگزار می‌شود. برخی از این برنامه‌ها در ابعاد بسیار کوچکی و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی به شکل حضوری برگزار می‌شوند و البته همچنان در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی هم پخش خواهند شد.
این هفته فرصت خوبی هم برای طرح مشکلاتی است که گریبان نشر و اهالی‌اش را بویژه در شرایط فعلی گرفته؛ همچون نشستی که از ساعت 14 امروز تا 15:30 امروز با محور«بررسی عوامل مؤثر در کاهش فروش کتاب» و با مشارکت انجمن کسب‌وکار برگزار می‌شود. نشست‌هایی که اطلاعات دقیق‌تری در خصوص آنچه بر این بخش فرهنگمان می‌گذرد در اختیار متولیان فرهنگی و همه آنهایی که کاری از عهده‌شان ساخته است می‌گذارد.
همان‌طور که اشاره شد به ضرورت برخی برنامه‌ها، شاهد برگزاری برخی برنامه‌های حضوری با درنظر گرفتن ضرورت‌های ابلاغی ستادملی مبارزه با کرونا خواهیم بود؛ از جمله این برنامه‌ها می‌توان به برگزاری طرح پاییزه کتاب اشاره کرد. تا به امروز بیش از 800 کتابفروشی از سراسر کشور به آن پیوسته‌اند؛ این دوره از طرح تخفیف فصلی مذکور هم از امروز آغاز می‌شود و تا آخرین روز هفته کتاب با درنظر گرفتن تخفیف 20 درصدی و البته سقف خرید200 هزار تومانی ادامه خواهد داشت. برای کاهش رفت و آمد مردم به کتابفروشی‌ها هم شرایطی برای ارسال کتاب‌ها به دست آنان از جمله پست آثار خریداری شده در نظر گرفته شده است.
اما برای اطلاع دقیق‌تر از برنامه‌های این هفته فرهنگی می‌توانید افزون بر دنبال کردن خبرهای منتشرشده در رسانه‌ها سری هم به سایت مؤسسه «خانه کتاب و ادبیات ایران» بزنید


مطبوعات روز 24 آبان

 
  • تشکر
Reactions: Kameliaparsa

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,131
امتیاز واکنش
43,850
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
تعطیلی‌ها و محدودیت‌های کرونایی

فریبا خان احمدی
خبرنگار
امروز آنطور که معاون درمان وزیر بهداشت اعلام کرده است در ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تعطیلی دو هفته‌ای کشور تصمیم‌گیری می شود. پیشنهادی که در پی افزایش شمار جانباختگان کرونا به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه شده است و آمار مرگ‌ومیر بر اثر کرونا هم همچنان در تهران و 27 استان با وضعیت قرمز صعودی است تا جایی که در آبان ماه روزانه به‌طور متوسط 400 نفر در کشور قربانی بیماری کووید-19 می‌شوند. در چنین وضعیتی ستاد ملی مقابله با کرونا تا اینجای کار انواع محدودیت‌های سختگیرانه و اجباری شدن برخی پروتکل‌های بهداشتی را برای کاهش آمار مبتلایان و موارد فوتی ابلاغ کرده است اما همچنان آمار مرگ‌ومیر بیماران کرونایی در نقطه اوج قرار دارد. از رئیس شورای شهر تهران گرفته تا رئیس سازمان نظام پزشکی کشور، استانداری تهران، اعضای ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران و برخی از اعضای علمی ستاد مقابله با کرونا و رؤسای 65 دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی کشور خواهان تعطیلی کامل پایتخت شده‌اند.
از طرفی معاون کل وزارت بهداشت نیز روزجمعه ۱۶ آبان ماه از تصمیم‌گیری درباره تعطیلی تهران خبر داد و گفت: تعطیلی نباید به این شکل باشد که افراد سر کار نروند اما در عوض پاساژگردی کنند. باید همه ما متعهد به رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشیم و حتی‌الامکان در خانه بمانیم و اگر لازم است برای کار‌های ضروری از منزل خارج شویم در این میان عده‌ای از متخصصان و کارشناسان نظر دیگری دارند. آنها معتقدند اپیدمی طولانی شده و دولت باید محدودیت‌های سختگیرانه تری را برای کنترل بیماری اعمال کند. استدلال این گروه این است؛ به دلیل مشکلاتی که از نظر اجتماعی و بخصوص از نظر اقتصادی و افزایش بیکاری بویژه برای کارگران و افراد روزمزد با این اقدام پیش می‌آید تعطیلی کامل نباید مدنظر قرار بگیرد. حمید سوری اپیدمیولوژیست که از مخالفان طرح تعطیلی تهران است می‌گوید: «اگر مقدمات، مؤخرات و ملزومات طرح اعمال محدودیت‌ها مبنی بر تعطیلی دو هفته‌ای به خاطر اپیدمی کرونا فراهم نشود، مداخله‌ای بسیار پر هزینه و بدون تأثیر در کنترل اپیدمی است.»
مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا وضعیت اوج‌گیری تعداد مبتلایان و افزایش پی در پی مرگ و میرهای کرونایی را جدی عنوان می‌کند و می‌گوید راه‌حل کنترل کرونا این است که برای مدتی حداقل یک تا دو هفته تعطیلی کامل اعلام شود تا مقداری از شیوع و بروز موارد جدید کم شود. او محدودیت‌های اخیر مبنی بر تعطیلی بازار بعد از ساعت 6 عصر را کافی نمی‌داند و می‌افزاید: «این تصمیمات خیلی کمکی به کنترل بیماری کرونا نمی‌کند.» البته استاندار تهران هم در این باره در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: «پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای پایتخت از سوی ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا درتهران مطرح شد و باید در ستاد ملی مقابله با کرونا بررسی و تصمیم‌گیری شود «انوشیروان محسنی بندپی می‌افزاید: باید برای چنین کاری همه جوانب اقتصادی اجتماعی را در نظر گرفت اما به طور کلی ما از هر اقدامی که به کاهش بار بیماری و مراجعات بیمارستانی کمک کند استقبال می‌کنیم.» علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در گفت‌و‌گوی تلویزیونی در این باره اعلام کرد: در ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست رئیس جمهوری اگر اعضا پیشنهادی داشته باشند از طرف کمیته‌ها مطرح و بعد درباره آنها تصمیم‌گیری می‌شود.»
البته معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران هم با بحرانی خواندن شیوع کرونا در تهران به خبرگزاری فارس گفت که موضوع تعطیلی دو هفته‌ای استان تهران در آستانه تأیید نهایی است. دکتر نادر توکلی درباره جزئیات تعطیلی تهران گفته است؛ لاک‌دان یا قفل کردن کامل مدنظر است؛‌ یعنی فقط ارگان‌های امدادی و خدماتی ویژه اجازه فعالیت دارند؛ در نتیجه همه کارمندان و کارگران تعطیل می‌شوند و فقط مشاغل گروه یک مانند اورژانس، آتش‌نشانی، بیمارستان‌ها، فروشگاه‌های مایحتاج و مواد غذایی مردم می‌توانند فعالیت داشته باشند.
همچنین دیروز دکتر علی‌اکبر حقدوست رئیس ستاد علمی مقابله با کرونا در گفت‌و‌گو با «ایران»در این باره می کوید: در شرایط کنونی و با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا تنها راه حل تعطیلی دو هفته‌ای تهران است و قطعاً تعطیلی اثر خیلی زیادی روی کاهش آمار موارد ابتلا و فوتی‌های کرونا می‌گذارد.
معاون کل وزارت بهداشت هم درباره پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای تهران به «ایران» می گوید ما پیشنهاد کردیم که تهران دو هفته تعطیل شود ولی هنوز تصویب نشده است. در این خصوص 65 نفر از رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی به وزیر بهداشت نامه زدند. این موضوع در ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم‌گیری خواهد شد.
به گفته دکتر حریرچی استدلال رؤسای 65 دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی بر این است که وضعیت موجود و گرفتاری بشدت رایج خوشه‌های خانوادگی و جمعیتی و ابتلای جمع زیادی از همکاران مدافع سلامت و ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی- درمانی برچالش‌های موجود خواهد افزود.
تعطیلی و قرنطینه تهران بهترین اقدام درمقابله با کرونا
محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران همچنان بر تعطیلی دو هفته‌ای تهران تأکید دارد. او می‌گوید: «ما پیشنهاد تعطیلی همه فعالیت‌های تهران اعم از دولتی و خصوصی را حدود یک‌ ماه پیش مطرح کردیم و هنوز هم بر آن تأکید داریم و معتقدیم که بهترین اقدام همین است، چرا که ما عقب‌تر از کرونا حرکت می‌کنیم و فعلاً نمی‌توانیم با اقدامات مقطعی و کوتاه مدت جلوی آن را بگیریم. براین اساس اگرچه کاهش ساعت کار اصناف اقدام مثبتی محسوب می‌شود، اما در شرایط حاضر تنها قرنطینه کامل همچون 5 روز اول نوروز جواب می‌دهد و این اقدامات جدید اگر در اردیبهشت ماه انجام می‌گرفت می‌توانست تأثیرگذار باشد، چرا که درآن زمان تعداد کل فوتی‌های کشور حدوداً 100 نفر بود، اما اکنون به حدود 500 نفر رسیده است، از طرفی تعداد مبتلایان هم افزایش یافته و سرعت شیوع کرونا روند صعودی داشته است، بنابراین تنها اقدام مؤثر تعطیلی کامل تهران حداقل به مدت دو هفته است.»
تجربه فروردین ماه را باید تکرار کنیم
زهرا نژاد بهرام، عضو شورای شهر تهران تأکید دارد که تعطیلی کامل تهران، تنها راه چاره برای کنترل این وضعیت وخیم کرونایی است. «او معتقد است که تجربه فروردین و اردیبهشت ماه که با تعطیلی بسیاری از فعالیت‌های شهری و اداری و سازمانی مصادف شده بود، نشان داد که قرنطینه کامل می‌تواند آمار مرگ و میر و تلفات را تا حد زیادی کاهش دهد و از این رو تجربه مثبتی در پیشگیری از شیوع کرونا محسوب می‌شود. بنابراین در شرایطی که میزان فوتی‌ها به طرز تأسف‌آوری افزایش یافته است، شورای شهر اصرار دارد که تعطیلی دو هفته‌ای تهران بهتر است که هر چه سریع‌تر اجرا شود. پیشنهاد تعطیلی البته از زبان کارشناسان حوزه بهداشت و درمان و رؤسای 60 دانشگاه علوم پزشکی هم مورد تأکید قرار گرفته است و بر همین مبنا شورای شهر پیشنهاد تعطیلی همه فعالیت‌ها را مطرح کرده است و تصمیمی با پشتوانه کارشناسی بوده است.»
تعطیلی پایتخت به دو علت مهم
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره ضرورت پیشنهاد تعطیلی تهران از سوی رؤسای 65 دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی تهران به وزیر بهداشت به «ایران» می‌گوید: این پیشنهاد دو دلیل عمده دارد. علت عمده به دلیل گردش ویروس در جامعه است که باید با یک جدیت خیلی کاملی وارد شویم آنچه امروز می‌بینیم به عنوان محدودیت‌های چند ساعته یا دورکاری کمک زیادی در شوک مورد نیاز برای کاهش گردش ویروس در جامعه نمی‌کند.

رئیس جمهوری در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا:
بزودی طرحی برای مدیریت مرحله جدید کرونا تصویب می‌شود

رئیس جمهوری گفت: با توجه به ورود کشور به مرحله جدیدی از شیوع ویروس کرونا و لزوم قطع هر چه سریع‌تر زنجیره ابتلا و کاهش نرخ مرگ و میر، نیازمند اقدامات هماهنگ و نظارت دقیق بر فعالیت‌ها از سوی دستگاه‌های مختلف و همچنین ارائه طرحی جامع برای مقابله با این بیماری متناسب با وضعیت شیوع در شهرهای مختلف کشور هستیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه ممکن است در این مسیر در برخی مواقع با کاستی‌ها یا ناهماهنگی‌هایی مواجه شده باشیم، گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا به عنوان مرجع اصلی تصمیم‌گیری برای مقابله با این بیماری، نیازمند بررسی طرحی جامع برای مهار بیماری در مراحل پیشگیری، پیگیری، محدودسازی و درمان جدید است. رئیس جمهوری افزود: با توجه به مؤلفه‌های مهمی چون تاب‌آوری اقتصادی که در اثر تحریم‌های ظالمانه ایجاد شده است، حفظ سلامت مردم به عنوان اولویت اصلی نظام همیشه مورد تأکید بوده و ستاد ملی مقابله با کرونا بزودی طرحی جامع را برای مدیریت مرحله جدید بیماری مورد بررسی قرار داده و به تصویب خواهد رساند. روحانی با بیان اینکه طرح جامع می‌بایست با توجه به تجارب گذشته، تمامی نقاط کشور را متناسب با وضعیت شیوع بیماری تحت پوشش قرار دهد، افزود: در این طرح جامع وظایف تک تک کمیته‌های تخصصی به صورت شفاف مشخص شده است و در کمترین زمان و بدون پیچیدگی‌های بوروکراتیک و رفت و برگشت‌های اداری دستگاه‌های ذیربط در اسرع وقت به وظایف تعیین شده عمل می‌کنند. رئیس جمهوری افزود: با توجه به مصوبات گوناگونی که تاکنون ستاد ملی مقابله با کرونا داشته است، باید با یکپارچه‌سازی تمامی مصوبات و تصمیمات براساس تقسیم‌بندی کشور به سه بخش زرد، قرمز و بحرانی اقدام شود تا براساس هر یک از این وضعیت‌ها سـ*ـیاست‌های مقابله‌ای و اعمال محدودیت‌ها عملیاتی شود. روحانی طراحی سناریوی اقناع و هدایت افکار عمومی متناسب با طرح جامع را از الزامات اجرای دقیق این طرح عنوان کرد.


مطبوعات روز 24 آبان

 
  • تشکر
Reactions: Kameliaparsa

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,131
امتیاز واکنش
43,850
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
امنیت، منافع ملی و فرصت‌‌سازی جهانی

علی ربیعی
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌‌جمهوری و سخنگوی دولت
در نشســت سخنگویی روز سه‌شنبه در پاسخ به پرســـــش یکی از رســـانه‌های منتقـــد دولت گفتم حق مردم ایران از منافع اقتصاد جهانی بیش از چیزی است که امروز به دست می‌آید. امریکا مانع از دستیابی به این حق مردم ایران شده است. همچنین رئیس ‌جمهوری در سخنان روز چهارشنبه خود گفت که کسی حق فرصت‌سوزی ندارد.
منافع ملی و امنیت ملی جزو موضوعات پرچالش و پرتناقض است. این مفاهیم نسبی، ذهنی و فراخ به شمار می‌روند و حتی آنها را گاهی توخالی هم قلمداد می‌کنند. این دو مفهوم به نحوی است که هر فرد و نهادی می‌تواند برداشت‌های خود را درون این مفاهیم جاسازی کند. با این وصف هیچ دولتی را نمی‌توانیم بیابیم که بدون ترسیمی مشخص از منفعت و امنیت ملی خود مسیر توسعه همراه با امنیت را طی کرده باشد. تفاوت دولت‌های ضعیف و قوی در همین تفسیر و نوع نگاه‌شان به این دو مفهوم نهفته است. معمولاً منافع ملی مفهومی جذاب و پرمنفعت بوده و قادر است عالی‌ترین مصالح و منافع متعدد برای جامعه را در بر بگیرد و به رغم انتزاعی بودن این مفهوم از مقولاتی است که به طور مستمر میان سیاستمداران، مدیران و صاحبنظران مبادله می‌شود. به همین دلیل سوءبرداشت از این مفاهیم یا اختلاف ادراک، ولو به مقدار ناچیز موارد خطرناکی را برای نظام‌های سـ*ـیاسی و ملت‌ها به همراه خواهد داشت. در دوران معاصر، چگونگی سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و کنش با مفاهیمی مانند عبور از عقب‌ماندگی و توسعه‌نیافتگی و نیز کیفیت گذار از مسیر پرتلاطم و تنش‌زدای آن برای کشورهای در حال توسعه از مقولاتی است که در کانون مباحث منافع و امنیت ملی در زمره گفتمان‌های رایج قرار گرفته است. یکی از آسیب‌های جدی این دو مفهوم، پیوند آنها با اختلافات سـ*ـیاسی داخل یک کشور است. متأسفانه در کشور ما چگونگی حضور در جامعه جهانی و ارتباط با کشورهای دنیا و تأمین منافع و امنیت ملی از این میان، به نزاع‌های سـ*ـیاسی داخلی گره خورده و این اختلاف به چارچوب‌های ادراکی و برنامه‌ریزی اجرایی توسعه در کشورمان آسیب رسانده و در برخی موارد به چالش فرسایشی در سـ*ـیاست داخلی تبدیل شده است. این روزها با اتفاقاتی که در انتخابات ایالات متحده امریکا رخ داد، به نحوی دیگر مسأله چگونگی تعامل با جهان در عرصه سـ*ـیاست داخلی پررنگ شده و یکبار دیگر رابـ*ـطه منافع ملی با سـ*ـیاست خارجی را به میان آورده است.
این موضوع در کشور ما گاهی شکل افراطی یافته و از دو سو برای از میدان به در کردن رقیب مورد استفاده قرار می‌گیرد. از یک سو افرادی را که با استفاده از فرصت‌های جهانی برای توسعه کشور سخن می‌گویند حتی به خیـ*ـانت و وابستگی متهم می‌کنند و از سوی دیگر، گروه مقابل را به نوعی عدم درک از مقتضیات بین‌المللی و جزیره‌ای کردن کشور متهم می‌کنند. در این کشاکش، پاسخ به این سؤال ضروری است آیا هر کشوری که در مناسبات جهانی بدون هیچ مانعی از سوی قدرت‌های دیگر قرار گرفته یا حتی در زنجیره امنیتی قدرت‌های جهانی باشد، می‌تواند به توسعه مؤثر در جهان دست یابد؟ از طرف دیگر می‌توان پرسید آیا جامعه‌ای که در تنش دائم با جامعه جهانی و دولت‌های تعیین‌کننده آن باشد، می‌تواند به دستیابی به توسعه‌ای با نقش مؤثر در جهان امیدوار بماند؟ آیا دولتی بدون ساختارهای آماده، چابک و بدون وجود نخبگان و اصلاحات اقتصادی اساسی و کارآفرینان بخش صنعتی قدرتمند داخلی حتی با وجود قرار گرفتن در حلقه امنیت جهانی می‌تواند توسعه یابد؟ و حتی در پرسشی دیگر، آیا دولتی بدون مشروعیت مدنی و رضایت عامه و سرمایه اجتماعی مناسب می‌تواند توسعه یابد؟ واقعیت آن است که هیچ کدام از گزاره‌های فوق ظرفیت توسعه همراه با ثبات و امنیت ملی را به ارمغان نخواهد آورد. مطالعات سه ساله من در اوایل دهه ۸۰ که در آن کشورهای تازه صنعتی شده را در آسیا و امریکای جنوبی مورد مطالعه قرار دادم نشان می‌دهد، وجود دولتی آماده و خواهان توسعه با ساختاری متناسب، همچنین برخورداری از میزانی از مشروعیت مدنی (یعنی مردم در گام اول اخلالی در مسیر توسعه به‌وجود نیاورده و در گام دوم، خود حامیان توسعه از طریق این دولت باشند) و نیز آمادگی برای تعامل با شرایط جهانی و نبود مقاومت مؤثر بیرونی برای رشد و توسعه، مجموعه شروطی است که می‌تواند توسعه همراه با امنیت را برای کشورهای در حال توسعه به ارمغان آورد. مارک گازیوروسکی در مطالعه انقلاب اسلامی ایران بر این نظر است که شیوه‌های سنتی مورد نظر امنیت ملی در جهان سوم، از قبیل استقرار نیروهای امنیتی، افزایش توسعه اقتصادی و برقراری روابط نزدیک با یکی از ابرقدرت‌ها، الزاماً به تأمین امنیت منتهی نمی‌شود. صرف پیوستگی و قرار گرفتن در چارچوب‌های نظم مورد نظر «فائقان جهانی» بدون در نظر گرفتن سایر عوامل توسعه‌آور نخواهند بود. اما در همان حال، هر کشوری باید بتواند سهم خود را از ثروت و اقتصاد جهانی در دنیای پر از درهم تنیدگی متقابل به دست آورد. چنانچه به دلیل نداشتن تعامل مؤثر با اقتصاد جهان نتواند جایگاه خود را در زنجیره تولید جهانی بر اساس مزیت‌های نسبی خود پیدا کند، شانس چندانی برای توسعه مستمر و قابل دوام نخواهد داشت. بر این مبنا، رابـ*ـطه ظرفیت تولید محلی و سازگاری با آرایش متغیر اقتصادی در جهان، در حقیقت فرصت‌هایی است که کشورها می‌توانند در فضای بین‌الملل جست‌وجو کنند.
در کتاب «معمای دولت مدنی در جهان سوم» (۱۳۸۴) این موضوع را مورد بسط نظری قرار داده‌ام؛ برای توسعه همراه با امنیت ما نیازمند ساختار مناسب دولت و استفاده از ظرفیت داخلی به علاوه مشروعیت مدنی و دموکراسی هستیم که ثبات و امنیت داخلی را تضمین کرده باشد. با یک حضور مناسب در عرصه بین‌الملل و تعامل مناسب در جهان امکان توسعه پدید خواهد آمد. این نه به معنای حل شدن همه نارسایی‌های درونی است و نه به معنای تسلیم شدن به قدرت‌های بیرونی و دل بستن به آنهاست، بلکه از یک سو به معنای دست یافتن به فرصت‌های جهانی توأم با از میان بردن مقاومت خارجی در راه توسعه ملی و از سوی دیگر تلاش برای به دست آوردن سهم بیشتری از ثروت جهانی در صورت کارآمدی درونی است و به این ترتیب، مشروعیت بخشیدن به مسیری که کارآمدی جوامع را تضمین خواهد کرد.


مطبوعات روز 24 آبان

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا