- عضویت
- 12/9/20
- ارسال ها
- 204
- امتیاز واکنش
- 273
- امتیاز
- 148
- زمان حضور
- 2 روز 4 ساعت 56 دقیقه
نویسنده این موضوع
گونه شناسی معماری
گونه شناسی برای معماران
توجه به گونه شناسی معماری از حدود 2000 سال پیش در نوشته معمارانی مانند ویترویوس تحت عنوان ده کتاب معاری دیده می شود.
در دانشگاه های کشورمان؛ دانشجوی معماری اگر تصمیم داشته باشد شهری مانند شیراز،
اصفهان ، یزد و … را طراحی کند،
چند راه پیش رو دارد:
روش رایج امروز دانشگاه های معماری از آنها می خواهد که با یک تمرین بتوانند خلاقیت خود را بروز دهند،
بدون اینکه پیوندی با گذشته خود داشته باشند.
در صورتی که به دلیل سلیقه فردی استاد ، اگر دانشجو بخواهد از گونه شناسی معماری گذشته ایده بگیرد تغییری در فرآیند طراحی داده نمی شود
و خلاقیت فردی – ذهنی دانشجوست که منجر به حصول نتیجه نهایی خواهد شد.
این محصول فکری باید با کار دیگر دانشجویان متفاوت باشد،
زیرا از هر کدام انتظار می رود خلاقیت خاص خود را نشان بدهند
و استاد در اینجا وظیفه رشد این تفاوت ها در دانشجویان را دارد.
روش دیگر برای شروع یک طرح می تواند براساس تداوم معماری گذشته انجام بپذیرد.
در ابتدا شناختی از این معماری صورت گیرد و تمرین ها نیز در بسـ*ـتری از این شناخت
صورت پذیرند.
گونه شناسی معماری در اینجا مطرح می شود که می توان وسیله ایی باشد برای به دست آوری اطلاعات معماری گذشته،
این کار فراتر از یک دسته بندی ساده و شاید کلیشه ایی باشد،
بلکه ابزاری است برای شناخت بهتر گونه های معماری گذشته که با عنوان گونه شناسی معماری مطرح میشود.
این منابع مطالعاتی شامل دنیایی از اطلاعات از انـ*ـدام ها و اجزای معماری می شود.
گونه شناسی معماری ایران
برای روشن شدن این موضوع به بیان یک مثال می پردازیم .
سازه های سنتی در ایران سابقه ای در حدود 3500 سال دارند.
معماران و بنایان سنتی با این موضوع از راه های مختلف آشنا می شدند و آنها را در آثار خود بکار می گرفتند.
در صورتی که ما تصویری روشن از این تجربه چند هزار ساله نداریم.
شاید این نکته مهمی به نظر نرسد، اما هنگامی که مشاهده می کنیم
برخی از محققین بزرگ معاصر در زمینه های سازه های تاقی به دلیل عدم شناخت کافی از شکل شناسی و گونه شناسی معماری ساختمان این سازه ها دچار اشتباهات فاحش می
شوند،به اهمیت بالای شناخت آنها پی خواهیم برد.
گونه شناسی برای معماران
توجه به گونه شناسی معماری از حدود 2000 سال پیش در نوشته معمارانی مانند ویترویوس تحت عنوان ده کتاب معاری دیده می شود.
در دانشگاه های کشورمان؛ دانشجوی معماری اگر تصمیم داشته باشد شهری مانند شیراز،
اصفهان ، یزد و … را طراحی کند،
چند راه پیش رو دارد:
روش رایج امروز دانشگاه های معماری از آنها می خواهد که با یک تمرین بتوانند خلاقیت خود را بروز دهند،
بدون اینکه پیوندی با گذشته خود داشته باشند.
در صورتی که به دلیل سلیقه فردی استاد ، اگر دانشجو بخواهد از گونه شناسی معماری گذشته ایده بگیرد تغییری در فرآیند طراحی داده نمی شود
و خلاقیت فردی – ذهنی دانشجوست که منجر به حصول نتیجه نهایی خواهد شد.
این محصول فکری باید با کار دیگر دانشجویان متفاوت باشد،
زیرا از هر کدام انتظار می رود خلاقیت خاص خود را نشان بدهند
و استاد در اینجا وظیفه رشد این تفاوت ها در دانشجویان را دارد.
روش دیگر برای شروع یک طرح می تواند براساس تداوم معماری گذشته انجام بپذیرد.
در ابتدا شناختی از این معماری صورت گیرد و تمرین ها نیز در بسـ*ـتری از این شناخت
صورت پذیرند.
گونه شناسی معماری در اینجا مطرح می شود که می توان وسیله ایی باشد برای به دست آوری اطلاعات معماری گذشته،
این کار فراتر از یک دسته بندی ساده و شاید کلیشه ایی باشد،
بلکه ابزاری است برای شناخت بهتر گونه های معماری گذشته که با عنوان گونه شناسی معماری مطرح میشود.
این منابع مطالعاتی شامل دنیایی از اطلاعات از انـ*ـدام ها و اجزای معماری می شود.
گونه شناسی معماری ایران
برای روشن شدن این موضوع به بیان یک مثال می پردازیم .
سازه های سنتی در ایران سابقه ای در حدود 3500 سال دارند.
معماران و بنایان سنتی با این موضوع از راه های مختلف آشنا می شدند و آنها را در آثار خود بکار می گرفتند.
در صورتی که ما تصویری روشن از این تجربه چند هزار ساله نداریم.
شاید این نکته مهمی به نظر نرسد، اما هنگامی که مشاهده می کنیم
برخی از محققین بزرگ معاصر در زمینه های سازه های تاقی به دلیل عدم شناخت کافی از شکل شناسی و گونه شناسی معماری ساختمان این سازه ها دچار اشتباهات فاحش می
شوند،به اهمیت بالای شناخت آنها پی خواهیم برد.
گونه شناسی معماری
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com