خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,319
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
  • تشکر
Reactions: Kameliaparsa

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,319
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
۱۱ هزار شهید اهل سنت نمادی از وحدت شیعه و سنی است

پانزدهمین هفته از طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم ۲۰ آبان ماه طی برقراری ارتباط زنده تصویری سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با خانواده شهید ماموستا «ارکان قدیمی» از شهدای ترور در استان کردستان برگزار شد. صالحی در این ارتباط تصویری ضمن تجلیل از شهدای ترور گفت: «۱۱ هزار شهید اهل سنت نمادی از وحدت در سرزمین ایران اسلامی محسوب می‌شوند، شهیدانی که در کنار برادران شیعه به این مقام رفیع رسیدند، در این میان شهدای ترور مظلومیت مضاعفی دارند.» وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تصریح کرد: «ایران ما با ویژگی‌هایی از جمله وحدت و همزیستی میان مذاهب و اقوام در مناطق جغرافیایی شناخته می‌شود، از نمادهای این همزیستی موضوع شهادت است، اگر شهادت به عنوان عالی‌ترین فضیلت و مرتبت معنوی و انسانی شناخته می‌شود قطرات خون مذاهب مختلف اسلامی در این سرزمین بویژه در این چهل سال اخیر با هم آمیخته و عجین شده است.» او ادامه داد: «۱۱ هزار شهید اهل سنت در کنار شهدا و برادران شیعه نشان از یک اقیانوس واحد است، اقیانوسی که سرزمین ایران اسلامی را به عنوان یک سرچشمه تا ابدالدهر آبیاری می‌کند. شهادت از نقاط وحدت میان اقوام مختلف ایران است و در این میان کردستان در طول تاریخ ایران و به‌طور خاص در چهل سال اخیر در خط مقدم جهاد و شهادت بوده است، این استان هم در دوره انقلاب اسلامی و هم پس از آن و در دوره هشت سال دفاع مقدس و مبارزه با تکفیری‌ها شهیدان بسیاری را تقدیم نظام اسلامی کرد. کردستان منطقه‌ای بود که بیش از ۲۰۰ کیلومتر با عراق مرز داشت و ارتش بعثی عراق در این منطقه حضور داشته و خط مقدم در این منطقه بود لذا بسیاری از رزمندگان در این منطقه به شهادت رسیدند.»
صالحی در ادامه افزود: «شهیدان استان کردستان از وجب به وجب خاک ایران اسلامی دفاع کردند، شهادت حلقه اتصال ایران، حلقه اتصال مذاهب و اقوام به یکدیگر است. چرا که این شهیدان برای حفظ دین و کیان جغرافیایی به شهادت رسیدند؛ اما نکته دوم که می‌توان به عنوان یکی از ویژگی‌های ایران در دهه‌های اخیر نام برد آن است که ایران همواره در این چهل سال در معرض و قربانی تروریسم بوده و هست؛ در این عرصه ۱۷ هزار شهید ترور نقطه اشتراکی است که ایران را در حوزه مذاهب و اقوام به هم وصل می‌کند.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از مباحث خود تصریح کرد: «بخش قابل توجهی از شهدای ترور در فضای استان کردستان بود، شهدای ترور استان‌هایی هستند که مظلومیت شان مضاعف است؛ و امروز ما میهمان خانه شهیدی هستیم که پیش روی چشم همسر و فرزند خردسالش او را ترور کردند. شهدای ترور ما و به‌طور اخص این شهید بزرگوار شهید ارکان قدیمی در این فضا قرار داشتند.» صالحی افزود: «شهید ارکان قدیمی با تعلق خاطری که به مباحث دینی و مذهبی داشت، با تقیدی که به دیانت، نماز، توجه به خانواده و توجه به حوزه‌های فرهنگی داشت یک نماد است. این شهیدان نمادهایی هستند که تبدیل به جوانه شدند، جوانه‌هایی که بـ*ـو*ستان وسیعی شده و الگویی برای همزیستی مسالمت‌آمیز و حرکت رو به جلو در در منطقه خودشان و ایران شدند.»


مطبوعات روز 21آبان

 
  • تشکر
Reactions: Kameliaparsa

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,319
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
خداحافظ جناب سرهنگ



حامد جیرودی / خبری تلخ و ناگوار دیروز فوتبال ایران را به سوگ نشاند؛ محمود یاوری یا همان جناب سرهنگ فوتبال ایران بعد از مدتی دست و پنجه نرم کردن با بیماری در سن 81 سالگی درگذشت. مربی ای که در طول 50 سال یکی از سرشناس‌ترین مربیان فوتبال ایران به‌شمار می‌رفت که در تیم‌های مختلفی به مربیگری پرداخت و تا 75 سالگی روی نیمکت نشست تا یکی از پرتداوم‌ترین مربیان تاریخ فوتبال‌مان لقب بگیرد. زنده یاد یاوری که متولد ۱۸ مهر ۱۳۱۸ در اصفهان بود، فوتبال را از شاهین اصفهان (سپاهان فعلی) آغاز کرد و تا سال ۱۳۴۲ عضو این باشگاه بود. او در ادامه در سال ۱۳۴۲ به پاس تهران رفت و همزمان به عضویت دانشکده افسری درآمد و تا سال ۱۳۵۰ که در این تیم که بازنشسته شد، موفق‌ترین سال‌های فوتبالش را در پاس سپری کرد. خودش در تعریف نحوه ورود به پاس و طی کردن دوره‌های نظامی‌گری گفته بود: «زمانی که در تیم آموزشگاه‌های اصفهان بازی می‌کردم، تیم‌ها در مدارس و کلاس‌ها مستقر می‌شدند و حتی رختخواب و وسایل خواب را هم خودمان می‌بردیم. بعد از بازی در آبخوری محوطه مدرسه داشتم دست و صورتم را می‌شستم که شنیدم یک نفر از پشت سر می‌گوید اصفونی! می‌خواهی بیایی دانشگاه پلیس؟ من هم سرم را بلند کردم و همان‌طور که نگاهش می‌کردم گفتم بله بد نیست. نگو او سروان صادقی بود که بعداً تیمسار صادقی شد و رئیس تربیت بدنی باشگاه پاس و شهربانی آن زمان و مرد بسیار خوبی بود.»
بازی در تیم ملی
یاوری در سال 1967 (1346) توسط محمود بیاتی به تیم ملی دعوت شد و تا سال 1349 سه بازی ملی را تجربه کرد. یاوری که در پست دفاع و هافبک چپ بازی می‌کرد، اولین بازی ملی اش را مقابل پاکستان تجربه کرد که 2-0 به سود ایران به پایان رسید. او در 2 بازی دیگر هم مقابل ترکیه انجام داد که یکی 1-1 شد و دیگری 1-0 به سود حریف به پایان رسید.
44 سال مربیگری
یاوری کار مربیگری را از 30 سالگی به طور رسمی شروع کرد و در دهه 50 یکی از شاگردان دتمار کرامر یکی از سرشناس‌ترین مربیان و مدرسان مربیگری جهان معروف به ناپلئون فوتبال بود. یکی از چند شاگرد مرد آلمانی که بعدها توانست روی نیمکت تیم ملی و همچنین پاس یکی از مطرح‌ترین تیم‌های فوتبال ایران بنشیند. اولین تیمی که او در آن مربیگری کرد، ذوب آهن بود ولی پس از 2 بازی سرمربی سپاهان شد و طی 8 سال از سال 1349 تا 57 در 212 بازی روی نیمکت این تیم نشست تا بیشترین دوران مربیگری‌اش را در این تیم زادگاه خود سپری کرده باشد. یاوری تا 93 و بمدت 44 سال در سطح اول فوتبال ایران مربیگری کرد. او در این سال‌ها در 19 تیم مختلف و تقریباً در تمامی مناطق فوتبال ایران کار کرد. سرهنگ 27 بار در این سال‌ها از تیمی به تیم دیگر رفت و علاوه بر ذوب آهن و سپاهان، در تیم‌های برق شیراز، تیم جوانان ایران، تیم امید ایران، تیم ملی ایران، فجر سپاسی شیراز، پاس تهران، تراکتورسازی تبریز، ابومسلم مشهد، استقلال اهواز، راه‌آهن شهرری، شاهین بوشهر، صبای قم، پاس همدان، استیل‌آذین تهران و مس کرمان به مربیگری پرداخت. او بیشترین دوره حضور را در فوتبال شیراز و تیم‌های برق و فجر سپاسی داشته است. یاوری 4 بار در مقاطع مختلف هدایت برق و 3 بار هدایت فجر سپاسی را به عهده داشته است. او 3 بار روی نیمکت سپاهان نشسته، 2 بار در استقلال اهواز، 2 بار ذوب آهن و 2 بار هم هدایت تیم جوانان ایران را در زمان‌های مختلف به عهده گرفته است. جالب اینکه خودش در یکی از گفت‌و‌گوهایش درباره مربیگری اش در شهرهای مختلف گفت: «مربیگری کاری است که همیشه باید آماده سفر باشید. هرچند من در هر شهری که کار کرده ام، یک خانه خریده‌ام، چون دیگر متعلق به آن شهر هستم.» آخرین تیم تحت هدایت او فجرسپاسی در لیگ سیزدهم بود.
آمار سرهنگ در تیم‌های ملی
یاوری که در سال ۱۳۵۶ سرمربی تیم ملی جوانان فوتبال کشور شد و در سال ۱۳۵۷ حضور در تیم ملی ب و تیم ملی امید را تجربه نمود. در سال 1363 و در ۴۴ سالگی هدایت تیم ملی ایران را به عهده گرفت و در 6 بازی مقدماتی جام ملت‌های آسیا 1984 روی نیمکت تیم ملی ایران نشست و 6 برد برابر بنگلادش، سوریه(2برد)، اندونزی(میزبان)، فیلیپین و تایلند کسب کرد تا آمار صد درصد برد را روی نیمکت ایران به دست آورد. او که توسط بهروز صحابه رئیس وقت فدراسیون فوتبال سرمربی تیم ملی شده بود، با حضور نصرالله سجادی به جای صحابه، از مسئولیت سرمربی‌گری خود در تیم ملی کنار رفت و ناصر ابراهیمی جانشین او شد. آن هم در مقطعی که تیم ملی شایستگی قهرمانی در جام ملت‌ها را داشت اما در نیمه نهایی مقابل عربستان شکست خورد و به فینال نرسید. یاوری طی سال‌های ۱۳۷۰ و ۱۳۷۱ به مربیگری مجدد در تیم ملی جوانان رسید و در سال ۱۳۸۴ هم مدیر تیم ملی فوتبال جوانان شد.
پیام‌های تسلیت
فقدان او برای خیلی از شاگردان، دوستان، همبازی‌هایش یک درد بزرگ خواهد بود که به معنای واقعی کلمه در سال‌های پایانی مربیگری برای تیم‌هایش بیشتر شبیه پدر بود نه صرفاً یک مربی. وزارت ورزش وجوانان، فدراسیون فوتبال، دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی، باشگاه پرسپولیس، باشگاه استقلال و علی دایی بخشی از بدنه فوتبال بودند که درگذشت یاوری را تسلیت گفتند. وحید هاشمیان مربی تیم ملی نیز از سارایوو پیام تسلیتی برای درگذشت مربی اسبق خود اعلام کرد. مربیان، بازیکنان و دیگر اعضای ذوب‌آهن در حاشیه تمرین دیروز مراسمی را برای ادای احترام به یاوری برپا کردند. محمدرضا کربکندی سرمربی سابق ذوب آهن گفت:«یاوری امیرکبیر فوتبال اصفهان است. جای او در فوتبال خالی خواهد بود.»
قاسم حدادی‌فر کاپیتان ذوب‌آهن هم تأکید کرد:«یاوری به گردن فوتبال ایران حق داشت.» روحش شاد و یادش گرامی باد...


مطبوعات روز 21آبان

 
  • تشکر
Reactions: Kameliaparsa

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,319
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
ادغام بانک‌های نیروهای مسلح کاری بزرگ است

معاون اول رئیس جمهوری از ستاد کل نیروهای مسلح به خاطر همراهی و همکاری در اجرای طرح بزرگ ادغام بانک‌ها قدردانی کرد و گفت : همراهی و همکاری نیروهای مسلح با این ادغام قابل تقدیر است و پس از موافقت فرمانده کل قوا، فرایند اجرای این برنامه مهم به نحو مطلوبی انجام شد.
به گزارش ایرنا ، اسحاق جهانگیری در آخرین جلسه از سلسله جلسات ادغام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه اجرای طرح ادغام با این وسعت از نظر نیروی انسانی و میزان سپرده و دارایی را در کشور بی سابقه دانست وگفت: انصافاً مدیریت بسیار خوبی در اجرای برنامه ادغام بانک ها و موسسات اعتباری وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه صورت گرفت و امیدوارم با حمایت های بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک سپه پس از این ادغام بتواند عملکرد موفقی داشته باشد.
او با تأکید بر اینکه بانک سپه باید خدمات مطلوبی به نیروهای مسلح ارائه دهد، تصریح کرد: نیروهای مسلح نباید احساس کنند که با ادغام بانک ها و مؤسسات وابسته آنها در بانک سپه، نقصان و کاستی در ارائه خدمات به آنها ایجاد شده است و لازم است ارائه خدمات به گونه ای باشد که پرسنل نیروهای مسلح از این کار پراهمیت رضایت داشته باشند.
در این نشست پس از بحث و تبادل نظر در خصوص جزئیات مرتبط با فرآیند ادغام بانک ها و مؤسسات اعتباری وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه، مقرر شد مجامع عمومی فوق العاده ادغام بانک های قوامین، انصار و مؤسسه اعتباری کوثر ظرف ماه آینده برگزار شود و بدین ترتیب پرونده بزرگترین پروژه اصلاح ساختار نظام بانکی در کشور بسته خواهد شد.


مطبوعات روز 21آبان

 
  • تشکر
Reactions: Kameliaparsa

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,319
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
غربالگری و کنترل بیماران کرونایی در محلات پایتخت

حمیده امینی فرد
فریبا خان‌احمدی
همزمان با موج فراگیر پیک سوم کرونا در دو ماه اول پاییز، پایلوت طرح شهید سردار قاسم سلیمانی با عنوان «بسیج عمومی کنترل اپیدمی» از روز گذشته به‌طور رسمی در تهران و برخی استان‌ها کلید خورد.این بار تمرکز اصلی وزارت بهداشت بر محور پیشگیری و شکستن اولین زنجیره انتقال ویروس کرونا است. بر این اساس و پس‌از امضای تفاهمنامه وزیر بهداشت با رئیس بسیج مستضعفین مبارزه علیه ویروس کرونا به شکل پایلوت در مناطق 4 و 18 تهران و شهرستان اسلامشهر و برخی استان‌ها آغاز شده است.
دکتر حمید سوری اپیدمیولوژیست و مسئول کمیته علمی طرح شهید سردار قاسم سلیمانی (بسیج عمومی کنترل اپیدمی)درباره جزئیات اجرای آن به «ایران» می‌گوید: این طرح به شکل محله محور است. یعنی یک درصد افراد متقاضی خدمت در مرحله اول بیماری که هنوز علامت ندارند از سوی رابطین بهداشتی شناسایی می‌شوند و به جای اینکه این افراد از خانه خارج شوند، خدمات پزشکی و مراقبتی و حتی خدمات معیشتی در منزل‌شان به آنها ارائه می‌شود. او با اشاره به اینکه مراقبت در سه سطح انجام می‌گیرد، عنوان می‌کند: در سطح اول خدمات از سوی افراد آموزش دیده و بهورزها، در سطح دوم کارشناس‌های پرستاری و در سطح سوم خدمات از سوی پزشک عمومی به این افراد ارائه می‌شود. تمام این افراد با انجام تست کرونا یا علائم بیماری شناسایی می‌شوند و مراقبت‌های لازم را دریافت می‌کنند. هدف این است تماس این افراد به حداقل ممکن در سطح جامعه برسد. با توجه به اینکه هر فرد آلوده به‌طور متوسط 4/6 فرد را آلوده می‌کند افرادی که در تماس نزدیک با این افراد بودند نیز شناسایی و جداسازی می‌شوند تا در جامعه حضور پیدا نکنند. مجموعه این اقدامات پیشگیرانه قادر خواهد بود زنجیره انتقال بیماری را قطع کند.
او با تأکید بر اینکه شناسایی بموقع بیماران از شدت گرفتن بیماری نیز جلوگیری می‌کند، می‌افزاید: خدمات اولیه‌ای که در منزل به این بیماران ارائه می‌شود شامل اندازه‌گیری تب، فشار خون و اکسیژن تراپی است. به این دلیل که 20درصد مبتلایان به کرونا که در بیمارستان بسـ*ـتری می‌شوند و شکل شدید بیماری را تجربه می‌کنند، مشکل ریوی دارند اگر اکسیژن‌رسانی را در منزل انجام دهیم طبیعتاً از اشغال تـ*ـخت‌ها نیز جلوگیری می‌کنیم. گروه دوم شامل شناسایی افراد پرخطر در محله‌ها است تا همه نیازهای اولیه‌شان از جمله مراقبت‌های پزشکی، دارویی و همچنین حمایت‌های معیشتی از این افراد در منزل تأمین شود. مسئول ستاد علمی طرح سردار شهید سلیمانی می‌گوید: عملاً هدف اجرای این طرح جلوگیری از حضور یک درصد افراد در سطح جامعه است. این یک درصد افراد بعد ازآنکه شناسایی شدند محدوده حرکتی‌شان از طریق کارت‌های عابربانک و کارت سوخت‌شان تحت رصد قرار می‌گیرند. با توجه به اینکه صددرصد مردم مبتلا به ویروس یا عامل انتقال ویروس نیستند و در مواجهه با این یک درصد مبتلا می‌شوند. بنابراین اگر بتوانیم این یک درصد را تحت مراقبت کامل قرار دهیم در واقع توانسته‌ایم از 99 درصد افراد جامعه در برابر ویروس مراقبت کنیم.
دکتر سوری در پاسخ به اینکه فرمول شناسایی افرادی که در معرض فرد آلوده به ویروس قرار دارند چگونه محاسبه می‌شود؟ اینگونه توضیح می‌دهد: روزانه به‌طور متوسط 100 هزار تماس با سامانه 4030 داریم. از این تعداد حدود 20 هزار نفر نیازمند مراقبت هستند. اگر بگوییم هر فرد به‌طور متوسط 6.4 را آلوده می‌کند از حاصل‌ضرب این دو عدد به آمار 152 هزار نفر پر خطر در روز می‌رسیم که به‌طور متوسط به 7 روز مراقبت نیاز دارند.
این عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه به این نکته هم اشاره می‌کند که سه گروه افراد تست‌شان مثبت است. یک گروه که بیماری‌شان شدید است و بلافاصله در بیمارستان بسـ*ـتری می‌شوند. گروه دوم و سوم که علائم‌شان از خفیف تا متوسط طبقه‌بندی می‌شوند و اغلب نیز نیاز به مراقبت در منزل دارند و زیر نظر کارشناس پرستاری و پزشک عمومی در منزل مراقبت‌های لازم را دریافت می‌کنند. البته ممکن است حضور در منزل برای این دو گروه به‌دلیل کوچک بودن فضای منزل یا زندگی مجردی مهیا نباشد که در این صورت به مکان‌های اقامتی ازجمله هتل‌ها یا مراکز پذیرایی که هماهنگ شده منتقل می‌شوند و تحت مراقبت قرار می‌گیرند و متناسب با سطح وخامت بیماری تا زمانی که بهبودی کامل حاصل نشود اجازه حضور در جامعه را نخواهند داشت.
دکتر سوری با بیان اینکه طرح بسیج عمومی کنترل اپیدمی به مدت 4 ماه اجرا می‌شود و تا پایان سال امیدواریم روند ابتلا و فوتی‌های کرونا کاهشی باشد، عنوان می‌کند: طرح در سراسر کشور اجرا می‌شود. از دیروز پایلوت آن در منطقه 4 و 18 تهران و اسلامشهر و برخی استان‌ها شروع شده است. وزارت کشور، سپاه پاسداران و بسیج جامعه پزشکی در سطح کشوری با وزارت بهداشت همکاری می‌کنند، همچنین دو هزار گروه 15 نفره در کل کشور تشکیل شده که هر گروه شامل یک پزشک عمومی، چهار پرستار و 10 بهورز آموزش دیده است که سطوح خدمات نیز برای هر کدام تعریف شده است. این افراد در مرکز بهداشتی 16 ساعته در شهرهای بزرگ و پایگاه‌های بسیج یا خانه‌های بهداشت در شهرستان‌ها مستقر می‌شوند. البته شهرداری‌ها نیز همکار اصلی این طرح هستند و در بلوک‌بندی و کمک‌رسانی و خدمات حمایتی به وزارت بهداشت کمک می‌کنند.
نقطه‌گذاری برای ردیابی حلقه ارتباطی بیماران کرونایی
«همکارم از یک هفته پیش علائم داشت. اما از ترس اینکه مبادا از سوی ما طرد شده و متهم به کم کاری شود، سرفه‌ها و تب خودش را پنهان می‌کرد. وقتی هم که به اجبار تست داد و نتیجه‌اش مثبت شد بدون آنکه به ما بگوید، به مرخصی رفت. در این مدت نه خبری از ردیابی بود و نه اینکه جریمه‌ای در کار باشد، بعدها شنیدیم که اتفاقاً به همه کارهای خارج ازمنزلش هم رسیده و در جمع‌های متعدد حضور داشته است. بعد از او یکی پس از دیگری تست کرونایمان مثبت شد، اما نمی‌دانستیم که دقیقاً چرا و چطور مبتلا شده ایم. درحالی که اگر او از همان ابتدا قرنطینه می‌شد و ما هم آزمایش می‌دادیم اکنون به‌جای 20 نفر (با خانواده‌هایمان)، شاید کمتر از 5 نفر به کرونا مبتلا شده بودند.» این حرف‌های مردی است که در این دو هفته اخیر به خاطر بی‌توجهی تنها یک نفردر محل کارش، یکی از اعضای خانواده‌اش را از دست داده، چرا که نمی‌دانسته مبتلا شده و اتفاقاً کسی که کرونا داشته هم از او و دیگران مخفی بوده است. بحث ردیابی بیماران مبتلا به کرونا از چند وقت پیش آغاز شده است، اما هنوز معلوم نیست که آیا این طرح توانسته جلوی خروج افراد مبتلا را بگیرد یا نه؟ حالا خانواده‌های زیادی شکایت دارند از بیمارانی که خواسته یا ناخواسته به این چرخه وسیع دامن می‌زنند. شهرداری تهران از هفته گذشته به سراغ طرحی رفته که کمک می‌کند تا با شناسایی نزدیکان فرد مبتلا به کرونا، این چرخه کوتاه‌تر شود. براساس این طرح، درهرمنطقه از تهران با توجه به میزان وسعت و پراکندگی جمعیت، مراکزی نقطه‌گذاری می‌شود تا به‌صورت رایگان از مراجعه کنندگان محلی، تست پی سی آر گرفته شود. نکته مهم اینجاست در این طرح علاوه بر مبتلایان، حلقه ارتباطی آنها هم ردیابی می‌شود.
زینب نصیری، مدیرکل سلامت شهرداری تهران به «ایران» می‌گوید: درطول این 9 ماه در فرآیند بهداشت و درمان، زمانی که فردی به‌عنوان بیمار مبتلا به کرونا شناسایی می‌شد و علائم بالینی داشت، به مراکز درمانی مراجعه می‌کرد و تحت درمان قرار می‌گرفت، ما در فروردین ماه، 241 خانه سلامت را در کنار پایگاه‌های بهداشت داشتیم که بحث غربالگری را در سامانه 4030 انجام می‌دادند. اگر کسی علائم داشت هم پس از بررسی به مراکز 16 ساعته وزارت بهداشت ارجاع می‌شد. اما اقدامی که باید انجام می‌گرفت واتفاقاً در همه کشورهای موفق دنیا که در کنترل و مهار کرونا پیشرو هستند، هم درحال اجراست، ردیابی ارتباطات بیماران است. یعنی اگر کسی کرونا دارد، در ابتدا بررسی می‌شود که حلقه ارتباطی او چه در بین خانواده، دوستان، محل کار و فضاهای عمومی چه افرادی بوده‌اند، بویژه زمانی که فرد هنوز متوجه بیماری‌اش نشده و تست کرونا نداده است. یعنی ما برای بررسی دقیق‌تر باید به چند مرحله عقب‌تر هم برویم تا متوجه شویم که چرخه این بیماری تا کجا پیش رفته است. اما متأسفانه این اتفاق نیفتاده است.
به‌گفته او، شهرداری تهران هفته پیش در جلسه‌ای با حضور همه دستگاه‌ها از جمله معاونان بهداشتی، بسیج، امور مساجد و سازمان‌های دیگر، به سراغ اجرای آزمایشی طرحی رفته است که در منطقه 18 طرح ردیابی ارتباطی بیماران را انجام می‌دهد:«البته وزارت بهداشت در منطقه 18، مرکز 16 ساعته دارد، اما جدا از بحث فرآیند ردیابی ارتباطات بیماران، موضوع دیگری که اهمیت دارد، این است که فردی که با بیمار ارتباط دارد هم جابه جایی زیادی نداشته باشد. وزارت بهداشت درهمه مناطق تهران یک تا دو مرکز 16ساعته بیشتر ندارد، اما ما متعهد شده‌ایم تا به ازای وسعت هر منطقه، فضاهای معینی را به وزارت بهداشت اختصاص بدهیم تا با پراکندگی متوازنی که برقرار می‌شود هر فرد بتواند بدون طی مسافت طولانی، به این مراکز در سریع‌ترین زمان ممکن مراجعه کند. در منطقه 18 هم اکنون 10 فضای فیزیکی وجود دارد که روی نقشه پراکندگی با یک فاصله متوازن همه نقاط را پوشش خواهد داد. خب وقتی فردی مراجعه کرد پس از اینکه علائم بالینی او گرفته شد، از او تست رایگان پی سی آر می‌گیرند و بعد حلقه ارتباطی او شناسایی شده و با آنها تماس گرفته می‌شود تا تست بدهند. در مناطق 2، 5 و 6 هم این طرح اجرا می‌شود و پس از دو هفته، نقاط ضعف و اشکالات آن که برطرف شد، به سراغ اجرای سراسری آن می‌رویم.»
به‌گفته او، با توجه به اینکه طرح نیروی انسانی زیادی می‌طلبد، سپاه و بسیج هم اعلام آمادگی کرده‌اند تا نیروهای داوطلب و جهادی پزشک، پیراپزشک، هم به اجرای این طرح اضافه شوند، در این طرح مساجدی که دارای درمانگاه هستند هم مشارکت داده می‌شوند، در طرح نقطه‌گذاری در محلات تهران مساجد نیز می‌توانند یک پایگاه بهداشتی محسوب شوند.


مطبوعات روز 21آبان

 
  • تشکر
Reactions: Kameliaparsa

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,319
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
غربالگری و کنترل بیماران کرونایی در محلات پایتخت

حمیده امینی فرد
فریبا خان‌احمدی
همزمان با موج فراگیر پیک سوم کرونا در دو ماه اول پاییز، پایلوت طرح شهید سردار قاسم سلیمانی با عنوان «بسیج عمومی کنترل اپیدمی» از روز گذشته به‌طور رسمی در تهران و برخی استان‌ها کلید خورد.این بار تمرکز اصلی وزارت بهداشت بر محور پیشگیری و شکستن اولین زنجیره انتقال ویروس کرونا است. بر این اساس و پس‌از امضای تفاهمنامه وزیر بهداشت با رئیس بسیج مستضعفین مبارزه علیه ویروس کرونا به شکل پایلوت در مناطق 4 و 18 تهران و شهرستان اسلامشهر و برخی استان‌ها آغاز شده است.
دکتر حمید سوری اپیدمیولوژیست و مسئول کمیته علمی طرح شهید سردار قاسم سلیمانی (بسیج عمومی کنترل اپیدمی)درباره جزئیات اجرای آن به «ایران» می‌گوید: این طرح به شکل محله محور است. یعنی یک درصد افراد متقاضی خدمت در مرحله اول بیماری که هنوز علامت ندارند از سوی رابطین بهداشتی شناسایی می‌شوند و به جای اینکه این افراد از خانه خارج شوند، خدمات پزشکی و مراقبتی و حتی خدمات معیشتی در منزل‌شان به آنها ارائه می‌شود. او با اشاره به اینکه مراقبت در سه سطح انجام می‌گیرد، عنوان می‌کند: در سطح اول خدمات از سوی افراد آموزش دیده و بهورزها، در سطح دوم کارشناس‌های پرستاری و در سطح سوم خدمات از سوی پزشک عمومی به این افراد ارائه می‌شود. تمام این افراد با انجام تست کرونا یا علائم بیماری شناسایی می‌شوند و مراقبت‌های لازم را دریافت می‌کنند. هدف این است تماس این افراد به حداقل ممکن در سطح جامعه برسد. با توجه به اینکه هر فرد آلوده به‌طور متوسط 4/6 فرد را آلوده می‌کند افرادی که در تماس نزدیک با این افراد بودند نیز شناسایی و جداسازی می‌شوند تا در جامعه حضور پیدا نکنند. مجموعه این اقدامات پیشگیرانه قادر خواهد بود زنجیره انتقال بیماری را قطع کند.
او با تأکید بر اینکه شناسایی بموقع بیماران از شدت گرفتن بیماری نیز جلوگیری می‌کند، می‌افزاید: خدمات اولیه‌ای که در منزل به این بیماران ارائه می‌شود شامل اندازه‌گیری تب، فشار خون و اکسیژن تراپی است. به این دلیل که 20درصد مبتلایان به کرونا که در بیمارستان بسـ*ـتری می‌شوند و شکل شدید بیماری را تجربه می‌کنند، مشکل ریوی دارند اگر اکسیژن‌رسانی را در منزل انجام دهیم طبیعتاً از اشغال تـ*ـخت‌ها نیز جلوگیری می‌کنیم. گروه دوم شامل شناسایی افراد پرخطر در محله‌ها است تا همه نیازهای اولیه‌شان از جمله مراقبت‌های پزشکی، دارویی و همچنین حمایت‌های معیشتی از این افراد در منزل تأمین شود. مسئول ستاد علمی طرح سردار شهید سلیمانی می‌گوید: عملاً هدف اجرای این طرح جلوگیری از حضور یک درصد افراد در سطح جامعه است. این یک درصد افراد بعد ازآنکه شناسایی شدند محدوده حرکتی‌شان از طریق کارت‌های عابربانک و کارت سوخت‌شان تحت رصد قرار می‌گیرند. با توجه به اینکه صددرصد مردم مبتلا به ویروس یا عامل انتقال ویروس نیستند و در مواجهه با این یک درصد مبتلا می‌شوند. بنابراین اگر بتوانیم این یک درصد را تحت مراقبت کامل قرار دهیم در واقع توانسته‌ایم از 99 درصد افراد جامعه در برابر ویروس مراقبت کنیم.
دکتر سوری در پاسخ به اینکه فرمول شناسایی افرادی که در معرض فرد آلوده به ویروس قرار دارند چگونه محاسبه می‌شود؟ اینگونه توضیح می‌دهد: روزانه به‌طور متوسط 100 هزار تماس با سامانه 4030 داریم. از این تعداد حدود 20 هزار نفر نیازمند مراقبت هستند. اگر بگوییم هر فرد به‌طور متوسط 6.4 را آلوده می‌کند از حاصل‌ضرب این دو عدد به آمار 152 هزار نفر پر خطر در روز می‌رسیم که به‌طور متوسط به 7 روز مراقبت نیاز دارند.
این عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه به این نکته هم اشاره می‌کند که سه گروه افراد تست‌شان مثبت است. یک گروه که بیماری‌شان شدید است و بلافاصله در بیمارستان بسـ*ـتری می‌شوند. گروه دوم و سوم که علائم‌شان از خفیف تا متوسط طبقه‌بندی می‌شوند و اغلب نیز نیاز به مراقبت در منزل دارند و زیر نظر کارشناس پرستاری و پزشک عمومی در منزل مراقبت‌های لازم را دریافت می‌کنند. البته ممکن است حضور در منزل برای این دو گروه به‌دلیل کوچک بودن فضای منزل یا زندگی مجردی مهیا نباشد که در این صورت به مکان‌های اقامتی ازجمله هتل‌ها یا مراکز پذیرایی که هماهنگ شده منتقل می‌شوند و تحت مراقبت قرار می‌گیرند و متناسب با سطح وخامت بیماری تا زمانی که بهبودی کامل حاصل نشود اجازه حضور در جامعه را نخواهند داشت.
دکتر سوری با بیان اینکه طرح بسیج عمومی کنترل اپیدمی به مدت 4 ماه اجرا می‌شود و تا پایان سال امیدواریم روند ابتلا و فوتی‌های کرونا کاهشی باشد، عنوان می‌کند: طرح در سراسر کشور اجرا می‌شود. از دیروز پایلوت آن در منطقه 4 و 18 تهران و اسلامشهر و برخی استان‌ها شروع شده است. وزارت کشور، سپاه پاسداران و بسیج جامعه پزشکی در سطح کشوری با وزارت بهداشت همکاری می‌کنند، همچنین دو هزار گروه 15 نفره در کل کشور تشکیل شده که هر گروه شامل یک پزشک عمومی، چهار پرستار و 10 بهورز آموزش دیده است که سطوح خدمات نیز برای هر کدام تعریف شده است. این افراد در مرکز بهداشتی 16 ساعته در شهرهای بزرگ و پایگاه‌های بسیج یا خانه‌های بهداشت در شهرستان‌ها مستقر می‌شوند. البته شهرداری‌ها نیز همکار اصلی این طرح هستند و در بلوک‌بندی و کمک‌رسانی و خدمات حمایتی به وزارت بهداشت کمک می‌کنند.
نقطه‌گذاری برای ردیابی حلقه ارتباطی بیماران کرونایی
«همکارم از یک هفته پیش علائم داشت. اما از ترس اینکه مبادا از سوی ما طرد شده و متهم به کم کاری شود، سرفه‌ها و تب خودش را پنهان می‌کرد. وقتی هم که به اجبار تست داد و نتیجه‌اش مثبت شد بدون آنکه به ما بگوید، به مرخصی رفت. در این مدت نه خبری از ردیابی بود و نه اینکه جریمه‌ای در کار باشد، بعدها شنیدیم که اتفاقاً به همه کارهای خارج ازمنزلش هم رسیده و در جمع‌های متعدد حضور داشته است. بعد از او یکی پس از دیگری تست کرونایمان مثبت شد، اما نمی‌دانستیم که دقیقاً چرا و چطور مبتلا شده ایم. درحالی که اگر او از همان ابتدا قرنطینه می‌شد و ما هم آزمایش می‌دادیم اکنون به‌جای 20 نفر (با خانواده‌هایمان)، شاید کمتر از 5 نفر به کرونا مبتلا شده بودند.» این حرف‌های مردی است که در این دو هفته اخیر به خاطر بی‌توجهی تنها یک نفردر محل کارش، یکی از اعضای خانواده‌اش را از دست داده، چرا که نمی‌دانسته مبتلا شده و اتفاقاً کسی که کرونا داشته هم از او و دیگران مخفی بوده است. بحث ردیابی بیماران مبتلا به کرونا از چند وقت پیش آغاز شده است، اما هنوز معلوم نیست که آیا این طرح توانسته جلوی خروج افراد مبتلا را بگیرد یا نه؟ حالا خانواده‌های زیادی شکایت دارند از بیمارانی که خواسته یا ناخواسته به این چرخه وسیع دامن می‌زنند. شهرداری تهران از هفته گذشته به سراغ طرحی رفته که کمک می‌کند تا با شناسایی نزدیکان فرد مبتلا به کرونا، این چرخه کوتاه‌تر شود. براساس این طرح، درهرمنطقه از تهران با توجه به میزان وسعت و پراکندگی جمعیت، مراکزی نقطه‌گذاری می‌شود تا به‌صورت رایگان از مراجعه کنندگان محلی، تست پی سی آر گرفته شود. نکته مهم اینجاست در این طرح علاوه بر مبتلایان، حلقه ارتباطی آنها هم ردیابی می‌شود.
زینب نصیری، مدیرکل سلامت شهرداری تهران به «ایران» می‌گوید: درطول این 9 ماه در فرآیند بهداشت و درمان، زمانی که فردی به‌عنوان بیمار مبتلا به کرونا شناسایی می‌شد و علائم بالینی داشت، به مراکز درمانی مراجعه می‌کرد و تحت درمان قرار می‌گرفت، ما در فروردین ماه، 241 خانه سلامت را در کنار پایگاه‌های بهداشت داشتیم که بحث غربالگری را در سامانه 4030 انجام می‌دادند. اگر کسی علائم داشت هم پس از بررسی به مراکز 16 ساعته وزارت بهداشت ارجاع می‌شد. اما اقدامی که باید انجام می‌گرفت واتفاقاً در همه کشورهای موفق دنیا که در کنترل و مهار کرونا پیشرو هستند، هم درحال اجراست، ردیابی ارتباطات بیماران است. یعنی اگر کسی کرونا دارد، در ابتدا بررسی می‌شود که حلقه ارتباطی او چه در بین خانواده، دوستان، محل کار و فضاهای عمومی چه افرادی بوده‌اند، بویژه زمانی که فرد هنوز متوجه بیماری‌اش نشده و تست کرونا نداده است. یعنی ما برای بررسی دقیق‌تر باید به چند مرحله عقب‌تر هم برویم تا متوجه شویم که چرخه این بیماری تا کجا پیش رفته است. اما متأسفانه این اتفاق نیفتاده است.
به‌گفته او، شهرداری تهران هفته پیش در جلسه‌ای با حضور همه دستگاه‌ها از جمله معاونان بهداشتی، بسیج، امور مساجد و سازمان‌های دیگر، به سراغ اجرای آزمایشی طرحی رفته است که در منطقه 18 طرح ردیابی ارتباطی بیماران را انجام می‌دهد:«البته وزارت بهداشت در منطقه 18، مرکز 16 ساعته دارد، اما جدا از بحث فرآیند ردیابی ارتباطات بیماران، موضوع دیگری که اهمیت دارد، این است که فردی که با بیمار ارتباط دارد هم جابه جایی زیادی نداشته باشد. وزارت بهداشت درهمه مناطق تهران یک تا دو مرکز 16ساعته بیشتر ندارد، اما ما متعهد شده‌ایم تا به ازای وسعت هر منطقه، فضاهای معینی را به وزارت بهداشت اختصاص بدهیم تا با پراکندگی متوازنی که برقرار می‌شود هر فرد بتواند بدون طی مسافت طولانی، به این مراکز در سریع‌ترین زمان ممکن مراجعه کند. در منطقه 18 هم اکنون 10 فضای فیزیکی وجود دارد که روی نقشه پراکندگی با یک فاصله متوازن همه نقاط را پوشش خواهد داد. خب وقتی فردی مراجعه کرد پس از اینکه علائم بالینی او گرفته شد، از او تست رایگان پی سی آر می‌گیرند و بعد حلقه ارتباطی او شناسایی شده و با آنها تماس گرفته می‌شود تا تست بدهند. در مناطق 2، 5 و 6 هم این طرح اجرا می‌شود و پس از دو هفته، نقاط ضعف و اشکالات آن که برطرف شد، به سراغ اجرای سراسری آن می‌رویم.»
به‌گفته او، با توجه به اینکه طرح نیروی انسانی زیادی می‌طلبد، سپاه و بسیج هم اعلام آمادگی کرده‌اند تا نیروهای داوطلب و جهادی پزشک، پیراپزشک، هم به اجرای این طرح اضافه شوند، در این طرح مساجدی که دارای درمانگاه هستند هم مشارکت داده می‌شوند، در طرح نقطه‌گذاری در محلات تهران مساجد نیز می‌توانند یک پایگاه بهداشتی محسوب شوند.


مطبوعات روز 21آبان

 
  • تشکر
Reactions: Kameliaparsa

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,319
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
مأموریت آزادسازی ارزهای بلوکه

گروه اقتصادی | «ضرورت برنامه‌ریزی و اقدام سریع وزارت خارجه و بانک مرکزی برای تسهیل و تسریع تبادلات تجاری ایران با کشورهای علاقه‌مند» و «آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران در برخی کشورهای جهان»، دو محور مهم یکصد و هشتادمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بود.
رئیس جمهوری در این جلسه با اشاره به گزارش وزارت امور خارجه در زمینه فعالیت‌های انجام گرفته برای آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران در برخی کشورها با توجه به موانع ایجاد شده از سوی امریکایی‌ها در این زمینه، بر ضرورت هماهنگی بیشتر و مؤثر وزارت امور خارجه و بانک مرکزی در این زمینه تأکید کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی به تحولات پیش رو در امریکا اشاره کرد و افزود: دولت جدید امریکا پیش از هر اقدامی برای ترمیم چهره مخدوش این کشور در جامعه جهانی باید در رفتارهای غیرانسانی خود با سایر کشورها تجدید نظر کند.
روحانی در ادامه با اشاره به مصوبه روز دوشنبه -19 آبان- دولت درخصوص موظف شدن وزارت خارجه و دستگاه‌های مرتبط برای تسریع و تسهیل تبادلات تجاری با کشورهای علاقه‌مند، بر برنامه‌ریزی و اقدامات سریع در این زمینه تأکید کرد.در این جلسه وزارت امور خارجه نیز گزارشی از فعالیت‌های انجام گرفته برای آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران در برخی کشور‌ها ارائه کرد و مقرر شد علیرغم فشارهای تحریمی امریکا، بانک مرکزی و وزارت امور خارجه با هماهنگی بیشتر و مؤثرتر نسبت به آزادسازی و استفاده از این منابع برای تأمین نیازهای تولیدی کشور اقدام کنند.
بزرگ‌ترین بدهکاران ایران
بنا بر گزارش‌ها بیش از 40 میلیارد دلار منابع مالی حاصل از صادرات ایران در کشورهای مختلف که اتفاقاً به نوعی از دوستان ایران به شمار می‌روند، بلوکه ‌شده است. آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد که چین، هند، کره جنوبی، عراق و ژاپن به ترتیب بیشترین میزان دارایی‌های ایران را بلوکه کرده‌اند. البته کشورهای اروپایی مانند ایتالیا نیز در این فهرست قرار می‌گیرند.
اخیراً گزارشی از میزان بدهی این کشورها از سوی رسانه‌های کشور منتشر شد که بر اساس آن، چین 20 میلیارد دلار، هند 7 میلیارد دلار، کره‌جنوبی 8.5 میلیارد دلار، عراق 4 الی 5 میلیارد دلار و ژاپن 1.5 میلیارد دلار به ایران بدهی دارند. مسئولان از وزارت امور خارجه، بانک مرکزی و نمایندگان ایران در کمیسیون‌های مشترک در این مدت تلاش‌هایی برای بازپس‌گیری این منابع مالی انجام داده‌اند؛ اما تقریباً به جز موارد محدودی به نتیجه نرسیده است. تنها موردی که شاید بتوان موفقیت‌آمیز دانست، کشور عراق بوده و این کشور قول داده که منابع مالی حاصل از صادرات بویژه در زمینه برق و گاز را که هر روز کنتور می‌اندازد و بیشتر می‌شود، به شیوه های مختلف از جمله تهاتر پرداخت کند.
اما مذاکرات با اکثر کشورها تاکنون نتیجه‌بخش نبوده است. مانند کره جنوبی که ۲۲ مهر رئیس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی اعلام کرد: «مذاکرات با این کشور برای بازگرداندن پول‌های بلوکه‌ شده ایران آغاز شده اما هنوز به نتیجه نرسیده است.»حسین تنهایی «میزان پول‌های بلوکه‌ شده ایران در کره جنوبی را هشت و نیم میلیارد دلار برآورد کرد.» اما آیا ششمین شریک بزرگ تجاری ایالات متحده که اتفاقاً روابط سـ*ـیاسی و اقتصادی خوبی با این کشور دارد، حاضر می‌شود که روابطش را با ایران ارتقا بدهد؟ چقدر تلاش وزارت امور خارجه و بانک مرکزی می‌توانند در شرایط تحریمی موفقیت‌آمیز باشد؟
چین و منابع عظیم بلوکه شده ایران
مذاکرات سـ*ـیاسی و اقتصادی میان ایران و چین گسترده است اما تأثیر چندانی در آزادسازی منابع مالی عظیم بلوکه شده کشور نداشته است. چین آن طور که گفته شده است بیش از 20 میلیارد دلار منابع ارزی ایران را بلوکه کرده است.
حجم مبادلات تجاری ایران و چین فقط در شش ماهه نخست سال جاری میلادی ۷میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده و چین بزرگترین شریک تجاری ایران است. تسهیل و تسریع روابط تجاری با این کشور نیز مسأله مهمی برای ایران محسوب می‌شود.
هند و ژاپن نیز دو شریک تجاری سنتی ایران به شمار می‌روند که روز به روز به امریکا نزدیک‌تر می‌شوند و اگرچه در بخش انرژی مراودات‌شان را با ایران تا اندازه زیادی قطع کردند اما سال‌هاست که منابع مالی ایران در آنجا رسوب کرده است.
‍‍ مشکل فقط تحریم نیست
اما تحریم‌های امریکا تنها عاملی نیست که اجازه نمی‌دهد منابع مالی بلوکه شده کشور آزاد شود. مسأله سیستم مالی و نپیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی (در پولشویی) یا به اختصار اف ای تی اف (FATF) مسأله به مراتب مهم‌تر از تحریم‌هاست.
در این زمینه، طی روزهای گذشته احمد پورفلاح رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا اذعان کرد: «سیاستگذاران و نخبگان ما بدانند که حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود ولی نتوانیم ارتباط سوئیفت را برقرار کنیم و به FATF نپیوندیم هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. چون اگر نتوانیم پول را جابه‌جا کنیم، برداشتن تحریم‌ها چه سودی خواهد داشت؟»
رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا در مورد پول‌های بلوکه شده ایران در ایتالیا نیز گفته بود: «پول بلوکه شده ایران در ایتالیا به اندازه کشورهایی مثل چین، هند و عراق نیست ولی انتقال پول مقداری از محموله‌های آخر نفتی که به ایتالیا فروختیم امکانپذیر نبود، این رقم خیلی بالا نیست و فکر می‌کنم حداکثر 4 تا 5 میلیارد دلار باشد.»
آن طور که پورفلاح می‌گوید، «حجم اقتصاد ما در دنیا هجدهم یا نوزدهم است.» این فعال اقتصادی در مصاحبه خود با خبرگزاری ایلنا تأکید کرده است: «ما باید سهم بیشتری از تجارت جهانی داشته باشیم. تحریم‌ها و نپیوستن ما به FATF روی این مقوله بسیار تأثیر گذاشته است. نداشتن ارتباط سوئیفت با دیگر کشورها بسیار مشکل ایجاد کرده و بسیاری از فرصت‌طلبان از این وضعیت سوء استفاده می‌کنند و منافع ملی ایرانیان به خطر می‌افتد. من امیدوارم با گشایشی که در سطح بین‌المللی در حال انجام است، بتدریج تحریم‌ها کمرنگ شود.»

راه‌های آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران

حمید رضا صالحی
دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته
منابع مالی خارج از کشور که در کشورهای دیگر طرف مبادله ایران رسوب کرده و بلوکه شده است، می‌تواند از طرق متفاوتی در اختیار ایران قرار بگیرد. یکی از راهکارها که اتفاقاً بارها بر آن تأکید شده است، استفاده از این منابع برای واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید و صنعت است.اما راهکارهای دیگری نیز برای آزادسازی این منابع مالی وجود دارد که در تجربه‌های جهانی روابط تجاری و بین‌المللی کشورها دیده می‌شود. از جمله استفاده از این منابع برای سرمایه‌گذاری در صنعت و زیرساخت‌های کشور طرف مبادله و بهره‌گیری از سود حاصل از این سرمایه‌گذاری برای تأمین نیازهای کشور.در این خصوص ایران می‌تواند منابع مالی بلوکه شده خود را در اختیار بگیرد و به‌واسطه آنها وام دهد؛ سرمایه‌گذاری کند و حتی برای صنعتگران ایرانی شغل ایجاد کند. از جمله کشورهای مستعد در این زمینه عراق است. عراق یکی از شرکای تجاری مهم ایران در این روزها به شمار می‌رود که پول ایران در بانک‌های آن بلوکه می‌شود اما نیازمند زیرساخت‌های وسیع است و بازار جذابی برای سرمایه‌گذاری است.
البته تنها تحریم نیست که اجازه نمی‌دهد تا ایران از این منابع بهره ببرد. مسائلی مانند نپیوستن ایران به اف‌ای‌تی‌اف نیز باعث این رسوب منابع مالی شده است و ایران باید در اولین فرصت برای آن چاره‌اندیشی کند. چراکه کشور ما نیازمند یک گشایش ویژه در روابط بین‌المللی و تجاری است تا از وضع کنونی رها شود؛ به مؤلفه‌های اقتصادی مطلوب و سطح قابل قبول جهانی دست یابد.گشایشی که در پیش می‌تواند باشد، مسأله مهمی است که سیاستگذاران کشور باید با آن به‌درستی مواجه شوند و تدبیر لازم را به کار گیرند. کاهش تحریم‌ها می‌تواند به عادی‌سازی روابط بینجامد و روابط بین‌المللی زمینه رونق کسب و کارها و بهبود تراز تجاری و مسائلی از این دست را رقم خواهد زد. کشور ما در این چند سال گذشته عقب نگه داشته شده و باید زمینه رهایی از این عقب‌ماندگی را دقیقاً در همین روزهای کلیدی رقم بزنیم. صنعت کشور باید به منابع اولیه دسترسی پیدا کند؛ درها به روی سرمایه‌گذاران باز شود و ما بشدت به این سرمایه‌گذاری خارجی نیازمند هستیم؛ باید امکان صادرات فراهم شود و بتوانیم صادرکننده کالاهای غیرنفتی باشیم. اگر می‌خواهیم تولید کشور رونق بگیرد، راهش عادی‌سازی روابط و گسترش صادرات است. باید صنعت ایران رقابت‌پذیر شود و این رقابت‌پذیری تنها با بهبود سـ*ـیاست خارجی و گشایش‌های بین‌المللی رقم خواهد خورد.


مطبوعات روز 21آبان

 
  • تشکر
Reactions: Kameliaparsa

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,319
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
اکنون نوبت رهبران جدید امریکاست

گروه سـ*ـیاسی / رئیس جمهوری کشورمان روز گذشته در بیستمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای که به میزبانی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و به صورت مجازی برگزار شد، سخنرانی کرد.
حضور روحانی در این اجلاس مجازی در حالی بود که جمهوری اسلامی ایران از سال 1384 تاکنون به عنوان عضو ناظر در سازمان شانگهای پذیرفته شده است و پذیرش درخواستش برای عضویت در آن همچنان در ابهام است. اگرچه «باختیر حکیموف» نماینده ویژه ریاست جمهوری روسیه در امور سازمان همکاری شانگهای اعلام کرده است که موضوع عضویت ایران در دستور کار بیستمین اجلاس این سازمان قرار دارد.
بر همین اساس روحانی در سخنرانی خود با اشاره به سـ*ـیاست‌های اصولی ایران در تقویت حسن همجواری، ایجاد اعتماد و گفت‌و‌گو با همسایگان در حوزه‌هایی چون اوراسیا، خلیج‌فارس، جنوب و غرب آسیا تأکید دارد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از مهمترین مجاری انتقال انرژی و یکی از شاهراه‌های مواصلاتی در منطقه با برخورداری از منابع غنی انرژی، دسترسی به دو دریای مهم و موقعیت سوق‌الجیشی بی‌نظیر، قادر به تأمین نیازهای زیربنایی بسیاری از کشورهای منطقه و اعضای سازمان شانگهای است. او همچنین گفت که جمهوری اسلامی ایران به همکاری با شرکای خود و سازمان همکاری شانگهای جهت مقابله مؤثر با تروریسم، افراط‌گرایی و قاچاق مواد مخدر ادامه خواهد داد.
روحانی همچنین ارائه ابتکار صلح هرمز (HOPE)؛ مشارکت در روند صلح آستانه، حمایت از صلح و ثبات در افغانستان و تأکید بر لزوم افزایش همکاری‌های چند جانبه بین کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای را نمونه‌هایی از توجه جمهوری اسلامی ایران به مشارکت و همکاری برای حصول به امنیت پایدار در منطقه و جهان اعلام کرد.
مقابله با چالش مشترک کرونا نیازمند اتخاذ رویکرد واحد
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی در این سخنرانی به تشریح مخاطرات پیش روی جهان امروز پرداخت و گفت: از یک سو، همه‌گیری ویروس کرونا علاوه بر تهدید جدی جان انسان‌ها، تأثیرات عمیق و مخربی بر اقتصاد کشورها و بویژه معیشت مردم گذاشته است و از سوی دیگر، تعقیب سـ*ـیاست یکجانبه‌گرایانه و نادیده گرفتن احترام به حقوق و نهادهای بین‌المللی از سوی امریکا، تلاش مضاعف کشورهای هم‌اندیش در سطح جهان برای تقویت همکاری و تشکیل جبهه‌ای واحد برای فائق آمدن بر هر دو چالش‌ را بیش از پیش ضروری ساخته است.
وی با تأکید بر اینکه برای مقابله با چالش مشترک همه‌گیری کووید19، نیاز به اتخاذ یک رویکرد واحد و منسجم از سوی کشورهای سازمان همکاری شانگهای، در هماهنگی با سازمان ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی برای اطمینان از دسترسی کامل، آزادانه و منصفانه مردم منطقه و جهان به خدمات بهداشتی و تجهیزات پزشکی با هدف مقابله بهتر با این بیماری وجود دارد، افزود: در همین جهت جمهوری اسلامی ایران کمک‌های انسان‌دوستانه را برای بهبود شرایط در برخی از کشورهای منطقه ارائه کرده است. همچنین این آمادگی را داریم تا در مسیر مبارزه با کووید 19 با کشورهای عضو سازمان، تجربیات خود را به اشتراک بگذاریم.
آمادگی ایران برای هرگونه اقدام علیه تروریسم و افراط‌گرایی
روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه یکی از اصول محوری همکاری‌های کشورهای منطقه و اعضای شانگهای، مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی و جدایی‌طلبی است و جلوگیری از توسعه ایدئولوژی خشونت و افراط‌گرایی و مقابله دسته جمعی با جریان‌ها و نهادهای تولید و انتشار تفکرافراطی‌گری در منطقه در کنار شناسایی کانون‌های شکل‌گیری، حامیان و منابع مالی گروه‌های تروریستی، از مهم‌ترین رسالت‌های مشترک سازمان همکاری شانگهای در حوزه امنیت دسته جمعی است، افزود: جمهوری اسلامی ایران با اتکا به سال‌ها تجربه خود در مبارزه گسترده با گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق، آمادگی خود را برای هرگونه اقدام و مبارزه علیه جریانات تروریستی و افراط‌گرایی اعلام می‌نماید.
او با اشاره به ترور سردار سلیمانی یکی از بزرگترین فرماندهان ایران در مبارزه با تروریسم توسط به‌وجود آورندگان و حامی اصلی جریانات تکفیری افزود: با وجود این ما همچنان مصمم‌ هستیم تا سرکوب کامل گروه‌های تروریستی افراط‌گرا، و پایان دادن به اشغالگری بیگانگان، به راه خود ادامه دهیم.
استقبال از پایان درگیری‌های نظامی در قره‌باغ
رئیس جمهوری کشورمان در ادامه با بیان اینکه ایران به‌عنوان همسایه دو کشور جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان و با تکیه بر اشتراکات فراوان تاریخی با مردم منطقه، از تصمیم اخیر مقامات این دو کشور با وساطت فدراسیون روسیه برای پایان دادن به درگیری‌های نظامی و شروع فرآیند حل و فصل دیپلماتیک ابراز خرسندی می‌نماید، افزود: امیدواریم که دو کشور بتوانند اختلافات خود را در فضای صلح‌آمیز و در چارچوب حقوق بین‌الملل حل و فصل نمایند.
روحانی در این باره ادامه داد: در این راستا ایران طرح صلحی به منظور برقراری آتش‌بس و ایجاد صلح ارائه نمود و همچنین رایزنی‌های فشرده‌ای با طرفین درگیری و سایر کشورهای ذینفع به عمل آورده و از هرگونه تلاشی جهت کاهش تنش و اختلافات و برقراری ثبات، امنیت و صلح پایدار و عادلانه در این منطقه استقبال می‌نماید.
تشریح مزیت‌های استراتژیک ایران در منطقه
رئیس جمهوری سپس با بیان اینکه سـ*ـیاست خارجی ایران همواره مبتنی بر حسن همجواری، همزیستی مسالمت‌آمیز و توسعه روزافزون روابط اقتصادی و تجاری با همسایگان و کشورهای دوست با هدف توسعه و رشد اقتصاد منطقه استوار بوده و در این جهت ابتکاراتی را پیشنهاد و از ابتکارات کشورهای دوست نیز استقبال کرده‌اند، گفت: ضرورت دارد در مسیر ارتقای رفاه و معیشت ساکنان منطقه، توسعه پایدار و فقرزدایی در منطقه، از فرصت همکاری‌های مشترک، بهره‌برداری حداکثری به عمل آید.
او گسترش خطوط انتقال انرژی و توسعه مسیرهای مواصلاتی در منطقه را از مهمترین ساز و کارهای همکاری در منطقه دانست و در بیان مزیت‌های راهبردی ایران برای کشورهای منطقه گفت: موقعیت جغرافیایی ایران در کریدورهای مختلف و بویژه کریدور شمال – جنوب فرصت بسیار بااهمیت و پایداری برای توسعه ارتباطات فراقاره‌ای و رهایی از برخی محدودیت‌های ژئوپلیتیک برای کشورهای دوست در این سازوکار می‌باشد. خوشحالم به اطلاع برسانم که به زودی با تکمیل مسیر ریلی رشت – بندرانزلی در حاشیه دریای خزر، مسیر ریلی کریدور شمال جنوب به واقعیت پیوسته و ظرفیت‌ عظیمی را برای حمل و نقل ترانزیتی ایجاد خواهد کرد. به علاوه ما در تلاش هستیم ساخت مسیر ریلی رشت– آستارا را نیز در سریع‌ترین زمان ممکن به سرانجام برسانیم و اتصال ریلی یکپارچه از خلیج‌فارس تا روسیه و شمال اروپا را فراهم آورده و یکی از نیازهای مهم بین‌المللی را تحقق بخشیم.
روحانی در ادامه افزود: همچنین در چند هفته آینده، راه‌آهن خواف-هرات که از محل کمک‌های توسعه‌ای جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است، افتتاح خواهد شد. این راه‌آهن هدیه و کمک بسیار ارزشمندی برای کمک به خروج افغانستان از بن‌بست خواهد بود. ادامه این مسیر از هرات به مزارشریف می‌تواند ضمن کمک به کشورهای آسیای مرکزی برای دسترسی سهل و کم‌هزینه به آب‌های آزاد و اروپا، بازار جمهوری اسلامی ایران و خاورمیانه را نیز در دسترس آنها قراردهد.
رهبران جدید در امریکا پیام ملت خود را به خوبی درک کنند
رئیس جمهوری کشورمان از فرصت سخنرانی در اجلاس شانگهای برای بیان دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در نقد قلدرمآبی امریکا و توقعی که از رهبران جدید این کشور وجود دارد، استفاده کرد و گفت: در سال‌های اخیر چندجانبه‌گرایی اقتصادی و سـ*ـیاسی مورد تهدید جدی قرارگرفت و دولت امریکا با قلدرمآبی تمام درصدد اعمال سـ*ـیاست‌ها و قوانین داخلی خود بر نظم جهانی و کشورهای دارای استقلال سـ*ـیاسی برآمد. نتایج انتخابات امریکا نشان داد که نه تنها جهان مخالف سـ*ـیاست‌های نادرست دولت کنونی ایالات متحده است، بلکه مردم امریکا نیز از این سـ*ـیاست‌ها به ستوه آمده‌اند. ملت امریکا واکنش جهان به قلدرمآبی، قانون‌گریزی، نقض تعهدات بین‌المللی، تهدید و تحریم دیگر ملت‌ها را به خوبی شنید و تصمیم به تغییر گرفت.
او با بیان اینکه نتیجه انتخابات امریکا نشان می‌دهد کشوری که مدام در حال استفاده از تهدید، تحریم و چماق باشد و با زبان زور با دیگر ملت‌ها سخن گوید، سـ*ـیاست خارجی آن حتماً راه خود را گم کرده است، افزود: اکنون نوبت منتخبان و رهبران جدید در ایالات متحده امریکاست که پیام ملت خود را به خوبی درک کنند و این اراده به تغییر را در سـ*ـیاست خارجی خود و رابـ*ـطه با دیگر کشورها و ملت‌ها عملی سازند. بازگشت به قانونمداری، مقررات و تعهدات شناخته شده بین‌المللی، احترام به حقوق ملت‌ها و جبران خسارت وارده از الزامات ترمیم اعتبار جهانی امریکاست.

بــــرش
پوتین نگران انتقال تروریست‌ها از سوریه به کشورهای دیگر

در نشست مجازی که با سخنرانی پوتین رئیس جمهوری روسیه آغاز شد؛ سران سازمان همکاری شانگهای، رهبران و سران هشت کشور عضو شامل روسیه، چین، هند، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان ازبکستان و چهار کشور ناظر شامل ایران، افغانستان، بلاروس و مغولستان و همچنین مسئولان سازمان‌های بین‌المللی حضور داشتند.
در این اجلاس که روسیه ریاست دوره‌ای آن را به عهده دارد، وضعیت فعلی و چشم‌اندازهای توسعه همکاری سازمان همکاری شانگهای بحث و مهم‌ترین موضوعات سـ*ـیاسی، اقتصادی و امنیتی منطقه‌ای و بین‌المللی مورد تبادل نظر رؤسای جمهوری کشورهای عضو اصلی و ناظر قرار گرفت. رئیس جمهوری روسیه در سخنان خود با اشاره به توافق آتش‌بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: آنچه در منطقه قره‌باغ می‌گذرد، یک تراژدی بزرگ است. امیدوارم اقداماتی که صورت می‌گیرد منجر به برقراری صلح در این منطقه شود. به گزارش ایرنا، پوتین افزود: وضعیت بی ثبات خطرناک در خاورمیانه و شمال آفریقا ادامه دارد. رویارویی مسلحانه در لیبی و یمن و باقی مانده ستیزه‌جویان در بخشی از سوریه، منبعی برای انتشار خطر تروریستی و قاچاق مواد مخدر و سلاح شده‌اند. بدیهی است که انتقال تروریست‌ها در خارج از محدوده‌ای از سوریه به کشورهای دیگر قابل توجه است و این مسأله موجب تشدید مناقشه‌ها می‌شود. پوتین در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد که در دوره ریاست روسیه بر سازمان همکاری شانگهای، به این نکته توجه شد که همه کشورهای عضو سازمان شانگهای علاقه‌مند به توسعه همکاری‌های سودمند در عرصه‌های اقتصادی، بازرگانی، اقتصاد دیجیتالی، فناوری‌های پیشرفته، نوآوری‌ها، حمل و نقل، امنیت انرژی و تولیدات صنعتی هستند.
وی با اشاره به لزوم توسعه همکاری‌ها بین کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شرایط شیوع همه‌گیر کرونا خاطرنشان کرد که بسته‌ای از اسناد همکاری برای تعمیق تعامل بین کشورهای عضو در عرصه‌های سـ*ـیاسی، اقتصادی و انسانی تنظیم شده است.
پوتین همچنین ایجاد یک سیستم برای تبادل روش‌های درمانی ویروس کرونا بین کشورهای عضو سازمان شانگهای را پیشنهاد کرد.


مطبوعات روز 21آبان

 
  • تشکر
Reactions: Kameliaparsa

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,319
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع



به امید فردایی صلح‌آمیز در قره‌باغ

بهرام امیراحمدیان
کارشناس حوزه قفقاز
امید آنکه این آتش بس پایدار باشد، ولی پس از اعلام آتش‌بس در جبهه قره‌باغ به ابتکار روسیه، این بار در ارمنستان جنگ بین ارامنه و دولت آغاز شده و کابینه پاشینیان را با بحران فروپاشی روبه‌رو کرده است. قره‌باغ به یک مسأله حیثیتی بین دو کشور تبدیل شده بود. پس از برقراری آتش بس از سوی گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری در اروپا از سال1994 فرصتی برای جمهوری آذربایجان پیش آمد تا بتواند به اوضاع اقتصادی خود سر و سامان دهد. حیدر علی‌اف با دعوت از سرمایه‌گذاران غربی توانست به توسعه میادین نفت و گاز خود سامان بخشد و به زعم او حضور سرمایه‌گذاران غربی موجب بروز صلح در منطقه و بازپس‌گیری مناطق اشغالی ارمنستان خواهد شد. سرمایه‌گذاران غربی و دولت‌های اروپایی و امریکایی چندان تمایلی به حل مسأله نشان ندادند و با وجود عضویت امریکا و فرانسه در گروه مینسک در کنار روسیه به عنوان رؤسای گروه در موضوع قره‌باغ، گروه نخواست، نمی‌توانست یا نتوانست در روند صلح گام مثبتی بردارد. جمهوری آذربایجان در برابر ارمنستانی که بخش هایی از کشورش را اشغال کرده بود تنها ماند. هم فرانسه وهم روسیه با ارمنستان روابطی نزدیک داشته و دارند و پشتیبان این کشورند، امریکا هم چندان تمایلی به کار کردن در کنار روسیه در منطقه نداشته است. جمهوری آذربایجان از فرصت نه جنگ نه صلح بهره‌برداری کرد و با اعلام موضع رسمی«حل مناقشه از مجاری دیپلماتیک» از دست‌یازی به جنگ اجتناب و به توسعه اقتصادی و تجهیز ارتش ملی پرداخت، موردی که ارمنستان ناتوان از آن بود. شرایط جغرافیایی کوهستانی مناطق اشغالی و قرار داشتن بقیه نقاط جمهوری آذربایجان در تیررس نیروهای ارمنی، آذربایجان را بر آن داشت که فرصت به دست آورد.
حمله نیرومند و پرتعداد اخیر جمهوری آذربایجان به منطقه اشغالی موجب غافلگیری ارمنستان شد. انگیزه بازپس‌گیری سرزمین‌های اشغالی میهن برای ارتش جمهوری آذربایجان با تجهیزات مدرن و فوق پیشرفته، طبیعی بود که در برابر نیروهای ارتش ارمنستان می‌توانست به برتری دست یابد و ارتش ارمنستان با از دست دادن تجهیزات و نیرو وادار به عقب‌نشینی شده و یکی پس از دیگری قلمروهای اشغالی را باز پس گذارد.
مقرر شده بود در صورت برقراری آتش‌بس (که چند بار در جریانات اخیر برقرار و نقض شد) ارتش‌های کشورهای اسکاندیناوی به عنوان نیروهای پاسدار صلح بی‌طرف در خط تماس مستقر شوند. موافقت ناگهانی دیروز به ابتکار روسیه و برقراری آتش‌بس و استقرار نیروهای نظامی روسی نشان می‌دهد که روسیه باز هم دست بالا را در منطقه دارد. امکان برقراری ارتباط بین مناطق ارمنی‌نشین قره‌باغ با ارمنستان از طریق ایجاد کریدور خانکندی –لاچین تحت نظارت نیروهای صلح‌بان روسی و در برابر امکان برقراری ارتباط نخجوان با مناطق غربی جمهوری آذربایجان از طریق گذر از دالان «زنگه زور» در جنوب ارمنستان تحت نظارت نیروهای صلح‌بان روسی، از نقاط مثبت این بیانیه است که به امضای رئیس جمهوری آذربایجان، رئیس جمهوری روسیه و نخست وزیر ارمنستان رسیده است. در اعلامیه‌ای که از سوی نخست وزیر ارمنستان صادر شده است آمده است که: «توافقنامه‌ای را با رئیس‌ جمهوری روسیه و جمهوری آذربایجان برای پایان دادن به جنگ در قره‌باغ امضا کردم. تصمیمی گرفتم که برای همه‌مان سخت است؛ آتش‌بس، برای مردم ما و خود من بسیار دردناک است. این پیروزی نیست، اما تا زمانی که شما اذعان نکنید که باخته‌اید، شکستی در کار نخواهد بود؛ ما هرگز اذعان نمی‌کنیم که باخته‌ایم و این آغاز عصر وحدت ملی برای ما خواهد بود».
نکته اساسی در این میان این است که سه کشور هم مرز با قلمرو مناقشه: ایران در جنوب، روسیه در شمال و ترکیه در غرب است. اینکه چرا در گروه مینسک تنها روسیه عضویت دارد، سؤال برانگیز و مورد اعتراض ایران و ترکیه است. بیشترین سهم را ایران در جوار با مرزهای منطقه بحرانی دارد که در این ساختار نادیده گرفته شده است. این حق ایران است که در مرزهای شمالغربی خود در همجواری با منطقه بحرانی باید نقشی اساسی داشته باشد که به فراموشی سپرده شده است.



مطبوعات روز 21آبان

 
  • تشکر
Reactions: Kameliaparsa

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,319
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
آزمونی پیش روی روابط ایران با چین و روسیه

نوذر شفیعی
کارشناس مسائل بین‌الملل
جهت‌گیری و راهبرد سـ*ـیاست‌خارجی کشورها در چارچوب تأمین منافع ملی‌شان از راه‌های مشخص و متفاوتی عبور می‌کند. بی‌طرفی یا عدم تعهد، استقلال، انزواطلبی یا تمایل به حضور در اتحاد و ائتلاف با دیگر کشورها راهبردهای مختلفی است که ممکن است از سوی دولت‌ها اتخاذ شود. از این جهت تمایل جمهوری اسلامی ایران به عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای را باید در قالب راهبرد ایران برای تأمین منافع خود و نیز فرصتی برای مقابله با تهدیدهای مختلف ارزیابی کرد. گرچه ماهیت این سازمان 24 سال پس از تأسیس هنوز چنان که باید مشخص نیست و با وجود انتظارات متفاوتی که اعضا و کشورهای متقاضی از پیوستن به آن دارند مشخص نیست که آیا باید سازمان همکاری شانگهای را یک سازمان همکاری منطقه‌ای ارزیابی کرد یا یک پیمان امنیتی. با وجود این سال‌ها است که جمهوری اسلامی ایران برای پیوستن به این سازمان اعلام تمایل کرده و از 15 سال پیش تا کنون صرفاً به عنوان عضو ناظر پذیرفته شده است. به نظر می‌رسد بخش قابل توجهی از موانع پیش‌ روی این عضویت در تحریم‌های ظالمانه‌ای ریشه دارد که امریکا علیه ایران وضع کرده است. اعضای شانگهای می‌دانند که وقتی ایران به عضویت این سازمان همکاری در بیاید لاجرم سازمان باید تعهداتی را در قبال ایران بپذیرد. حال آن‌ که با وجود آن تعهدات شاید نتواند تحریم‌های امریکا علیه ایران را نادیده بگیرد و وارد یک رویارویی سـ*ـیاسی یا اقتصادی ناخواسته شود.
جز این، در درون سازمان همکاری شانگهای نیز ممکن است برخی کشورها چندان راغب به این عضویت نباشند. با این حال توجه داشته باشیم که گرچه رأی به عضویت یک کشور در این سازمان همکاری اجماعی است و حتی رأی مخالف کوچکترین و ضعیف‌ترین کشور هم می‌تواند مانع عضویت باشد؛ اما در عین حال سازمان شانگهای یک سازمان مبتنی بر همگرایی هژمونیک است. این یعنی دو کشور قدرتمند چین و روسیه تا حدود زیادی می‌توانند تعیین کننده جهت‌گیری اصلی سازمان باشند.
به این ترتیب سرنوشت پیوستن ایران به پیمان شانگهای یکی از آزمون‌های معناداری است که در مسیر روابط ایران با دو کشور چین و روسیه قرار دارد. ما در روابطمان با این هر دو کشور سهم هزینه خودمان را پرداخت کرده‌ایم. از روی مثال باید گفت که با تمام منافعی که قرارداد در حال تنظیم 25 ساله میان تهران و پکن برای ایران دارد نمی‌توان انکار کرد که انتفاع چین از این قرارداد بیشتر خواهد بود. در مورد روسیه نیز همین‌طور است. بر این اساس توقع ایران از چین و روسیه برای سوق دادن کشورهای عضو به موافقت با عضویت ایران در شانگهای شاید کمترین کار متقابلی است که می‌توان از آنها انتظار داشت. برآورده نشدن این انتظار در شرایطی که ما موافقت‌های زبانی را می‌شنویم اما شاهد اقدام عملی نیستیم دست کم برای جریان‌های سـ*ـیاسی مختلف در درون کشور باید نمونه‌ای باشد که اثبات می‌کند باید در سـ*ـیاست خارجی در زمین‌های مختلفی بازی کرد و به یک بلوک و ائتلاف بسنده نکرد. در غیر این صورت قدرت انتخاب در عرصه روابط بین‌الملل محدود خواهد شد و این به هیچ وجه هم‌راستا با منافع ملی نیست.


مطبوعات روز 21آبان

 
  • تشکر
Reactions: Kameliaparsa
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا