خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,324
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
به احتمال زیاد زمانی که برای اولین بار برنامه‌ی فتوشاپ (Adobe Photoshop) را باز ‌می‌کنید، برای چند دقیقه با سردرگمی بر روی منوها کلیک کرده و بعد تصمیم می‌گیرید با شخص دیگری برای انجام کارتان تماس بگیرید. باور کنید تنها شما نیستید که با این مشکل روبرویید. با آموزش فتوشاپ CC 2020 به صورت جامع و رایگان با ما همراه باشید.
فوتوشاپ نرم‌افزاری با طراحی فوق‌العاده قدرتمند و امکانات بسیار زیاد از جمله ابزارهای بی‌شمار است که ممکن است گاهی اوقات باعث سردرگمی شما شوند. با این حال، فتوشاپ فقط برای افراد حرفه‌ای‌ نیست.



آموزش فتوشاپ با راهنمای استفاده از آن به صورت تصویری

با کمی راهنمایی، شما نیز می‌توانید در آموزش Photoshop CC 2020 یاد بگیرید چگونه از فوتوشاپ برای خلق گرافیک‌های زیبا و جذاب استفاده کنید. تمام آن چیزی که لازم دارید توضیحی ابتدایی درباره‌ی ابزارهای اصلی آن به زبان ساده است.

ما برای شروع ۱۲ مورد از کارآمدترین ابزارها در فتوشاپ را انتخاب کرده و توضیحاتی درباره‌ی کاری که انجام می‌دهند، جایی که قرار گرفته‌اند، نحوه‌ی استفاده از آن‌ها و چند نکته و ترفند برای استفاده‌ی بهتر از آن‌ها ارائه داده‌ایم.


ابزار Layer
عملکرد: لایه (layer) می‌تواند برای عکس، متن، حرکات قلم یا براش، رنگ‌های پس‌زمینه، الگوها و فیلترها استفاده شود.
من لایه‌ها را مانند ورقه‌های شیشه‌ای در نظر می‌گیرم که بر روی یکدیگر انباشته شده‌ و از آن‌ها برای تولید نتیجه نهایی کار خود استفاده می‌کنید. هر لایه می‌تواند به تنهایی و بدون تاثیر بر روی کل کار اصلاح و ویرایش شود، هنگام ویرایش اجزاء تصویر به صورت جداگانه، این کار به صرفه‌جویی حجم زیادی از زمان کمک می‌کند.

لایه‌ها، مهمترین عناصر در فوتوشاپ هستند و به عقیده‌ی من، یکی از آن دلایلی هستند که افراد با ناامیدی از کار با فوتوشاپ دست می‌کشند. با وجود این، زمانی که روش عملکرد آنها را بفهمید کارها بسیار آسانتر خواهند شد.


محل قرارگیری: لایه‌ها بخشی مربوط به خود دارند که به صورت پیشفرض در گوشه‌ی پایین و سمت چپ صفحه‌ی فوتوشاپ قرار دارد. همچنین با کلیک کردن بر روی Layer در نوار منو در سمت بالا می‌توانید به آنها دسترسی داشته باشید.

ترفند: همیشه برای لایه‌های خود نام تعیین کنید. سازماندهی کردن و منظم نگاه داشتن آنها، کار عاقلانه‌ای است، به خصوص زمانی که بر روی پروژه‌ای با تعداد بسیار زیاد لایه‌ها کار می‌کنید.
اضافه یا حذف کردن یک لایه:
از نوار منو در سمت بالا، این مسیر را انتخاب کنید: Layer > New > Layer…
انتخاب یک لایه:
لایه انتخاب‌شده با رنگ آبی هایلایت می‌شود. برای ویرایش کردن بخشی از تصویر موردنظرتان، باید لایه‌ی مخصوص به آن بخش را انتخاب کنید. همچنین علامت “چشم” را کنار هر لایه خواهید دید: بر روی آن علامت کلیک کنید تا چشم خاموش و روشن شود، از طریق روشن بودن آن علامت می‌توانید متوجه شوید بر روی کدام لایه کار می‌کنید.
کپی کردن یک لایه:
ابتدا یک لایه یا گروهی از لایه‌ها را از پنل Layers انتخاب کنید. سپس، آن لایه یا گروه از لایه‌ها را برای ایجاد لایه جدیدی درگ کنید یا بر روی لایه کلیک راست کرده و گزینه‌ی Duplicate Layer یا Duplicate Group را انتخاب کنید. یک نام برای لایه یا گروه لایه‌ها انتخاب و بر روی OK کلیک کنید.
ترفند: می‌توانید با لایه‌ها کارهای بسیار جالبی انجام دهید. ایجاد گیف‌های متحرک یکی از این کارهاست.


آموزش فتوشاپ2020

 
  • تشکر
  • عالی
Reactions: Kameliaparsa، samira.sh، . faRiBa . و 5 نفر دیگر

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,324
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
2. ابزار Color و Swatches

عملکرد: ابزار Color & Swatches، امکان استفاده، تغییر، کپی و ذخیره کردن رنگ‌های سفارشی را برای محتوا در اختیار شما قرار می‌دهد. ممکن است این ابزار خیلی پیچیده به نظر نرسد، اما دارای ویژگی‌های قدرتمندی است که محتوای بصری را جذاب نگاه داشته و رنگ تصویر را یکپارچه می‌کند.
محل قرارگیری: این ابزار بخش مخصوص به خود را دارد و به صورت پیشفرض، در گوشه‌ی بالایی و سمت راست صفحه‌ی فوتوشاپ قرار گرفته است.


از بخش پایینی نوار ابزار در سمت چپ نیز می‌توانید به ابزار Color دسترسی پیدا کنید، این ابزار با دو مربعی که بر روی هم قرار گرفته مشخص شده است.






ایجاد رنگ سفارشی:
با دابل کلیک کردن بر روی مربع بالایی موجود در بخش Color یا نوار ابزار سمت چپ، پنجره‌ی Color Picker را باز کنید.
در این قسمت، طیف‌های رنگ عمودی را به همراه یک نوار لغزنده (slider) بر روی آن خواهید دید که می‌توانید با تنظیم آن، رنگ سفارشی موردنظرتان را ایجاد کنید. از طرف دیگر، اگر کد رنگ موردنظر بر مبنای شانزده ( hex value برای مثال #1fb1ee) را از قبل بدانید، می‌توانید آن را در کادر مربوط وارد کرده و آن رنگ به طور خودکار پیدا خواهد شد. همچنین می‌توانید با استفاده از کدهای RGB یا CMYK رنگ موردنظر خود را انتخاب کنید.


می‌توانید هر رنگی که ایجاد کرده‌اید را با کلیک کردن بر روی Add to Swatches به Swatches خود اضافه کنید.
ترفند: مجموعه‌ای از رنگ‌های موردنظر خود را انتخاب کرده و آنها را به عنوان Swatches ذخیره کنید تا بتوانید در زمان طراحی محتوای بصری خود برگشته و از آنها مجددا استفاده کنید.




3. ابزار Text و فونت‌های سفارشی

عملکرد: ابزار Text این امکان را به شما می‌دهد تا فونت‌های سفارشی را به دیتابیس خود اضافه کنید و تنظیمات پیشرفته‌ی فونت را در اختیارتان می‌گذارد که استایل ویژه‌ای به متن می‌دهد.

محل قرارگیری: در قسمت پایینی نوار ابزار در سمت چپ قرار گرفته است.


چنانچه بر روی آیکون ابزار Text کلیک کنید، تمامی تنظیمات و گزینه‌های فونت در بالای صفحه نمایش ظاهر خواهند شد. این تنظیمات، امکان تغییر فونت، اندازه‌ی فونت و فاصله‌ی میان کاراکترها ، ارتفاع، عرض، رنگ و استایل را فراهم می‌کنند. مطمئن شوید که لایه‌ی متن موردنظر را برای ویرایش انتخاب کرده باشید.



افزودن متن به تصویر

ابزار text همانند هر ابزار دیگری که مربوط به متن است کار می‌کند. بر روی آیکون T در نوار سمت چپ کلیک کنید، کادر متن را بر روی ناحیه‌ای که می‌خواهید متن آنجا قرار گیرد بکشید، و متن موردنظر را وارد کنید.

هر زمان که یک کادر متن ایجاد می‌کنید، فوتوشاپ یک لایه برای آن می‌سازد. شما می‌توانید رنگ، اندازه، قلم، استایل فونت و گزینه‌های مختلف دیگری را برای تغییر متن انتخاب کنید.



ترفند: فوتوشاپ دربرگیرنده‌ی مجموعه‌ی متنوعی از فونت‌ها است. با این‌حال، شما می‌توانید فونت‌های مخصوص خود را در فوتوشاپ نصب کنید.




4. ابزار Brushو قلموهای سفارشی

عملکرد: همانند ابزار fonts می‌توانید قلمو یا براش‌های سفارشی خود را اضافه کنید. می‌توانید از طریق تنظیمات قلمو اندازه، شکل، و میزان شفافیت ضربات قلمو را تغییر دهید و جلوه‌های بصری متنوعی ایجاد کنید.

قلموها (brushes) راه فوق‌العاده‌ای برای افزودن جلوه‌های بصری به محتوا هستند. فوتوشاپ مجموعه‌ی کاملی از قلموها را در اختیار شما قرار می‌دهد که کمک می‌کنند تا کیفیت کار خود را ارتقا داده و جلوه‌های بصری‌ خاصی به وجود آورید.

محل قرارگیری: نوار ابزار در سمت چپ


زمانی که بر روی آیکون Brush کلیک کنید، تمام تنظیمات و گزینه‌های قلمو در بالای صفحه ظاهر می‌شوند. این تنظیمات امکان تغییر سایز قلمو، میزان تاری و سرعت حرکت و… را در اختیار شما قرار می‌دهند. در این قسمت، مجموعه‌ی متنوعی از قلمو‌ها را خواهید دید و هر قلموی سفارشی که بر روی فوتوشاپ نصب کنید نیز به این بخش اضافه می‌شود.


استفاده از ابزار brush:
ابزار قلمو یا براش، بهترین گزینه برای افزودن طرح‌های ویژه به محتوا است. پیشنهاد می‌کنم زمانی که از قلمو استفاده می‌کنید، لایه‌ی جدیدی برای انجام این کار اضافه کنید تا رنگ بر روی دیگر اجزاء تصویر زده نشود. می‌توانید رنگ‌ها را از کتابخانه‌ی swatches انتخاب کرده یا از یک رنگ سفارشی استفاده کنید.
تغییر تنظیمات قلمو، می‌تواند تغییرات ظاهری بسیار زیادی در آن ایجاد کند. از کار کردن با قلموهای سفارشی خود نترسید.


5. ابزار Select
عملکرد: اگر از این ابزار به درستی استفاده شود، به شما این امکان را می‌دهد که اجزاء تصویر را جداگانه یا به صورت کلی انتخاب کرده و آنچه که قرار است کپی، کات و یا در تصویر جایگذاری شود را تعیین کنید.
محل قرارگیری: نوار ابزار در سمت چپ


ابزار Select، به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارها شناخته می‌شود که در عین حال دلسردکننده نیز هست. اول از همه در نظر داشته باشید که این ابزار فقط زمانی کار می‌کند که یک لایه هایلایت شده باشد. بنابراین، اگر بخواهم قسمتی از لایه‌ی چهارم (Layer 4) را کپی یا کات کنم، در نوار ابزار Layer، باید لایه‌ی چهارم هایلایت باشد. نواحی هایلایت‌شده بـ*ـو*سیله‌ی یک خط‌‌چین چشمک‌زن مشخص می‌شوند.


اگر حواستان باشد که با کدام لایه‌ کار می‌کنید، کار کردن با ابزار Select نیز بسیار آسانتر خواهد شد.
ابتدا، قسمت موردنظر خود را هایلایت کنید. سپس، راست کلیک کرده و از منوی ظاهر شده کاری که می‌خواهید انجام دهید را انتخاب کنید. برای مثال، می‌توانید اشیاء را از لایه‌ی انتخاب‌شده بریده و لایه‌ی موردنظر خود را بسازید.



انتخاب یک تصویر و وارد کردن آن به طرح گرافیکی خود:

تصویری که می‌خواهید از آن استفاده کنید را در فوتوشاپ باز کنید و با استفاده از ابزار Select، مقداری از تصویر که می‌خواهید کپی شود را تعیین کنید. وقتی مقداری از تصویر را انتخاب کردید، آن ناحیه را کپی کنید.

سپس، زبانه (tab) پروژه‌ی خود را باز کرده و آن قسمت کپی‌شده را در یک لایه‌ی جدید paste کنید. لایه‌ی قسمت یا قسمت‌هایی از پروژه که می‌خواهید انتخاب شوند را هایلایت کنید. می‌توانید چندین قسمت را همزمان با هایلایت کردن چندین لایه جابه‌جا کنید. سپس، بر روی مجموعه‌ی انتخابی کلیک راست کنید. چند گزینه وجود خواهند داشت از جمله:

الف- انتخاب Layer via Copy برای کپی کردن قسمت‌ یا قسمت‌هایی از لایه‌ها و ایجاد لایه‌ی جدید.

ترفند: برای انتخاب کل پروژه و تمام لایه‌ها، تمام لایه‌ها را هایلایت کرده و سپس از ابزار Select استفاده کنید. زمانی که قسمتی را برای کپی کردن تعیین کرده‌اید، از نوار منو در بالای صفحه استفاده و به ترتیب بر روی Edit و Copy Merged کلیک کنید. با این کار، کل گرافیک کپی شده و می‌توانید آن را در لایه‌ی دلخواه خود paste کنید.

ب- انتخاب Free Transform برای مقیاس‌گذاری، چرخاندن، جابه‌جایی و قرینه کردن مجموعه‌ی انتخابی. (اگر برای انجام این کار به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، به توضیحات ابزار Move مراجعه کنید.)

ترفند: ترفند بسیار زیرکانه‌ای که می‌توانید از طریق Free Transform انجام دهید روی هم قرار دادن اسکرین‌شات‌هایی که از یک فایل پی‌دی‌اف گرفته‌اید وسپس ساخت یک تصویر سه بعدی است. در شکل زیر می‌توانید مراحل کلی این کار را مشاهده کنید.




6. ابزار Move

عملکرد: از ابزار اصلی فوتوشاپ است که حرکت دادن عناصر طرح گرافیکی را به صورت جداگانه‌ ممکن می‌سازد.

ابزار Move، بر روی لایه‌ها به صورت جداگانه‌ و یا بر روی کل طرح گرافیکی- در صورتی که تمامی لایه‌ها را هایلایت کرده باشید- عمل می‌کند. این ابزار هنگامی که می‌خواهید تصاویر، متن و دیگر عناصر طرح را روی هم قرار دهید، بسیار کاربردی خواهد بود.

محل قرارگیری: بالاترین قسمت نوار ابزار در سمت چپ



استفاده از ابزار Move:

در نوار ابزار سمت چپ بر روی آیکون Move کلیک کرده و سپس قسمت‌هایی که می‌خواهید جابه‌جا شوند را درگ کنید. برای انتقال دادن تمامی موارد به یک لایه، آن لایه را هایلایت کرده و ار ابزار Move استفاده کنید. همچنین برای دسترسی به گزینه‌های بیشتر بر روی آن قسمت راست کلیک کنید.

تغییر مقیاس (scale)، چرخاندن (rotate)، جابه‌جایی (move) و قرینه کردن (flip) اجزاء:

ابزار Free Transform امکان scale، rotate، move و flip کردن هر عنصری را در لایه‌ یا لایه‌های موردنظر در اختیارتان قرار می‌‌دهد. از کلیدهای میانبر CTRL + T یا Command + T (در سیستم عامل مکنتاش) برای شروع به کار Free Transform و نمایش گزینه‌های آن در بالای صفحه استفاده کنید. در زمان انجام این کارها، کلید SHIFT را نگه دارید تا بتوانید نسبت‌ها و اندازه‌ها را وارد کنید.




7. ابزار Zoom

عملکرد: ابزار Zoom امکان بزرگنمایی قسمت‌های مشخص‌شده از تصویر را فراهم می‌آورد و همچنین می‌توانید برای تسلط بر آنچه در حال انجام است تصویر را کوچکنمایی کنید.

محل قرارگیری: از نوار منو در سمت بالا به ترتیب گزینه‌های View و سپس Zoom in یا View و Zoom out را انتخاب کنید




استفاده از ابزار Zoom:

یکی از گزینه‌های zoom را از منوی View (همانطور که در بالا نشان داده شده است) انتخاب کنید. برای استفاده از میانبرهای صفحه کلید، کلید ALT (در ویندوز) یا Command (در مکنتاش) را گرفته و علامت + را برای بزرگنمایی بزنید. برای کوچکنمایی کلید ALT (در ویندوز) یا Command (در مکنتاش) را گرفته و – را بزنید.


آموزش فتوشاپ2020

 
  • تشکر
Reactions: Kameliaparsa، samira.sh، . faRiBa . و 2 نفر دیگر

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,324
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع

8. ابزار Eraser

عملکرد: ابزار Eraser یا پاک‌کن تا حدود زیادی مشابه ابزار brush عمل می‌کند. می‌توانید اندازه و سختی پاک‌کن را تغییر داده و به جلوه‌های متنوعی همانند یکدست شدن رنگ‌ها یا محو شدن دسترسی پیدا کنید. پاک‌کن پس‌زمینه (background eraser) از رنگ‌های مختلفی استفاده می‌کند تا بتوانید بک‌گراندهای ناخواسته را از تصاویر پاک کنید.

ابزار eraser یا پاک‌کن، از کاربردی‌ترین ابزارهای فوتوشاپ است. ممکن است فقط یک پاک‌کن به نظر برسد اما امکاناتی داراست که هیچ پاک‌کن دیگری در اختیار شما قرار نمی‌دهد.

محل قرارگیری: نوار ابزار در سمت چپ



استفاده از Basic Eraser:
اگر بر روی آیکون Eraser کلیک کنید، تمام تنظیمات مرتبط با آن در بالای صفحه ظاهر می‌شود. با استفاده از این تنظیمات می‌توانید اندازه، سختی (میزان سایش) و دیگر ویژگی‌های پاک‌کن را تغییر دهید.
همانند اکثر ابزارهای فوتوشاپ، eraser منحصرا بر روی لایه‌ی انتخاب‌شده عمل می‌کند. قبل از شروع به پاک کردن، مطمئن شوید لایه‌ای که می‌خواهید را انتخاب کرده‌اید



استفاده از Background Eraser یا پاک‌کن پس‌زمینه:
این ابزار، باعث صرفه‌جویی زیادی در زمان می‌شود. خواهید دید که رنگ‌های بک‌گراند بسیار آسان از تصاویر حذف خواهد شد. این ابزار زمانی که به یک شی با زمینه‌ی شفاف نیاز داشته باشید بسیار مفید خواهد بود.
برای استفاده از پاک‌کن بک‌گراند، بر روی آیکون پاک‌کن کلیک کرده و آن را تا زمانی که منوی کشویی ظاهر شود نگه دارید. سپس Background Eraser را انتخاب کنید.



اکنون می‌توانید قسمت‌هایی را پاک کنید. اندازه‌ی پاک‌کن بک‌گراند را تنظیم کنید و بر روی رنگی که می‌خواهید از لایه‌ی انتخاب شده پاک شود کلیک کنید. مطمئن شوید لایه‌ای که می‌خواهید پاک شود را انتخاب کرده‌اید.

ترفند: هنگام استفاده از پاک‌کن بک‌گراند، نگران کار کردن با پاک‌کن‌های بزرگ‌تر نباشید. چون پاک‌کن با حذف کردن رنگ‌های مشخص‌شده از تصویر عمل می‌کند، بنابراین رنگ‌هایی که انتخاب نشده‌اند را پاک نخواهد کرد.


آموزش فتوشاپ2020

 
  • تشکر
Reactions: Kameliaparsa، . faRiBa . و *KhatKhati*

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,324
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع

9. ابزار Crop

عملکرد: ابزار Crop امکان بریدن یک تصویر را به شما می‌دهد. این ابزار مانند تمام ابزارهای برش دیگر کار می‌کند. تنها کافی است قسمت موردنظر را انتخاب کرده و آن را ببرید.

Crop یکی از ابزارهای اصلی فوتوشاپ است، با این‌ حال، از این ابزار به اندازه‌ی ابزارهای دیگر در فوتوشاپ استفاده می‌شود، به خصوص زمانی که کار طرح گرافیکی تمام شده است و می‌خواهید قسمت‌های اضافی در کنار لبه‌ها را از بین ببرید.

محل قرارگیری: نوار ابزار در سمت چپ



استفاده از ابزار Crop:

آیکون نشان داده شده در تصویر را از نوار ابزار انتخاب کنید و کادر را دور قسمتی که می‌خواهید بریده شود بکشید. برای تنظیم کادر، کافی است بر روی لنگر کوچک کنار آن کلیک کرده و آن را به سمت بیرون یا مرکز کادر بکشید.


ترفند: می‌توانید تصویر را بزرگتر از اندازه‌ای که واقعاً نیاز دارید در نظر بگیرید تا فضای بیشتری برای کار کردن بر روی اجزاء طرح خود داشته باشید. بعد از اتمام کار، طرح را به اندازه‌ی موردنظر خود ببرید.


آموزش فتوشاپ2020

 
  • تشکر
Reactions: Kameliaparsa، . faRiBa . و *KhatKhati*

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,324
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع

10. ابزار Fill

عملکرد: ابزار Fill، که پیش از این Paint Bucket نام داشت، یک ناحیه بسته‌ را با رنگ موردنظر شما پر می‌کند. این ابزار برای زمینه‌های بسته یا قسمت‌های بزرگ رنگی بسیار مناسب است. از این ابزار برای به کار بردن الگو یا پترن در تصاویر نیز استفاده می‌شود. ابزار Gradient در کنار Fill کمک می‌کند تا زمینه‌ای محو و زیبا از رنگ‌های انتخابی خود ایجاد کنید.

محل قرارگیری: از نوار منو در سمت بالا، به ترتیب گزینه‌های Layer و New Fill Layer را انتخاب کنید. در این قسمت، گزینه‌های Solid Color، Gradient و Pattern برای انتخاب وجود دارند.



پر کردن یک ناحیه با یک رنگ:

ابتدا، لایه‌ای که می‌خواهید با رنگ پر شود را انتخاب کنید. سپس از نوار منو در سمت بالا، به ترتیب گزینه‌های Layer، New Fill Layer و …Solid Color را انتخاب کنید. با انجام این کار، پنجره‌ی New Layer ظاهر خواهد شد که از شما می‌خواهد نام رنگ لایه را بنویسید. نگران نوشتن نام رنگ موردنظر خود در همان لحظه نباشید. تنها نام لایه را وارد کرده و OK را بزنید.



سپس پنجره‌ی Color Picker یا انتخاب رنگ ظاهر خواهد شد. در این قسمت، می‌توانید رنگی که می‌خواهید پر شود را انتخاب کنید. چون من لایه‌ی پس‌زمینه را برای پر شدن انتخاب کرده‌ بودم (یعنی رنگ آسمان در تصویر)، رنگی که در Color Picker انتخاب می‌کنم رنگ آسمان را نشان می‌دهد:




آموزش فتوشاپ2020

 
  • تشکر
Reactions: Kameliaparsa، . faRiBa . و *KhatKhati*

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,324
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع

به کار بردن الگوها (patterns) در تصاویر:

اگر وقت و حوصله‌ی کافی داشته باشید می‌توانید خودتان این الگوها را بسازید. همچنین می‌توانید گستره‌ی متنوعی از الگوهای رایگان را با جستجو در گوگل پیدا کرده و دانلود کنید. برای به کار بردن الگوها، ابتدا لایه‌ای که می‌خواهید با یک الگو یا پترن پر شود را انتخاب کنید. سپس از نوار منو در سمت بالا، به ترتیب Layer، New Fill Layer و Pattern… را انتخاب کنید. با انجام این کار، پنجره‌ی New Layer ظاهر خواهد شد که از شما می‌خواهد نام رنگ لایه را بنویسید. نگران نوشتن نام رنگ موردنظر خود در همان لحظه نباشید. تنها نامی برای لایه وارد کرده و OK را بزنید.

بعد از آن خواهید دید که پنجره‌ی Pattern Fill ظاهر می‌شود. در این قسمت، می‌توانید الگو و مقیاس (scale) آن را انتخاب کنید. از آنجایی که من لایه‌ی پس‌زمینه (یعنی رنگ آسمان در تصویر) را انتخاب کرده بودم، الگویی که در Pattern Fill انتخاب می‌کنم آسمان را تغییر خواهد داد:



ستفاده از ابزار Gradient:

برای به کار بردن یک گردینت، ابتدا لایه‌ای که می‌خواهید را انتخاب کنید. سپس از نوار منو در سمت بالا به ترتیب Layer، New Fill Layer و Gradient… را انتخاب کنید. با انجام این‌ کار، پنجره‌ی New Layer ظاهر خواهد شد که از شما می‌خواهد نام رنگ لایه را بنویسید. نگران نوشتن نام رنگ موردنظر خود در همان لحظه نباشید. تنها نامی برای لایه وارد کرده و OK را بزنید.

سپس پنجره‌ی Gradient Fill ظاهر می‌شود. از گزینه‌های موجود در آن از جمله style، angle و scale استفاده کنید. برای انتخاب گردینتی متفاوت با آنچه به صورت پیشفرض پیشنهاد داده می‌شود، بر روی پیکان موجود در سمت راست گردینت پیشفرض کلیک کنید تا پنجره‌ی Gradient Editor باز شود. این پنجره در شکل زیر نشان داده شده است:



آموزش فتوشاپ2020

 
  • تشکر
Reactions: Kameliaparsa، . faRiBa . و *KhatKhati*

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,324
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع

11. ابزار Eyedropper

عملکرد: این ابزار کوچک و کارآمد به شما امکان ذخیره کردن و استفاده از رنگ‌های موجود در تصاویر فوتوشاپ را می‌دهد.

محل قرارگیری: نوار ابزار در سمت چپ



استفاده از ابزار Eyedropper یا قطره‌چکان:

آیکون قطره‌چکان را از منوی کناری انتخاب کنید. سپس محل رنگی که می‌خواهید ذخیره شود را مشخص کنید و بر روی آن قسمت کلیک کنید تا رنگ کپی شود.

زمانی که رنگ موردنظر ذخیره شود، آن رنگ را هم در بخش Color در بالای صفحه سمت راست و هم در قسمت پایینی نوار کناری در سمت چپ خواهید دید. می‌توانید با دابل کلیک کردن بر روی کادر رنگ، تنظیمات پیشرفته‌ی color picker را انجام دهید که امکان نتظیم و ذخیره‌ی آن رنگ را در swatch می‌دهد تا بتوانید در آینده از آن استفاده کنید




12. ابزار Blending Options

عملکرد: ابزار Blending Options، شامل تعداد زیادی از امکانات برای بهبود طرح گرافیکی است. برای مثال، می‌توانید از افکت Outer Glow برای درخشان به نظر رسیدن حروف یا از افکت Drop Shadow برای افزودن سایه به آنها استفاده کنید. کمی زمان بگذارید و با انواع افکت‌ لایه‌ها کار کنید تا بفهمید کدام یک موردعلاقه‌ی شما خواهد بود.

محل قرارگیری: از نوار منو در بالای صفحه ، به ترتیب Layer، Layer Style و Blending Options… را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید بر روی هر لایه‌ای دابل کلیک کنید تا گزینه‌های مربوط به آن لایه ظاهر شود.



استفاده از Blending Options:

ابتدا لایه‌ای که می‌خواهید blending options و افکت‌ها بر روی آن اجرا شود را انتخاب کنید. سپس ابزار blending options را باز کرده و افکتی که می‌خواهید اعمال شود را انتخاب کنید. با توجه به تعداد زیاد گزینه‌های موجود، می‌توانید افکت‌های بسیار خوبی را برای طرح‌های گرافیکی خود به کار ببرید. از آنها لـ*ـذت ببرید و آنها را بر روی لایه‌ها، تصاویر و متن‌های مختلف امتحان کنید. نمایی کلی از این ابزار در شکل زیر نشان داده شده است:



برای مثال، در تصویر زیر، من لایه‌ی مربوط به متن را انتخاب و از Bevel & Emboss استفاده کرده‌ام. خیلی جالب شده، اینطور نیست؟




قبل از اتمام این مقاله، باید اشاره کنم که فوتوشاپ، شامل تعداد بسیار زیادی کلید میانبر برای انجام کارها است که مفید و کارآمد هستند مانند کوچک یا بزرگ کردن تصویر، تغییر اندازه‌ی کادر تصویر، ایجاد لایه‌ی جدید و امثال آن.
همچنین اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم شما با این خودآموزش فتوشاپ در فوتوشاپ حرفه‌ای نشده‌اید- این آموزش هم برای این هدف طراحی نشده است. امیدواریم این امکان را برای شما فراهم آورده باشیم تا به روشی ساده و کارآمد به دانشی کلی درباره‌ی ابزارهای قدرتمند فوتوشاپ دست پیدا کنید و بتوانید محتوای بصری خود را ارتقا و بهبود دهید.

از کار با فوتوشاپ لـ*ـذت ببرید!


***
ویدئو


آموزش فتوشاپ2020

 
  • تشکر
Reactions: Tabassoum، Kameliaparsa، samira.sh و 2 نفر دیگر
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا