خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

The Black Queen

عضو تازه وارد انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
3/9/20
ارسال ها
48
امتیاز واکنش
1,138
امتیاز
203
سن
17
محل سکونت
از دنیای متروکه قلب داغونم.....
زمان حضور
9 روز 10 ساعت 20 دقیقه
نویسنده این موضوع
نام رمان: برنده پرونده مهر و مرگ
نام نویسنده: The Black Queen
نام ناظر: Karkiz
ژانر: عاشقانه، جنایی-پلیسی
خلاصه:
بعد از خوب شدن حالش، به ایران باز میگردد و شغلش را در میان افراد جدید آغاز می کند. در میان هزاران شخص در حال عبور، لحظه ای گذر چشمانش به شخص تلخی ساز گره می‌خورد، احمقانه که با تفنگی شروع به تهدید می کند اما با شنیدن جملاتی، از صفر شروع می‌کند لیکن امتیازش با ان برابری نمی کند تا رها کند و حرف‌های شنیده شده...


نقد و بررسی رمان برنده پرونده مهر و مرگ | The Black Queen کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi، نگار 1373، Narges_Alioghli و 8 نفر دیگر

~HadeS~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
14/2/20
ارسال ها
485
امتیاز واکنش
15,485
امتیاز
353
زمان حضور
123 روز 16 ساعت 51 دقیقه
به نام ایزد یکتا
نقد و برسی رمان برنده پرونده مهر و مرگ

رمان برنده پرونده مهر و مرگ، قلم خوب اما ایده کلیشه!
نمی‌دانم متوجه هستید یا نه اما شما قلم خوبی دارید! البته که منظورم قلمی بی‌نقص نیست، نسبت به کسی که رمان اولش را می‌نویسد خوب هستید!
اما یک مشکل بزرگ این میان است! ایده و باورپذیری!
داخل ایده از کلیشه‌هایی استفاده شده که باورپذیر نیستند. درواقع نویسنده اطلاعات کافی برای نوشتن ژانر جنایی_پلیسی را نداشته و این باعث شده ات به اشتباهاتی بدهد که در رمان‌های مجازی خوانده!
اول یک توضیح کوتاه راجب ژآنر پلیسی_جنایی می‌دهم.
به طور کلی پلیسی_جنایی ژانری است که شخصیت اصلی یک پلیس است و معمولا خلافکارهای اصلی تا پایان داستان مشخص نیستند.
حال تمام نکته‌ها در رابـ*ـطه با مشکلات باورپذیری رمان بگوییم:

*سن شخصیت‌ها! یکی از رایج‌ترین کلیشه‌ها در رمان‌های مجازی سن کم شخصیت‌های پلیس است. محال است یک شخص 27 ساله سروان و یک شخص 31 ساله سرگرد باشد! چه نابغه چه قوی چه با پارتی بازی و... امکان ندارد!

*وقتی می‌خواهیم شخصیت پردازی کنیم باید شغل، سن، جنسیت، محل تولد و تمام ارکان‌هایی که روی شخصیت تاثیر می‌گذارد را در نظر بگیریم. مثلا آیا رایج است یک مرد از عباراتی چون "وییییی" یا "وایییی جون" استفاده کند؟
از نظر منطقی خیر! مردان ذوقشان را اینگونه نشان نمی‌دهند.
همچنین لحن حرف زدن شخصیت‌ها در رمان مناسب نیست. اصلا اشکالی ندارد در خارج از شغلشان انسانی شوخ طبع باشند اما هنگام وظیفه بله خیلی هم اشکال دارد! لحن حرف زدن روشا با خنجری و رایان و... شایسته یک سروان نیست.

*

من سروان روشا موحدم. کسی که توی 1 سال گذشته که سروان شدم سخت‌ترین پرونده‌های این سه سال گذشته رو دادن دستش. با عنوان با جذبه‌ترین ماموری که این اداره به خودش دیده می‌شناسنم. کسی که هیچوقت بی برنامه سر هیچ ماموریتی نرفته. حتی یه بار هم نشده چیزی از دستم در بره. البته من بیرون از کار خیلی شوخ و شنگ و خل و چلم. ولی از در اداره که می‌رم تو اول از همه اخمی میاد رو صورتم که برای نگه داشتنش روی ابروهام حدود ۲ ماه تمرین کردم. به هیچکس مستقیم نگاه نمی‌کنم. نه این که آدم حسابشون نکنما. بهشون رو نمی‌دم.
فکر نمی‌کنید بزرگنمایی کردید؟ این نوع اغراق در شخصیت‌ها برای خواننده‌ها خاص نیست؛ کلیشه است!
شخصیت‌های قهرمان (همان اصلی) هرچقدر انسان واقعیتری باشد خوانندگان ارتباط بیشتری با آن برقرار می‌کنند. همه انسان‎های واقعی اشتباه می‌کنند، خطا دارند، ویژگی‌های بدی دارند، از نظر ظاهری ایراد دارند. هیچکس کامل نیست!
اینکه شما سعی می‌کنید شخصیت‌ها را با چهرهای رویایی و بی‌نقص و نابغه نشان بدهید، جذاب نیست و اجازه نمی‌دهد قلمتان را به رخ بکشد!
هیچکدام از انسان‌ها هم شبیه هم نیستند. اگر هم با هم مشابه باشند حتما در یک سری نقاط اختلاف نظر دارند. این اختلاف نظر را در رایان و روشا نشان دهید!

*احساسات رایان و روشا خیلی زود شروع شد! اشخاص تنها پس از شناخت کامل می‌توانند کسی را دوست داشته باشند.
مسلما امکان ندارد در یک هفته و چند روز به طور کامل کسی را بشناسند!
در ژانر عاشقانه نویسنده باید دو سوال از خود بپرسد: عشق چیست؟ عاشق کیست؟
پاسخ همین سوالات را در رمان پیاده کنید! آیا به نظر شما عشق در نگاه اول است؟ شخص عاشق حتما باید بی‌نقص باشد؟

*می‌خواهم کمی راجب نیروی مسلح جمهوری اسلامی بگویم. نیروی مسلح ایران از سه نهاد جداگانه سپاه پاسداران، ارتش و نیروی انتظامی متشکل است. این سه نهاد هم به انواع و اقسام شاخه‌ها تقسیم می‌شوند! شما باید مشخص کنید شخصیت‌هایتان جزو کدام دسته هستند، وظایفشان چیست و...
خب اگر حساب کنیم شخصیت‌های شما وظیفه گرفتن باند قاچاق انسان و عتیقه‌ها را دارد؛ پلیس آگاهی یعنی یکی از یگان‌های نیروی انتظامی حساب می‌شوند!

*هیچ پلیسی از روی عصبانیت و خصومت حق کشتن کسی را ندارد حتی یک مجرم! مگر اینکه شرایط بسیار حاد شود و مجبور باشد این کار را انجام دهد. بازجویی از مجرمین هم وظیفه سروان و سرگرد نیست وظیفه بازپرس است.
بازپرس باید با مجرم تنها شود و از وی با آرامش سوال کند و هیچ فرصتی برای فکر کردن مجرم ندهد!

*در رابـ*ـطه با مجرمین هم چند چیز باید بگویم. اولا اینکه روشا در عرض یک روز اطلاعات از باند مافیا کسب می‌کند و جای همه آنها را پیدا می‌کند و دستگیرشان می‌کند می‌تواند گسترده‌تر شود!
اطلاعاتی که کسب کرد را ذکر کنید، ماجراهایی برای هر سرنخ بذارید تا رمان هیجان انگیزتر شود! مجرمین را یک باند یا گروه خاص و منحصر به فردی نشان دهید که اهداف عجیبی دارند! خواننده را غافلگیر کنید!

*کسی که رئیس مافیای قاچاق انسان و عتیقه باشد را سرهنگ نمی‌کنند، حالا هرچقدر هم حقه باز باشد نمی‌تواند هویتش را به مدت طولانی پنهان کند!
این‌ها تمام نکاتی در رابـ*ـطه با باورپذیری و ایده بودند که ذکر کردم نیاز به اصلاح دارند.

در رابـ*ـطه با قلمتان هم نقدهایی دارم.
گفتم قلم شما خوب است؛ به طوری که من تصور می‌کردم شاید دومین یا سومین رمانتان باشد، نه اولین!
اما باز هم اشکالاتی دارد، مثلا زاویه دید که در طول داستان دائما درحال تغییر بود. خب این از نظر اصول ایراد دارد، ترجیحا از دانای کل استفاده کنید که مجبور نباشید از دیدگاه هر دو شخصیت اتفاقات را بیان کنید!
بین "نشان دادن" و "تعریف کردن" زمین تا آسمان تفاوت وجود دارد، توصیفات را باید نشان بدهیم.
برای توصیفات بگوییم: سرم پایین بود و تند تند قدم بر می‌داشتم، درحالی که به کفش‌های مشکیم نگاه می‌کردم دائما به موهای فرم دست می‌کشیدم و زیر کلاهم می‌فرستادم. (نشان دادن)
نمی‌گوییم: من کفشام سیاهه و موهام فر، قدم 170 وزنم 60 من چشمام سیاه و لـ*ـبام غنچه ایه! (تعریف کردن)
این مورد برای توصیفات مکان هم حساب می‌شود! شما توصیفاتتان تعریفی بود و تنها یکبار ذکر کردید و گذشتید!
درحالی که خواننده نیاز دارد چهره شخصیت‌ها را به خاطر بسپارد. باید تکرار کنید در طول رمان و ویژگی های ظاهری و مکانی را یادآوری کنید.
شما نیاز دارید به پردازش بیشتر اتفاقات رمان و اطلاعات فراوان درباره نیروی انتظامی! سعی کنید تا حد امکان قلم و فکرتان تحت تاثیر رمان‌های مجازی قرار نگیرد، رمان برنده پرونده مهر و مرگ به یک ویرایش حسابی نیاز دارد! موفق باشید:گل:


سپاس بابت انتقادپذیری شما
Hades
کادر نقد رمان 98


نقد و بررسی رمان برنده پرونده مهر و مرگ | The Black Queen کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
  • عالی
  • جذاب
Reactions: S.a.n.a.z1779، Goli Pakseresht، FaTeMeH QaSeMi و 9 نفر دیگر
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا