خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,896
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع


کنسول بازی ایکس باکس سری ایکس – Xbox Series X دریچه‌ای به سوی نسل نهم و همچنین یک ماشین زمان برای تجربه عناوین قدیمی است.

کنسول بازی نسل نهمی شرکت مایکروسافت بالاخره در دسترس رسانه‌ها و کاربران زیادی قرار گرفت و چند روز دیگر نیز به صورت جهانی عرضه خواهد شد؛ اما به نظر شما Xbox Series X چه ویژگی‌هایی دارد که آن را به یک کنسول نسل نهمی تبدیل می‌کند؟

چرا ایکس باکس سری ایکس ؟


یکی از دلایل عمده برای خرید این کنسول جدید، قابلیت پشتیبانی از وضوح تصویر ۸K در نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه است؛ در حالی که قوی‌ترین کنسول نسل هشتمی مایکروسافت یا همان ایکس باکس وان ایکس، تنها وضوح تصویر ۴K را در نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند.

پس اگر تلویزیون یا نمایشگر مناسبی برای اجرای کیفیت ۸K دارید، ایکس باکس سری ایکس گزینه مناسبی برای شما خواهد بود، اما لازم است بدانید که کیفیت بالا تنها دلیل خرید این کنسول نیست؛ بلکه ویژگی اصلی سری ایکس که آن را از پلی استیشن ۵ متفاوت می‌کند، قابلیت اجرای بازی‌های قدیمی از تمامی نسل‌های ایکس باکس است. این بدان معناست که برای مثال، شما می‌توانید یک بازی بسیار قدیمی از کنسول Xbox 360 را در نسل حاضر و در نرخ فریم بالاتر و کیفیت نسبتا بهتر تجربه کنید!

به گفته فیل اسپنسر، ایجاد یک اکوسیستم جامع از تمامی عناوین ایکس باکس، هدفی بوده که وی مدت‌ها برای نسل نهم بازی‌های ویدئویی در نظر گرفته تا ایکس باکس سری ایکس را به یک ماشین زمان تبدیل کند.

آیا برای خرید عجله کنیم؟


جواب این سوال با وجود ویژگی‌های سخت‌افزاری ذکر شده کاملا مشخص است؛ خیر. چراکه اگر شما تلویزیونی نداشته باشید که از کیفیت ۸K پشتیبانی نکند، تجربه بازی شما چندان با کنسول ایکس باکس وان ایکس متفاوت نخواهد بود.

به گفته مایکروسافت، این شرکت تا چند سال آینده از سری ایکس باکس وان حمایت می‌کند و اکثر بازی‌ها نیز برای آن‌ها عرضه خواهند شد؛ در نتیجه، اگر تنها قصد تجربه بازی‌های جدید را داشته و به دنبال کیفیت فوق‌العاده پیشرفته آن‌ها نیستید، بهتر است به همان کنسول ایکس باکس وان ایکس بسنده کنید. همچنین اگر برای عرضه نشدن برخی عناوین سال‌های آینده برای سری ایکس باکس وان نگران هستید، کنسول ایکس باکس سری اس مقرون به صرفه‌ترین و بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

داخل جعبه چیست؟


بدون شک مایکروسافت به محتوای داخل کنسول بسیار بیشتر از ظاهر آن پرداخته است. ایکس باکس سری ایکس دارای یک پردازنده هشت هسته‌ای AMD Zen 2 تنظیم شده در فرکانس ۳.۸ گیگاهرتز است که در کنار پردازنده گرافیکی RDNA 2 با فرکانس ۱.۸۲۵ گیگاهرتز، وظیفه اجرای بازی‌ها را در کیفیت ۸K و نرخ فریم بسیار بالا دارند. همچنین ۱۶ گیگابایت رم GDDR6 در کنار یک حافظه ۱ ترابایتی NVME SSD فضای ذخیره سازی این کنسول را فراهم خواهند کرد.

ابعاد این کنسول ۴.۴ کیلوگرمی، ۱۵.۱ در ۱۵.۱ در ۳۰.۱ سانتی‌متر است که عملا یک جعبه با اضلاع منظم را به وجود می‌آورد. همراه با ایکس باکس سری ایکس، یک کابل HDMI 2.1 نیز وجود دارد که وظیفه آن منتقل کردن کیفیت ۸K به تلویزیون است. البته باز هم لازم به ذکر است که اگر تلویزیون شما از پورت HDMI 2.1 پشتیبانی نمی‌کند، پس قاعدتا نمی‌توانید از تمامی قدرت ایکس باکس سری ایکس بهره‌مند شوید.

سری ایکس، می‌تواند کیفیت ۸K را در نرخ ۲۵ تا ۶۰ فریم بر ثانیه و کیفیت ۴K را در نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه اجرا کند که خود شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد. همچنین کنسول ارزان‌تر ایکس باکس سری اس، دقیقا همان پردازنده به کار رفته در سری ایکس را دارد؛ با این تفاوت که پردازنده گرافیکی، حافظه داخلی، و در نهایت قدرت اجرایی آن کمتر بوده و از کیفیت ۴K بالاتر نمی‌رود.

سایر قابلیت‌ها


یکی از تفاوت‌های اساسی میان کنسول‌های سری ایکس باکس وان و سری ایکس قابلیت‌های آن‌ها در اجرای برنامه‌های سرگرم کننده دیگر به جز بازی‌های ویدئویی است. کنسول ایکس باکس وان، قابلیتی داشت که در آن شما می‌توانستید تا فایل فیلم‌ها و سریال‌های مورد علاقه خود را در آن انتخاب کرده و پخش کنید. این ویژگی یکی از عمده دلایلی بود که کنسول ایکس باکس وان را به یک دستگاه مخصوص تلویزیون‌های خانگی تبدیل می‌کرد.

با این وجود، باید اعلام کنیم که ایکس باکس سری ایکس از این قابلیت بهره‌مند نیست. در ازای آن، اینبار در کنسول جدید مایکروسافت شما می‌توانید با خرید اشتراک سرویس‌هایی مانند نتفلیکس، دیزنی پلاس و یا هولو، به صورت استریم آنلاین سریال‌ها و فیلم‌های مختص به هرکدام را تماشا کنید. به علاوه، سرویس‌های استریم دیگر مانند یوتوب و توییچ نیز در این کنسول جدید در دسترس کاربران قرار دارد.

سرویس‌های جدید ایکس باکس سری ایکس


درحالی که شما می‌توانید با خرید یک سی دی یا نسخه دیجیتال بازی مدت‌ها از آن استفاده کرده و لـ*ـذت ببرید، قطعا پس از چند هفته خسته خواهید شد. با این حساب، اگر پولی که برای هر بازی ۶۰ دلاری (و یا گران‌تر) می‌پردازید را به صورت ماهیانه پرداخت کنید، می‌توانید با خرید سرویس گیم پس آلتیمیت (Game Pass Ultimate) نه‌تنها چندین بازی جدید را تجربه کنید، بلکه چندصد عنوان قدیمی را نیز در کتابخانه بازی‌های خود داشته باشید!

همچنین با قابلیت Remote Play می‌توانید تجربه بازی‌ها را در گوشی خود داشته باشید. این سرویس تصاویر بازی را به صورت مستقیم روی گوشی هوشمند شما استریم می‌کند تا اگر نیمه شب قصد بازی کردن را داشتید، سر و صدا و نور تلویزیون شما کسی را اذیت نکند.

ایکس باکس سری ایکس ؛ یک ماشین زمان


شما می‌توانید با خرید کنسول جدید مایکروسافت، جدیدترین بازی‌ها را در بهترین کیفیت ممکن تجربه کنید؛ اما جالب است بدانید که ایکس باکس سری ایکس تنها مخصوص بازی‌های جدید نیست.

اگر شما یک سی دی قدیمی از یک بازی مخصوص Xbox 360 را در کمد قدیمی خود پیدا کرده و داخل Xbox Series X قرار دهید، در کمال تعجب می‌بینید که بازی اجرا می‌شود! به علاوه، کیفیت و همچنین نرخ فریم بازی‌های قدیمی در این کنسول جدید بسیار بالاتر و بهتر خواهد بود تا تجربه گذشته خود را اینبار بسیار لـ*ـذت بخش‌تر تکرار کنید.

کیفیت بازی‌ها


لازم است اشاره کنیم که قطعا تمامی عناوین قدیمی و یا حاضر با کیفیت فوق‌العاده بالاتر اجرا نخواهند شد. برای مثال، تصویر فوق را از بازی محبوب Minecraft در کیفیت ۴K مشاهده کنید که در کنسول ایکس باکس سری ایکس اجرا شده است.

حال تصویر دیگر را تماشا کنید که با همان کیفیت ۴K و اینبار در کنسول ایکس باکس وان ایکس اجرا شده است. قطعا متوجه شده‌اید که تنها تفاوت میان این دو عکس، جای ابرها و اسب است و هیچ چیز جدیدی مشاهده نمی‌شود. در نتیجه، اگر بازی مورد نظر از کیفیت بالاتر مخصوص Xbox Series X پشتیبانی نکند، پس تنها تفاوت آن هنگام اجرا سرعت بالای بارگذاری در کنسول جدید خواهد بود که به آن خواهیم پرداخت.

سرعت بارگذاری بالا


شاید در ابتدا با گفتن اینکه ایکس باکس سری ایکس بازی‌ها را در ۲ تا ۵ دقیقه زودتر اجرا می‌کند، کمی این ویژگی برای شما عادی و یا بی‌استفاده به‌نظر برسد؛ اما در حقیقت، اگر تنها یکبار عنوانی مانند Red Dead Redemption 2 را ابتدا در ایکس باکس وان ایکس، و سپس در ایکس باکس سری ایکس اجرا کنید، تفاوت همین چند دقیقه را به وضوح خواهید دید.

همچنین بازی سنگینی مانند Minecraft حدودا به ۷ دقیقه زمان برای بارگذاری داده‌های شما و اجرای آن‌ها نیاز دارد؛ درحالی که هنگام تجربه همین بازی در ایکس باکس سری ایکس تنها به ۲ دقیقه زمان برای اجرای آن نیاز دارید.

کنترلر ایکس باکس سری ایکس


در این قسمت می‌توان گفت که مایکروسافت مقداری کم کاری را چاشنی طراحی خود کرده است. کنترلر کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و سری اس تا حدودی بهتر از سایر کنترلرهای ایکس باکس هستند اما تفاوت آن‌ها به حدی ناچیز است که شما می‌توانید با یک کنترلر ایکس باکس وان تمامی کارهای خود در سری ایکس را هم انجام دهید!

این بدان معناست که اگر از دارندگان ایکس باکس وان هستید، قاعدتا نیازی به خرید دسته جدید برای تجربه بازی‌های چند نفره نخواهید داشت. اما تفاوت‌های عمده بین دو کنترلر وان و سری ایکس، داشتن پورت یو اس بی سی، دکمه‌های روان‌تر، جهت‌های از نو طراحی شده و همچنین اضافه شدن دکمه جدید برای ضبط ویدئو و گرفتن اسکرین شات در کنترلر سری ایکس است.

همچنین از نقاط ضعف کنترلر Xbox Series X که به شدت مورد انتقاد رسانه‌ها نیز قرار گرفته، نیاز آن به باتری‌های قلمی است. نداشتن یک باتری قابل شارژ، ممکن است کمی از وزن دسته کم کند، اما با این وجود خرج خرید یک بسته بزرگ باتری قلمی را هم روی دست کاربران خواهد گذاشت.

به هر حال ایکس باکس سری ایکس به نظر گزینه بسیار مناسبی نسبت به قیمت ۵۰۰ دلاری آن می‌رسد؛ اما باز هم توجه کنید که اگر تجهیزات لازم برای بهره‌مندی از تمامی ویژگی‌های این کنسول را ندارید، خرید آن به هیچ وجه توصیه نشده و می‌توانید به جای آن همچنان به استفاده از ایکس باکس وان و یا نهایتا خرید یک کنسول ایکس باکس سری ایکس بسنده کنید.

منبع: گجت نیوز


بررسی کنسول بازی ایکس باکس سری ایکس؛ به نسل نهم سلام کنید

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا