خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,661
امتیاز واکنش
13,898
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع
اگر در فرهنگ لغت آکسفورد بدنبال معنای واژه کلاسیک بگردیم؛ خواهید دید که این کلمه به عنوان یک اثر هنری با استاندارد‌های بالا و ارزش‌های ماندگار تعریف شده است. ناگفته پیدا است که در دهه ۱۹۵۰ میلادی، خودروسازان در تلاش برای رسیدن به بالاترین استاندارد‌های زیبایی بوده و یکی از اهداف آن‌ها را باید تولید محصولاتی دانست که تا سال‌ها مورد احترام بوده و اوج شکوه و زیبایی خودرو‌های با اصالت باشند. اکنون برخی از خودرو‌های یادشده میلیون‌ها دلار ارزش داشته و از جملۀ اقلام کلکسیونی مهم در صنعت خودروسازی هستند.

برخی از برند‌ها به لطف کلاسیک‌های خود، تبدیل به افسانه‌ای در میان سایر خودروسازان جهان شده‌اند. دهه ۱۹۵۰ میلادی دوره طلایی طراحی اتومبیل بوده و در این دهه شاهد ساخت اتومبیل‌هایی با خطوط زیبا و مهیج بودیم.

برخی از اتومبیل‌های دهه ۱۹۵۰ میلادی به قدری خوب طراحی شده‌اند که حتی امروز هم زیبا به نظر رسیده و جزء زیباترین خودرو‌هایی هستند که تاکنون در جاده‌های جهان در حال تردد بودند.

فورد تاندربرد


فورد برای پاسخ گفتن به رقیب سنتی خود که به تازگی اولین کوروت را رونمایی کرده بود؛ دست به کار شده و در سال ۱۹۵۴ و در جریان نمایشگاه خودروی دیترویت، برای اولین بار مدل دو درب تاندربیرد را معرفی کرد. اتومبیل مزبور از توان پیشرانه V۸ با قدرت ۱۹۳ اسب‌بخار استفاده می‌کرد. حداکثر سرعت تاندربیرد ۲۴۱ کیلومتر در ساعت بود که این رقم برای دهه ۱۹۵۰ میلادی خیلی بد به نظر نمی‌رسید!

این اتومبیلِ پُر زرق و برق، آغازگر دوران تولید اتومبیل‌های اسپرت در کمپانی فورد بود. تولید این خودرو برای کمپانی آمریکایی فورد بسیار سودآور بود؛ زیرا آن‌ها در سال نخست عرضه تاندربیرد موفق به فروش ۱۶۱۵۵ دستگاه از آن شدند.

مازراتی A۶GCS/۵۳


این مازراتی زیبا و خیره کننده توسط پینینفارینا طراحی شد و در سال ۱۹۵۴ و در جریان برگزاری نمایشگاه خودروی تورین به بازارِ جهانی معرفی شده بود. در این اتومبیل از پیشرانه ۲ لیتری با توان ۱۷۰ اسب‌بخار استفاده شده و حداکثر سرعت آن ۲۳۴ کیلومتر در ساعت بود. خودروی A۶GCS/۵۳ یک اتومبیل مسابقه‌ای واقعی بوده و براساس مازراتی ۱۹۵۲ که در مسابقات Mille Miglia حضور داشت ساخته شد. مدل ۱۹۵۲ سقف نداشت و در هنگام ریزش شدید باران مشکلات زیادی ایجاد می‌کرد؛ بنابراین مشتریان مازراتی که بدنبال شرکت در مسابقات مزبور بودند؛ خواهانِ ساخت اتومبیلی با سقف بوده و به همین خاطر مازراتی هم با تولید A۶GCS/۵۳ به خواسته آن‌ها احترام گذاشت. محصول نهایی مازراتی یکی از زیباترین اتومبیل‌های تولید شده توسط یک کمپانی ایتالیایی است.

ب ام و ۵۰۷


بی‌ام‌و ۵۰۷ رودستری فوق‌العاده بوده و از سال ۱۹۵۶ تا ۱۹۵۹ به تولید رسید. این اتومبیل تنها یک هدف استراتژیک داشت! رقابت با مرسدس‌بنز SL۳۰۰ فوق سریع که برای بازار ایالات‌متحده آمریکا ساخته شده بود. در این اتومبیل حیرت‌انگیز از پیشرانه ۳.۲ لیتری V۸ با توان ۱۵۰ اسب‌بخار استفاده شده و حداکثر سرعت آن ۲۰۱ کیلومتر در ساعت بود. متاسفانه بی‌ام‌و ۵۰۷ نسبت به اتومبیل‌های رقیب بسیار گران قیمت بوده و به همین خاطر تنها ۲۵۲ دستگاه از آن به فروش رسید. قیمت این محصول در زمان عرضه ۹ هزار دلار بود؛ یعنی دو برابر قیمت تاندربیرد و جگوار XK۱۵۰.

شورلت کوروت (C۱)


کوروت اولین اتومبیل تولید شده توسط خودروساز آمریکایی شورلت با بدنه فایبرگلاس است. این اتومبیل با ظاهر منحصر به فرد خود، برای اولین بار در سال ۱۹۵۳ در نمایشگاه نیویورک معرفی شد. کوروت مزبور یکی از زیباترین اتومبیل‌های اسپرت آمریکایی است که تاکنون ساخته شده است.

کوروت C۱ از توان موتور شش سیلندر خطی با قدرت ۱۵۰ اسب‌بخار استفاده کرده و حداکثر سرعت آن به ۱۷۳ کیلومتر در ساعت می‌رسید. امروز نسخه ۱۹۵۳ این خودرو را باید یکی از نادرترین مدل‌های کوروت در جهان دانست؛ زیرا شورلت تنها ۳۰۰ دستگاه از آن را به تولید رسانده بود.

آلفارومئو جولیتا اسپایدر ولوچه


این اتومبیل هم یکی دیگر از شاهکار‌های طراح افسانه‌ای خودروها، پینینفارینا است. جولیتا برای اولین بار در سال ۱۹۵۴ ساخته شد و در سال ۱۹۵۶ آلفارومئو نسخه اسپایدر ولوچه مدل جولیتا را معرفی کرد.

جولیتا اسپایدر ولوچه از پیشرانه‌ای چهار سیلندر و خطی با توان ۹۰ اسب‌بخار استفاده کرده و حداکثر سرعت آن ۱۸۱ کیلومتر در ساعت است. این اتومبیل دو نفره و پُر زرق و برق، چابکی و زیبایی بی مثالی داشته و آلفارومئو تنها ۲۷۹۶ دستگاه از آن را به تولید رسانده است. جولیتا اسپایدر ولوچه را باید نشانی از موفقیت قاطعانه کمپانی آلفارومئو دانست؛ زیرا به عنوان یکی از بزرگترین خودرو‌های ایتالیایی که تاکنون ساخته شده؛ همیشه مورد احترام بوده است.

پورشه A۳۵۶ اسپیدستر


پورشه A۳۵۶ اسپیدستر همان گونه که از نامگذاری آن می‌توان فهمید؛ بسیار سریع است. این خودرو منحصر به فر از پیشرانه‌ای ۱.۶ لیتری و مجهز به سیستم خنک کاری هوا برخوردار بود. پورشه A۳۵۶ اسپیدستر تنها ۶۰ اسب‌بخار قدرت دارد؛ اما حداکثر سرعت آن ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است.

این اتومبیل را باید یک پیروزی مطلق دانست؛ زیرا قیمت آن بسیار کمتر از رقبا بوده و تنها با پرداخت ۲۹۹۵ دلار می‌توانستید آن را خریداری کنید. پورشه A۳۵۶ اسپیدستر از سال ۱۹۵۶ تا ۱۹۵۹ تولید شده و به لطف طراحی و ظاهر منحصر به فرد خود به اتومبیلی بی‌عیب و نقص در میان خودرو‌های کلاسیک تبدیل شده است.

فراری ۲۵۰ جی‌تی برلینتا


فراری ۲۵۰ جی‌تی برلینتا از پیشرانه V۱۲ با توان ۲۶۰ اسب‌بخار استفاده کرده و حداکثر سرعت آن ۲۴۱ کیلومتر در ساعت است. ارقام مزبور کافی است تا به ما بفهماند که با یک فراری بسیار خاص روبرو هستیم. این اتومبیل در مسابقات استقامت افسانه‌ای Tour De France درخشیده و برنده ۳ عنوان در مسابقات اتومبیلرانی در سال ۱۹۵۷ است.

فراری ۲۵۰ جی‌تی برلینتا نمونه‌ای منحصر به فرد بوده و ترکیب زیبایی و قدرت را می‌توان در آن دید. به همین دلیل در حال حاضر یکی از گران‌ترین اتومبیل‌های ساخته شده در جهان را باید فراری ۲۵۰ جی‌تی برلینتا دانست. در یک حراجی که در سال ۲۰۱۵ برگزار شده بود؛ یک دستگاه فراری ۲۵۰ جی‌تی برلینتا مدل ۱۹۵۶ با قیمتی بالاتر از ۱۳ میلیون دلار فروخته شد.

آستون مارتین DB۴


این اتومبیل جد مشهورترین اتومبیل جیمز باند، یعنی مدل DB۵ است. مدل ۱۹۵۸ آستون مارتین DB۴ کلاسیک مجهز به پیشرانه شش سیلندر ۳.۷ لیتری با توان ۲۶۶ اسب‌بخار بود. حداکثر سرعت اتومبیل مزبور ۲۲۵ کیلومتر در ساعت است. آستون مارتین DB۴ آغازگر روند ساخت خودرو‌های زیبا، برازنده و قدرتمند بود. حروف D و B به دیوید براون اشاره دارد؛ مردی که آستون مارتین را در سال ۱۹۴۷ خریداری کرد و هدایت آن را برعهده گرفت تا امروز تبدیل به یکی از بهترین خودروسازان جهان شود. مدل DB۴ یک شاهکار واقعی بود.

فراری ۲۵۰ کالیفرنیا اسپایدر


فراری جسارت این را داشت که از مدل ۲۵۰ جی‌تی برلینتا خارق‌العاده الهام گرفته و یک اتومبیل به یاد ماندنی را معرفی کند. فراری مدل ۲۵۰ کالیفرنیا اسپایدر را ساخت و نظر همه را به خود جلب کرد. فراری ۲۵۰ کالیفرنیا اسپایدر خودرویی دو نفره و مجهز به پیشرانه V۱۲ با توان ۱۴۰ اسب‌بخار بود و حداکثر سرعت آن ۲۴۵ کیلومتر در ساعت است.

این اثر هنری در سال ۱۹۵۷ معرفی شد و در دو نسخه LWB و SWB عرضه شده است. در مجموع کمپانی فراری تنها ۱۰۵ دستگاه از مدل ۲۵۰ کالیفرنیا اسپایدر را به تولید رسانده است.

مرسدس بنز ۳۰۰SL


مرسدس بنز ۳۰۰SL یک شعر زیبا و تجلی کمال و وقار در مهندسی و طراحی اتومبیل است. این کوپه در سال ۱۹۵۴ در نمایشگاه خودروی نیویورک معرفی شد. بنز ۳۰۰SL با الهام از مرسدس W۱۹۴ ساخته شده بود که در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز سال ۱۹۵۲ به رقابت می‌پرداخت. در ۳۰۰SL از موتور ۳ سیلندر و ۳ لیتری با توان ۲۱۵ اسب‌بخار استفاده شده و حداکثر سرعت آن ۲۴۹ کیلومتر در ساعت است.

این اتومبیل چهار پای زیبایی بود که نظر همه را به خود جلب می‌کرد؛ چون تنها نکته مثبت ۳۰۰SL موتور قدرتمند آن نبود. درب‌های گالوینگ ۳۰۰SL چهره‌ای منحصر به فرد به این شاهکار بخشیده است.

منبع: برترین ها


۱۰ خودرو کلاسیک زیبا در دهه ۱۹۵۰

 
  • تشکر
Reactions: :)Azi
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا