خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,896
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع


تلفات کرونا در ایران و جهان همچنان رو به افزایش است. در این مطلب قصد داریم آمار فوتی‌های دو سال گذشته و همچنین تعداد تلفات کووید ۱۹ را با جنگ و زلزله مقایسه کنیم.

کرونا همچنان در ایران و جهان می‌تازد. با شروع فصل پاییز و سرد شدن هوا، آمار ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و تعداد قربانیان این ویروس روز به روز افزایش یافت و هر روز شاهد شکسته شدن رکوردها هستیم. طبق آخرین آمار، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به ۴۷ میلیون و ۳۲۷ هزار و ۴۰۴ نفر رسیده و تاکنون ۱ میلیون و ۲۱۱ هزار و ۴۲۸ نفر در سراسر جهان بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. همچنین ۳۴ میلیون و ۳۶ هزار و ۳۲۵ نفر از مبتلایان به کووید ۱۹ تاکنون بهبود یافته‌اند.



ایالات متحده آمریکا با بیش از ۹.۵ میلیون مبتلا و بیش از ۲۳۶ هزار قربانی، بیشترین مبتلایان و قربانیان ناشی از ویروس کرونا را در جهان دارد. هند و برزیل در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. متاسفانه در ایران نیز آمارها حاکی از رشد تعداد بیماران و فوتی‌های ناشی از بیماری کووید ۱۹ است و به همین دلیل محدودیت‌های جدید برای تردد بین شهری اعمال شده و حتی جریمه‌هایی برای افرادی که استفاده از ماسک را جدی نمی‌گیرند، در نظر گرفته شده است.

طبق آمار، از دیروز تا امروز یعنی ۱۳ آبان ۱۳۹۹ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۹۳۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در ایران شناسایی شد که ۳ هزار و ۲۹۴ نفر آنها در بیمارستان بسـ*ـتری شدند. به این ترتیب مجموع بیماران کرونایی در کشور به ۶۳۷ هزار و ۷۱۲ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت اخیر، ۴۲۲ بیمار کرونایی در ایران جان خود را از دست دادند و مجموع تلفات کرونا در کشورمان به ۳۶ هزار و ۱۶۰ نفر رسید. از سوی دیگر خوشبختانه تاکنون ۴۹۵ هزار و ۴۷۳ نفر از بیماران کرونایی بهبود یافته‌اند. بر اساس آمارهای منتشر شده، تاکنون ۵ میلیون و ۳۶ هزار و ۶۳۳ تست تشخیص کرونا در کشورمان انجام شده و هم‌اکنون ۵۳۷۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ نیز در وضعیت شدید این بیماری و تحت مراقبت هستند.

آمار تلفات کرونا در ایران واقعی است؟
دکتر نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران می‌گوید آمار ابتلا در کشور دقیق نیست و به همین دلیل قضاوت درباره آمار واقعی مرگ و میرها امکان ندارد. وی بیان کرد:

رقم واقعی مبتلایان در کشور ما شناسایی نمی‌شود. بر این اساس مخرج کسر عدد نشان دهنده درصد مرگ و میر به نسبت مبتلایان رقم بسیار کوچکی است. در واقع مخرج کسر واقعی خیلی بزرگتر از عددی است که در حال حاضر به عنوان تعداد مبتلایان مطرح می‌شود. چرا که میزان ابتلای رسمی بر اساس تست PCR اعلام می‌شود که با توجه به میزان و پوشش فعلی انجام تست پی سی آر در کشور، واقعی نیست.

دکتر توکلی اضافه کرد اکنون دو نوع فوتی داریم؛ یکی بر اساس PCR مثبت و دیگری به صورت PCR منفی و سی تی اسکن مثبت، یعنی یکی مثبت PCR آزمایشگاهی و دیگری مثبت بالینی. ولی در حال حاضر چیزی که رسما اعلام می‌شود، آمار فوتی PCR مثبت است. بنابراین قطعا تعدادی از فوتی‌ها از نظر بالینی کووید است، ولی از نظر PCR منفی هستند که در آمار رسمی لحاظ نمی‌شود و آمار آن در بدترین شرایط با تعداد PCR مثبت‌ها برابر است.

به این ترتیب با توجه به اظهارات معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر کرونا، آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا در ایران بسیار بیشتر از آمارهایی است که به طور رسمی اعلام می‌شود.

مقایسه فوتی‌های ۹۹ با دو سال گذشته
سخنگوی سازمان ثبت احوال اخیرا گفت مرگ و میر در چهار ماه اول امسال، ۹۰ هزار نفر بیشتر از زمان مشابه سال گذشته بوده است. به همین بهانه به سایت سازمان ثبت احوال سر زدیم و آمارهای مربوط به فوتی‌های سال ۹۹ و دو سال گذشته یعنی ۹۸ و ۹۷ را با هم مقایسه کردیم.

طبق آمار منتشر شده در سایت ثبت احوال، در شش ماه نخست امسال ۲۴۱ هزار و ۶۷۸ نفر در ایران فوت کردند که نشان از رشد تعداد فوتی‌ها نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ و ۹۷ بوده است. در جدول زیر، آمارهای منتشر شده مربوط به فوتی‌های ۹۹، ۹۸ و ۹۷ را مشاهده می‌کنید:

سالتعداد فوتی‌ها در شش ماه نخستتعداد فوتی‌ها در کل سال
۱۳۹۷۱۸۱ هزار و ۹۵۱ نفر۳۷۷ هزار و ۲۴ نفر
۱۳۹۸۱۸۶ هزار و ۱۸۳ نفر۳۹۵ هزار و ۳۹۲ نفر
۱۳۹۹۲۴۱ هزار و ۶۷۸ نفر؟
همانطور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، تعداد فوتی‌ها در شش ماه نخست سال ۹۸ نسبت به شش ماه نخست سال ۹۷ حدود ۴ هزار و ۲۳۲ نفر افزایش داشت. اما وقتی به آمار شش ماه نخست سال ۹۹ نگاه می‌اندازیم، شاهد افزایش ۵۵ هزار و ۴۹۵ نفری تعداد فوتی‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم. این در حالی است که تلفات کرونا در ایران در شش ماه نخست سال بسیار کمتر از الان بود و از شروع فصل پاییز تعداد مبتلایان و فوتی‌های ناشی از بیماری کووید ۱۹ به طور قابل توجهی افزایش داشته و طبق پیش‌بینی‌ها در زمستان امسال، اوضاع بدتر هم می‌شود.

مقایسه تلفات کرونا با جنگ و زلزله
همانطور که پیش از این گفتیم، بنا به دلایلی، محاسبه دقیق تعداد مبتلایان و فوتی‌های ناشی از بیماری کووید ۱۹ در کشور امکان‌پذیر نیست. اما اکنون می‌خواهیم آمارهای رسمی اعلام شده برای قربانیان کرونا در ایران را با حوادث و فجایع دیگری مثل زلزله و جنگ مقایسه کنیم.

علت فوتیتلفات
ویروس کرونا۳۶ هزار و ۱۶۰ نفر (تاکنون)
زلزله رودباربیش از ۳۵ هزار نفر
زلزله بمبیش از ۲۶ هزار نفر
زلزله کرمانشاهحدود ۶۲۰ نفر
جنگ ایران و عراقحدود ۴۵۰ هزار نفر (کشته‌های هر دو طرف)
بر اساس جدول بالا، تلفات کرونا در ایران تا امروز از زلزله‌های بزرگ ایران مانند زمین لرزه رودبار و بم نیز بیشتر شده است. زمین لرزه رودبار که به عنوان یک فاجعه در تاریخ ایران شناخته می‌شود، بیش از ۳۵ هزار نفر کشته بر جای گذاشت و تلفات زلزله بم نیز بیش از ۲۶ هزار نفر بود. به این ترتیب فوتی‌های ناشی از کووید ۱۹ تا همین امروز هم از این دو فاجعه بیشتر شده است. همچنین زمین لرزه کرمانشاه در سال ۹۶ نیز حدود ۶۲۰ نفر کشته یعنی به اندازه یک پنجاه و هشتم کووید ۱۹ تلفات داشت.



اما می‌رسیم به جنگ ایران و عراق؛ این جنگ ۸ ساله که به طور دقیق ۲۸۸۸ روز طول کشید، حدود ۴۵۰ هزار کشته روی دست دو طرف درگیر جنگ گذاشت. تعداد تلفات کرونا در ایران هنوز فاصله زیادی با تلفات جنگ ۸ ساله دارد، اما به این نکته توجه کنید که هنوز کمتر از یک سال از شیوع این بیماری منحوس می‌گذرد. البته تلفات کووید ۱۹ در سراسر جهان به بیش از ۱ میلیون و ۲۱۱ هزار نفر رسیده و نزدیک به سه برابر جنگ ایران و عراق تلفات داشته است. محققان پیش‌بینی کرده‌اند اگر روند فعلی ادامه داشته باشد، تا ماه ژانویه ۲۰۲۱ میلادی، تعداد کل مرگ و میرهای ناشی از کرونا به ۲.۵ میلیون نفر خواهد رسید. اما در صورت رعایت پروتکل‌ها و بهتر شدن شرایط، ممکن است تلفات تا ۱.۸ میلیون نفر کاهش پیدا کند.

به این ترتیب می‌بینیم که ویروس کرونا یک فاجعه تلخ است که تلفات آن با جنگ بزرگی که ۸ سال طول کشید و با زمین لرزه‌های شدیدی که خانواده‌های زیادی را داغدار کرد، قابل مقایسه است. پس باید از این ویروس و بیماری منحوس بترسیم و آن را جدی بگیریم. از شما هموطنان عزیز خواهش می‌کنیم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید، ماسک بزنید، دستان خود را مرتبا ضد عفونی کنید و از سفر کردن و ترددهای غیر ضروری خودداری کنید. البته ما این حرف‌ها و آمارها و مقایسه‌ها را برای این نگفتیم که روحیه شما را پایین بیاوریم و اضطراب ایجاد کنیم، اما باید قبول کرد که با یک بیماری ترسناک رو‌به‌رو هستیم که در صورت رعایت نکردن، وضعیت فاجعه‌باری را رقم خواهد زد.


مقایسه تلفات کرونا با جنگ و زلزله ؛ لطفا از این فاجعه بترسید!

 
  • تعجب
  • تشکر
Reactions: ASaLi_Nh8ay و The unborn
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا