خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

parädox

اخراج شده
کاربر اخراج شده
کاربر رمان ۹۸
عضویت
9/10/20
ارسال ها
2,829
امتیاز واکنش
37,849
امتیاز
368
محل سکونت
انتهای راهرو سمت چپ
زمان حضور
60 روز 11 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
بسمه تعالی

"باج گیری عاطفی

منبع:مجله پزشکی-سیب



چقدر جملات زیر به گوش همه ما آشناست. جملاتي که با ايجاد “ترس از دست دادن”، “احساس گنـ*ـاه” و يا “احساس دِين” ما را به شکلي خودتحقيرگر، وادار به چشم پوشي از خواسته ها و نظرات خود، به نفع تامين نظر ديگران و کسب رضايت و راحتي آنها مي کند. نوعي باج گیری ( باج  گیری عاطفی ) توسط هر کسي که مي تواند اين احساسات را در ما زنده کند، به ويژه آشنايان و نزديکان مهم و معنادار زندگيمان.


اگر باهاش ازدواج کني بايد دور ما رو خط بکشي. تو ديگه بچه من نيستي.

بدون من، به هيچ جا نميرسي. خيالت تـ*ـخت.

به اين هم ميگن برادر- خواهري؟ همچين به بچه ات و همسرت چسبيدي که انگار زير بوته بزرگ شدي!

تو زير دِين مني.

بشکنه دستي که نمک نداره!

خَلايق، هرچه لايق!

مگه قبل از آشنايي با من کي بودي؟ من درستت کردم. حالا براي خودم شاخ و شونه مي کشي؟

مي خواي با من دوست بموني؟ بايد کاري کني که بهت افتخار کنم. من دوست پسر- دختر اينجوري نمي خوام.

يا کاري رو که مي خوام انجام مي دي، يا پشت گوشت رو ديدي، منو هم ديدي.

يا من يا خانواده ات؟ يکي رو انتخاب کن.

و…


..باج گیری عاطفی..

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: Z.A.H.Ř.Ą༻

parädox

اخراج شده
کاربر اخراج شده
کاربر رمان ۹۸
عضویت
9/10/20
ارسال ها
2,829
امتیاز واکنش
37,849
امتیاز
368
محل سکونت
انتهای راهرو سمت چپ
زمان حضور
60 روز 11 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
چرا از عبارت باج  گیری عاطفی استفاده مي کنيم؟

هر گونه تهديد مبتني بر عيان و بيان کردن امري مخفي و شخصي که منتهي به احتمال آسيب رساني به فرد ديگري شود، باج گيری است که همگان در ابعاد اخلاقي/ اجتماعي/ اقتصادي با آن آشنا هستند. اما چرا از واژه باج  گيری عاطفی استفاده مي کنيم؟ به دو دليل:
  1. آنچه که در اين شکل وادارسازي باج  دهنده به انجام کارهاي مخالف نظر و خواسته شخص رخ مي دهد، ايجاد عواطف منفي سنگين خودمخربي است که باج  دهنده را تحت فشار عاطفي، جنگ دروني با خود قرار مي دهد. ايجاد عواطف و احساسات، ابزار باج گيری عاطفي است. اگر به جملات ابتداي اين متن توجه کنيد، مي بينيد که هر کدام از ما ممکن است پس از شنيدن يکي از جملات بالا از زبان غريبه هاي مظلوم  نما يا آشنايان هميشه طلبکار، به ويژه افراد مهم زندگيمان، دچار احساس گنـ*ـاه يا دِين يا ترس از دست دادن شويم و براي رفع اين احساسات، هر امتيازي بدهيم. امتيازاتي که باعث تخفيف يا تخريب تصميم گيري هاي مستقل ما، کاهش احساسات مثبت نسبت به پذيرش خودمان يا خودناکارآمدي عاطفي/ اجتماعي/اقتصادي ما مي شوند.
  2. آنچه که در اينجا بايد مخفي و پنهان بماند، اطلاعات نيست بلکه اتهام عاطفي است. همه اين کار ها را مي کنيم تا متهم به عواطف منفي نشويم. متهم به بي وفايي، قدرنشناسي، بي لياقتي، و مهم تر از همه، بي عاطفگي نشويم.
مي دانم که بسياري از شما اکنون نه تنها، اين وضعيت هاي باج گيري درسرگذشت و زندگي امروز خود را به ياد مي آوريد، بلکه عده  بسيار اندکي از شما، صادقانه اعتراف خواهيد کرد که در مواردي، باج گير عاطفي بوده ايد. اين وضعيت، بسيارمتداول و درعين حال، ناسالم نيست. هر مظلومي، به عنوان سرکوب شده، ميل دارد تا روزي ظالم و سرکوبگر شود و هر باج دهنده عاطفي، باج گيري عاطفي را به خوبي ياد خواهد گرفت.

اما چه کنيم؟ نه با ديگران، بلکه با خود چه کنيم؟ چرا که اگرچه هر کسي مي تواند در زندگي ما موثر باشد، اما هيچکس مقصر نيست، حتي خودمان هم مقصر نيستيم.

نکات قابل ارائه، بسيار دقيق و طويل است اما در حد وسع اين مطلب، نکاتي به عرض مي رسد:
  1. به خود و ديگران مهم زندگيتان هميشه گوشزد کنيد که “دوستت دارم اما مديونت نيستم”. آنچه که ديگران براي رشد و ارتقاي ما انجام دادند، به وِيژه والدين، اگرچه قابل تقدير و تحسين است اما قابل دِين و بدهکاري نيست. ما هم بخش مهمي از تجربه والديني آنها هستيم. با حضور ما در زندگي آنها، آنها هم فرصت تجربه فرزندپروري و مادر-پدري را پيدا کردند.
  2. در تحکيم و ارتقاي روابط عاطفي – عشقي خود، هوشمند و کوشا باشيد اما فراموش نکنيد: “هر آنچه مرا نکشد، قوي ترم خواهد ساخت”. به راحتي رابـ*ـطه عاطفي خود را از دست ندهيد، اما بدانيد که بدون رابـ*ـطه عاطفي موجود هم، حيات شما نه تنها ادامه پيدا خواهد کرد، بلکه اگر هوشمند باشيد، هميشه فرصت مجددي براي ايجاد رابـ*ـطه عاطفي ملايم و مداوم بهتري هست.
  3. فراموش نکنيد: “تغيير از من آغاز مي شود”. همانطور که انتظار داريد ديگران از شما انتظار خود قرباني سازي نداشته باشند، بايد انتظار خود از ديگران را هم به حداقل برسانيد. مراقب باشيد خودتان باج گيرعاطفي نشويد.
  4. با توجه به حضور تک نوبتي شما در هستي، بدانيد که زندگي فرصت دست گرمي نيست. بازي ترس و دِين و گنـ*ـاه را کنار بگذاريد. اين بازي، زودتر از آنچه که فکر مي کنيد سهم شما از هستي را بي معني خواهد کرد.

آرش تقوی


..باج گیری عاطفی..

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: Z.A.H.Ř.Ą༻
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا