خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,898
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع
قیمت‌ها در بازار پلی‌استیشن بسیار متفاوت است؛ از ۷ تا ۱۶ میلیون تومان؛ بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود محصول جدید شرکت سونی، پلی‌استیشن ۵ نیز مدتی بعد از عرضه جهانی به بازار ایران وارد شود و با قیمتی بین ۲۵ تا ۴۰ میلیون تومان به فروش برسد؛ برخی فروشگاه‌ها اما پیش‌فروش آن را با قیمت‌های کمتر آغاز کرده‌اند.



در بازار پلی‌استیشن قیمت‌ها متنوع است. محصولات‌ بر اساس متغیرهای مختلفی چون مدل، ریجن (منطقه)، ظرفیت هارد و رنگ، قیمت‌های متفاوتی دارند. در بیشتر جعبه‌ها یک دسته بازی قرار گرفته است اما در فروشگاه‌های اینترنتی می‌توان مواردی را با دو دسته هم پیدا کرد.

پلی‌استیشن مدل‌های مختلفی دارد؛ شرکت سونی نسل‌های یک تا چهار آن را تا کنون عرضه کرده است و از نسل پنجم آن هم به زودی رونمایی می‌کند. مثلا نسل ۴ هم ممکن است انواع مختلفی داشته باشد؛ بعضی اسلیم هستند – که کوچک‌تر و سبک‌ترند- و تعدادی هم پرو، که علاقه‌مندان به کنسول‌های بزرگ و سنگین به سراغ آنها می‌روند. کیفیت پخش تصاویر آنها هم البته متفاوت است. به گفته بعضی فروشندگان پلی‌استیشن مدل‌های 1 و 2 دیگر تولید نمی‌شوند و اگر در بازار ایران پیدا شوند، به احتمال زیاد دسته دوم هستند.

پلی‌استیشن، در اصطلاح ریجن‌های مختلفی هم دارد که به ناحیه یا در واقع، کشورهایی که این محصول در آنها عرضه شده، مرتبط است. برای مثال ریجن 1 به آمریکا و کانادا، ریجن 2 به کشورهای اروپایی، خاورمیانه و آفریقا و ریجن 3 به آسیای شرقی اشاره دارد. این موضوع در بازار با عبارت‌های ورژن یا ادیشن 1، 2 یا 3 یا برای مثال سفارش اروپا نیز مشخص می‌شود.

از 7 تا 16 میلیون تومان
در تماس خبرنگار تجارت‌نیوز با تعدادی از فروشگاه‌های عرضه پلی‌استیشن نیز قیمت‌های متنوع حاکم بر این بازار مشخص بود. به گفته یکی از فروشندگان، انواع اسلیم پلی استیشن، حدود 8 میلیون و پانصد و مدل‌های پروی آن حدود 11 میلیون تومان قیمت دارند.

به گفته او، بیشتر مدل‌ها مشکی هستند که قیمت‌های متعادل‌تری دارند اما ممکن است برخی از آنها با رنگ‌ها یا طرح‌های خاص، از جمله طرحی از یک بازی تولید شده باشند و مثلا دو میلیون تومان گران‌تر باشند.

این فروشنده توضیح داد که ریجن دو متقاضان بیشتری در ایران دارد و گران‌تر هم هست؛ چرا که هزینه بازی‌های آنلاین در این مدل ارزان‌تر است. در رده بعد ریجن 1 قرار دارد که قیمت آن حدود 100 تا 150 هزار تومان کاهش می‌یابد، ریجن 3 کمترین متقاضی را در میان مشتریان ایرانی دارد و قیمت آن نیز به همان نسبت کمتر است.

فروشنده دیگری، با اشاره به وجود رنگ‌هایی چون سیاه، سفید، طلایی و قرمز، گفت که قمیت باکسول‌های طلایی معمولا بیشتر است و با توجه به مدل، ریجن و ظرفیت هارد آن، ممکن است تا 14 میلیون تومان هم برسد.

به گفته او کمترین محصول موجود فروشگاه آنها 7 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد و قیمت‌ها بسته به همان متغیرها تا 16 میلیون تومان هم بالا می‌رود. این فروشنده گفت که ورجن‌های مختلف پلی‌استیشن در ایران، عملا کارایی چندانی دارند چرا که هیچ‌کدام با گارانتی عرضه نمی‌شوند.

فروشنده دیگری نیز حداقل قیمت محصولات موجود در فروشگاه را 8 میلیون و۵۰۰ هزار تومان و گران‌ترین آنها را 11 میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرد. در فروشگاه دیگری، متوسط قیمت‌ها بین 8 میلیون و 200 تا 8 و 600 بود، اما محصولاتی با ارزش کمتر و بیشتر هم وجود داشت.

قیمت‌های متنوع در فروش آنلاین
با جستجو در سایت‌ها هم می‌توان پلی‌استیشن‌هایی با قیمت‌های متنوع را پیدا کرد. برای مثال در سایتی پلی‌استیشن 4 سفید ریجن 2 با هارد 500 گیگ، 9 میلیون و 200 هزار تومان قیمت دارد. در همین سایت، کاربر باید برای خرید پلی استیشن پرو باندل لیمیتد ادیشن دو، 11 میلیون و پانصد هزار و برای پلی استیشن 4 SLIM، هارد 1 ترابایت، سفارش آسیا، 8 میلیون و 400 هزار تومان بپردازد.

همچنین پلی استیشن 4 SLIM، طلایی با هارد 500 گیگ و سفارش اروپا نیز 13 میلیون تومان عرضه می‌شود که البته دو دسته بازی دارد. این فروشگاه تاکید کرده است به دلیل نوسانات قیمت دلار، کاربر قبل از اقدام به خرید، باید با آنها تماس بگیرد.

در فروشگاه اینترنتی ترب نیز، شرایط از نظر قیمتی همین‌گونه؛ برای مثال پلی‌استیشن 4 باندل با حافظه پانصد گیگابایتی، 7 میلیون و پانصد هزار تومان یا پلی استیشن ۴ پرو، با هارد یک ترابایتی بین حدود 11 میلیون تا 12 میلیون و 900 هزار تومان عرضه می‌شود.

در دیجی‌کالا هم قیمت‌ها متفاوت است؛ مثلا مجموعه کنسول بازی سونی مدل 4 پرو با ظرفیت 1 ترابایت، 19 میلیون تومان عرضه می‌شود. فروشنده‌ای ورژن 2 پلی استیشن مدل 4 پرو، با ظرفیت 1 ترابایت را 14 میلیون و 180 هزار تومان، به فروش می‌رساند.

البته در این فروشگاه اینترنتی نیز قیمت‌های پایین‌تر وجود دارد. برای مثال کاربران می‌توانند کنسول بازی سونی مدل PlayStation Classic را با قیمت یک میلیون و 660 هزار تومان خریداری کنند.

به همین ترتیب، قیمت‌های لوازم جانبی پلی‌استیشن نیز متفاوت است. برای مثال در مورد دسته بازی، هم مدل 500 هزار تومانی آن پیدا می‌شود، هم بیش از 8 میلیون تومانی. نرخ‌های متعددی میان این دو هم در بازار وجود دارد.

همچنین بازی‌ها انواع متفاوتی دارند؛ مثلا از 200 هزار تا بیش از یک میلیون تومان. البته در دیوار و شیپور، بازی‌های در اصطلاح کپی‌خورده، با قیمت‎های بسیار پایین‌تر یافت می‌شوند.

قیمت پلی‌استیشن 5 در بازار ایران؟
آنگونه که رسانه‌ها گزارش داده‌اند، شرکت سونی، محصول جدید خود یعنی کنسول پلی‌استیشن 5 را در کشورهای آمریکا، کانادا، کره جنوبی، نیوزیلند، مکزیک، و استرالیا، روز ۱۲ نوامبر 2020 مصادف با ۲۲ آبان سال جاری، عرضه می‌کند. این محصول یک هفته بعد به دست علاقه‌مندان در کشورهای دیگری که البته احتمالا تحریم نیستند، می‌رسد.

سونی قیمت نسخه معمولی یا به عبارتی دیسک‌دار محصول جدید خود را ۴۹۹ دلار و نسخه دیجیتال آن را ۳۹۹ دلار قیمت اعلام کرده است. این قیمت‌ها با احتساب نرخ امروز دلار در صرافی ملی، تا ساعت 14:30 (26 هزار و 700) تومان، به ترتیب معادل حدود 13 میلیون 300 هزار و 10 میلیون و 650 هزار تومان است.

به نظر می‌رسد برخی فروشگاه‌ها و سایت‌ها در ایران اقدام به پیش‌فروش این محصول در کشور کرده‌اند. برای مثال فروشگاهی، مدل دیجیتال ادیشن این محصول را به قیمت 15 میلیون و 750 هزار تومان و مدل استاندارد ادیشن آن را سه میلیون تومان بیشتر، عرضه می‌کند. البته این قیمت برای تحویل یک تا سه ماه بعد از تاریخ عرضه جهانی آن است.

فروشنده یکی از فروشگاه‌ها به تجارت‌نیوز گفت که احتمالا این محصول، مدتی بعد از عرضه جهانی آن، وارد بازار ایران می‌شود و به قیمت 25 تا 30 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

فروشنده دیگری اما گفت این محصول در همان روزهای نخست‌های عرضه جهانی وارد بازار ایران هم می‌شود؛ البته با قیمت کاذب که احتمالا بین 35 تا 42 میلیون تومان خواهد بود. شواهد نشان می‌دهد که اتفاق مشابهی در مورد آیفون 12 نیز رخ داده است و اکنون قیمت آن در بازار ایران، تفاوت فاحشی با ارزش دلاری آن دارد.

وابستگی قیمت‌ها به نرخ دلار
ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه کشوری صنف فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری، گوشی تلفن همراه و لوازم جانبی، در مورد شرایط بازار پلی‌استیشن به تجارت‌نیوز گفت: قیمت همه کالاهایی که وارداتی هستند و تولید داخل ندارند، به قیمت ارز وابسته است و به همین دلیل، امکان دارد به صورت لحظه‌ای تغییر کند.

او گفت: پایین آمدن قیمت محصولات با توجه به روند کاهشی نرخ ارز و در کل، تعیین ارزش اینگونه کالاها، بستگی به قیمتی دارد که شرکت‌های واردکننده و توزیع‌کننده، مشخص می‌کنند؛ به عبارت دیگر فروشگاه‌ها در این زمینه نقش چندانی ندارند.

این فعال صنفی بیان کرد: اکنون در بازار پلی‌استیشن، هم به دلیل پایین آمدن قدرت خرید مردم و هم به دلیل شروع فصل مدارس و امتحانات، رکود حاکم است؛ مصرف اینگونه کالاها در تابستان یا عید نوروز بیشتر می‌شود. از سوی دیگر، چنین محصولاتی با توجه به شرایط اقتصادی در اولویت خرید مردم نیست.

به گفته درستی، اگر قیمت محصولات اصلی که در سبد خرید خانوارها قرار دارد، متعادل شود، می‌توان به رونق بیشتر بازار محصولات سرگرمی امیدوار بود.


آغاز پیش‌فروش پلی‌استیشن۵ در ایران

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا