خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ronak.a

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
8/6/20
ارسال ها
722
امتیاز واکنش
6,364
امتیاز
213
سن
23
محل سکونت
اتاقم
زمان حضور
27 روز 20 ساعت 49 دقیقه
نویسنده این موضوع
برای آن دسته از دوستان عزیزی که علاقمند به بحث شیرین و مهم و ضروری سخت افزار کامپیوتر هستند می پردازیم.

مورد ساختار پردازنده، سرعت پردازنده، مقایسه پردازنده ها و معرفی دو کمپانی اصلی و دو رقیب همیشگی سازنده پردازنده یعنی AMD و Intel و همچنین مقایسه این دو کمپانی مهم می پردازیم. در ابتدا با بحث معرفی پردازنده (CPU) شروع می کنیم:

پردازنده یا CPU

پردازنده (CPU) و یا به عبارتی واحد پردازشگر مرکزی در حکم مغز و اداره کننده کامپیوتر است و مسئولیت انجام محاسبات ریاضی داخلی کامپیوتر و فرمان دادن به دیگر اجزا را به عهده دارد. CPU محاسبات داخلی کامپیوتر را به وسیله دو عدد 0 و 1 انجام می دهد. کلیه قطعات داخل کامپیوتر برای انجام کارها و محاسبات خود نیازمند این قطعه کوچک هستند. ساختمان داخلی CPUها نیز متشکل از میلیون ها ترانزیستور بسیار ریزی است که به کمک فناوری نانو با دقت بسیار در کنارهم قرار داده شده اند.برای مثال CPUهای چهار هسته ای متعلق به کمپانی اینتل دارای بیش از 820 میلیون ترانزیستور می باشد. رقم هایی اعجاب انگیز که حاکی از ساختار پیچیده و فوق پیشرفته این قطعه دارند.

از دیگر مشخصات و اصطلاحات این مبحث می توان به BUS اشاره کرد. واحد پردازشگر مرکزی برای ارتباط با دنیای خارج خود می تواند به حجم خاصی اطلاعات را ارسال یا دریافت کند. این گذرگاه را با نام باس (BUS) می شناسیم و یکای آن را مگاهرتز می نامیم. در بررسی CPUها حتما به اصطلاحی به نام کش (cache) برخورد کرده اید. کش به حافظه ای بسیار سریع و گران قیمت گفته می شود که همیشه مقدار کمی از آن در CPU تعبیه شده است. کار کش نگهداری اطلاعاتی برای CPU است که در هنگام پردازش اطلاعات به آنها نیاز سریع دارد. حافظه ی کش در سه سطح وجود دارد و با حجم های مختلف. سطح اول یا L1 سطح دوم یا L2 و سطح سوم یا L3.

حافظه Cache نوعی حافظه است که برای ذخیره اطلاعاتی که دارای فرکانس بازیابی بالا می باشند استفاده می شود. این نوع حافظه سرعتی بسیار بالا نزدیک به سرعت پردازنده مرکزی دارد و سرعتش از RAM بالاتر است اما حجم کمی دارد. این حافظه در داخل واحد پردازنده قرار دارد و داده هایی که خیلی استفاده می شوند داخل این حافظه ذخیره می شود. بعنوان مثال CPU مدل E5XXX ساخته شرکت اینتل دارای 2 مگابایت حافظه نهان (cache) می باشند. هرچقدر مقدار این حافظه نهان بیشتر باشد اطلاعات بیشتری در آن ذخیره شده و پردازنده در پردازش داده ها کمتر معطل می ماند. اما از طرفی باید توجه شود که وجود حافظه زیاد نیاز به مدیریت بیشتر داشته و در نتیجه کارایی کمتر CPU نیز می گردد. مهمترین کمپانی های سازنده CPU عبارتند از AMD و Intel که دو رقیب اصلی و دیرینه هستند و دیگر تولید کننده ها را تقریبا به کنار زده اند.



قطعات داخلی و اصلی کامپیوتر

 
  • تشکر
Reactions: nahal18

ronak.a

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
8/6/20
ارسال ها
722
امتیاز واکنش
6,364
امتیاز
213
سن
23
محل سکونت
اتاقم
زمان حضور
27 روز 20 ساعت 49 دقیقه
نویسنده این موضوع
جدیدترین CPU اگرچه سریعترین است گرانترین CPU هم هست هر چند کارایی یک کامپیوتر بـ*ـو*سیله CPU آن شناخته می شود مثلا می گویند این کامپیوتر پنتیوم 4 یا 3 است ولی این به تنهایی بازتاب کارایی یک کامپیوتر نیست زیرا این کمیت فقط سرعت پروسسور را نشان می دهد و نه کارایی کل کامپیوتر که اجزای مهم دیگری غیر از CPU دارد. مثلا یک کامپیوتر که در حال اجرای چند نرم افزار حجیم و سنگین است و پردازنده چهار هسته ای آن بیش از 3 گیگا هرتز در هر هسته خود سرعت دارد، ممکن است اطلاعات را خیلی سریع پردازش کند اما همیشه منتظر هارد دیسک که یک قطعه کندتر است می ماند. معنی این جمله آن است که پردازنده برای انتقال اطلاعات بیشتر وقت خود را در یک انتظار بیهوده می گذراند. با این همه تقریبا در حدود 80% سیستم ها با قابلیت های گوناگون، پردازنده اولین قطعه ای است که باید مورد توجه قرار گیرد. پردازنده مرکزی، توان پردازش لازم برای نرم افزارها و فعالیت های گوناگون در سیستم را فراهم می کند.

مقایسه پردازنده ها

در پردازنده 4 فاکتور بیش از بقیه مورد توجه قرار می گیرد :

1. مهندسی ساخت: مهندسی ساخت یا Engineering یک پردازنده، مهمترین عامل در تعیین کارایی یک پردازنده به خصوص است. در واقع مهندسی یک پردازنده، مشخص کننده خصوصیات کلی یک گروه از پردازنده ها است.

2.فرکانس: تا کمتر از 2-3 سال پیش و قبل از عرضه اتلون XPها فرکانس پردازنده در کنار میزان حافظه کش، به عنوان مشخصه کارایی یک پردازنده شناخته می شد، اما بعد از عرضه اتلون XPها توسط AMD نقش پررنگ فرکانس به تدریج کم رنگ تر شد. امروزه فرکانس پردازنده بیشتر برای مقایسه پردازنده های مشابه از یک نسل استفاده می شود. با این حال فرکانس پردازنده کماکان رابـ*ـطه خود را برای کارایی پردازنده حفظ کرده است. فقط می توان گفت از خطی بودن رابـ*ـطه فرکانس با کارایی کمی کاسته شده است.

یک مثال عینی این می تواند باشد که در اتلونX2ها یا Core 2 های دوهسته ای با افزایش فرکانس، توان پردازش پردازنده بالا می رود اما چنین مقایسه ای را نمی توان در مورد دو پردازنده اتلون X2 و Core 2 Duo با فرکانس یکسان انجام داد. مثلا نمی توان گفت که یک اتلون X2 با فرکانس 4//2 گیگاهرتز، کارایی مشابه یک Core 2 Duo با فرکانس 4//2گیگاهرتز را دارد.

3.حافظه کش سطح دو (L2): این حافظه نوعی حافظه سریع است که روی پردازنده تعبیه می شود. میزان این حافظه روی قیمت کل پردازنده تاثیر قابل توجهی دارد. برخی از نرم افزارها از میزان حافظه کش، بهره زیادی می برند و بالا بودن آن، تاثیر قابل توجهی در کارایی آنها دارد. برعکس برای برخی دیگر از نرم افزارها یک مگابایت یا دو مگابایت بودن حافظه کش، تفاوتی نخواهد داشت.

4. فرکانس مسیر: فرکانسی است که پردازنده و پل شمالی مادربورد در آن به تبادل اطلاعات می پردازند. قطعا هر چه این فرکانس بالاتر باشد، سرعت تبادل اطلاعات میان پردازنده و چیپست مادربورد بالا می رود. وابستگی پردازنده به فرکانس مسیر بستگی دارد. ممکن است یک نرم افزار از فرکانس مسیر بالاتر بهره ببرد و نرم افزار دیگر خیر. برای انتخاب پردازنده مناسب کار شما، بهترین کار این است که کارایی پردازنده موردنظر بررسی شود. مهندسی پردازنده های کنونی به گونه ای است که یک یا چند زمینه مشخص، قوی تر و در برخی کاربرادهای دیگر ضعیف تر هستند.


قطعات داخلی و اصلی کامپیوتر

 
  • تشکر
Reactions: nahal18

ronak.a

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
8/6/20
ارسال ها
722
امتیاز واکنش
6,364
امتیاز
213
سن
23
محل سکونت
اتاقم
زمان حضور
27 روز 20 ساعت 49 دقیقه
نویسنده این موضوع
سرعت پردازنده یا CPU Speed

یکی از مواردی که مستقیما روی کارایی پردازنده اثر می گذارد سرعت آن است که معمولا بر روی آن نوشته می شود. هرچه پردازنده سریعتر باشد اطلاعات را سریعتر پردازش می کند. سرعت پردازنده ها بر حسب مگاهرتز بیان می شود و یک مگاهرتز، معادل یک میلیون چرخه در ثانیه است. بعضی تولیدکنندگان سرعتی که بر روی پردازنده می نویسند واقعی نیست، بلکه آنها توانمندی پردازنده در مقابل اینتل را می سنجند و به آن سرعت معادل پنتیوم می گویند. عوامل موثر در کارایی پردازنده فرکانس، ساعت یا سرعت ساعت است که معمولا به دو صورت می باشد:

سرعت ساعت داخلی: در این حالت، پردازنده عملیات داخلی خود را براساس این ساعت انجام می دهد، این سرعت برابر سرعتی است که بر روی پردازنده ذکر شده است. در هنگام فروش نیز این سرعت را معرفی می کنند. مانند P4/2.2Ghz

سرعت ساعت خارجی (سرعت گذرگاه سیستم): این سرعت در واقع مدار الکترونیکی است که خارج از تراشه قرار دارد و به پایه های مربوط به ساعت وصل می شود. اطلاعات خارج از پردازنده مانند اطلاعات حافظه اصلی رایانه بر این اساس سنجیده می شود.

ولتاژ پردازنده: در ابتدای ساخت پردازنده ها از ولتاژ 5 ولتی به صورت استاندارد استفاده می شد، اما پس از ورود پردازنده های << 486 دی ایکس 4>> و << پنتیوم >> از ولتاژهای پایین تر مانند 8//2 و 3//3 استفاده می شود.

سیستم خنک کننده پردازنده: پردازنده ها در زمان کار کردن گرمای زیادی تولید می کنند به گونه ای که اگر این گرما دفع نشود در مدت کمتر از دو دقیقه از زمان روشن شدن رایاته دمای CPU به بیش از یکصد درجه سانتیگراد می رسد و اگر این گرما دفع نشود ممکن است پردازنده بسوزد.



رای خنک نگه داشتن پردازنده از چند روش استفاده می کنند:

1. استفاده از Fan: قرار گیری یک پنکه کوچک بر روی پردازنده باعث حرکت هوا و هدایت گرما به بیرون می شود. معمولا در جعبه اصلی رایانه پنکه ای برای بیرون بردن گرما وجود دارد. با این حال قرار دادن یک پنکه کوچک پردازنده را بهتر خنک می کند و کارایی رایانه را بالا می برد. بعضی از پنکه ها برای اتصال به پردازنده دارای یک گیره می باشد که باید توجه نمود در هنگام نصب نباید به مادربرد برخورد کند.

2.استفاده از گرماگیر (سینک) : گرماگیر وسیله ای فلزی است که حرارت تولید شده را به وسیله یک قطعه الکتریکی جذب و به بیرون می فرستد. گرماگیر دارای پره های فلزی یا سرامیکی است.

3.استفاده از مواد پرکننده: این مواد بین پردازنده و پنکه قرار می گیرد و باعث انتقال سریع گرما به سینک خنک کننده می شود. این ماده با نام چسب یا خمیر سیلیکون نیز شناخته می شود.


قطعات داخلی و اصلی کامپیوتر

 
  • تشکر
Reactions: nahal18

ronak.a

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
8/6/20
ارسال ها
722
امتیاز واکنش
6,364
امتیاز
213
سن
23
محل سکونت
اتاقم
زمان حضور
27 روز 20 ساعت 49 دقیقه
نویسنده این موضوع
تفاوت InteL و AMD: معماری دو پردازنده Intel و AMD کاملا به هم فرق می کند. در Intel ملاک برتری سرعتی هست که برحسب گیگاهرتز روی پردازنده نوشته می شود اما در AMD اینطوری نیست. بگونه ای که در برخی موارد با وجود Clock Speed یکسان تفاوت قیمت و حتی تفاوت کارایی بسیاری دارند. Athlon و Sempron دو سری از پردازنده های AMD هستند. در واقع سمپرون رده پایینتر Athlon هست با قدرت کمتر و قیمت کمتر. مثلا در اینگونه رده ها حافظه نهان (cache) کمتری در نظر می گیرند بنابراین قیمت تمام شده و درنهایت کارایی کمتر می شود. اینتل هم پردازنده های متفاوتی دارد. مانندCeleron، Pentium که مشابه قوانین گفته شده برای AMD در این دو رده همچنین قوانینی وجود دارد. اما بارزترین تفاوت این دو پردازنده ها در نوع برقراری ارتباطشان با حافظه اصلی (RAM) می باشد. به عبارت دیگر در پردازنده های اینتل RAM توسط تراشه (Chipset) مادربورد کنترل می شود و تمام داده های RAM باید برای رسیدن به CPU از این چیپست عبور کنند.


ولی در AMD سی پی یو مستقیما با RAM در ارتباط می باشد و در واقع خود CPU مستقیما RAM را کنترل می کند. به همین دلیل هم در نسلهای گذشته سی پی یو های AMD دمای این پردازنده بیش از حد افزایش یافته و در برخی موارد موجب از کار افتادگی آن می شد. که البته این عیب در نسلهای بعدی کاملا مرتفع گردید. اما این ابتکار AMD موجب افزایش سرعت پردازش آنها شده است. تفاوت دیگر این دو نوع CPU در قیمت آنهاست به گونه ای که عموما در کارایی و سرعت پردازنده یکسان قیمت CPUهای AMD کمتر و مقرون به صرفه تر می باشد.

معرفی دو شرکت AMD و InteL:

شرکت Intel



اینتل یک کارخانه تولیدکننده سخت افزار در کالیفرنیا است که در سال 1986 توسط رابرت نویس و آقای گوردن مور تاسیس شد. عمده محصولات این شرکت در زمینه مدارهای الکتریکی و پردازنده های رایانه می باشد. اینتل در دهه 1970 یکی از قویترین تراشه های خود را عرضه کرد و شرکت IBM هم ریزپردازنده 8088 این شرکت را برای کامپیوتر شخصی خود انتخاب کرد. از سال 2000 به بعد تقریبا 75% کامپیوترهای خانگی از پردازنده های اینتل استفاده می کردند. مهمترین رقیب این شرکت، شرکت AMD است و عمده ترین محصولات اینتل عبارتند از << پنتیوم Xeon>> (برای سرورها) و << Core 2 Duo >> و << Core 2 quad >> و اینتل اتم برای رایانه های کوچک و کم مصرف می باشد و جدیدترین محصولش پردازنده چهارهسته ای << Core i7 >> است.


شعبه مرکزی آن در سانتاکلارای کالیفرنیا قرار دارد. این شرکت در سال 2007 بیش از 86 هزار کارمند داشته و در همین سال بیش از 38 میلیون دلار درآمد داشته است


قطعات داخلی و اصلی کامپیوتر

 
  • تشکر
Reactions: nahal18
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا