خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,669
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع
برج ایفل


برج ایفل (به فرانسوی: Tour Eiffel) [tuʁ‿ɛfɛl] برجی فلزی در میدان شان دو مارس و در کنار رود سن واقع در شهر پاریس است. برج ایفل که زمانی بلند ترین سازه ی جهان شناخته میشد،امروزه به عنوان نماد فرانسه شناخته می‌شود، پربازدیدترین بنای جهان و یکی از شناخته‌شده‌ترین بناها در جهان است.
ساخت برج ایفل در سال ۱۸۸۷ آغاز و در ۳۱ مارس ۱۸۸۹ به پایان رسید. در آغاز برج ایفل برای نمایشگاه جهانی و به مناسبت صدمین سالگرد انقلاب فرانسه ساخته شد ولی پس از ساخت این بنا مورد قبول همگان واقع نشد و ۳۰۰ نفر که در بین آنها می‌توان از امیل زولا، گی دو موپاسان، شارل گارنیه و هم چنین الکساندر دوما نویسنده شهیر فرانسوی نام برد، به ساخت آن شدیداً اعتراض نمودند.
ساخت برج ایفل دو سال و دو ماه طول کشید. ۸۵۰ نفر در ساخت آن کار کرده‌اند. این برج از ۱۸ هزار و ۳۸ قطعه ساخته شده‌است و برای اتصال آن‌ها از ۲ و نیم میلیون پیچ مهره و میخ پرچ استفاده شده‌است. ارتفاع برج ۳۲۴ متر است که در زمان خود مرتفع‌ترین برج جهان بوده‌است. وزن برج ایفل بیش از ۱۰ هزار تن است که ۷ هزار و ۳۰۰ تن آن فولاد است.
نام برج ایفل از نام سازنده اش گوستاو ایفل گرفته شده‌است.
برج توسط مهندس آلمانی‌تبار «آلکساندر گوستاو بونیک‌هاوزن» طراحی و ساخته شد. خانواده بونیک هاوزن از منطقه ایفل واقع در غرب آلمان به فرانسه مهاجرت کرده بودند و از آنجایی که تلفظ این نام در فرانسه مشکل بود، آن‌ها نام منطقه ایفل را برای خود برگزیدند.
تا سال ۱۸۸۹ ستون یادبود واشنگتن به عنوان بلندترین سازه جهان شناخته می‌شد اما در این سال برج ایفل جانشین آن شد.
برج ایفل به مدت ۴۱ سال تا زمان بهره‌برداری از ساختمان کرایسلر در نیویورک در سال ۱۹۳۰، به عنوان بلندترین برج جهان شناخته می‌شد.
این برج هم‌اکنون بلندترین سازه موجود در شهر پاریس و چهارمین سازه بلند فرانسه است. در سال ۲۰۰۶ قریب ۶٬۷۱۹٬۲۰۰ نفر از این برج دیدن کردند. با توجه به اینکه از ابتدای ساخت این برج تاکنون بیش از ۲۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ نفر از این بنا دیدن کرده‌اند، این بنا به عنوان پربازدید کننده‌ترین بنا در جهان شناخته می‌شود.
بلندی برج ایفل بادر نظر گرفتن آنتن تلویزیونی ۲۴ متری بر فراز آن ۳۲۵ متر می‌باشد و وزن تقریبی آن ۷۲۰۰ تن است. ۱۶۶۵ پله تا بالاترین نقطه برج ادامه دارند که البته پله‌های طبقه دوم به بالاترین نقطه برج به روی بازدیدکنندگان بسته‌است. ساختار این سازه به شکلی است که باز و بدون طبقه‌های میانی (به جز دو سطح) می‌باشد. یک سمت آن رودخانه سن و سمت دیگر البته کمی دورتر بنای گنبددار و زرینی دیده می‌شود که عمارت اینولید نام دارد و مقبره ناپلئون آنجاست.












برج ایفل

 
  • تشکر
Reactions: سیده کوثر موسوی

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,669
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع

ستاره‌ای که تقریبا در تمام فیلم‌های تصویربرداری شده در پاریس، نقش‌آفرینی کرده است.
برج ایفل پاریس هزاران تقویم، ماگ، کیف لوازم آرایش، دفترچه خاطرات و بسیاری وسایل دیگر در سراسر دنیا را به تصویر خود مزین می‌کند.
درباره برج ایفل همه ما بعد از شنیدن نام شهر پاریس تصویر برج ایفل در ذهنمان نقش می بندد، به همین دلیل است که امروزه این برج به نماد شهر پاریس و چه بسا کشور فرانسه تبدیل شود. ساخت بنای این سازه در نهایت ظرافت، دقت و زیبایی انجام گرفته و باعث به دست آوردن این حجم از محبوبیت بین جهانیان شده است به طوری که حتی کسانی که این برج را از نزدیک ندیده اند، کاملا با شکل و شمایل ظاهری آن آشناییت دارند. همانطور که پیشتر گفتیم برج ایفل با ارتفاعی در حدود 320 متر، بلندترین سازه شهر پاریس و چهارمین سازه مرتفع کشور فرانسه است. البته لازم به ذکر است که ارتفاع این سازه با احتساب آنتن تلویزیونی که در بلندترین نقطه آن نصب شده، حدود 324 متر برآورد می شود و عرض آن را نیز 128 متر اعلام کرده اند.
اگرچه یک قرن از عمر ایفل، این سازه‌ی مشهور، می‌گذرد اما هنوز چند نکته‌ی پنهان در مورد این بانوی آهنین فرانسه وجود دارد که از آن‌ها بی‌خبر هستید.
برج ایفل، هسته مرکزی نمایشگاه برج ایفل پاریس محل اصلی نمایشگاه پاریس -یا نمایشگاه جهانی- در سال ۱۸۸۹ بود و برای بزرگداشت صد سالگی انقلاب فرانسه و نمایش قدرت صنعتی کشور به جهانیان ساخته شد.
گوستاو ایفل، یکی از مهندسین شهرسازی فرانسه بود که بیشتر شهرت و اعتبارش را مدیون طراحی برج‌هایی بود که حامل نام وی بودند.
اغلب مردم می‌دانند که این برج به عنوان هسته‌ی مرکزی نمایشگاه جهانی در سال ۱۸۸۹ تهیه شده است اما آن‌چه کمتر از آن مطلع هستند این حقیقت است که طراحی‌ اصلی آن توسط مردی که نامش روی برج باقی‌مانده، یعنی گوستاو ایفل (Gustave Eiffel)، صورت نگرفته و موریس کوکْلَن (Maurice Koechlin) و امیل نوگیه (Emile Nouguier)، دو مهندس ارشد شرکت او، طرح اصلی این سازه را خلق کردند. برج ایفل پاریس این دو به همراه ایفل و یک معمار فرانسوی به نام استفن سووِستْر (Stephen Sauvestre)، طرح‌ برج ایفل را برای مسابقه‌ای در مرکز نمایشگاه بین‌المللی پاریس در سال ۱۸۸۹ فرستادند. طرح این شرکت در مسابقه برنده شد.


هزینه بازدید از برج ایفل :

نرخ‌ها تفاوت دارد. هزینه‌ رفتن به طبقه‌ی دوم برج توسط آسانسور برای بزرگسالان بین ۷ تا ۹ یورو می‌شود. هزینه‌ رفتن به طبقه‌ی سوم برج برای بزرگسالان توسط آسانسور بین ۱۳.۵۰ تا ۱۵.۵۰ یورو می‌شود.



بازدیدکنندگان می‌تواند با پرداخت ورودیه از به بالابرهای عمومی استفاده کنند.



کاربردهای برج ایفل پاریس :



ارتش فرانسه از این برج برای برقراری ارتباط بی سیم با کشتی‌ها در اقیانوس آرام و جلوگیری از پیام‌های دشمن طی جنگ جهانی اول استفاده می‌کرد. امروزه هم در بالای برج بیش از ۱۲۰ آنتن وجود دارد که هم امواج رادیو و هم تلویزیون را در سرتاسر پایتخت و فراتر از آن انتشار می‌دهند.

ساختن برج آهنی، در جولای سال ۱۸۸۷ آغاز و در ۳۱ مارس ۱۸۸۹ پایان یافت. از طرف دیگر، همه‌ی مردم پاریس با ایده‌ی یک یادمان آهنیِ غول‌آسا که بر شهر سایه می‌افکند، موافق نبودند.

تبلیغات برج ایفل: گودک اسنجدار(Gudek Snajdar) گفت: "برج ایفل به دلیل آهن یکی از اولین نمونه های معماری مدرن جهان بود و این واقعیت که ساختمان به طور خاص هیچ هدفی نداشته است." صرفاً برای نشان دادن خلاقیت و مهارت معماری فرانسوی با مواد به جهانیان وجود داشت.به گفته او ، برج ایفل همچنین از ساختاری دموکراتیک تر و در نتیجه مدرن تر از سایر بناهای تاریخی برخوردار است. گودا و ایفل اصرار داشت كه آسانسورها را در این برج بگنجانید ، اما آنها باید از یك شركت آمریكایی وارد می شدند زیرا هیچ شركت فرانسوی نمی توانست استانداردهای كیفیت را رعایت كند. وی گفت: "به دلیل پله برقی ها می توان از این ساختمان به عنوان برج استفاده کرد که از آن پاریسی ها و بازدیدکنندگانشان می توانند از منظره ای از شهر خود لـ*ـذت ببرند. این چیزی بود که پیش از این فقط در اختیار معدود افراد ثروتمندی بود که می توانستند پرواز در یک بالون هوای گرم را داشته باشند. اما اکنون ، این یک قیمت ارزان بود و هرکسی می توانست از یک منظره در شهر در تور پاریس از آن لـ*ـذت ببرد. "وی گفت: "به همین دلیل این یک نمونه عالی از یک معماری مدرن است. این دموکراتیک است و نه تنها در اختیار معدود افراد ثروتمند که میتوانستند با تور اروپا به فرانسه سفر کننداست.


برج ایفل

 

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,669
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع

وقتی ساخت و ساز برج در «شان دو مارس» شروع شد، گروهی از ۳۰۰ هنرمند، مجسمه‌ساز، نویسنده و معمار، نامه‌ای امضا شده به سرپرست نمایشگاه پاریس فرستادند و طی آن درخواست متوقف کردن پروژه‌ی ساخت این برج مضحک را داشتند که مانند یک دودکش عظیم مشکی لوکوموتیو دیده می‌شد اما اعتراضات جامعه‌ی هنری پاریس با گوش‌های ناشنوا روبه‌رو شد.

شاید جالب باشد بدانید که :

گوستاو ایفل برای ساخت این برج از آهن فرفورژه مشبک استفاده کرد تا نشان دهد فلز در عین سبک تر بودن می تواند به اندازه سنگ قوی باشد.

ایفل همچنین قاب داخلی مجسمه آزادی را ایجاد کرد. ساخت برج ایفل 7،799،401.31 فرانک طلای فرانسه در سال 1889 یا حدود 1.5 میلیون دلار هزینه داشته است.

برج ایفل 1.063 پا (324 متر) بلندی دارد ، از جمله آنتن در بالای آن. بدون آنتن ، 984 پا (300 متر) بلندی دارد.

این بلندترین سازه در جهان بود تا اینکه ساختمان کرایسلر در سال 1930 در نیویورک ساخته شد.

این برج ساخته شده است تا اندکی در باد بچرخد ، اما خورشید بیشتر روی برج تأثیر می گذارد.

هرچه قسمت خورشیدی برج گرم می شود ، قسمت بالای آن به اندازه 7 اینچ (18 سانتی متر) از خورشید دور می شود.

خورشید همچنین باعث می شود برج در حدود 6 اینچ رشد کند. برج ایفل 10 هزار تن وزن دارد.

در برج ایفل 5 میلیارد چراغ وجود دارد.

فرانسوی ها نام مستعار برج را La Dame de Fer ""بانوی آهنین" گذاشتند.

سکوی اول 190 پا از سطح زمین است.

سکوی دوم 376 فوت و سکوی سوم تقریباً 900 پا به بالا است. برج ایفل دارای 1،710 پله است. با این حال ، بازدید کنندگان فقط می توانند از پله ها به سکوی اول صعود کنند.

و برای بالا رفتن بیشتر باید از دو آسانسور استفاده کنند. یک آسانسور مسافت کلی (103،000 کیلومتر) را در سال طی می کند.




برج ایفل

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا