خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
پرستاري رشته‌اي است كه در كشور ما ناشناخته مانده است و بيشتر افراد با شنيدن نام پرستار تنها تزريقات و كمك‌هاي اوليه در ذهنشان نقش مي‌بندد. برخلاف اين تصور ناقص، پرستار يك عضو مهم در تيم مراقبت بهداشتي است و نقش ارزنده اي در پذيرش، آماده سازي، مراقبت و حمايت‌هاي روحي، جسمي و اجتماعي بيمار دارد. تلاش پرستار براي پذيرش واقعيت‌ها و تطبيق با تغييرات بالقوه و پذيرش زندگي جديد و يا تحمل طول دوره درمان وظيفه سنگين و ارزنده پرستار است. پرستاري علم است چون نيازمند فراگيري علوم مرتبط با اين رشته است و هنر است چون توانايي ارتباط خوب و سنجيده با بيمار و اطرافيانش را مي‌طلبد. اين رشته در مقطع كارشناسي پيوسته، كارشناسي ارشد ناپيوسته و دكتري با گرايش‌هاي مختلف در كشور دائر است. اخيرا مركزي به نام نظام پرستاري مانند سازمان نظام پزشكي تأسيس شده است. در خصوص اين رشته صبر و حوصله و مطالعه دقيق در ابعاد اين شغل سنگين را توصيه مي‌كنيم. طول دوره تحصيل (براي مقطع كارشناسي) حدود 4 سال است.

آشنایی با رشته پرستاری

همیشه در میدان است. سربازی است که در سخت‌ترین شرایط نیز مشکلات را می‌پذیرد و به بیماران و دردمندان رسیدگی می‌کند و اجازه می‌دهد تا همه بیماران صعب‌العلاج،‌ بیماران عفونی و واگیردار،‌ بیمارانی که شعله‌های آتش چهره‌شان را متلاشی کرده است و کسی طاقت دیدن آنها را ندارد، در وسعت دست‌های آسمانی‌اش، آرامش یابند. این، حرفه او است. حرفه‌ای که پرستار با قلبی سفید و قدمهایی سبز در آن گام برمی‌دارد.البته امروره با گذشت زمان و پیشرفت علم و تکنولوژی، حرفه پرستاری یک رشته علمی است و متخصص این رشته باید علوم بسیاری را فرا بگیرد و کاربرد آنها را در ارتباط با مریض بیاموزد.

از سوی دیگر باید توجه داشت که وظیفه یک پرستار تنها مراقبت از بیمار در بیمارستان نیست بلکه یک پرستار با مراقبت از افراد در تمام مراحل زندگی آنها از پیشگیری از بیماری‌ها گرفته تا مراقبت در هنگام بیماری و توانبخشی پس از بیماری‌ها سر و کار دارد. زیرا بسیاری از بیماری‌ها ریشه در عادت‌های غلط و شیوه نادرست زندگی دارد. برای مثال زمینه بسیاری از سکته‌های قلبی از مدتها قبل فراهم می‌شود و دلیل آن نیز نوع غذای فرد، وزن او و مقدار فعالیت بدنیش می‌باشد. حال این پرستار است که با آموزش‌های لازم در مورد نوع غذا،‌نحوه و مقدار فعالیت بدنی و نحوه جلوگیری از فشار خون و افزایش چربی سعی می‌کند تا از بیماری پیشگیری کند یا افراد را با علایم و اختلالات بیماری آشنا سازد تا بیمار به موقع و پیش از پیشرفت بیماری به دکتر مراجعه کند.در کل می‌توان گفت که پرستار یک‌ عضو مهم‌ در تیم‌ مراقبت‌ بهداشتی‌ است‌ و نقش‌های‌ گسترده‌ای‌ از جمله‌ نقش‌ مراقبتی‌، حمایتی‌، درمانی‌، هماهنگی‌، مشورتی‌، مدیریتی‌ و تحقیقاتی‌ دارد. به‌ این‌ معنا که‌ پرستار وظیفه‌ مراقبت‌ و حمایت‌ از بیمار، هماهنگی‌ بین‌ بیمار و پزشک‌ ، بیمار و خانواده‌ بیمار (انتقال‌ دهنده‌ خواست‌ها و نیازهای‌ بیمار یا مددجو)، مسوولیت‌ مدیریت‌ بخش‌ (اولویت‌بندی‌ برای‌ رسیدگی‌ به‌ بیماران‌ و تصمیم‌گیری‌ به‌ موقع‌ در مورد بیماران‌ اورژانسی‌)، آموزش‌ به‌ بیمار در جهت‌ تطابق‌ با مشکلات‌ و ناراحتی‌های‌ پیش‌آمده‌، تحقیق‌ درباره‌ روش‌های‌ مراقبتی‌ که‌ اعمال‌ کرده‌ است‌ و تحقیق‌ بر روی‌ نحوه‌ کاهش‌ تعداد روزهای‌ بسـ*ـتری‌ یک‌ بیمار را برعهده‌ دارد.


توانایی‌های‌ لازم

دانشجوی‌ پرستاری‌ باید عاشق‌ انسان‌ و انسانیت‌ باشد تا بتواند در شرایط‌ سخت‌ و بحرانی‌ حتی‌ زمانی‌ که‌ خسته‌ است‌ یا آمادگی‌ جسمی‌ و روحی‌ لازم‌ را ندارد، به‌ دیگران‌ کمک‌ کند. همچنین‌ باید فردی‌ منظم‌ و دقیق‌ باشد و بداند که‌ نظم‌ و سختگیری‌ اساس‌ کار رشته‌ پرستاری‌ است‌ و از لحاظ‌ درسی‌ نیز لازم‌ است‌ که‌ به‌ زیست‌شناسی‌، شیمی‌ و زبان‌ انگلیسی‌ مسلط‌ باشد چون‌ برای‌ روزآمد بودن‌ و اطلاع‌ از آخرین‌ دستاوردهای‌ دانش‌ پرستاری‌، باید از مجلات‌ و منابع‌ علمی‌ به‌ زبان‌ انگلیسی‌ استفاده‌ کند.در ضمن‌ دانشجوی‌ پرستاری‌ باید از سلامت‌ کامل‌ جسمانی‌ برخوردار باشد تا به‌ یاری‌ دید قوی‌ بتواند کارهای‌ ظریف‌ و دقیق‌ پرستاری‌ را به خوبی‌ انجام‌ دهد و با شنوایی‌ خوب‌، صدای‌ قلب‌ را حتی‌ اگر ضعیف‌ باشد، بشنود. حتی‌ داشتن‌ قدی‌ متناسب‌ و عدم‌ لکنت‌ زبان‌ یا لرزش‌ دست‌ در این‌ رشته‌ ضروری‌ است‌. چون‌ همین‌ مشکلات‌ به‌ ظاهر کوچک‌، در کارایی‌ یک‌ پرستار بسیار موثر است‌.در کل‌ باید گفت‌ که‌ پرستاری‌ علم‌ و هنر است‌ برای‌ همین‌ یک‌ پرستار باید علاوه‌ بر دانش‌ لازم‌، از آمادگی‌ روحی‌ و روانی‌، صبر و حوصله‌، روابط‌ عمومی‌ خوب‌ و قدرت‌ تجزیه‌ و تحلیل‌ بالا برخوردار باشد. به‌ عبارت‌ دیگر یک‌ پرستار نمی‌تواند تنها با تکیه‌ بر دروس‌ دانشگاهی‌، در کار خود موفق‌ شود بلکه‌ باید از دانش‌ خود در شرایط‌ مختلف‌ و متفاوت‌ به‌ درستی‌ استفاده‌ کند و این‌ نیاز به‌ قدرت‌ تجزیه‌ و تحلیل‌ خوب‌، سرعت‌ عمل‌ و آمادگی‌ روحی‌ و روانی‌ دارد.


معرفی رشته پرستاری

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
سطوح رشته:

رديفنام دانشگاهکاردانيکارشناسيارشددکترا
1آزاد- آبادان
2آزاد- آباده
3آزاد- استهبان
4آزاد- اهواز
5آزاد- بابل
6آزاد- بجنورد
7آزاد- بناب
8آزاد- بهبها ن
9آزاد- بیرجند
10آزاد- تبریز
11آزاد- تنکابن
12آزاد- تهران
13آزاد- تهران پزشکی
14آزاد- تویسرکان
15آزاد- خرمشهر
16آزاد- خلخال
17آزاد- داراب
18آزاد- دزفول
19آزاد- دهاقان
20آزاد- رشت
21آزاد- زرند
22آزاد- ساری
23آزاد- ساوه
24آزاد- سبزوار
25آزاد- سمنان
26آزاد- سنندج
27آزاد- سیرجان
28آزاد- شاهرود
29آزاد- شهر بابک
30آزاد- شهرکرد
31آزاد- شیروان
32آزاد- علی آباد کتول
33آزاد- فردوس
34آزاد- فلاورجان
35آزاد- فیروزآباد
36آزاد- قم
37آزاد- قوچان
38آزاد- گچساران
39آزاد- گرگان
40آزاد- گناباد
41آزاد- لارستان
42آزاد- لاهیجان
43آزاد- مرند
44آزاد- مسجد سلیمان
45آزاد- مشهد
46آزاد- مهاباد
47آزاد- نجف آباد
48آزاد- نراق
49آزاد- نوشهر و چالوس
50آزاد- ورامين پيشوا
51آزاد- کازرون
52آزاد- کاشمر
53آزاد- کرج
54آزاد- کرمان
55آزاد- یاسوج
56آزاد- یزد
57آزاد-آستارا
58آزاد-ابهر
59آزاد-اراک
60آزاد-اردبیل
61آزاد-اردستان
62آزاد-ارومیه
63آزاد-اقلید
64آزاد-بروجرد
65آزاد-بندر عباس
66آزاد-جهرم
67آزاد-خوراسگان
68آزاد-خوی
69آزاد-زاهدان
70آزاد-مراغه
71آزاد-نایین
72آزاد-نیشابور
73آزاد-همدان


معرفی رشته پرستاری

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
درس های رشته:

رديفنام درس
1آمار حياتي مقدماتي (نظري، عملي)
2اصول اپيدميولوژي و مبارزه با بيماريها (نظري)
3اصول مديريت خدمات پرستاري (نظري)
4اصول و روش آموزش به بيمار (نظري)
5اصول و فنون و کاربرد احکام اسلامي در پرستاري
6انگل‌شناسي (نظري، عملي)
7ايمونولوژي
8بررسي وضعيت سلامت (نظري)
9بهداشت رواني، بيماريها و پرستاري‌هاي مربوط 2
10بيماريهاي داخلي و جراحي
11بيوشيمي
12پرستاري بهداشت جامعه 1و 2 و 3 (نظري)
13پرستاري در فوريت‌ها
14تاريخ و تحولات و اخلاق پرستاري (نظري)
15تشريح (نظري، عملي)
16تغذيه و تغذيه‌درماني (نظري)
17داروشناسي
18روانشناسي اجتماعي
19زبان تخصصي
20فيزيولوژي
21ميکروب‌شناسي
22کارآموزي
23کارآموزي در عرصه
24کودکان و پرستاري مربوط 1 (کودک سالم) (نظري)
25کودکان و پرستاري مربوط 2 (کودک بيمار) (نظري)


بازار کار


به‌طور كلي فارغ‌التحصيلان اين رشته در مقطع كارشناسي به‌عنوان پرستار در كليه بخشهاي بيمارستانها و درمانگاهها (به‌طور مثال در بخش تنظيم خانواده و بهداشت مادر و كودك) و مربي دروس علمي پرستاران، مربي بهداشت مدارس و تدريس كودك‌ياري و زيست شناسي در مدارس انجام وظيفه مي‌كنند. فارغ‌التحصيلان مقطع كارشناس ارشد مي‌توانند به‌عنوان مدرس نظري در دانشكده‌ها و مربي آموزشي در بيمارستانها مشغول بكار شوند. لازم به ‌ذكر است در صورتي كه فارغ‌التحصيلان گرايش‌هاي مختلف مايل به‌كار درآن قسمت نباشند، مي‌توانند در بيمارستان، كارباليني(كار با بيمار) انجام دهند.

موقعیت‌ شغلی‌ در ایران

در کشور ما با این‌ که‌ پرستاران‌ جایگاه‌ واقعی‌ خود را نیافته‌اند و در چند سال‌ اخیر نیز با تعداد قابل‌ توجهی‌ فارغ‌التحصیل‌ رشته‌ پرستاری‌ از دانشگاه‌ آزاد و دانشگاه‌های‌ علوم‌ پزشکی‌ و خدمات‌ بهداشتی‌ ـ درمانی‌ روبرو هستیم‌ اما هنوز مراکز بهداشتی‌ ـ درمانی‌ به‌ پرستارانی‌ متخصص‌، مجرب‌ و توانمند نیازمندند و در واقع‌ بازار کار برای‌ فارغ‌التحصیل‌ خوب‌ این‌ رشته‌ وجود دارد.چون‌ پرستاران‌ علاوه‌ بر کار در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی‌ ـ درمانی‌ می‌توانند در صنعت‌ برای‌ مراقبت‌ از سلامت‌ و بهداشت‌ کارکنان‌ صنایع‌ مختلف‌، در سازمان‌ تربیت‌ بدنی‌ و مراکز ورزشی‌ به‌ عنوان‌ یکی‌ از اعضای‌ اصلی‌ تیم‌ مراقبت‌ پزشکی‌ و در آموزش‌ و پرورش‌ فعالیت‌ نمایند.حتی‌ یک‌ پرستار می‌تواند به طور مستقل‌ فعالیت‌ کند؛ یعنی‌ با تاسیس‌ مرکز بهداشت‌ خصوصی‌ به‌ ارزیابی‌ وضعیت‌ سلامت‌ افراد جامعه‌ بپردازد یا مهدکودک‌ دایر نماید.


معرفی رشته پرستاری

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا