خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
توسعه کشاورزی نیازمندنیروی انسانی ماهر است که بتواند عملیات کشاورزی مربوط به محصولات زراعی و باغی رابر اساس یافته های جدید علمی انجام دهد و بیشترین بازدهی و محصول را در بهره گیریاز منابع به دست آورد.

بدین منظور برای تأمین نیروی انسانی متعهد و متخصص در رشتهزراعت و اصلاح نباتات، برای نیل به خودکفایی در مواد اولیه غذایی و صنعتی لازم استمتخصصانی تربیت شوند که بتوانند با استفاده از دانش و تجربیات خود، تولید اقتصادیمحصولات زراعی را به طور علمی امکان پذیر سازند و از امکانات موجود کشور حداکثراستفاده را برده، در امور تحقیقات و آموزش و برنامه ریزی کشاورزی نیز خدمت نمایند.

تربیت کاردان فنی، به عنوان رابط بین مهندسان و متخصصان کشاورزی و کشاورزان درکشور، دارای اهمیت فوق العاده است و از نظر تعداد نیروی انسانی در حال حاضر در سطحپایینی قرار دارد. تأمین نیروی انسانی در این مقطع می تواند نقش سازنده ای را درتوسعه کشاورزی ایفا نماید.


-1 زراعت و اصلاح نباتات

1-1) تعریف و هدف


مطالعه و بررسی در زمینه کاشت و پرورش گیاهان زراعی و انتخاب ارقام مناسب اینگیاهان و برداشت صحیح محصولات آنها در رشته ای از علوم دانشگاهی قرار می گیرد که باعنوان زراعت و اصلاح نباتات نامیده می شود. این رشته در دو مقطع کاردانی و کارشناسیارائه می شود.

هدف از ایجاد دوره کارشناسی در رشته زراعت و اصلاح نباتات تربیتافرادی است که بتوانند به عنوان کارشناس در زمینه های مختلف تولیدی کار و در برنامهریزیهای منطقه ای و مطالعاتی و همچنین به صورت مربی آموزشی در دبیرستانها وهنرستانهای کشاورزی، و به عنوان مجری امور تحقیقات کشاورزی و یا به عنوان مدیر ومجری واحدهای تولیدی دولتی و خصوصی بخش کشاورزی منشأ خدمت باشند.
در دورهکاردانی تولیدات گیاهی و امور زراعی افرادی تربیت می شوند که بتوانند برنامه هایتولیدی تدوین شده در این رشته را زیر نظر مهندسان کشاورزی بر اساس اصول علمی اجراکنند. این افراد همچنین قادر خواهند بود طرحهای تحقیقاتی را زیر نظر متخصصان مربوطاجرا نموده، در برنامه های آموزش کشاورزی به عنوان مروج کشاورزی خدمت نمایند.

1-2) اهمیت و جایگاه در جامعه

ایجاد رشته زراعت و اصلاح نباتات برای تربیتکارشناسانی است که بتوانند در جهت افزایش سطح زیرکشت محصولات اصلی کشاورزی، استفادهبهینه از زمان و بالا بردن عملکرد این محصولات در واحد سطح (هکتار) تلاش کنند. باتوجه به این که در حال حاضر حدود 16 میلیون هکتار از اراضی کشور زیرکشت محصولاتمختلف زراعی قرار دارد و با عنایت به این که مساحت زمینهای قابل کشت در کشور حدود 50 میلیون هکتار است، و نظر بر این که ایران از تنوع آب و هوایی برخوردار است؛ بابرنامه ریزی صحیح و دقیق و با استفاده از دانش کارشناسان رشته زراعت و اصلاحنباتات، می توان به میزان هر چه بیشتر از زمینهای کشور برای افزایش تولید کمی وکیفی بهره برداری نمود.

این مطالب ضرورت و اهمیت تربیت افرادی را که بتوانند با بهکار گرفتن دانش خود در جهت رسیدن به این اهداف اقدام نمایند، مشخص می کند. همچنیناز جمله مشکلات کشاورزی در کشور ما همواره این بوده است که مجریان فعالیتهای تولیدیکشاورزی، کمتر تحصیلاتی در زمینه کشاورزی داشته اند؛ به طوری که روشهای کار همچنانسنتی و قدیمی باقی مانده است. در حالی که در سطوح بالاتر یعنی کارشناسان و یا مراکزبرنامه ریز و هدایت گر، توان بالایی برای تأمین فن آوری مورد نیاز وجود دارد. ازبین بردن این خلا یعنی تربیت کاردانها در این رشته، می تواند ضمن بهره گیری ازتواناییهای متخصصان و صاحبنظران سطوح بالاتر، با به کارگیری دانش و فنون جدید درامور کاشت و نگه داری محصولات زراعی و باغی، برنامه های کشاورزی را با بازدهیبیشتری قرین سازد.


معرفی رشته زراعت

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
ردیفدانشگاه
1دانشگاه بوعلی سینا
2دانشگاه ارومیه
3دانشگاه ایلام
4دانشگاه تهران
5دانشگاه بیرجند
6دانشگاه تبریز
7دانشگاه جیرفت
8دانشگاه رازی
9دانشگاه خلیج فارس
10دانشگاه زابل
11دانشگاه زنجان
12دانشگاه صنعتی شاهرود
13دانشگاه شهرکرد
15دانشگاه شهید باهنر
16دانشگاه شهید چمران
17دانشگاه شیراز
18دانشگاه صنعتی اصفهان
19دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
20دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی رامین اهواز
21دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
22دانشگاه فردوسی
23دانشگاه محقق اردبیلی
24دانشگاه گیلان
25دانشگاه لرستان
26دانشگاه مراغه
27دانشگاه ملایر
28دانشگاه یاسوج
29دانشکده کشاورزی شیروان
30دانشگاه هرمزگان
31دانشگاه کردستان


معرفی رشته زراعت

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
درس های این رشته:


ردیفنام درس
1گياهشناسي (1) (فيزيولوژي و تشريح)
2بيوشيمي عمومي‌
3تشريح و رده‌بندي گياهي
4آشنايي با كامپيوتری
5اكولوژي كشاورزي
6ژنتيك
77 شيمي عمومي
8زيست‌شناسي
9طرح آزمايش‌هاي كشاورزي
10حشره‌شناسي و دفع آفات
11اصول و روش‌‌هاي آبياري
12بيماري‌هاي گياهي
13هوا و اقليم‌شناسي كشاورزي
14ماشين‌هاي كشاورزي
15اقتصاد كشاورزي
16عمليات كشاورزي
17باغباني عمومي
18دامپروري عمومي
19خاكشناسي عمومي/td>
20بيوشيمي گياهي
21اصول زراعت
22زراعت غلات
23اصول و اصلاح نباتات
24زراعت گياهان صنعتي
25فيزيولوژي گياهان زراعي
26زراعت گياهان علوفه‌اي
27پروژه
28عمليات زراعي
29كنترل و گواهي بذر
30ديمكاري
31مباني كشاورزي پايدار
32علف‌هاي بد*کاره و كنترل آنها
33زراعت حبوبات و گياهان منطقه‌اي
34زراعت در شرايط تنش‌هاي محيطي
35زراعت گياهان دارويي و ادويه‌‌اي
36مرتعداري
37مديريت و حسابداري
38مكانيزاسيون كشاورزي
39مساحي و نقشه‌برداري
40بيوتكنولوژي گياهي
41آفات مهم گياهان زراعي
42اصول ترويج و آموزش كشاورزي
43بيماري‌هاي مهم گياهان زراعي
44طرح آزمايش‌هاي كشاورزي تكميلي
45اصول ترويج و آموزش كشاورزي
46بيماري‌هاي مهم گياهان زراعي
47طرح آزمايش‌هاي كشاورزي تكميلي
48اصول ترويج و آموزش كشاورزي
49بيماري‌هاي مهم گياهان زراعي
50طرح آزمايش‌هاي كشاورزي تكميلي
51اصول ترويج و آموزش كشاورزي
52بيماري‌هاي مهم گياهان زراعي
53بيماري‌هاي مهم گياهان زراعي
54طرح آزمايش‌هاي كشاورزي تكميلي
55رابـ*ـطه آب و خاك و گياه
56خاك‌هاي شور و قليايي
57كاربرد كامپيوتر در كشاورزي
58حاصلخيزي خاك و كودها
59اصلاح نباتات خصوصي
60بيوتكنولوژي گياهي
61طرح آزمايش‌هاي كشاورزي تكميلي
62سيتولوژي
63زراعت در شرايط تنش‌هاي محيطي
64زراعت حبوبات و گياهان منطقه‌اي
65زراعت گياهان دارويي و ادويه‌‌اي
66كاربرد كامپيوتر در كشاورزي
67رابـ*ـطه آب و خاك و گياه
68زراعت در شرايط تنش‌هاي محيطي
69مديريت و حسابداري


معرفی رشته زراعت

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
بازار کار:
تواناییهای لازم برای داوطلبان این رشته و ادامه تحصیل در آن

سابقه طولانی رشته شیمی در ایران موجب شده است که تعداد متخصصان قابل توجهی در این رشته در جامعه، در مقاطع مختلف مشغول فعالیتهای گوناگون باشند. دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاههای کشور یکی پس از دیگری دایر شده و فارغ التحصیلان آنها در مشاغل مختلف مشغول به کار شده اند، به طوری که کیفیت علمی آنها نیز با کشورهای با سابقه طولانی در این سطوح قابل مقایسه است. مهمترین گرایشهای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاههای کشور عبارت است از: شیمی آلی، شیمی تجزیه، شیمی فیزیک، شیمی معدنی، شیمی پلیمر و بیوشیمی.

گستردگی علم شیمی باعث جذب تعداد زیادی دانشجو در گرایشهای مختلف شده است، دانشجویانی که استعداد ریاضی قوی دارند در گرایشهای شیمی فیزیک و شیمی تجزیه و شیمی معدنی جذب می شوند. دانشجویانی که پایه علوم تجربی قویتری دارند قادر به ادامه تحصیل در رشته های شیمی آلی، بیوشیمی نیز هستند.

تواناییهای فارغ التحصیلان
فارغ التحصیلان این دوره می توانند مسوولیت زمینه های مختلف از جمله موارد زیر را عهده دار باشند:

1- طرح، نظارت و اجرای طرحهای تحقیقاتی کوچک و بزرگ شیمیایی در سطوح مختلف کاربردی و علمی محض، در دانشگاهها، کارخانجات و مراکز تحقیقاتی، به منظور ارتقای کمی و کیفی محصولات مورد نیاز جامعه.

2- مسوولیت و ارائه خدمات در آزمایشگاههای کنترل کیفی، پیگیری و ارائه معیارهای استاندارد به منظور افزایش کمیت و کیفیت محصولات تولیدی و همچنین مواد مصرفی کارخانه ها و صنایع.

3- ارائه خدمات آموزشی در سطح دانشگاهها، دبیرستانها و موسسات آموزشی.

4- ارائه طرحهای پژوهشی به منظور استفاده از منابع اولیه ارزنده موجود در جامعه در جهت افزایش بهره وری از آنها و جلوگیری از صادرات بی رویه مواد اولیه ارزشمند و تبدیل آنها به محصولات واسطه ای که ارزش اقتصادی بالاتری دارند.

5- ارائه خدمات در کارخانجات پتروشیمی، پلاستیک، لاستیک، رنگ و رزین، الیاف، صنایع غذایی، صنایع دارویی، بهداشتی و شوینده ها.

6- آمادگی برای ادامه تحصیلات در مقاطع بالاتر برای تأمین کادر علمی دانشگاهها و سایر مراکز علمی.

7- کمک به توسعه صنایع دستی که در سطح گسترده ای در جامعه پراکنده هستند؛ از جمله ساخت رنگهای بهتر و متنوع تر، بخصوص استفاده از رنگهای طبیعی موجود در صنعت فرش.

8- استفاده از گیاهان دارویی فراوانی که در مملکت موجودند، به منظور استخراج و شناسایی موارد کاربرد این گیاهان به کمک متخصصان داروساز.


معرفی رشته زراعت

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا