خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
محققان آلمانی توانستند کوچکترین واحد زمان را اندازه‌گیری کنند که برابر با مدت زمان حرکت ذره نور در یک مولکول هیدروژن است.

محققان موفق شدند بر اساس حرکت نور در مولکول هیدروژن کوچکترین واحد زمان را اندازه‌گیری کنند. از این رو کوتاه‌ترین واحد زمانی حدود ۲۴۷ زپتو ثانیه بوده که در واقع معادل مدت زمان حرکت ذره نور در یک مولکول هیدروژن است. همچنین باید بدانید یک زپتوثانیه معادل ۰/۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۱ ثانیه است.


جزئیات اندزه‌گیری کوچکترین واحد زمان

محققان در گذشته نیز در مقیاس زپتوثانیه پژوهش‌هایی را به انجام رسانده‌اند. در پژوهشی که در سال ۲۰۱۶ توسط نشریه نیچر فیزیکس منتشر شد، محققان از یک لیزر برای اندازه‌گیری زمان تا ۸۵۰ زپتو ثانیه استفاده کرده بودند. دقت این اندازه‌گیری محققان نسبت به پژوهشی که در سال ۱۹۹۹ میلادی به انجام رسیده و طی آن زمان در واحد فمتوثانیه اندازه‌گیری شده بود، بسیار بیشتر بود. در واقع تشکیل پیوندهای شیمیایی و جدا شدن آنها چند فمتوثانیه به طول می‌انجامد، اما حرکت نور در یک مولکول هیدروژن فقط چند زپتو ثانیه است.

رینهارد دورنر از دانشگاه گوته آلمان و همکارانش برای اندازه‌گیری این مدت زمان از ابزار PERTRA III برای تاباندن پرتو اشعه ایکس در یک شتاب‌دهنده ذرات استفاده کردند. این محققان انرژی اشعه ایکس را به گونه‌ای تنظیم کردند که یک فوتون (ذره نور) به دو الکترون در مولکول هیدروژن برخورد کرد. گفتنی است یک مولکول هیدروژن حاوی ۲ پروتون و ۲ الکترون است.

این فوتون همانند برخورد سنگریزه‌ای به سطح آب دریاچه باعث جنبش این دو الکترون یکی پس از دیگری شد. این کنش و واکنش‌ها نوعی طرح موج ایجاد کردند که آن را به عنوان طرح تداخل می‌شناسند و رینهارد دورنر و همکارانش توانستند به کمک میکروسکوپ COLTRIMS آن را اندزه‌گیری کنند. میکروسکوپ COLTRIMS یک ردیاب بسیار دقیق ذرات محسوب می‌شود که قادر است واکنش‌های بسیار سریع در سطح اتم و مولکول را به ثبت برساند.

سون گروندمن، یکی از مولفان ارشد این پژوهش از دانشگاه راستاک آلمان عنوان کرد با توجه به شناختی که از موقعیت فضایی مولکول هیدروژن داشتیم، برای محاسبه دقیق زمان رسیدن فوتون به اولین و دومین اتم هیدروژن از تداخل دو موج الکترون استفاده کردیم. این مدت زمان با توجه به فاصله میان اتم‌های هیدروژن داخل یک مولکول در زمان برخورد فوتون با آنها حدود ۲۴۷ زپتوثانیه است. به طور کلی این اندازه‌گیری نشان‌دهنده سرعت نورد یک مولکول است.


کوچکترین واحد زمان اندازه‌گیری شد

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا