خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,669
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع

سد بزرگ مرجانی


سد بزرگ مرجانی (به انگلیسی: Great Barrier Reef) به مجموعهٔ بسیار بزرگی از آبسنگ‌های مرجانی گفته می‌شود که در دریای مرجان در خاور استرالیا و در اقیانوس آرام قرار گرفته‌اند. دیواره بزرگ مرجانی، بزرگ‌ترین مجموعهٔ صخره‌های مرجانی در جهان است. دیواره بزرگ مرجانی از جاذبه‌های گردشگری استرالیا است و یکی از نمادهای ایالت کوئینزلند به‌شمار می‌آید. شهرهای تانزویل، کَنز و مکای از شهرهایی هستند که برای دیدن صخره‌های مرجانی مورد استفاده گردشگران قرار می‌گیرند.

سد بزرگ مرجانی متشکل از بیش از ۲۹۰۰ صخرهٔ منفرد و ۹۰۰ جزیره است که بیش از ۲٬۳۰۰ کیلومتر (۱٬۴۰۰ مایل) و در مجموع فضایی بیش از ۳۴۴٬۴۰۰ کیلومتر مربع (۱۳۳٬۰۰۰ مایل مربع) را در بر می‌گیرند. وسعت این صخره به گونه‌ای است که از فضای بیرونی زمین هم قابل مشاهده است و هزمان، بزرگترین اکوسیستم یکپارچهٔ جهان است که ارگانیسم‌های زنده ساخته‌اند. این صخره از میلیاردها موجود زنده که به پولیپ‌های مرجانی شناخته می‌شوند تشکیل‌شده‌است. این مجموعه در سال ۱۹۸۱ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است.



در سال ۲۰۱۲ اعلام شد که شمار مرجان‌های دیواره بزرگ مرجانی بزرگ طی ۲۷ سال به نصف کاهش یافته‌است. به گفته دانشمندان، دلیل کاهش شمار این صخره‌های دریایی، توفان‌های بسیار و افزایش جمعیت ستاره‌های دریایی است که غذای این مرجان‌ها را می‌مکند؛ ولی پژوهشگران معتقدند اگر بتوان ستاره‌های دریایی را کنترل کرد این دیواره مرجانی بازسازی خواهد شد.

در سال ۲۰۱۶ اعلام شد که سی درصد آب‌سنگ‌های این دیواره مرجانی سفید شده‌اند. این مقدار سفیدشدگی تا پیش از آن ثبت نشده نبود. در آغاز سال ۲۰۱۷ نیز، بیست درصد دیگر آب‌سنگ‌های این دیواره سفید شدند (مجموعاً نیمی از کل). بیم آن می‌رفت که این میزان سفیدشدگی، بیشتر هم بشود. دلیل سفیدشدگی، گرمای آب، درخشندگی زیاد آفتاب، آلودگی اسیدی و شیمیایی آب، و آثار ناشی از گردشگری هستند.

در اکتبر ۲۰۲۰ اعلام شد که روند نابودی و سفیدشدگی گسترده سد بزرگ مرجانی، همچنان ادامه دارد.


مکان: کویینزلند، شرق استرالیا

قابل رویت از فضا!




دیواره بزرگ مرجانی یا سد بزرگ مرجانی استرالیا، ثبت شده در میراث جهانی، یکی از بزرگ ترین سازه های طبیعی این سیاره است. این دیواره مرجانی با طول ۲۳۰۰ کیلومتر یکی از عجایب هفت گانه محیط زیستی به محسوب می شود.

اینجا بهشت غواصان است ! همین طور طرفداران اسکیوبا دایوینگ و اسنورکلینگ :

  • بیش از ۳۰۰۰ تپه مرجانی،
  • ۶۰۰ جزیره کوچک از جمله جزایر زیبای Whitsunday،
  • ۳۰۰ صخره مرجانی و تعداد زیادی جزیره کوچک ساحلی،
  • بیش از ۱۶۰۰ گونه ماهی استوایی،
  • کوسه، دلفین، لاک پشت، دوگانگ و صدف های غول پیکر..


نگران نباشید! اگر علاقه ای به فعالیت های آبی ندارید می توانید با قایق های کفه شیشه ای تمام منطقه را بگردید به علاوه ایستگاهی شیشه ای نیز زیر آب وجود دارد که می توانید مناظر را از آنجا ببینید و یا در مناطق تعیین شده ماهیگیری کنید. ماهیگیری در بعضی مناطق مجاز می باشد.

دیواره بزرگ مرجانی یکی از پربازدید ترین مناطق توریستی استرالیاست به طوری که گفته می شود سالانه 3 بیلیون دلار درآمد توریستی تنها این قسمت از کویینزلند به دست می آید. دیدار از این منطقه یکی از بهترین تجربه های زندگی شما خواهد بود.

تورهای این ناحیه بسته به انتخاب شما می توانند از یک روز تا چند روز باشند. آنجا تعداد زیادی کروز دریایی وجود دارد که شما می توانید سایز کشتی مورد نظر را انتخاب کنید. یک تجربه فوق العاده دیگر در اینجا پرواز با هلی کوپتر است ! در این گردش شما مناظری را از بالا می بینید که قطعا ارزش این پرواز را دارند.





سد بزرگ مرجانی استرالیا

 
  • جذاب
Reactions: Crazygirl

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,669
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع
دیواره بزرگ مرجانی استرالیا


دیواره بزرگ مرجانی (Great Barrier Reef) استرالیا یکی از بزرگ ترین عجایب طبیعی و بزرگ ترین صخره های مرجانی دنیاست که حتی از فضا هم معلوم است. از هزاران سال پیش تا به حال این دنیای باشکوه زیر آب با رنگ های درخشانش پناهگاه موجودات جذاب اعماق اقیانوس است اما افزایش غیر طبیعی و سریع دمای زمین این اکوسیستم گسترده را در معرض تهدید قرار داده است. شخصی به اسم «پنی واکر» که سال های سال درباره حیات در زیر اقیانوس ها مطالعه کرده هر چیزی که درباره این دیواره لازم است بدانید را با شما در میان گذاشته است.


این سیستم صخره ای منحصربفرد فقط یک حلقه بزرگ صخره ای نیست بلکه بیش از ۲۵۰۰ صخره است که در آن ها ۹۰۰ جزیره مختلف پراکنده شده است. با اینکه مرجان ها فقط ۶ درصد از اینصخره ها را در بر گرفته اند اما از عناصر اصلی این صخره ها هستند چون برای موجوات آبی کوچکتر پناهگاه درست کرده اند و برای موجودات بزرگ تر هم جایی را برای تغذیه به وجود آورده اند. این صخره مرجانی بیش از ۲۳۰۰ کیلومتر طول دارد و از آب های «هاروی بی» در «کویینزلند» تا زیر کشور «پاپوآ گینه نو» کشیده شده است به طوری که با رفتن به بیشتر سواحل کویین لندز این صخره مرجانی جایی در زیر آب به موازات ساحل پنهان شده است. برای اینکه بتوانید تصوری از بزرگی این دیواره به دست بیاورید کافیست به بریتانیا، سوئیس و هلند در نقشه نگاهی بینداید وسعت این دیوراه دقیقا اندازه ترکیبی از این سه ناحیه است. این دیواره نسبتا جوان است و به نظر می آید بین ۶ هزار تا ۸ هزار سال از عمرش می گذرد و بعد از آخرین عصر یخ به آهستگی شکل گرفته است.


مرجان چیست و چطور ظاهر صخره را تغییر می دهد؟

برای اینکه بفهمید که چه اتفاقی برای صخره دریایی می افتد مهم است که اول زیرسازهای آن را درک کنید. در حالی که خیلی ها فکر می کنند مرجان ها کاشته می شوند اما آن ها در واقع موجودات بدون حرکتی هستند که برای زنده ماندن به جلبک ها متکی اند. دو نوع مرجان داریم: مرجان های سخت که برای اکوسیستم پیچیده اش پایداری و ثبات به وجود می آورد و مرجان های نرم که با تغییر جریان های اقیانوسی خم و راست می شوند و نورهای درخشانی را به وجود می آورند. این مرجان ها برای بقاء اکوسیستم، لازم و ضروری هستند اما موجوداتی مثل ستاره های دریایی بزرگ و عوامل محیطی مثل سفید شدن، مرجان ها را می کشد و صخره را نابود می کنند.



سد بزرگ مرجانی استرالیا

 
  • جذاب
Reactions: Crazygirl

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,669
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع

سفید شدن مرجان ها چیست؟

تغییرات طولانی مدت دمای آب حتی در حد ۱ تا ۲ درجه می تواند به روی مرجان ها استرس و فشار وارد کند. این فشار و استرس باعث می شود که این مرجان ها از خودشان سمی را منتشر کنند که باعث بیرون رفتن جلبک های روی آن ها شود. از آنجایی که این جلبک ها هستند که برای مرجان ها رنگ به وجود می آورند برای همین با تغییرات دما مرجان ها سفید می شوند. با اینکه این مرجان ها با نرمال شدن شرایط می توانند به سرعت به وضعیت قبلی برگردند اما وقتی دو مرجان بزرگ در دو سال متوالی سفید می شوند (مثل همان اتفاقی که در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ اتفاق افتاد) درست شدن این شرایط کمی چالش برانگیز است و این احتمال وجود دارد که مرجان ها از گرسنگی بمیرند.


سفید شدن مرجان ها چه تاثیری بر روی اکوسیستم می گذارد؟

اگر بخواهیم فقط درباره دیواره بزرگ مرجانی استرالیا حرف بزنیم حتی از فضا هم این مرجان های سفید کاملا مشخص هستند در زیر سطح آب مرجان ها به دلیل این واقعه کاملا سفید می شوند و اگر نتوانند به شرایط قلبل برگردند همه اکوسیستم از بین می رود. حدود ۹ درصد از ماهی های منطقه برای تهیه غذا و زندگی به این مرجان ها متکی هستند و حدود ۶۵ درصد از ماهی ها ترجیح می دهند تا بر روی یا در نزدیکی مرجان ها زندگی کنند. وجود و سلامت صخره مرجانی برای اکوسیستم منطقه خیلی مهم است.






آیا می توانید همچنان از صخره های مرجانی استرالیا دیدن کنید؟

بزرگ ترین خطر برای این صخره مرجانی توریست و گردشگران هستند اما تا به حال از این عامل غافل شده است. وقتی غواص ها در بالای این دیواره مرجانی در حال شنا هستند ممکن است قسمت هایی از این مرجان ها را جدا کنند. اما در مورد این صخره به نظر می آید که گردشگران بیشتر از اینکه مضر باشند مفید هستند چون ۸۰ درصد از گردشگران به جایی می روند که فقط ۷ درصد مرجان ها در آنجا هستند و این ناحیه هم در بخش جنوبی است که پدیده سفید شدن مرجان ها اصلا جدی نیست اما شهروندان این ناحیه جنبش های بزرگی را به راه انداخته اند تا دنیا را برای نجات این دیواره مرجانی متحد کنند. تعدای از محققان طور دیگری فکر می کنند عده ای از آن ها وجود صنعت گردشگری را ضروری و مهم می دانند چون معتقدند برای تامین نیازهای مالی تحقیقات به این پول نیاز هست. بعضی از محققان هم باور دارند که بزرگ ترین خطری که دیواره بزرگ مرجانی را تهدید می کند تغییرات دمایی و نه گردشگران هستند. اما در برخی از مقاصد دنیا مثل جزیره تاچایی در تایلند نزدیک شدن به صخره های مرجانی ممنوع است چون باعث سفید شدن مرجان ها می شوند اما به نظرمی آید بدون پولی که از گردشگری به دست می آید نتوان تحقیقات بیشتری را برای پیدا کردن یک راه حل اساسی برای این مشکل مرجان ها پیدا کرد.



سد بزرگ مرجانی استرالیا

 
  • جذاب
Reactions: Crazygirl
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا