خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,663
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع

کلیسای نوتردام پاریس

کلیسای جامع نوتْرْدام پاریس (به فرانسوی: Cathédrale Notre Dame de Paris) کلیسای معروفی در شهر پاریس است. نوتردام از قرن یازدهم بر پاریس مشرف بوده‌است و از مظاهر ملی و فرهنگی فرانسه محسوب می‌شود. این کلیسا در جزیره سیته در میانه رود سن و در منطقه چهارم در مرکز پاریس واقع شده‌است. هر سال ۱۳ میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند.




در محلی که هم‌اکنون این کلیسا قرار دارد تا قبل از قرن چهارم میلادی معبدی غیر مسیحی وجود داشته‌است. در قرن چهارم کلیسایی بزرگ جای آن معبد را گرفت. این ساختمان تا قرن دوازدهم بر جای بود ولی در آن زمان جمعیت پاریس به‌طور ناگهانی بالا رفت و تصمیم گرفته شد تا کلیسا را بزرگ گردانند. بدین ترتیب ساختمان قبلی را خراب کرده و در سال ۱۱۶۳ میلادی ساختمان جدید شروع شد که ساختن آن تقریباً دو قرن طول کشید و در ۱۳۴۵میلادی به پایان رسید. این کلیسا تا مدتی طولانی بزرگترین کلیسای اروپا بود ولی هم‌اکنون نه تنها در اروپا بلکه در فرانسه کلیساهای بزرگتر از آن وجود دارند. اهمیت آن در این است که زیباترین اثر در معماری گوتیک می‌باشد. برای تزیین داخل و خارج آن صدها مجسمه کوچک و بزرگ از سنگ یا چوب تراشیده‌اند. این کلیسا چند بار در طول تاریخ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است؛ از جمله در ۱۸۴۱ (میلادی) توسط دو معمار ماهر اوژن ویوله لودوک و ژان باتیست لاسو.

در بالای در اصلی و در ارتفاع بیست متری، بیست و هشت مجسمه سنگی سه و نیم متری نصب شده‌اند که پادشاهانی را نشان می‌دهند که قبل از ظهور عیسی بر اسرائیل حکومت رانده‌اند.

برج‌های کلیسا هر کدام ۶۹ متر بلندی داشته و برای رسیدن به بالای آن باید ۳۸۰ پله را بالا رفت (آسانسور هم هست). بلندی فلش (مناره) این کلیسا ۹۶ متر می‌باشد؛ و بلندترین نقطه زیر سقف آن ۴۳ متر از سطح زمین ارتفاع دارد. طول و عرض ساختمان به ترتیب، ۱۳۰ متر و ۴۸ متر می‌باشند. سقف آن بر روی ۷۵ ستون بنا شده و ساختمان ۱۱۳ پنجره دارد.

به مرور زمان ناقوسهای متعددی در برج‌های این کلیسا نصب شده‌اند. بزرگترین آن‌ها که امانوئل نام دارد در سال ۱۶۸۵ میلادی ساخته شده که ۱۳ تن وزن دارد و تنها زبانه آن تقریباً ۵۰۰ کیلو می‌باشد. این ناقوس فقط در موارد استثنائی و فقط چند بار در سال نواخته می‌شود (مثلاً ۱۱ نوامبر که سالروز پایان جنگ جهانی اول است) ناقوس‌هایی که سه بار در روز به صدا در می‌آیند وزنشان بین ۷۶۷ کیلو تا ۱۹۱۵ کیلو می‌باشد.

دو دستگاه ارگ هم در کلیسا موجود است که بزرگترین آن‌ها ۷۳۷۴ لوله دارد.

ویکتور هوگو در اثر سال ۱۸۳۱ خود به نام «گوژپشت نتردام» که فیلم مشهوری نیز از روی آن ساخته شده‌است، این کلیسا را محور داستان‌گویی خود قرار داد که اقبال مردمی به آن را احیا کرد. برج‌های دوقلوی کلیسا در رمان گوژپشت نوتردام اثر ویکتور هوگو محل زندگی کازیمودوی گوژپشت هستند.


کلیسای نوتردام

 

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,663
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع
این کلیسا در ۱۵ آوریل ۲۰۱۹ (۲۶ فروردین ۱۳۹۸) دچار آتش‌سوزی گسترده شد.اولین گزارش‌ها حاکی از ریزش برج مخروطی کلیسا و بخشی از سقف آن بود.علت این حادثه هنوز مشخص نشده‌است اما ممکن است این آتش‌سوزی به بازسازی کلیسا مربوط بوده باشد. همچنین فعلاً هیچ کشته یا مجروحی در این حادثه گزارش نشده‌است. در این حادثه برج و سقف کلیسا فرو ریخت و آسیب جدی به قسمت‌های داخلی کلیسا و تزئینات آن وارد شد.در این حادثه یک ربات آتش نشان به نام کولوسوس به ۴۰۰ نفر از آتش نشانان برای جلوگیری از سوختن آثار ارزشمند و مهم داخل کلیسای نوتردام کمک کرد ربات یاد شده که توسط کمپانی فرانسوی شارک روبوتیکس طراحی شده است نه تنها مقاوم در برابر آب و آتش است بلکه توانمندی حمل تجهیزاتی با وزن ۱۲۰۰ پوند را دارد. امانوئل مکرون دوشنبه شب بیست و ششم فروردین ماه ۱۳۹۸ پس از آتش سوزی کلیسای نوتردام را قلب پاریس نامید.


سقف کاذب کلیسای جامع نوتردام.

نگاره‌ای از یکی از پنجره‌های مشبک کلیسای نوتردام پاریس که در آن ماجرای «فرار به مصر» در انجیل مَتّی به تصویر کشیده شده‌است. و آتش سوزی درسال ۲۰۱۹


کلیسای نوتردام

 

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,663
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع

آتش‌سوزی کلیسای نوتردام پاریس



کلیسای نوتردام پاریس در ۱۵ آوریل ۲۰۱۹ (۲۶ فروردین ۱۳۹۸) دچار آتش‌سوزی جدی شد. با توجه به اهمیت تاریخی این کلیسا، این حادثه باعث واکنش‌هایی در سراسر جهان شد. این آتش در ساعت ۱۸:۵۰ رخ داد. با وجود این‌که علت این حادثه هنوز مشخص نشده‌است اما احتمالاً اینکه این آتش‌سوزی به بازسازی کلیسا مربوط بوده باشد، وجود دارد. فعلاً هیچ کشته یا مجروحی در این حادثه گزارش نشده‌است. در این حادثه برج و سقف کلیسای نوتردام فرو ریخت و آسیب جدی به قسمت‌های داخلی کلیسا و تزئینات آن وارد شد.

کلیسای نتردام از محبوبترین نقاط گردشگری در فرانسه بود که سالانه بیش از ۱۳ میلیون بازدید کننده داشت. این کلیسا تا مدتی طولانی بزرگترین کلیسای اروپا بوده‌است. اهمیت این بنای تاریخی در این است که به عنوان زیباترین اثر در معماری گوتیک شناخته می‌شود که برای تزیین داخل و خارج آن صدها مجسمه کوچک و بزرگ از سنگ یا چوب تراشیده‌اند.


آتش اوایل غروب از سقف این کلیسای هشتصد ساله آغاز شد و به سرعت گسترش یافت تا جایی که کل سقف آن را نابود کرد.

دود ناشی از این آتش‌سوزی پاریس را فرا گرفت. این درحالی بود که هزاران نفر از شهروندان پاریس نظاره‌گر این صحنه بودند و چند شبکهٔ تلویزیونی این آتش‌سوزی را به صورت زنده نمایش می‌دادند.

یک سخنگوی کلیسا به خبرگزاری فرانسه گفته‌است ساختار چوبی که سقف را نگه می‌داشت در آتش از بین رفته‌است.
پلیس پایتخت فرانسه نیز در توئیتی از ساکنان پاریس خواسته‌است که از تجمع در اطراف کلیسا خودداری کنند تا «راه برای خودروهای نجات باز باشد».



کلیسای نوتردام

 

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,663
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع
رئیس‌جمهور فرانسه


امانوئل مکرون سخنرانی خودش را که قرار بود مستقیم از تلویزیون پخش بشود، بخاطر آتش‌سوزی کلیسای نوتردام به عقب انداخت. مکرون در توئیتی گفته‌است که «کل کشور در غم و اندوه است… من به فکر همه کاتولیک‌ها و شهروندان فرانسوی هستم. مثل تمام هموطنان‌مان، غمگینم هنگامی که می‌بینم این بخش از زندگی ما در حال سوختن است».

همچنین کاخ الیزه این آتش‌سوزی را «وحشتناک» توصیف کرده‌است.

رهبران جهان و دولت‌ها شامل واتیکان، دونالد توسک، آنگلا مرکل، ترزا می،ارنا سولبرگ و دونالد ترامپ همدردی خودشان را به شهر پاریس و فرانسه بخاطر احتمال از بین رفتن یک اثر تاریخی ابراز داشتند.

کامیل پاسکال، مورخ فرانسوی، در این رابـ*ـطه گفته‌است که آتش «میراثی غیرقابل ارزش‌گذاری» را نابود کرده‌است. او گفته: «هشتصد سال بود که این کلیسا نظاره‌گر پاریس بود. قرن‌ها بود که ناقوس‌های نتردام زنگ حوادث شاد و تلخ را می‌نواخت».











کلیسای نوتردام در دوران انقلاب کبیر فرانسه یعنی اواخر قرن هشتم میلادی، مورد حمله یاغیان قرار گرفت و بیشتر نقاشی های داخلی آن نابود شد. این اتفاق با انتشار رمان گوژپشت نوتردام که توسط شاعر و نویسنده معروف، ویکتور هوگو نوشته شده بود، همزمان شد. این نویسنده در کتاب خود نام کلیسای نوتردام را به کار برده بود و همین باعث شد مردم با خواندن این کتاب معروف، نسبت به بازسازی و مرمت بنای ارزشمند کلیسا اقدام کنند. بنابراین بازسازی این بنا در سال 1845 میلادی، به سرپرستی یک معمار و نظریه پرداز فرانسوی به نام اوژن ویوله لو دوک (Eugene Viollet-le-Duc)، آغاز شده و فرآیند بازسازی آن حدود 25 سال به طول انجامید. نمای ظاهری کلیسا نیز یک بار در سال 1963 میلادی و یک بار در بازه زمانی سال های 1991 الی 2000 میلادی، نظافت کلی شد تا زیبایی های معماری این بنا بیشتر نمایان شود.




کلیسای نوتردام

 

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,663
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع

برج های کلیسای نوتردام پاریس




پیشتر نیز اشاره کردیم که در ساختمان کلیسای نوتردام دو برج اصلی به ارتفاع یکسان وجود دارد. این برج ها آخرین قطعات ساخته شده در ساختمان کلیسا بودند و جالب است بدانید که تا قبل ساخته شدن برج ایفل یعنی تا سال 1989 میلادی، برج های دوقلوی کلیسای نوتردام بلند ترین المان شهر پاریس محسوب می شدند. در گذشته افراد برای دسترسی به برج سمت راست تین کلیسا باید حدود 380 پله سنگی را طی می کردند اما امروزه برای این کار آسانسور نیز تعبیه شده است. در مسیر دسترسی توسط پله های برج، سالنی قرار دارد و مشخصه اصلی آن شیشه های رنگی زیبا و نقاشی های قدیمی است که در معماری آن به چشم می خورد.






ناقوس های کلیسای نوتردام


کلیسای نوتردام دارای تعدادی ناقوس (حدود 10 عدد) است که طی زمان ساخته شده و به بنای کلیسا اضافه شده اند. این ناقوس ها به طور میانگین بین 7 تا 782 کیلوگرم وزن دارند، اما بزرگ ترین ناقوس کلیسای نوتردام با وزن بیش از 13 تن، ناقوس ایمانوئل نام دارد که در برج سمت راست موجود در ضلع غربی کلیسا قرار گرفته و چندین بار در روز های خاصی از سال، به طور مثال یازدهم سپتامبر (سالروز پایان جنگ جهانی اول)، به صدا در می آید. این ناقوس توسط فردی به نام امانوئل لادوویس ساخته و در سال 1681 میلادی بر روی برج نصب شده است. کاربران عزیز خوب است بدانید که ناقوس های کلیسای نوتردام در گذشته به صورت سنتی و با دست به صدا در آمدند اما امروزه با پیشرفت صنعت و تکنولوژی این امر توسط موتور های الکتریکی نصب شده بر روی آن ها، صورت می گیرد.
همچنین لازم به ذکر است که ناقوس ایمانوئل کلیسای نوتردام تاکنون بزرگ ترین ناقوس جهان بوده است.





کلیسای نوتردام

 

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,663
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع

پنجره های کلیسای نوتردام

کلیسای نوتردام بر روی 75 ستون بنا شده و تقریبا دارای 113 پنجره می باشد. یکی از عواملی که بر زیبایی معماری ساخت بنای کلیسا افزوده، به کار بردن شیشه های استیند گلس در ساخت پنجره های این کلیسا است. البته این شیشه های همگی در طول زمان حیات کلیسا، بازسازی شده و دیگر هیچ یک از آن ها مربوط به بنای اولیه کلیسا نیستند.






مجسمه های کلیسای نوتردام

یکی از ویژگی های حائز اهمیت کلیسای نوتردام که بر شهرت نیز آن افزوده، مجسمه های متنوعی است که در بنای آن دیده می شود. این مجسمه ها به منظور افزایش بازخورد و اثربخشی هر چه بیشتر، طلا کاری شده و به نقاشی های مفهومی مزین شده اند.
بیشتر این مجسمه ها برگرفته شده از داستان های کتاب مقدس بوده که از معروف ترین آن ها می توان به مجسمه مریم مقدس، مجسمه مسیح، مجسمه سنت مارکل (اسقف اعظم پاریس)، مجسمه حضرت آدم و حوا، مجسمه هایی از پادشاهان یهود، مجسمه توما (یکی از حواریون مسیحی)، مجسمه شبانان و مجسمه هایی از میکائیل و صحنه هایی از روز رستاخیز و همچنین مجسمه هایی از قدیسین، فرشته ها، زنان پاکدامن، شهدا، پیامبران و بزرگان دینی اشاره کرد.





علاوه بر این مجسمه ها، در نمای ظاهری کلیسا و ورودی آن به رسم همیشگی بنا های ساخته شده به سبک گوتیگ، تعدادی مجسمه ترسناک و افسانه ای به شکل حیوانات عجیب، شیاطین و موجودات خیالی به چشم می خورد که به شکل حیرت انگیزی تراش خورده و به نمایش در آمده اند. از جمله این مجسمه ها می توان مجسمه شیمر ها، مجسمه پرنده شب، مجسمه گارگویل ها و غیره را نام برد.



















کلیسای نوتردام

 

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,663
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع


فلسفه قرار دادن این گونه مجسمه های عجیب غریب و ترسناک در ورودی کلیسا این بوده که آن ها همانند نگهبان، از کلیسا در برابر اهریمن و شیاطین محافظت کنند. علاوه بر این بسیاری معتقدند که این مجسمه ها همان گونه که از ورود زشتی ها به داخل کلیسا جلوگیری می کنند، از زیبایی ها برای ورود به کلیسا دعوت به عمل آورده و آن ها را به داخل می خوانند. همچنین جالب است بدانید که این مجسمه ها برای بنای کلیسا همانند یک سایه بان یا ناودان عمل کرده و از تماس آب با دیواره ها و پوسیدگی آن ها جلوگیری می کنند. کلیسای نوتردام در مجموع دارای حدود 50 مجسمه در فضای داخلی و حدود 100 مجسمه در نمای بنا و ورودی آن می باشد.







ارغنون کلیسای نوتردام

ارغنون کلیسای نوتردام که در قرن سیزدهم میلادی به این مجموعه اضافه شده، با 8 هزار لوله، 190 گره و 5 صفحه کلید بزرگ ترین ارغنون کشور فرانسه بوده و یکی از معروف ترین ارغنون های جهان محسوب می شود. این ارغنون چندین بار در طول عمر خود تعمیر و بازسازی شده و همچنان در مراسم های روز یکشنبه، توسط ارغنون نوازان بین المللی و چیره دست نواخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد.



دلایل اهمیت کلیسای نوتردام

در ابتدا نیز به این موضوع اشاره کردیم که کلیسای نوتردام، کلیسای جامع پاریس بوده و از این حیث دارای اهمیت بسیار بالایی است. بهتر است بدانید که کلیسای جامع یا Cathedral را تنها به یک کلیسای بزرگ، باشکوه یا قدیمی نمی گویند بلکه کلیسایی جامع است که دارای یک مسند یا صندلی متعلق به اسقف یا اسقف اعظم باشد (اسقف اعظم نمایندگان پاپ هستند). بنابراین کلیسایی که محل جلوس اسقف اعظم باشد، کلیسای جامع نام داشته و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. کلیسای نوتردام نیز تنها کلیسای جامع پاریس است و علاوه بر تاریخچه کهن و معماری منحصر به فرد و استثنایی از لحاظ معنوی نیز بسیار ارزشمند و معتبر بوده و به عنوان یکی از قطب های اصلی عبادت و زیارت مسیحیان به شمار می آید. امروزه کلیسا های بسیاری در شهر های مختلف پاریس با نام کلیسای نوتردام ساخته شده که از جمله آن ها می توان به کلیسای نوتردام دولاگارد (Notre-Dame de la Garde) در شهر مارسی فرانسه اشاره کرد.









کلیسای نوتردام

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا