خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

هلیا

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/7/20
ارسال ها
243
امتیاز واکنش
860
امتیاز
228
زمان حضور
16 روز 20 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
پلیکان‌ها یا مرغان سقا[۱] (نام علمی: Pelecanidae) خانواده ای ازپرندگان آبزی درشت جثه با گلویی تخصص یافته به همراه منقاریبزرگ‌اند که می‌توانند برای جمع کردن مقدار زیادی طعمه و تخلیه آب ورودی از آن استفاده کنند. این خانواده دارای هشت گونه است و متعلق به راسته ی پلیکان سانان (نام علمی: Pelecaniformes) می‌باشد.
چهار گونهٔ سفیدرنگ پلیکان جهت تخم‌گذاری بر روی زمین آشیانهمی‌سازند و چهار گونهٔ تیره رنگ و قهوه ای و خاکستری پلیکان‌ها معمولاً بر روی درختان آشیانه می‌سازند.[۳]

پلیکان‌ها از گذشته تا به امروز ارتباط تنگاتنگی با انسان‌ها در افسانه‌ها و داستان‌ها داشته‌اند. معمولاً ماهیگیران و صیادان ماهی به دلیل حس رقابت با پلیکان‌ها در صید ماهی، رابـ*ـطهٔ خوبی با پلیکان‌ها ندارند و معتقدند که پلیکان‌ها باعث کاهش تعداد ماهی‌ها می‌شوند. در مقابل، مهم‌ترین خطراتی که نسل پلیکان‌ها را تهدید می‌کند تخریب زیستگاه‌های آن‌ها و تولید آلودگی‌های صنعتی توسط انسان است. در حال حاضر جمعیت سه گونه از هشت گونهٔ پلیکان‌ها مورد تهدید واقع شده و در خطر انقراض است.

پلیکان‌ها جزء پرندگان غول پیکر محسوب می‌شوند و در بعضی از آن‌ها طول بال به ۳ متر و وزنشان به ۱۵ کیلوگرم می‌رسد و یکی از بزرگ‌ترین پرندگان پرواز کننده هستند. پلیکان‌ها دارای پروازی بلند و زیبا هستند پروازی که به ۱۰هزار پا نیز می‌رسد. آن‌ها روزانه تا ۱/۵ کیلوگرم ماهی می‌خورند و در برخی نقاط دسته‌های بسیار بزرگی تشکیل می‌دهند. به عنوان مثال در دریاچه روکوا در تانزانیا حدود ۷۵۰۰۰ پلیکان زندگی می‌کنند.
غذای اصلی پلیکان‌ها ماهی است اما در کنار آن از دوزیستان،خزندگان، سخت پوستان، حشرات، پرندگان و حتی پستانداران نیز تغذیه می‌کنند. نوع و اندازهٔ طعمه‌ها بستگی به موقعیت، گونه و اندازهٔ پلیکان دارد. پلیکان‌ها مسافت‌های زیادی را برای یافتن طعمه می‌پیمایند و در شکار کردن و تخم‌گذاری و تولید مثل با یکدیگر همکاری می‌کنند.


پرنده پلیکان

 
  • تشکر
Reactions: SONIA.K

Saghár✿

سرپرست بخش عمومی+بخش کپی
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
نگارشگر انجمن
کپیست انجمن
  
عضویت
28/2/20
ارسال ها
4,437
امتیاز واکنش
51,283
امتیاز
443
محل سکونت
☁️
زمان حضور
122 روز 21 ساعت 18 دقیقه

آشنایی با پلیکان
دو گونه از پلیکان ها که بیشتر شناخته شده اند شامل پلیکان خاکستری و پلیکان سفید بزرگ می باشند.
پلیکان خاکستری طولی برابر با ۱۷۰-۱۸۰ سانتی متر داشته و از پلیکان سفید بزرگتر می باشد. رنگ آن سفید چرکی بوده و بدون کاکل است. اما پرهای پشت سرش کمی بلند و پیچدار است. در پرو بالش رنگ روشن صورتی دیده نمی شود. پاهایش خاکستری سربی رنگ بوده و در زیر بالهایش هیچ سیاهی مشاهده نمی شود.
پلیکان سفید اندازه ای بین ۱۴۰-۱۷۵ سانتی متر داشته و جنس نر و ماده ان همشکل هستند. مرغ سقای سفید پرنده ای بزرگ جثه با شاهپرهای نخستن سیاهرنگ بوده که کیسه گلویش آویزان بوده و پاهای گوشتی به رنگ قرمز و نارنجی می باشد. نر و ماده این پرنده همکشل بوده و در فصل تولید مثل کاکل کوتاه پرچینی در پست سر داشته و پر و بال هایشان نز سفید مایل به صورتی می باشد. اگر از فاصله نزدیک به آن ها نگاه کنید پرهای زردرنگ انتهای گردن و چشمان قرمز رنگش کاملا مشخص است.
پلیکان نابالغ قهوه ای رنگ بوده و به تدریج رنگ آن به سفید چرک تغییر می یابد. بقیه پرهای اولیه به شکل خالهای قهوه ای نامنظمی در سطح بدنش وجود دارند. در ایران پلیکان سفید را در فصل تابستان می توان در دریاچه ارومیه مشاهده کرد البته در سیستان و بلوچستان نیز زاد و ولد داشته و تقریبا در تمام تالاب های سراسر کشور به مهاجرت می پردازد.
پلیکان در زیر پوست سـ*ـینه، بالها و حنجره خود کیسه های هوایی دارد که توسط آن ها می تواند در زیر آب نیز تنفس داشته باشد. برخلاف دیگر پرندگان مرغ سقا تخم های خود را با سـ*ـینه گرم نگه نمی دارد بلکه روی تخم ها با پا می خوابد و از این طریق آن ها را گرم می کند. پاهای این پرنده کوتاه بوده و هنگام راه رفتن اندکی خنده دار به نظر می رسد. سنگین ترین پرنده پلیکان، نوعی پلیکان سفید بزرگ است که وزنی در حدود ۹-۱۵ کیلوگرم دارد. کوچکترین و سبک ترین پلیکان، پیلکان قهوه ای با اندازه ۱-۱.۵ متر و وزنی درحدود ۳.۵ کلوگرم می باشد. در حال حاضر پلیکان ها در معرض خطر انقراض قرار رفته اند و آلودگی آب دریا و اقیانوس ها نیز بر این موضوع بی تاثیر نیست.

غذای پلیکان
غذای پلیکان زیبا را عمدتا ماهی ها و به ندرت قورباغه، لاکپشت و سخت پوستان تشکیل می دهد و اگر بسیار گرسنه باشد حتی به خوردن مرغ دریایی نیز روی می اورد. مرغ سقا قادر است یک پرنده را به صورت کامل ببلعد. کیسه ای که در زیر منقار پلیکان وجود دارد برای صید ماهی های درون آب کاربرد دارد همچنین مرغ سقا از آن برای نگهداری غذاهای بلع شده جهت تغذیه جوجه های کوچکش استفاده می کند. بعلاوه پلیکان از این کیسه برای خنک کردن خود در روزهای گرم نیز بهره می برد.

شناگری قوی
مرغ سقا از پاهای مشبک خود برای شنا استفاده می کند. این پرنده، شناگر قدرتمندی است. پلیکان طعمه مدنظر را بر فراز آسمان شناسایی می کند و با شتاب و دقت زیاد به سمت آن حرکت می کند تا آن را بگیرد.

شکار گروهی
پلیکان ها اغلب برای شکار با یکدیگر همکاری می کنند. آنها بال خود را بر روی سطح آب می زنند تا ماهی را مجبور کنند به سمت آب کم عمق برود و بتوانند عملیات صید خود را به آسانی انجام دهند. در هنگام شکار ماهی مقدار زیادی آب وارد منقار پلیکان می شود که قبل از بلع ماهی، سر را به جلو حرکت می دهد تا آب اضافی را خارج سازد. مرغ سقا قادر است روزانه تا حدود ۲کیلوگرم ماهی بخورد.

زندگی دسته جمعی
پلیکان زندگی گروهی و اجتماعی را دوست دارد و در دسته های متشکل از چند صد پلیکان به زندگی می پردازد و بسته به نوع گونه ای که دارد در درختان، بوته ها یا روی زمین برای خود لانه می سازد.


پرنده پلیکان

 

Saghár✿

سرپرست بخش عمومی+بخش کپی
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
نگارشگر انجمن
کپیست انجمن
  
عضویت
28/2/20
ارسال ها
4,437
امتیاز واکنش
51,283
امتیاز
443
محل سکونت
☁️
زمان حضور
122 روز 21 ساعت 18 دقیقه
جفت گیری
گونه های خاصی از پلیکانها می توانند در تمام سال جفت گیری داشته باشند، اما برخی دیگر در فصلی خاص به جفتگیری می پردازند. پلیکان نر در موقع جفتگیری از شیوه های مختلفی استفاده می کند. برخی با پرهای نگارنگ و برخی با تغییر رنگ کیسه گردن یا صورت خود به جلب توجه جنس ماده می پردازند.

لانه سازی مشترک
پلیکان نر و ماده با همکاری یکدیگر به ساختن لانه هایی از پر، چوب و برگ درختان در روی درختان نزدیک آب می پردازند. پلیکان ماده معمولا یک تا سه تخم می گذارد. والدین به نوبت تخم ها را بین پاهای خود قرار می دهند تا گرم بماند. مدت زمان جوجه کشی بین ۲۸ تا ۳۶ روز می باشد و جوجه ها با گرفتن غذا از منقار والدین تغذیه می شوند. این جوجه ها حدود ۳۰ بار در روز در طی ماه اول باید توسط والدین خود تغذیه شوند. این جوجه ها در طی ۳ الی ۴ سال بالغ می شوند. طول عمر مرغ سقا بین ۱۰ تا ۳۰ سال در طبیعت متغیر است.

اوج گیری در پرواز
پرواز پلیکان ها بسیار بلند و با شکوه هست و می توانند با بالهای بزرگ خود مانند عقاب ها تا ارتفاعات بالا اوج بگیرند. البته بالا رفتن بدون کمک باد اندکی برای پلیکان ها با چالش همراه است. پلیکان ها برای پرواز بالهای خود را بر روی سطح آب زده و هر دوپای خود را متحد کرده تا سرعت کافی برای بلند شدن پیدا کنند.
به طور کلی راز پرواز این پرنده، در تفاوت های اندک فشار هوا که از طریق موجهای نزولی و صعودی اجاد می شود نهفته است. سرعت پرواز مرغ سقا می تواند به حدود ۵۶ کیلومتر در ساعت برسد. همچنین پلیکان قادر است تقریبا تا ۲۴ ساعت بر فراز زمین به پرواز بپردازد. به طور معمول تا ۱۰۰۰ متر پرواز عادی برای مرغ سقا محسوب می شود البته ارتفاع پرواز تا ۳۰۰۰ متر نیز گزارش شده است.
پلیکان ها در اوقاتی که غذا نمی خورند به چرت زدن، شناسایی طعمه و یا آفتاب گرفتن می پردازند و در زمان غروب آفتاب سرهای خود را روی شانه ها قرار داده و چشمانشان را می بندند. پرهای پلیکان او را از سرمای شب محافظت می کند. پلیکان ها به دلیل جثه بزرگ کمتر مورد شکار قرار می گیرند اما یک پلیکان زخمی ممکن است طعمه سگها یا گربه های وحشی قرار بگیرد یا توسط پستانداران بزرگتر شکار شود.

منبع:آرگا


پرنده پلیکان

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا