خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

هلیا

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/7/20
ارسال ها
243
امتیاز واکنش
860
امتیاز
228
زمان حضور
16 روز 20 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
چَرخ‌ریسَک‌ها پرندگانی هستند ریزجثه و ظریف به وزن تقریبی یازده گرم، درخت‌زی، بالارو، شاد، زیبا و فوق العاده فعال و پرجنب‌وجوش است و صدای بسیار زیبایی دارد. بال‌هایش کوتاه و قلبش بزرگ و قوی است. از حشرات تغذیه می‌کند؛ طعمه را میان پنجه‌های پا گرفته، با فشار آوردن روی شاخه له کرده و می خورد. در میان پرندگان نغمه خوان از همه پرانرژی تر و در مقابل گرسنگی از همه کم طاقت تر است، به‌طوری‌که بیش از ۲۴ ساعت نمی‌تواند گرسنه بماند؛ از این رو تلفات این پرنده در فصل زمستان قابل ملاحظه است.

در سوراخ تنه درخت آشیانه می‌سازد. اگر حفره درختی پیدا نکند، در سوراخ زمین، جعبه پست منازل و حتی در قوطی کنسرو خالی هم تخم می گذارد. در سال دو بار و در هر دفعه بین ۶ تا ۱۲ و گهگاه بیشتر تخمگذاری می‌کند. دهقانان گیلان آن را کولکاپیس یا یاکولکافیس را زاده بلبل می دانند و عقیده دارند بلبل ماده هفت عدد تخم می گذارد که از میان تخم‌ها شش عدد بلبل و تنها یکی کولکاپیس به دنیا می آیند.

این پرنده از خانواده چرخ‌ریسکان(Paridae)است. بجز آمریکای جنوبی، چرخ‌ریسک‌ها در جنگل ها، بیشه ها، پارک‌ها و باغ‌های تمامی نقاط دنیا یافت می‌شود.


پرنده چرخ ریسک

 
  • تشکر
Reactions: SONIA.K

Saghár✿

سرپرست بخش عمومی+بخش کپی
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
نگارشگر انجمن
کپیست انجمن
  
عضویت
28/2/20
ارسال ها
4,437
امتیاز واکنش
51,283
امتیاز
443
محل سکونت
☁️
زمان حضور
122 روز 21 ساعت 18 دقیقه
آشنایی با انواع چرخ ریسک ها و خصوصیات ظاهری آنها
چرخ ریسک ها نیز همانند هر پرنده دیگری از گونه های مختلفی برخوردار است و هر گونه ای دارای خصوصیات ظاهری بخصوصی هستند، ولی همانطور که در قسمت ابتدایی مقاله اشاره شد، همگی آنها دارای جثه کوچکی بوده، طول انها بین 10 الی 14 سانتی متر می باشد و وزن آنها معمولا بین 10 الی 11 گرم می باشد. آنها دارای نوکی کوتاه، سری نسبتا بزرگ و بدنی توپر هستند و هر نژادی نیز از رنگ و الگوی خاصی در بدن خود برخوردار است. انواع نژاد های شناخته شده چرخ ریسک ها شامل:

1- چرخ ریسک پشت بلوطی :
این نژاد تحت عنوان تاب لانه نیز شناخته می شود و دارای سر و گردنی زرد رنگ، سـ*ـینه و پشتی خاکستری رنگ و بال و دمی سیاه رنگ می باشد، هم چنین لکه هایی از رنگ قرمز نیز در بال او وجود دارد. مانند چرخ ریسک دیگری جثه کوچکی داشته و حدود 11 گرم وزن دارد.

2- چرخ ریسک دم دراز :
این گونه دارای دمی بلند به اندازه 6 الی 8 سانتی متر می باشد، پر های بدن او ترکیبی از رنگ های سیاه، سفید، خاکستری و قهوه ای می باشد، از دیگر نشانه های شناخت چرخ ریسک نوک بسیار کوتاه و وجود لایه ای سفید رنگ در فرق سر پرنده است.

3- چرخ ریسک سر آبی :
وجود پرهای آبی، زرد، سیاه و سفید از مشخصه های این چرخ ریسک است، پر های قسمت سـ*ـینه و زیر شکم به رنگ زرد مایل به سفید است و پر های فرق سر، پشت، بال و دم پرنده به رنگ آبی پر رنگ می باشد، همینطور پرنده دارای طوقی آبی و پر رنگ می باشد و یک خط طولی نیز از نوک پرنده شروع شده و با عبور از چشمان به قسمت پشت سر پرنده ختم می شود.

4- چرخ ریسک زغالی :
این پرنده بر خلاف سایر گونه ها فقط از دو رنگ سیاه و سفید در بدن خود برخوردار است، سر و زیر گردن پرنده دارای پر هایی سفید رنگ بوده و یک نوار سفید رنگ از فرق سر پرنده به پشت او امتداد یافته است، پر های قسمتی از بناگوش و سـ*ـینه و زیر شکم پرنده سفید مایل به خاکستری بوده و در پشت و بال و دم پرنده پر هایی خاکستری و سیاه می توان مشاهده نمود.
از آنجایی که پرنده طاق کمی در برابر سرما و گرسنگی دارد بنابراین مناطقی را برای زندگی انتخاب نموده است که کاملا از لحاظ تغذیه ای پرنده را تامین کرده باشد و از لحاظ دمایی نیز کاملا مرطوب باشد، بنابراین بسیار مناطق شهری و روستایی معتدل، جنگل ها و مراتع مرطوب و خنک زیستگاه بسیاری از این پرنده ها است.
چرخ ریسک از حشراتی مانند موریانه، ملخ، کرم ابریشم ، پروانه و هم چنین میوه ها و دانه های وحشی تغذیه می کند، در فصل زمستان در صورتی که غذا یافت نشود در اثر گرسنگی تلف خواهند شد، بنابراین برخی از گونه ها برای جلوگیری از گرسنگی به خفاش های در حال خواب زمستانی حمله ور شده و از آنها تغذیه می کند. ولی در صورتی که زیستگاه آنها در نزدیکی روستا یا شهر باشد، برای تغذیه از مانده برنج و دانه ها تغذیه خواهند نمود.

منبع:دلگرم


پرنده چرخ ریسک

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا