خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

هلیا

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/7/20
ارسال ها
243
امتیاز واکنش
860
امتیاز
228
زمان حضور
16 روز 20 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
مرغ‌های طوفان پرندگانی دریایی از تیره Hydrobatidae (مرغان طوفان)، بخشی از راسته کبوتردریایی‌سانان، هستند. این کوچکترین پرندگان دریایی از سخت‌پوستان، پلانکتون، و ماهی‌های کوچکی که در سطح آب شنا می‌کنند، تغذیه می‌کنند. پرواز این پرندگان به شکل بال‌بال زدن است و گاه همچون خفاش پرواز می‌کنند.

مرغ‌های طوفان گستره‌ای جهانی دارند و در همه اقیانوس‌های جهان یافت می‌شوند. آن‌ها تنها در مناطق لجه‌ای یافت می‌شوند و مشخصاٌ برای تخم‌گذاری به روی خشکی می‌آیند. از رفتار و گسترهٔ بیشتر گونه‌ای این پرندگان در آب اطلاع چندانی در دست نیست چرا که یافتنشان درون اقیانوس‌ها سخت است. آن‌ها به صورت گروهی تخم‌گذاری می‌کنند و زوج‌ها برای مدت‌های طولانی با یک جفت به سر می‌برند. هر دو جفت وظایف نگهداری از تخم و غذا دادن به جوجه‌ها را انجام می‌دهند. همانند بسیاری دیگر گونه‌های پرندگان دریایی، خوابیدن بر روی تخم نزدیک ۵۰ روز و غذا دادن به جوجه‌ها نزدیک ۷۰ روز ادامه پیدا می‌کنند.

بعضی گونه‌های مرغ طوفان در معرض تهدید از سوی فعالیت‌های انسانی هستند. به نظر می‌رسد مرغ طوفان گوادلوپ به همین دلیل منقرض شده باشد. مرغ طوفان نیوزیلند منقرض فرض می‌شد، ولی در سال ۲۰۰۳ دوباره یافت شد.[۱] بیشترین خطری که این پرندگان را تهدید می‌کند معرفی گونه‌های پستاندار مهاجم به مناطق تخم‌گذاری آن‌ها است؛ گونه‌هایی چون گربه رمیده و موش صحرایی که با خوردن تخم و جوجه‌های این پرندگان نسلشان را در خطر قرار داده‌اند.


مرغ طوفان

 
  • تشکر
Reactions: SONIA.K

Saghár✿

سرپرست بخش عمومی+بخش کپی
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
نگارشگر انجمن
کپیست انجمن
  
عضویت
28/2/20
ارسال ها
4,437
امتیاز واکنش
51,283
امتیاز
443
محل سکونت
☁️
زمان حضور
122 روز 21 ساعت 18 دقیقه
مشخصات مرغ طوفان :
نر و ماده مرغ طوفان همشکل هستند . پرنده ای است دریایی با اندازه ای کوچک از خانواده مرغان طوفان که از فراوانترین پرندگان دریایی جهان به شمار می آید و تعداد آن در بعضی منابع به بیش از پنجاه میلیون جفت ذکر شده است.
بعضی ها دیدن این پرنده را نشانه طوفانی شدن دریا می دانند. این پرنده در بسیاری از اقیانوس های جهان به سر می برد و در خلیج فارس و دریای عمان نیز دیده شده است. رنگ پر و بال این پرنده به طور کلی قهوه ای دودی است.
دمگاهی سفید به صورت نیم دایره و پهن دارد که پرهای سیاه دم را از سایر نواحی تیره بدن جدا می سازد. نوار بالی روشنی بر روی بالهایش وجود دارد که در پرواز الگوی مشخصی را برای شناسائی این پرنده ایجاد می کند.
پاهایش نازک و سیاه با ساقهای بلند و پره دار می باشد. لکه های زرد رنگی روی پره های پا و کنار انگشتانش دیده می شوند. اغلب به هنگام پرواز بر روی سطح آب پاهای خود را درون آب فرو می برد تا لکه های زرد روی پره های پاهایش باعث جلب توجه ماهیان کوچک و نزدیک شدن آنها گردد تا بتواند به راحتی آنها را صید کند.
دمی نسبتا کوتاه و چهار گوش دارد که در هنگام پرواز پاهای بلندش از وسط آن بی احترامی می کنند. منقارش سیاه و قلاب دار است، چشمانش سیاه و سوراخ های بینیش لوله ای شکل می باشند. اغلب به وسیله حس بویائی طعمه اش را دنبال می کند .
پروازش با بال زدن های سریع همراه است و شبیه خفاش ها و یا چلچله ها حرکاتی تند و غیر خطی دارد. مرغ های طوفان ویلسون به صورت گروهی و یا تکی دیده می شوند و با استفاده از طیف گسترده ای از سیگنال های صوتی با همدیگر ارتباط برقرار می کنند.
این پرنده شناگر ماهری است ولی در هنگام راه رفتن بر روی زمین، نمی تواند تعادلش را برای بیش از چند قدم حفظ کند و برای در امان ماندن از تهدید شکارچیانی مانند مرغان ماهی خوار و عقاب ها جیرجیر کنان با بیرون راندن مایعی روغنی از معده ، در صدد دفاع از خود بر می آید.
سه زیر گونه مرغ طوفان به نامهای زیر شناخته شده است.
( Oceanites oceanicus oceanicus) ، در اقیانوس اطلس جنوبی و اقیانوس هند.

  1. (Oceanites oceanicus exasperatus)، درقطب جنوب.
  2. (Oceanites oceanicus maorianus)، درنیوزیلند (برخی از پرنده شناسان این پرنده را به عنوان یک گونه جداگانه در نظرمی گیرند).


مرغ طوفان

 

Saghár✿

سرپرست بخش عمومی+بخش کپی
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
نگارشگر انجمن
کپیست انجمن
  
عضویت
28/2/20
ارسال ها
4,437
امتیاز واکنش
51,283
امتیاز
443
محل سکونت
☁️
زمان حضور
122 روز 21 ساعت 18 دقیقه
نام‌های دیگر مرغ طوفان:
دسته ( خانواده ) :پرنده ، مرغان دریایی ،پرنده دریایی
نام فارسی :مرغ طوفان
نام انگلیسی :Wilson's Storm-Petrel
نام عربی :طائر نوء ويلسون
نام علمی :Oceanites oceanicus
صدای مرغ طوفان:
صدای مرغ طوفان به صورت فریاد های جریگ جریگ می باشد.

زیستگاه و تولید مثل :
نام مرغ طوفان یاد آور پرنده شناس اسکاتلندی الکساندر ویلسون می باشد. این مرغ طوفان اغلب در سواحل دریاهای نیمکره جنوبی و جزایر یخ زده اقیانوس جنوبی زاد و ولد می کند . اغلب نزدیک به دریا و در زمین های نرم ساحلی آشیانه می سازد .
زمستان ها به صورت گسترده دردریاهای نیمکره شمالی در حال پرواز بر روی سطح دریا و یا دنبال کشتیها مشاهده می شود. بجز هنگام زاد و ولد و جوجه آوری که در شکاف سنگها و پرتگاه های دور دست صورت میگیرد، در سایر وقتها در حال پرواز روی آبها می باشد.
در ایران یکبار از چاه بهار و یکبار از بندر عباس گزارش شده است .
پرنده ای دریا زی است و به ندرت به ساحل می آید جز برای زاد و ولد ،

مرغ طوفان در افسانه :
مرغ طوفان پرنده‌ای اسطوره‌ای است که در چندین فرهنگ‌های قدیمی به آن اشاره‌شده است.
بنا بر فرهنگ عامه، مرغ طوفان پرندهٔ بسیار بزرگی‌است که به خاطر جثه سترگش در حالت عادی قادر به پرواز نیست. به همین خاطر این پرنده در بلندای کوه‌ها یا مشرف به دریاها به انتظار طوفان می‌ماند و با شدت گرفتن تندبادها از انرژی آنها برای پریدن مدد می‌گیرد و در شرایطی که دیگر پرندگان قادر به پرواز نیستند در آسمان اوج می‌گیرد و عظمت خود را به نمایش می‌گذارد.

جایگاه در ادبیات سـ*ـیاسی ایران :
شاپور بختیار آخرین نخست وزیر مشروطه پیش از انقلاب ضد سلطنتی سال ۱۳۵۷، که وظیفه نخست وزیری را در شرایط آشوب ناک و طوفانی ماه‌های آخر حکومت شاهنشاهی به عهده گرفت .
با توجه به دشواری انجام وظیفه در پیامی در دی‌ماه ۱۳۵۷، دست همیاری به سوی مردم دراز کرد و در انتهای پیامش بیتی از چکامه مرغ طوفان غلامعلی رعدی آذرخشی چاشنی کرد که
من مرغ طوفانم نیاندیشم ز طوفان موجم ، نه آن موجی که از دریا گریزد
اشاره وی به این شعر باعث شد که هم موافقان او و هم مخالفان او از او با عنوان مرغ طوفان یاد بکنند.


آلبوم :




منبع:دلگرم


مرغ طوفان

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا