- عضویت
- 20/8/18
- ارسال ها
- 8,710
- امتیاز واکنش
- 29,620
- امتیاز
- 473
- سن
- 23
- محل سکونت
- کویِ دوست
- زمان حضور
- 207 روز 9 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
آیا یونانیان و رومیان باستان اهل مُد بودند؟ ادعای سنتی متخصصان تاریخ پوشاک این است که مُد به معنای امروزین آن در یونان و روم باستان وجود نداشت، ولی مبنای این حکم بر نوعی برداشت نادرست از نگرشهای نسبتن پیچیدهی یونانی – رومی نسبت به ظاهر اشخاص استوار شده، ضمن اینکه دامنهی تعریف دو مفهوم «لباس» و «مُد» نیز بسیار محدود درنظر گرفته شده است.
مردمان باستان، همانگونه که از شواهد فراوان موجود در هنر و ادبیات آنان پیداست، اهمیت زیادی برای جلوههای آرمانی کمال جسم و بهطورکلی صورت ظاهر قائل بودند. هم یونانیان و هم رومیان، از همان ابتدای تاریخ خود، نشان دادند که آگاهی فرامعمولی نسبت به توانمندیهای بدن (و دستکاریهای گوناگونی که میتوان روی آن انجام داد) به مثابه ابزار به نمایش گذاشتن تفاوتهای اجتماعی، سـ*ـیاسی، مذهبی، و حتا اخلاقی دارند، و این علاوه بر فرصتهایی است که پوشیدنیها، تنآرایهها و پیرایهها برای ابراز شخصیت درونی یا حس زیباییپرستی در اختیار میگذارند. این پیشینیان توانمندیهای بیانگرانهی نهفته در لباس و زیور را در بسـ*ـترهای بیشماری به کار میگرفتند: در آیینها، در تئاتر، در آوردگاه سـ*ـیاسی، و نیز در ادبیات. شواهد قابل توجهی از نوآوری، تجربهگری، و بیان عمدی و آگاهانهی سبک شخصی نیز در دست است، حتا در جمهوری رم که هنجارها یا توقعهای جامعه در رابـ*ـطه با نوع پوشش، مرتب بودن و آراستگی، یا استفاده از زیورهایی مانند جواهر، عطر یا لوازم آرایش با سختگیری آشکاری همراه بود.
واژهی «لباس» هرگونه دستکاری و تغییر، یا تکمیل، بدن به صورتی که معنایی را برساند که برای دیگران قابل «خواندن» باشد را دربر میگیرد. مفهوم این واژه در نظر پیشینیان از حد پوشاک بسیار فراتر میرفت و چیزهایی مثل ریش و سبیل، مدل مو و کلاهگیس، عطر و لوازم آرایش، جواهر و زیور، و رنگ، اعم از رنگ لباس، رنگ مو، یا آرایش پوست (مثلن خالکوبی) را نیز شامل میشد
.
مردمان باستان، همانگونه که از شواهد فراوان موجود در هنر و ادبیات آنان پیداست، اهمیت زیادی برای جلوههای آرمانی کمال جسم و بهطورکلی صورت ظاهر قائل بودند. هم یونانیان و هم رومیان، از همان ابتدای تاریخ خود، نشان دادند که آگاهی فرامعمولی نسبت به توانمندیهای بدن (و دستکاریهای گوناگونی که میتوان روی آن انجام داد) به مثابه ابزار به نمایش گذاشتن تفاوتهای اجتماعی، سـ*ـیاسی، مذهبی، و حتا اخلاقی دارند، و این علاوه بر فرصتهایی است که پوشیدنیها، تنآرایهها و پیرایهها برای ابراز شخصیت درونی یا حس زیباییپرستی در اختیار میگذارند. این پیشینیان توانمندیهای بیانگرانهی نهفته در لباس و زیور را در بسـ*ـترهای بیشماری به کار میگرفتند: در آیینها، در تئاتر، در آوردگاه سـ*ـیاسی، و نیز در ادبیات. شواهد قابل توجهی از نوآوری، تجربهگری، و بیان عمدی و آگاهانهی سبک شخصی نیز در دست است، حتا در جمهوری رم که هنجارها یا توقعهای جامعه در رابـ*ـطه با نوع پوشش، مرتب بودن و آراستگی، یا استفاده از زیورهایی مانند جواهر، عطر یا لوازم آرایش با سختگیری آشکاری همراه بود.
واژهی «لباس» هرگونه دستکاری و تغییر، یا تکمیل، بدن به صورتی که معنایی را برساند که برای دیگران قابل «خواندن» باشد را دربر میگیرد. مفهوم این واژه در نظر پیشینیان از حد پوشاک بسیار فراتر میرفت و چیزهایی مثل ریش و سبیل، مدل مو و کلاهگیس، عطر و لوازم آرایش، جواهر و زیور، و رنگ، اعم از رنگ لباس، رنگ مو، یا آرایش پوست (مثلن خالکوبی) را نیز شامل میشد
.
تاریخ تمدن روم باستان قدرت لباس در یونان و روم باستان
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com