خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,661
امتیاز واکنش
13,898
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع


بارش شهابی جباری در آسمان شب‌های سه شنبه ۲۹ مهر و چهارشنبه ۳۰ مهر ۹۹ از سراسر ایران قابل رویت خواهد بود. در ادامه با جزئیات رویت این پدیده نجومی جذاب آشنا خواهیم شد.

احسان مهرجو، کارشناس نجوم اعلام کرد بارش شهابی جباری به صورت سالانه رخ می‌دهد که از ۱۰ مهر تا ۱۶ آبان فعال می‌شود و در تاریخ ۲۹ و ۳۰ مهر به اوج خود خواهد رسید. وی افزود این بارش شهابی فقط در آسمان تاریک و بدون آلودگی نوری قابل رصد خواهد بود.

جزئیات رصد بارش شهابی جباری
این کارشناس نجوم در ادامه بیان کرد علاقه‌مندان به بارش های شهابی می‌توانند بارش شهابی جباری را در آسمان کاملا تاریک از تمام نقاط کشور رصد کنند. وی افزود در شرایط ایده‌آل و در اوج این بارش شهابی می‌توان در هر ساعت ۲۵ شهاب را مشاهده کرد. مهرجو با اشاره به این که صورت فلکی جبار کانون این بارش است، عنوان کرد این بارش شهابی از ذرات باقی مانده از دنباله‌دار هالی منشا می‌گیرد که هر ۷۶ سال یک بار از نزدیکی خورشید عبور می‌کند و ذراتی از آن در فضای اطراف خورشید باقی می‌ماند.

احسان مهرجو در ادامه بیان کرد آخرین باری که این دنباله دار از نزدیکی خورشید عبور کرد به سال ۱۳۶۵ بر می‌گردد. از این رو انتظار می‌رود در سال ۱۴۴۱ شمسی مجددا از کنار خورشید عبور کند. طبق گفته این کارشناس نجوم هنگامی که این دنباله‌دار از کنار خورشید عبور می‌کند فشار تابش خورشید باعث خواهد شد که قسمت‌هایی از دنباله دار به شکل ذره‌های کوچکی از آن جدا شود و در مدار زمین باقی بماند و در نتیجه به جو زمین برخورد کند.

از آنجایی که شدت ذرات هر ساله کاهش پیدا می‌کند، از این رو برای رصد بارش شهابی جباری باید علاقه‌مندان در مکان‌هایی با آسمان تاریک قرار بگیرند و کانون این بارش (صورت فلکی جبار) را زیر نظر بگیرند. این بارش شهابی از تمام نقاط کره زمین که دارای آسمانی تاریک و بدون آلودگی نوری باشند قابل رویت خواهد بود.


بارش شهابی جباری را در شب‌های سه شنبه و چهارشنبه از دست ندید

 
  • تشکر
  • جذاب
Reactions: ASaLi_Nh8ay، Melika Kakou و The Black Queen
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا