- عضویت
- 8/8/19
- ارسال ها
- 1,681
- امتیاز واکنش
- 15,271
- امتیاز
- 323
- محل سکونت
- همدان
- زمان حضور
- 62 روز 21 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
فیلم اینتراستلار، یکی از شاخصترین آثار دهه گذشته، نزد سینما دوستان بود؛ مخصوصا که برای مدتی طولانی، فیلم علمی تخیلی خوبی و با موضوع سفرهای فضایی، ساخته نشده بود. این فیلم به یاد ماندنی را میتوان از جنبههای فرم سینمایی، محتوا و از دیدگاه علمی، بررسی کرد. در این مقاله تمرکز بنده، بیشتر بر روی بررسی فرم سینمایی اثر هست؛ گرچه گریزی به بقیه مباحث هم خواهم زد...
پوستر فیلم
نقد و بررسی فیلم اینتراستلار از دیدگاه فرم سینمایی:
کارگردانی:
شاید بتوان کارگردانی این فیلم را، مهمترین نقطه قوت آن دانست.
کریستوفر نولان که قبلا توانایی بالای خود را در داستان پردازی و تخیل نشان داده بود، در این فیلم هم خوش درخشید و عملکردی بیادماندنی از خود برجای گذاشت.
برای افزایش هرچه بیشتر جذابیت فیلم، نولان از تکنیکهای سینمایی متعددی استفاده کرده که در ادامه به برخی از آنها، اشاره میکنم:
در این نما، نولان به خوبی با چرخش سفینه بازی میکند و طوری به نظر میرسد که گویا سیاره زمین میچرخد!
انتخاب هماهنگ و مناسب رنگها در فیلم (منبع: صفحه اینستاگرام Colorpalette.cinema )
در این شات، شاهد عملکرد فوقالعاده نولان در بازی با چرخش جسام، هستیم
نولان تلاش کرده که در ساخت اینتراستلار، تا جای ممکن، از پرده سبز و جلوههای ویژه کامپیوتری، دوری کند. به همین دلیل برای ساخت مواردی مثل سفینه استقامت، سفینه رنجر، رباتها، فضاسازی سیارات، ساختار مکعب پنجبعدی سیاهچاله و... بیشتر از ماکت و لوکیشنهای واقعی استفاده کرده تا پرده سبز و انیمیشن! به چند تصویر از پشت صحنه فیلم و عدم استفاده زیاد از جلوههای ویژه کامپیوتری، دقت کنید:
نحوه بلند شدن رنجر در سیاره «مان»
شاید باورتان نشود؛ اما در ساخت تصاویر مکعب 5 بعدی، تا حد زیادی از دکور فیزیکی استفاده شده!
تمام نماهای خارجی سفینه استقامت هم از یک ماکت با نسبت یک پانزدهم فیلمبرداری شده و انیمیشنی نبودند. حتی صحنه انفجار هم مربوط به ماکت بود.
پشت صحنه فیلمبرداری در لوکیشن سیاره میلر
رباتهای اینتراستلار به شکلی خلاقانه ساخته شدهاند و تا جای ممکن، برای ایجاد تصاویرشان از جلوههای ویژه کامپیوتری استفاده نشده؛ بلکه یک بازیگر، آنها را تکان میداده
به نظر شما، چرا اینقدر بر روی عدم استفاده از پرده سبز، تاکید دارم؟
زیرا همین کار -با آنکه بودجه ساخت فیلم را افزایش داده- باعث ایجاد صحنههایی واقعگرایانه شده که از بار تخیلی بودن فیلم، میکاهد؛ درنتیجه میتوانیم راحتتر با صحنههای فیلم ارتباط برقرار کنیم. مطمئنا اگر این صحنهها با تکنیک پرده سبز و به شکل انیمیشنی ساختهمیشدند، تصاویر حالتی مصنوعی میگرفتند و جذابیت فیلم، کاهش چشمگیری پیدا میکرد.
در مجموع، عملکرد نولان در چیدن میزانسنها و بازی گرفتن از بازیگرها، قابل تحسین هست و اشکالات کمی به کار او، وارد میباشد.
پوستر فیلم
نقد و بررسی فیلم اینتراستلار از دیدگاه فرم سینمایی:
کارگردانی:
شاید بتوان کارگردانی این فیلم را، مهمترین نقطه قوت آن دانست.
کریستوفر نولان که قبلا توانایی بالای خود را در داستان پردازی و تخیل نشان داده بود، در این فیلم هم خوش درخشید و عملکردی بیادماندنی از خود برجای گذاشت.
برای افزایش هرچه بیشتر جذابیت فیلم، نولان از تکنیکهای سینمایی متعددی استفاده کرده که در ادامه به برخی از آنها، اشاره میکنم:
- 1- او از چرخش سفینه استقامت برای ایجاد نماهایی خلاقانه، کمک گرفته و در چندین صحنه، از نورپردازی متغییر و چرخان استفاده میکند. همین امر، جذابیت بصری فیلم را تا حد زیادی، افزایش میدهد:
در این نما، نولان به خوبی با چرخش سفینه بازی میکند و طوری به نظر میرسد که گویا سیاره زمین میچرخد!
- 2- در Interstellar، پالتهای رنگ، به خوبی انتخاب شدند و شاهد استفاده از رنگهایی هماهنگ و متناسب با یکدیگر و البته هماهنگ با اتمسفر فیلم، هستیم:
انتخاب هماهنگ و مناسب رنگها در فیلم (منبع: صفحه اینستاگرام Colorpalette.cinema )
- 3- کریستوفر نولان در فیلم Inception، با ساختن صحنهای که جهتِ جاذبه میچرخد، نشان داده بود که تجسم فضایی بسیار قویای دارد. در اینتراستلار هم شاهد هوش بالای نولان در تجسم فضایی هستیم؛ مثلا صحنهای که سفینهی رنجر، قصد دارد به سفینه استقامت -که با سرعت بالایی میچرخد- متصل شود را بهیاد میآورید؟ در آن لحظات، از دید دوربین متصل به بدنه سفینه، میبینیم در حالی که سرعت چرخشِ نورِ ستاره ثابت میماند، سرعت چرخش نسبی رنجر، کاهش مییابد. پیشنهاد میکنم چند بار و با دقت، به تماشای این دقایق فیلم بنشینید تا بهتر متوجه نبوغ نولان در ایجاد چنین صحنههایی شوید.
در این شات، شاهد عملکرد فوقالعاده نولان در بازی با چرخش جسام، هستیم
نولان تلاش کرده که در ساخت اینتراستلار، تا جای ممکن، از پرده سبز و جلوههای ویژه کامپیوتری، دوری کند. به همین دلیل برای ساخت مواردی مثل سفینه استقامت، سفینه رنجر، رباتها، فضاسازی سیارات، ساختار مکعب پنجبعدی سیاهچاله و... بیشتر از ماکت و لوکیشنهای واقعی استفاده کرده تا پرده سبز و انیمیشن! به چند تصویر از پشت صحنه فیلم و عدم استفاده زیاد از جلوههای ویژه کامپیوتری، دقت کنید:
نحوه بلند شدن رنجر در سیاره «مان»
شاید باورتان نشود؛ اما در ساخت تصاویر مکعب 5 بعدی، تا حد زیادی از دکور فیزیکی استفاده شده!
تمام نماهای خارجی سفینه استقامت هم از یک ماکت با نسبت یک پانزدهم فیلمبرداری شده و انیمیشنی نبودند. حتی صحنه انفجار هم مربوط به ماکت بود.
پشت صحنه فیلمبرداری در لوکیشن سیاره میلر
رباتهای اینتراستلار به شکلی خلاقانه ساخته شدهاند و تا جای ممکن، برای ایجاد تصاویرشان از جلوههای ویژه کامپیوتری استفاده نشده؛ بلکه یک بازیگر، آنها را تکان میداده
به نظر شما، چرا اینقدر بر روی عدم استفاده از پرده سبز، تاکید دارم؟
زیرا همین کار -با آنکه بودجه ساخت فیلم را افزایش داده- باعث ایجاد صحنههایی واقعگرایانه شده که از بار تخیلی بودن فیلم، میکاهد؛ درنتیجه میتوانیم راحتتر با صحنههای فیلم ارتباط برقرار کنیم. مطمئنا اگر این صحنهها با تکنیک پرده سبز و به شکل انیمیشنی ساختهمیشدند، تصاویر حالتی مصنوعی میگرفتند و جذابیت فیلم، کاهش چشمگیری پیدا میکرد.
در مجموع، عملکرد نولان در چیدن میزانسنها و بازی گرفتن از بازیگرها، قابل تحسین هست و اشکالات کمی به کار او، وارد میباشد.
نقد و بررسی فیلم میان ستارهای / Interstellar
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com