خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,324
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
حرکت بازار ارز به سمت نرخ تعادلی

■دست بانک مرکزی برای مدیریت بازار بسیط تر خواهد شد
■تصمیمی برای تغییر در نرخ‌های سود بانکی نداریم
■ثبات بازارارز بیش از گذشته نمود پیدا خواهد کرد
■فشارهای تورمی تقلیل می یابد

گروه اقتصادی | اقتصاد ایران در سال‌ها و بخصوص ماه‌های اخیر تحت تأثیر متغیرهای بیرونی قرار داشته و روزهای دشواری را پشت سر گذاشته است. از اواخر سال گذشته در کنار تحریم‌های بی سابقه امریکا علیه ایران، شیوع کرونا نیز فشار زیادی بر شاخص‌های اقتصادی وارد کرد. بر همین اساس در این مدت نرخ ارز و به دنبال آن نرخ تورم با رشد همراه شد.
اما به نظر می‌رسد وضعیت اقتصادی ایران درحال تغییر است. در همین خصوص عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگو با «ایران»، چشم‌انداز مهمترین متغیرهای اقتصاد ایران را ترسیم می‌کند. براساس گفته‌های رئیس شورای پول و اعتبار، همان گونه که از هفته‌های قبل پیش‌بینی می‌شد، نرخ ارز وارد مرحله نزولی خود شده است و آثار فشار حداکثری متغیرهای بر آن رو به محو شدن است. همتی همچنین از نزولی شدن شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه‌های پیش رو خبر می‌دهد. برآیند گفته‌های رئیس کل بانک مرکزی نشان می‌دهد که روزهای دشوار بتدریج رو به پایان است.

آقای دکتر تحولات اخیر در بازار ارز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
من در مصاحبه‌ای در روز ۲۳ مهرماه امسال اعلام کردم، فشار حداکثری در روزهای پایانی خود است و براین نکته پافشاری کردم که ریسک بازار ارز بسیار بالاست و از مردم خواستم که به بازار وارد نشوند. الان پس از سه هفته شاهد کاهش چشمگیر نرخ در بازار هستیم. نرخ ارز متأثر از ریسک‌های غیراقتصادی به میزان زیادی از سطح تعادلی خود خارج شده بود و برای من مشخص بود که با چشم‌انداز رفع موانع، اثر متغیرهای غیراقتصادی بر قیمت ارز، تقلیل یافته و نرخ مبتنی بر عوامل پایه‌ای اقتصاد خواهد شد. بانک مرکزی اجازه خواهد داد تا انتظارات مثبتی که اکنون وجود دارد و موجب خلق روند نزولی شده است، کاملاً تخلیه شود. درعین حال که معتقدیم با کاهش ریسک‌های برونزا و تعیین نرخ ارز بر مبنای متغیرهای اقتصادی، دست بانک مرکزی برای مدیریت بازار بسیط‌ تر خواهد شد و در نتیجه ثبات بازار بیش از گذشته نمود پیدا خواهد کرد.
در چند روز اخیر اخباری مبنی بر تغییر نرخ سود نیز در رسانه‌ها منتشر شده است. البته برخی از خبرها به افزایش و برخی به کاهش این نرخ اشاره داشته‌اند. آیا بانک مرکزی تصمیم تازه ای در این خصوص گرفته است؟
همین که این اخبار متناقض است نشان دهنده شایعه بودن آنهاست. واقعیت آن است، بانک مرکزی با تغییر چارچوب سیاستگذاری پولی خود بر آن شد تا با تعریف کریدور نرخ که کف آن نرخ سپرده‌گذاری سیستم بانکی نزد بانک مرکزی و سقف آن نرخ اعتبارگیری بانک‌ها از بانک مرکزی است، نرخ سود بین بانکی را در این کریدور قرار دهد و با اثرگذاری بر این نرخ، سـ*ـیاست پولی خود را تنظیم کند. ما اکنون در بانک مرکزی با رصد مداوم تورم، تحولات بازارهای دارایی و دیگر متغیرهای کلان اقتصادی، نسبت به تعیین نرخ‌های کریدور و نرخ هدف که در درون کریدور تعیین می‌شود و نرخ بهره بین بانکی را به سمت آن سوق می‌دهیم، تصمیم‌گیری می‌کنیم و تأکید می‌کنم درحال حاضر با وجود تعادل در ریسک‌های مثبت و منفی اقتصاد ملی، تصمیمی برای تغییر در نرخ‌ها نداریم.
البته فراموش نکنیم که سـ*ـیاست پولی ذاتاً برای افق کوتاه مدت و برای تعدیل چرخه‌های تجاری به کار می‌رود و بانک مرکزی باید به شکل واکنش سریع عمل کند و نشان دهد که می‌تواند بخوبی و به فوریت ریسک‌ها را شناسایی و نسبت به آنها پاسخ دهد. از این رو، نباید از بانک مرکزی انتظار داشت که همیشه در را روی یک پاشنه بچرخاند و اتفاقاً هر چه واکنش‌های سیاستگذار به ریسک‌ها بیشتر باشد، نشان دهنده کارآمدی آن است.
نکته دیگری که باید بدان اشاره کنم، آن است که با تعریف چارچوب جدید سیاستگذاری پولی،‌ بانک مرکزی عملیات بازار باز را برای جهت دهی نرخ بین بانکی به سمت نرخ هدف آغاز کرد. این ابزار دهه‌ها در بانک‌های مرکزی دنیا وجود داشته که در دوره اینجانب در بانک مرکزی ایران عملیاتی شد. در هفته‌های اخیر نیز بانک مرکزی توافق بازخرید را برای تزریق مدت دار نقدینگی مورد نیاز بازار بین‌بانکی معرفی کرده است. این قرارداد تازه موجب انعطاف پذیری بیشتر برای مدیریت نقدینگی، نرخ سود و همچنین سیگنال‌دهی به بازار نسبت به موضع سـ*ـیاست پولی می‌شود.
مسأله دیگری که در بانک‌های مرکزی دنیا وجود دارد شفافیت در سیاستگذاری است، بانک مرکزی در این راستا چه اقدامی انجام داده است؟
در چارچوب جدید سـ*ـیاست پولی، بانک مرکزی شفافیت را سرلوحه کار خود قرار داده است. کلیه اقدامات مربوط به سـ*ـیاست پولی و عملیات بازار باز به سرعت از طریق اطلاعیه‌هایی در وبسایت بانک مرکزی منتشر می‌شود و به اطلاع مردم رسانده می‌شود. از سوی دیگر ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا یک سـ*ـیاست ارتباطی مستحکم را با مردم و عاملان بازار داشته باشیم و موضع سیاستی خود را به شکل سریع و شفاف در اختیار مخاطبان بگذاریم.
روند تورم را در ماه‌های آتی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
واقعیت آن است که امسال شوک‌های متعددی به اقتصاد کلان وارد شد مانند کرونا، کاهش صادرات نفتی، جهش انتظارات تورمی که این عوامل باعث شد تا روند تورم صعودی شود. اما با وجود کاهش ریسک‌ها در محیط بین‌الملل و انتظار ثبات در بازارهای دارایی، پیش‌بینی می‌شود که در ماه‌های آتی شاخص‌های قیمتی نیز به تبع آن وضعیت باثبات‌تری داشته باشند و فشارهای تورمی که مردم عزیز ما در این ماه‌ها متحمل شدند، تقلیل یابد.


مطبوعات روز

 
  • تشکر
Reactions: MacTavish

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,324
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
پاسداری از منابع طبیعی و نگه‌داشت جایگاه وقف

لعیا جنیدی
معاون حقوقی رئیس‌جمهور
وقف یکی از نهادهای کارا و کارآمد حقوق اسلامی است که در قانون مدنی جای گرفته و بخشی از حقوق موضوعه ایران محسوب می‌شود. این نهاد تنها یک نهاد حقوقی- مالی نیست بلکه با کارکرد گسترده اجتماعی طی سده‌ها، بخشی جدایی ناپذیر از تاریخ و تمدن و فرهنگ این سرزمین شده است. بسیاری از خدمات عمومی که دولت‌ها متعهد به ارائه آن هستند توسط نیک خواهان و بخشندگان در قالب نهاد وقف سخاوتمندانه در اختیار جامعه گذاشته شده و بی چشمداشت به نیازمندان پیشکش شده است.
وقف اگرچه دارای آثار مالی و اقتصادی است ولی در ذات خود، در شمار عقود معنوی است و این نام را از قصد قربت واقف به ودیعه می‌گیرد. به سخن دیگر سرچشمه وقف نیت پاک و معنوی واقف بر مالی است که از راه قانونی و مشروع به دست آورده است. بی تردید باید این نهاد ارزشمند را که بر پایه همین کارکرد نوع دوستانه در چشم مردمان به درستی تقدس یافته است، مورد حمایت قرارداد.
شاید مهم‌ترین وجه حمایت از این نهاد، حفظ جایگاه مقدس و والای آن در نظر شهروندان است که خود بر آمده از حسن نیت و نیک خواهی واقفان است. هرگونه انحراف از اصول حقوق اسلام و حقوق موضوعه کشور در انشا و ایجاد این نهاد و هرگونه سوء استفاده یا استفاده ابزاری از آن، آسیب‌های جبران ناپذیری به جایگاه بلند و والای این نهاد در پندار و اندیشه مردم، اقبال آنان نسبت به وقف و کارکرد اجتماعی گسترده و بسیار گره گشای آن وارد می‌کند.
یکی از مهم‌ترین نمونه‌های استفاده ابزاری از نهاد وقف، ادعای وقفیت نسبت به منابع طبیعی اعم از دریاها و رودخانه‌ها و کوه‌ها و جنگل‌هاست. ادعای ملکیت این منابع و به‌تبع آن، ادعای وقفیت آن پذیرفته نیست. درک مبنای این حکم برای غیر حقوقدان نیز آسان است زیرا وقف اصولاً و تنها از سوی مالک ممکن است. برابر ماده 55 قانون مدنی، وقف عبارت است از حبس عین مال و تسبیل و جاری ساختن منفعت آن. بدین ترتیب، انشای وقف، موجب از بین رفتن مالکیت خصوصی مال و پیدایش شخصیت حقوقی مستقل برای موقوفه است تا منافع آن به اهداف مشخص شده تعلق بگیرد. روشن است که وقف منابع طبیعی مانند کوه‌ها، جنگل‌ها و دریاها به دلیل قابل تملک نبودن آنها ممکن نیست، زیرا وقفیت اصولاً مسبوق به ملکیت است؛ امری که در منابع طبیعی، متصور نیست.
باید به یاد داشت که جنگل‌ها بویژه جنگل‌های هیرکانی سابقه بسیار طولانی دارند و باقی‌مانده از دوران سوم زمین شناسی و جزو منابع ملی و تاریخی کشور به شمار می‌روند. کوه‌ها نیز بویژه در ارتفاعات، خالی از سکنه است و نمادهایی مانند دماوند و دنا برجسته‌ترین آثار ملی و طبیعی ایرانند و خصیصه عمومی بودن و تملّک‌ناپذیری، در بالاترین اندازه خود در این نوع منابع طبیعی چهره و نمودی درخور توجه دارد. برابر اصل 45 قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز «انفال و ثروت‌های عمومی از قبیل زمین‌های موات یا رها شده، معادن، دریاها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و سایر آب‌های عمومی، کوه‌ها، دره‌ها‏، جنگل‌ها، نیزارها، بیشه‌های طبیعی، مراتعی که حریم نیست، ارث بدون وارث و اموال مجهول‌المالک و اموال عمومی که از غاصبین مسترد می‌شود در اختیار حکومت اسلامی است تا بر طبق مصالح عامه نسبت به آنها عمل نماید. تفصیل و ترتیب استفاده از هر یک را قانون معین می‌کند.» وفق نص صریح این اصل، جنگل‌ها، کوه‌ها، دریاها، دریاچه‌ها و مانند آن‌ها نمونه‌های آشکاری از انفال و ثروت‌های عمومی است و قابلیت تملک خصوصی ندارد و در نتیجه وقف آنها هم ممکن نیست. بر این بنیاد، صدور و وجود هرگونه سند مالکیتی نسبت به آنها، اصولاً ارزش و اعتباری ندارد. معاونت حقوقی در بررسی قوانین و مقررات جاری به این نتیجه رسیده که نارسایی و کاستی قوانین و مقررات در این موضوع یکی از عوامل بسیار اثرگذار بر سوء استفاده از اموال عمومی و نهایتاً موجب لطمه به منابع طبیعی و نهاد وقف و تضعیف جایگاه هر دو نهاد است. از همین روی، به موجب نامه‌ شماره 74951 مورخ 2/7/1399 پیش‌نویس لایحه اصلاح تبصره (6) الحاقی مورخ 19/2/1380 به ماده واحده قانون ابطال اسناد فروش رقبات، آب و اراضی موقوفه مصوب 28/1/1363 را برای تأمین اجرای صحیح اصل 45 قانون اساسی و جلوگیری از نقض آن تقدیم دولت نموده است. لایحه‌ای که با پیگیری مستمر این معاونت و نظر موافق و همراهی اعضای محترم دولت، دیروز (18/8/1399) به تصویب هیأت محترم وزیران رسید و بزودی تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد. امید است که با همکاری مجلس و همراهی همه شهروندان، صیانت و حراست از منابع طبیعی و حفظ و پایش محیط زیست سرزمین بی مانندمان ایران، میسر شود.


مطبوعات روز

 
  • تشکر
Reactions: MacTavish

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,324
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
از فردای پیروزی بایدن

رضا نصری
تحلیلگر مسائل بین الملل
در امریکا یک «انتقال قدرت» صورت گرفته است و همراه با این انتقال قدرت نیز - مانند انتقال قدرت در هر کشور دیگری - لاجرم فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی پدید آمده است. با علم به این واقعیت - و با علم به اینکه سـ*ـیاست خارجه امریکا «جهت‌پذیر» و تا حدود زیادی «قابل هدایت» است - بسیاری از دولت‌های جهان و رژیم‌های منطقه با هزینه میلیاردها دلار در پایتخت ایالات متحده لابی‌ها و بنگاه‌هایی تأسیس کرده‌اند تا بتوانند در چنین بزنگاه‌هایی بر روند تصمیم‌سازی و سیاستگذاری در این کشور تأثیر بگذارند.
به همین خاطر هم از فردای پیروزی آقای بایدن، جریان‌های مختلف - از جمله جریان‌های ایران‌ستیز وابسته به رژیم‌های متخاصم منطقه‌ - بشدت لابی‌ها و بنگاه‌های نزدیک به خود را فعال خواهند کرد تا به رویکرد و سـ*ـیاست دولت بایدن نسبت به ایران، نسبت به موضوع بازگشت به برجام و نسبت به مقوله لغو تحریم‌ها آن‌طور که می‌خواهند شکل و جهت ببخشند.
در این میان، یک جریان - از جنس سازمان FDD و UANI - تلاش خواهد کرد هزینه سـ*ـیاسی و حیثیتی تعامل با ایران و بازگشت بایدن به برجام را از هم‌اکنون چنان برای او سنگین کند که رئیس‌جمهوری جدید امریکا از هرگونه تعامل با تهران به کل منصرف شود؛ جریان دیگری تلاش خواهد کرد او را متقاعد سازد تا از «دستاوردهای» سـ*ـیاست «فشار حداکثری» دوران ترامپ به مثابه یک اهرم مذاکراتی علیه ایران استفاده کند و از این طریق امتیازهای سنگینی از ایران اخاذی کند؛ و سایر گرایش‌ها و جریان‌ها نیز - هر یک از ظن خود - فرمول‌ها و سـ*ـیاست‌هایی را به دولت جدید امریکا پیشنهاد و ارائه خواهند کرد تا آن‌طور که صلاح می‌دانند مسیر تعامل با ایران را ریل‌گذاری کنند. در این راستا، از فردای پیروزی بایدن هریک از این جریان‌ها از نزدیک تمام موضع‌گیری‌ها، واکنش‌ها و اقدامات مقامات کشوری/لشکری و نهاد‌های ایران را زیر ذره‌بین قرار خواهند داد تا از هر حرکت ایران برای فضاسازی، مانع‌تراشی در روند تنش‌زدایی و پیشبرد برنامه‌های خود بهره‌برداری کنند.
در نتیجه، از فردای پیروزی بایدن بازیگران عرصه سـ*ـیاست و مقامات تهران - از هر گروه و جناح - نیز باید نزد خود و نزد یکدیگر به چند پرسش پاسخ دهند:
۱) پرسش اول این است که آیا ایران اصولاً قصد دارد منفعلانه صرفاً «موضوع» صحنه‌آرایی، ریل‌گذاری، لابی‌گری‌ و سیاستگذاری‌های دیگران باشد یا اینکه می‌خواهد فعالانه در فرآیند تعامل با دولت جدید در واشنگتن خود «عاملیت» به خرج دهد و نقش اصلی را ایفا نماید؟ اگر قصد دارد صرفاً سوژه و «دریافت‌کننده» محصول رایزنی‌ها، ریل‌گذاری‌ها و تلاش‌های لابی‌های دیگران باشد و دامنه عملکردش صرفاً به اتخاذ مواضع «واکنشی» محدود گردد که تکلیف روشن است! در این صورت، اتخاذ مواضع تند، شعاری، جناحی، ناسازگار با نظر کارشناسی دستگاه دیپلماسی و بیگانه با فرآیندهای پیچیده سیاستگذاری در واشنگتن کفایت خواهد کرد! در این سناریو، جریان‌های ایران‌ستیز و لابی‌های حامی تحریم در واشنگتن در نهایت به نگرش، سـ*ـیاست و چه بسا حتی - با اعمال نفوذ در مجلس سنا - به ترکیب تیم مسئول امور ایران در وزارت خارجه دولت بایدن شکل خواهند داد و ایران در سال‌های آینده ناگزیر در زمین آنها بازی خواهد کرد.
اما اگر ایران قصد دارد - با منزلت و شأنیت یک «قدرت بزرگ» - در ترسیم نقشه راه و جهت‌دهی به سـ*ـیاست‌های دولت بایدن «عاملیت» داشته و نقش محوری و اصلی را ایفا کند، پرسش اینجاست که چه لحن و گفتمان و رویکردی را باید از ابتدا نسبت به روی کار آمدن دولت جدید اتخاد نماید؟ به‌عبارت دیگر، باید به این پرسش پاسخ دهد که کدام رویکرد، لحن، موضع و ابتکارعمل دیپلماتیکی از جانب تهران می‌تواند از یک سو دسیسه‌ها و برنامه‌های لابی‌های متخاصم را در واشنگتن خنثی و از سوی دیگر موقعیت مذاکراتی احتمالی ایران را تقویت نماید؟ چه ابتکاری به خرج دهیم که جریان‌های ایران‌ستیز در درون حاکمیت امریکا را منزوی و لابی‌های متخاصم را غافلگیر کند؟ به‌عنوان یک قدرت مؤثر و طرف طلبکار و حق‌به‌جانب در ماجرای برجام، چه نقشه راه و چه پیشنهادی روی میز قرار دهیم تا جامعه جهانی را همسو، توجه نیروهای معتدل را جلب و محصول میلیاردها دلار هزینه لابی‌های متخاصم را نقش بر آب کند؟ چگونه موانع روانی‌ای را که جریان ایران‌ستیز بر سر راه لغو تحریم‌ها و اجرای برجام قرار می‌دهد برچینیم و راه را برای جریان معتدل در درون دستگاه سـ*ـیاست خارجه دولت بایدن هموار سازیم؟
۲) پرسش دومی که لازم است سیاستمداران، جناح‌ها و نهادهای کشور همزمان به آن پاسخ دهند این است که اصولاً موضوع «لغو تحریم‌ها» را به مثابه یک «پروژه ملی» می‌بینند که باید در هر شرایط در حل‌وفصل آن با دولت کنونی «شریک» و یار باشند یا اینکه لغو تحریم‌ها را یک «دستاورد جناحی» تلقی می‌کنند که باید به هر قیمتی شده صرفاً به‌نام خود به ثبت برسانند؟ اگر لغو تحریم‌ها را یک «دستاورد جناحی» می‌دانند که تکلیف روشن است! کافی است جریان منتقد دولت در مجلس و سایر نهادها از هم‌اکنون با تحریف تجربه برجام، تخطئه تیم مذاکره‌کننده، مانع‌تراشی، فضاسازی علیه دولت و وزیر خارجه و علاقه‌مند طرف مقابل آنقدر آب به آسیاب لابی‌ها و جریان‌های ایران‌ستیز و ضد برجام در واشنگتن بریزند تا لغو تحریم‌ها در دوران زمامداری روحانی عملاً منتفی شود؛ آنگاه احیاناً سال آینده، پس از کسب کرسی ریاست‌جمهوری و افزودن ده‌ها میلیارد دلار به زیان کشور، خود به تلاش برای لغو تحریم‌ها - که البته در آن زمان گره‌اش به مراتب از الان کورتر شده است - مبادرت ورزند! یعنی، عملاً منافع ملی را فدای منافع جناحی و سـ*ـیاست خارجه را گروگان سـ*ـیاست داخلی قرار دهند! اما اگر تحریم‌ها را یک «جنایت» بزرگ و لغو آنها را حق مسلم ایران، حق مسلم مردم و یک «پروژه ملی» می‌دانند (که هست)، لازم است از هم‌اکنون به دولت روحانی و دستگاه دیپلماسی کمک کنند تا در اسرع وقت برای بازگرداندن دولت امریکا به اجرای برجام، عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری کشور با جهان و احقاق حقوق اساسی مردم ایران با اقتدار و فراغ خاطر در صحنه بین‌المللی گام بردارد. به عبارت دیگر، اگر بنا بر این شد که لغو تحریم‌ها به مثابه یک «پروژه ملی» تعریف شود، شرط لازم این است که تمامی نهادها و سیاستگذاران کشور - در هم‌افزایی و هماهنگی با دولت و دستگاه دیپلماسی - در راستای این هدف مشترک نقش‌آفرینی و مشارکت نمایند. طبیعتاً مشارکت و هم‌افزایی آنها در این فرآیند، نه تنها به بهبود وضعیت مردم کمک خواهد کرد، نه تنها به رفع مؤثر موانع تجاری و مالی و اقتصادی سرعت خواهد بخشید، نه تنها سایه شوم و سنگین جنگ روانی علیه مردم و بازار و محیط کسب‌وکار را سبک خواهد کرد، نه تنها در فرآیند پایه‌گذاری یک اقتصاد مقاومتی و مصون از تحریم‌ مؤثر واقع خواهد بود، بلکه بهره سـ*ـیاسی این مشارکت و همکاری با دولت و دستگاه سـ*ـیاست خارجه نصیب خود آنها نیز خواهد شد! افکارعمومی هم قطعاً از چنین رویکرد «ملی» و مسئولانه‌ای در بزنگاه‌های لازم استقبال خواهد کرد.


خبرهای روز20آبان


مطبوعات روز

 
  • تشکر
Reactions: MacTavish

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,324
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
خبرهای روز21 آبان




باید از فضای جدید امریکا استفاده کنیم



احسان بداغی
خبرنگار
حمیدرضا آصفی، سخنگوی پیشین وزارت خارجه معتقد است در برابر جابه جایی قدرت در کاخ سفید نه باید ذوق زده شویم و نه دچار افراط و تفریط بلکه باید متناسب با اتفاق افتاده سـ*ـیاست و تاکتیک خود را با این رویداد تنظیم کنیم. این یعنی آنکه آصفی هم بر تفاوت‌های بین جو بایدن دموکرات و دونالد ترامپ جمهوریخواه اذعان دارد و بر همین اساس پیشنهاد می‌دهد که ما در ایران باید متناسب با سـ*ـیاست‌های هر کدام از آنها، برنامه‌ریزی و شیوه مواجهه متفاوتی داشته باشیم.
انتخابات امریکا با همه حرف و حدیث‌ها به پایان رسید و جو بایدن منتخب مردم شد. ارزیابی شما از این انتخابات و نتیجه آن چیست؟ ناظر به تفاوت داشتن یا نداشتن بایدن با ترامپ چه نظری دارید ؟
اولاً انتخابات امریکا انتخابات جالبی بود. کشوری که همیشه در انتخابات دیگران مداخله می‌کند و نظر می‌دهد و همیشه به دیگران اتهام می‌زند، حالا خودش به همین داستان دچار شد. به هر حال یا حرف‌های آقای بایدن درست بوده یا ترامپ؛ هر کدام باشد نشان می‌دهد که امریکا دچار ضعف اخلاقی، انحطاط سـ*ـیاسی و مشکلات فراوانی است. به نظرم این انتخابات وضعیتی را به وجود می‌آورد که زین پس امریکایی‌ها حداقل ادعاها درباره انتخابات دیگر کشور‌ها را رها کنند. از این نظر اتفاق خوبی بود.
نکته دوم سقوط یک متوهم یعنی آقای ترامپ بود. من فکر می‌کنم همه آنهایی که ایران را دوست دارند از این حادثه خوشحال شده‌اند. به دلیل اینکه او بانی فشار حداکثری بود، ضرر و زیان‌هایی به مردم ما خصوصاً در ابعاد انسانی زد که در رأس آنها محدودیت مبادله دارو در شرایط سخت کرونا بود. مهم‌تر اینکه او قاتل شهید سلیمانی بود، یعنی کسی که سردار این کشور را ترور کرد و به آن هم افتخار کرد. به هر حال رفتن آقای ترامپ اتفاق خوبی بود و ما می‌بینیم که حتی اروپایی‌ها هم از این تحول استقبال کردند، چون اروپا هم از ترامپ خسته شده بود.
اما درباره تفاوت‌های این دو که سؤال شما درباره آن بود. واضح است که بین آقای ترامپ و بایدن فرق وجود دارد، همان طور که بین هر دو پدیده دیگری فرق است. حتی می‌شود گفت که بین دو سیاستمدار از یک حزب واحد هم فرق است. مثلاً مگر بین بوش و ترامپ فرق نبود؟ بین اوباما و کلینتون فرق نبود؟ بین مک کین و ترامپ فرق نبود؟ اما این تفاوت به معنای بهتر بودن یکی و بدتر بودن دیگری نیست. ما اگر خودمان را گرفتار کنیم بین بهتر و بدتر بودن اینها در بازی طرف مقابل افتاده‌ایم. ما باید بدانیم که اینها با هم فرق دارند و با هر کدام باید با سـ*ـیاست، شیوه و تاکتیک و روش متفاوتی برخورد کنیم.
یعنی آقای بایدن به عنوان یک دموکرات روش‌های متفاوتی با ترامپ دارد، اگر چه ممکن است در استراتژی یکسان باشند. این دو موضوع را اگر متوجه باشیم یعنی اینکه اینها با هم فرق دارند و البته تفاوت آنها به معنی خوب بودن یا بد بودن آنها نسبت به دیگری نیست، می‌توانیم سناریو و نسخه متناسب با شرایط خودمان را ارائه بدهیم و منفعت خودمان را تأمین کنیم. بنابراین تغییر تاکتیک و متناسب کردن سـ*ـیاست ما در قبال امریکا به واسطه تغییری که در کاخ سفید صورت گرفته، یک ضرورت جدی است و به نظر نمی‌رسد که یک شکل دیدن بایدن و ترامپ بتواند منافع ملی ما را تأمین کند. چنین نگاهی فقط یک انفعال سـ*ـیاسی است و نتیجه‌اش هم از دست دادن امکان اقدام فعالانه برای تأمین این منافع توسط ایران است در واقع هم نگاهی که در پی القای این است که بایدن و ترامپ با هم فرقی ندارند، یک نگاه اشتباه است و هم نگاهی که می‌گوید بایدن بهتر از ترامپ است.
با توجه به این تفاوتی که اشاره کردید به نظر شما ایران باید در قبال امریکای بایدن چگونه رفتار کند؟ به عبارتی تفاوت رفتار ایران در قبال دولت و سـ*ـیاست‌های بایدن در چه مؤلفه‌هایی باید با دوران ترامپ فرق داشته باشد؟ مضافاً اینکه پیش‌بینی می‌کنید بایدن با چه سیاستی در قبال ایران ظاهر شود؟
آقای بایدن با ایرانی‌ها تماس‌های زیادی داشته. از قبل از حضور آقای دکتر کمال خرازی در نیویورک یعنی زمان آقای نژادحسینیان این تماس‌ها شروع شد و تا دوره آقای ظریف استمرار یافت. یعنی آقای بایدن با سفرای ایران در سازمان ملل ملاقات‌های زیادی داشت که البته با مجوزهای موردی از سوی مقامات ارشد نظام صورت می‌گرفت. لذا بایدن ایرانیان را بهتر از آقای ترامپ می‌شناسد و با سابقه مسائل بین دو طرف کاملاً آشنا است. مذاکرات برجام هم این آشنایی را تقویت کرد. یعنی او می‌داند با چه کشوری، با چه پیشینه‌ای و با چه مسائلی در این خصوص مواجه است. ضمن اینکه سابقه عملیاتی فشار حداکثری را هم دیده و می‌داند این سـ*ـیاست جواب نمی‌دهد. در دوره آقای ترامپ، به درستی رهبری فرمودند ما با این دولت مذاکره‌ای نداریم. اگر آقای بایدن درسی که از کارنامه ناموفق آقای ترامپ و همین طور مذاکرات برجام گرفته، پیاده کند قطعاً می‌توانیم وارد فضای تازه‌ای شویم. اینکه نهایتاً چه می‌شود، قطعاً الان معلوم نیست اما آقای بایدن از یک سو هم میراث‌دار دولت اوباما است که یکی از بزرگترین دستاوردهایش معاهده برجام بود. بنابراین اصلاً دور از ذهن نیست که بخواهد این میراث را زنده کند. اما چگونه می‌خواهد این کار را بکند، این یک بحث دیگری است. اینکه می‌خواهد شرط جدید بگذارد، از ایران امتیاز بیشتر بگیرد، از موقعیت سوء استفاده کند و یا چیز دیگری، یک بحث متفاوت است.
اما درباره وضعیت خودمان باید بگویم برخی مواضع اصلاً خوب نیست. اینکه برخی با اشتیاق فراوان درباره بازگشت امریکا به برجام و مذاکره جدید و این چیزها حرف می‌زنند، به سود ما نیست. من معتقدم امریکایی‌ها به اندازه کافی مشتاق احیای برجام در دوره بایدن خواهند بود. اگر ما هم خود را مشتاق نشان دهیم، نرخ مذاکره و امتیاز گرفتن بالا می‌رود. این واقعیت است که آمدن آقای بایدن یک جو روانی مثبت به وجود آورده است و داریم آثار آن را روی قیمت‌ها خصوصاً در بازار دلار و سکه می‌بینیم. ولی باید بدانیم این جو روانی دائمی نیست و نباید اسیر آن شویم. ما باید بیشتر به مسائل داخل بپردازیم. بالاخره آقای بایدن روش‌های متفاوتی با آقای ترامپ در سـ*ـیاست خارجی دارد، یعنی شک نکنید کشورهایی نظیر امارات و سعودی‌ها ناراحت هستند. اگر نگاه آقای بایدن به منطقه ما با ترامپ فرق نکند، حتماً روش او فرق خواهد کرد. اینها جاهایی است که ما می‌توانیم به نفع خودمان استفاده کنیم و متوجه باشیم که با امریکای متفاوتی از آن امریکایی که در دوره ترامپ دیدیم، مواجه هستیم.
اما برای استفاده در این زمینه‌ها باید از ذوق‌زدگی پرهیز کنیم، علامت غلط ندهیم و هم اینکه نرخ مذاکره را دست خودمان نگه داریم تا بالا و پایین کردن آن دست خودمان باشد نه طرف مقابل. بالاخره امریکا یکسری استراتژی و ساختار و نهاد و لابی‌های مختلف دارد که مجموعه آنها سـ*ـیاست امریکا را تشکیل می‌دهد و فقط رئیس جمهوری تنها نیست. اگر چه رئیس جمهوری تأثیر زیادی دارد. درست مثل خودمان که رئیس جمهوری در سـ*ـیاست‌ها و خط و ربط‌ها تأثیر خیلی زیادی دارد اما نظرش همه چیز نیست و حرف آخر را نمی‌زند. اگر ما مجموعه این مسائل را ببینیم آن وقت است که می‌توانیم طراحی خوبی داشته باشیم. ضمن اینکه آقای بایدن به لحاظ اجرایی میراث‌دار دولتی است که بیشترین ضررها را به ما زده و موانع زیادی ایجاد کرده. باید ببینیم بایدن با اینها چه خواهد کرد و چقدر زورش به این موانع می‌رسد و چطور می‌تواند آنها را مهار کند. اینها سؤالات و مسائلی هست که باید در دستور کار قرار بگیرد و با بررسی دقیق آنها به موضع‌گیری و تعیین سـ*ـیاست بپردازیم.
شما می‌گویید نباید برای مذاکره مجدد با امریکا عجله و شتابی صورت بگیرد. در طرف مقابل یک نگاه دیگر هست که می‌گوید به هیچ عنوان و در هیچ شرایطی نباید وارد گفت‌و‌گو و مذاکره شویم. برخی معتقدند در همین ابتدای راه ممکن است لابی‌های مخالف ایران دست به کار شوند.
آفت سـ*ـیاست خارجی حداقل دو چیز است؛ اول جناحی شدن آن و دوم افراط و تفریط. سـ*ـیاست خارجی یک مقوله ملی است. به همین دلیل هم سـ*ـیاست‌های کلان اجماعی تصمیم‌گیری می‌شوند. افراط و تفریط هم سم مهلک سـ*ـیاست خارجی است. ما باید به تناسب شرایط موجود تصمیم بگیریم. یعنی اگر منافع ملی ما اقتضاء کند که با جایی مذاکره کنیم باید این اتفاق بیفتد، اگر اقتضای آن قطع رابـ*ـطه است، باید این اتفاق بیفتد و همواره چشم ما به منافع ملی باشد. آقای بایدن آمده است و ما باید ببینیم او می‌خواهد چگونه رفتار کند. اگر او نشان دهد که می‌خواهد ورقی را که ترامپ زده بود برگرداند و شرایط جدیدی ایجاد کند، خب ما هم باید فعالانه وارد شویم. یعنی باید بر اساس شرایط جدید، تصمیم‌گیری جدید کنیم. من معتقدم باید قدری صبر کنیم و ببینیم که بایدن می‌خواهد چگونه کار ترامپ را جبران کند. مثلاً آیا فرضاً راجع به تحریم‌ها تصمیم‌گیری می‌کند؟ آیا برای بازگشت به برجام حاضر است محدودیت‌های اعمال شده علیه ما را لغو کند؟
اتفاقاً یک سؤال اصلی همین است. شما پیش‌بینی می‌کنید او در عمل چگونه رفتار کند؟
احتمالاً محدودیت‌هایی که ترامپ برای لغو روادید چند کشور مسلمان و از جمله ایران وضع کرده بود را بر خواهد داشت. یا فکر می‌کنم تحریم ویزای سـ*ـیاسی مقامات ایران را هم بر خواهد داشت. اما مهم زمینه‌های دیگری است که ترامپ تحریم کرده بود. مسأله این است که بایدن می‌خواهد از اینها به‌عنوان ابزار فشار و کارت بازی، استفاده کند یا خیر؟ به هر حال من فکر نمی‌کنم بایدن خیلی راحت بخش زیادی از فشارها را با سرعت کم کند.
فکر می‌کنید رفتار او در این زمینه به چه چیزی بستگی دارد؟
به نظرم در این خصوص معادله خیلی چند مجهولی است. آقای بایدن الان فکر می‌کند ایران در نقطه ضعف قرار دارد و می‌تواند امتیاز زیادی بگیرد. یعنی فکر می‌کند اقتصاد خرابی داریم، مردم خسته‌ای داریم و نگاهمان به بیرون است. ما باید به گونه‌ای رفتار کنیم که این تصورات را کنار بزنیم و رفع کنیم. اگر این کار را کردیم آن وقت ایشان در برخی زمینه‌ها حتماً قدم‌هایی برمی‌دارد. باید صبر کرد و دید که تا آن موقع چه تحولاتی رخ می‌دهد. چون تا آن روز هنوز ترامپ هست و معلوم نیست که چه حرکت‌هایی انجام دهد. ضمن اینکه ترامپ ساختارها را نیز در امریکا به هم ریخت و این مسائل بحث بازگشت به برجام را پیچیده می‌کنند. لذا ما نباید خیلی زیاد ذوق‌زده شویم و البته متوجه باشیم که باید از برخی فضاهایی که در دوره بایدن هم ایجاد می‌شود سود ببریم. یعنی نگذاریم که خلأ حضور و انفعال ما باعث فعال شدن رقبا و مخالفان‌مان بشود. آن وقت آنها هستند که برای ما تصمیم خواهند گرفت. هم باید تحولات این صحنه را واقع‌بینانه نگاه کنیم و هم به دور از هر افراط و تفریط و جناح‌زدگی به آن واکنش نشان دهیم. الان ما در یک موقعیت بسیار مهم هستیم که نباید فرصت آن را از دست بدهیم. چون این اتفاق اگر بیفتد در آینده کار بسیار پیچیده‌تر خواهد شد.
خاورمیانه و معادلات منطقه را در دوره امریکای بایدن چگونه ارزیابی می‌کنید؟ فکر می‌کنید روند تحولات به کدام سو خواهند رفت؟
اگر به مسأله رژیم صهیونیستی بپردازیم، باید گفت آقای بایدن نسبت به این رژیم کاملاً وفادار و متعهد است. شاید در جزئیات تفاوتی کند اما در کلان به همان شکل خواهد بود. در مورد دیگر کشورهای منطقه باید گفت که آنها قدری در شوک هستند اما نهایتاً پول دارند و اصلاً بعید نیست که دلارهای خود را خرج روابط جدیدی در امریکا کنند. آنها بخوبی می‌دانند که تغییر در کاخ سفید واقعی است و قطعاً سعی می‌کنند سـ*ـیاست جدیدی براساس این تغییر پی‌ریزی کنند. اما این هم یک واقعیت است که سـ*ـیاست آقای بایدن در خاورمیانه حقوق‌بشری‌تر از ترامپ خواهد بود. از این جهت احتمالاً تفاوت‌هایی ببینیم و شاید مثلاً در موضوع یمن آثار این تغییرات ظاهر شود و شاهد تجدیدنظری باشیم.


مطبوعات روز

 
  • تشکر
Reactions: MacTavish

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,324
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
کاسبان تحریم شایعه نسازند

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری به برخی ادعاها درخصوص تمایل دولت به افزایش نرخ ارز واکنش نشان داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، در پی شایعه‌سازی برخی محافل و رسانه‌ها مبنی بر مانع‌تراشی دولت در مسیر کاهش نرخ ارز، محمود واعظی این ادعا را کاملاً غلط خواند و گفت: این ادعایی است که هر چند وقت یک‌بار از سوی برخی محافل علیه دولت مطرح می‌شود در حالی که هم طراحان و هم منتشرکنندگان آن می‌دانند چنین حرفی چقدر غلط، متناقض و بی‌اساس است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به برخی ادعاها درخصوص تمایل دولت به افزایش نرخ ارز واکنش نشان داد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، در پی شایعه‌سازی برخی محافل و رسانه‌ها مبنی بر مانع‌تراشی دولت در مسیر کاهش نرخ ارز، محمود واعظی این ادعا را کاملاً غلط خواند و گفت: این ادعایی است که هر چند وقت یک‌بار از سوی برخی محافل علیه دولت مطرح می‌شود در حالی که هم طراحان و هم منتشرکنندگان آن می‌دانند چنین حرفی چقدر غلط، متناقض و بی‌اساس است.
واعظی با بیان اینکه از زمان خروج امریکا از برجام، دولت مستمراً در دو جبهه جنگیده است، خاطرنشان کرد: دولت از یک‌طرف با تحریم‌های بی‌سابقه امریکا مقابله کرده تا جنگ اقتصادی تمام‌عیاری که علیه ایران آغاز کردند، خنثی شود و از طرف دیگر در تمام این مدت با سوداگران و کاسبانی که از شرایط تحریمی ارتزاق می‌کنند، در نبرد بوده است. وی افزود: این سوداگران تحت هر شرایطی به دنبال مطامع خود هستند و برای این کار ابایی از بی‌ثبات‌سازی اقتصاد و ایجاد تنش و نوسان در بازارهای مختلف ندارند.
به همین منظور همیشه در راستای موفق نشدن سـ*ـیاست‌های ثبات‌ساز و کنترلی دولت حرکت می‌کنند. رئیس دفتر رئیس‌جمهوری تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و تأمین مواد اولیه کارخانجات را دو سـ*ـیاست مبنایی دولت در سال‌های تحریم دانست و خاطرنشان کرد: دولت همواره تلاش کرده کالاهای اساسی مورد نیاز مردم اولاً به وفور و ثانیاً با قیمت منطقی به دست آنها برسد، از سوی دیگر به دنبال این بوده که با تأمین مواد اولیه کارخانجات، چرخ تولید در کشور متوقف نشود.
این عضو کابینه تدبیر و امید افزود: ادعای تمایل دولت به گرانی ارز در درون خود دارای تناقض است. دولتی که تمام هم‌وغم خود را بر کنترل قیمت کالاهای اساسی و تأمین مواد اولیه کارخانه‌جات قرار داده، چطور ممکن است متمایل به افزایش نرخ ارز باشد. دولت نه تنها از گرانی ارز هیچ نفعی نمی‌برد، بلکه بارها کرده که نرخ فعلی ارز را غیرواقعی و زیانبار می‌داند. واعظی طرح چنین ادعایی علیه دولت را کاملاً مغرضانه دانست و اذعان داشت: این تحلیل مغرضانه زاییده ذهن کاسبان تحریم و سوداگرانی است که به دنبال متلاطم کردن جو بازارهای مختلف و انحراف افکار عمومی هستند.
رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در پایان خاطرنشان کرد: دولت همواره به دنبال ثبات در اقتصاد، مبارزه با تورم، کاهش فشارهای معیشتی به مردم و رونق تولید بوده و از همین منظر، همیشه تلاش کرده از نرخ‌های غیرواقعی ارز فاصله گرفته و به سوی قیمت واقعی و همخوان با واقعیت‌های اقتصادی کشور حرکت کنیم.


مطبوعات روز

 
  • تشکر
Reactions: MacTavish

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,324
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
هر 8 ثانیه یک مبتلا / هر 23 ثانیه یک بسـ*ـتری

در پی اعلام استاندار تهران مبنی بر اجرای طرح جدید محدودیت‌های تردد از ساعت 21 در کلانشهر تهران که قرار بود به احتمال زیاد از روز شنبه 24 آبان ماه آغاز شود، وزیر کشور اعلام کرد که ممنوعیت فعالیت مشاعل از ساعت ۱۸ غیر از مشاغل سطح یک اعمال می‌شود. همچنین طرح محدودیت تردد خودرو‌های شخصی بعد از ساعت ۲۱ هم در قرارگاه مطرح شد و ما ابعاد، محاسن، معایب و هزینه‌های این طرح را بررسی کردیم که گزارش این بررسی‌ها را به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه داده‌ایم و هر تصمیمی که ستاد بگیرد آن را اجرا خواهیم کرد. به گزارش ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در پایان دومین جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا از آغاز طرح غربالگری عمومی و افزایش تعداد تست در استان کرمانشاه به عنوان نخستین استان کشور خبر داد و گفت: رعایت پروتکل‌ها، انضباط و فاصله اجتماعی که در دو هفته گذشته به ۴۶ درصد رسیده بود، اکنون به ۷۰ تا ۷۵ درصد رسیده است.
او گفت: بنای قرارگاه این است که از ظرفیت‌های همه مردم و همه جغرافیای کشور و ساختار اداری استفاده کنیم. بر این اساس مقرر شد استان‌ها، شهرستان‌ها، شهرها و بخشداری‌ها چنین جلساتی را در قالب ستادهای استانی داشته باشند و اجرای مصوبات را به صورت دقیق پیگیری کرده و به صورت روزانه به قرارگاه گزارش دهند.
وی با اشاره به اجرای طرح غربالگری عمومی و افزایش میزان تست گفت: ما مبنا را در طرح غربالگری عمومی محلات گرفتیم و بنا براین است که محلات تقسیم‌بندی شود. بسیج، شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها، بهداشت، هلال احمر، مساجد و مردم محل در این زمینه همکاری خواهند داشت و همه امکانات در اختیار آنها قرار گرفته است.
همچنین علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: خبری که مبنی بر موافقت رئیس‌جمهوری با تعطیلی دو هفته‌ای تهران و مخالفت استاندار با اجرای آن مطرح شده بود، به هیچ وجه صحت ندارد.وی ادامه داد: در ستاد ملی که با ریاست رئیس‌جمهوری برگزار می‌شود، اگر از سوی کمیته‌ها پیشنهادی داده شود، مطرح می‌شود و اجماعی درباره نظرات انجام شده و سپس تصمیم‌گیری می‌شود. اگر ستاد ملی تصمیمی را اتخاذ کرده و ابلاغ شود، قطعاً لازم الاجراست و کسی نمی‌تواند آن را اجرا نکند.
ضمناً سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از ظهر روز 18 آبان تا ظهر روز ۱۹ آبان ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۴۶۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که سه هزار و ۵۷۴ نفر از آنها بسـ*ـتری شدند. سیما سادات لاری گفت: در طول این مدت ، ۴۵۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۳۸ هزار و ۷۴۹ نفر رسید.


مطبوعات روز

 
  • تشکر
Reactions: MacTavish

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,324
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
ارائه طرح محدودیت تردد خودروهای شخصی از ساعت 21

در پی اعلام استاندار تهران مبنی بر اجرای طرح جدید محدودیت‌های تردد از ساعت 21 در کلانشهر تهران که قرار بود به احتمال زیاد از روز شنبه 24 آبان ماه آغاز شود، وزیر کشور اعلام کرد که ممنوعیت فعالیت مشاعل از ساعت ۱۸ غیر از مشاغل سطح یک اعمال می‌شود. همچنین طرح محدودیت تردد خودرو‌های شخصی بعد از ساعت ۲۱ هم در قرارگاه مطرح شد و ما ابعاد، محاسن، معایب و هزینه‌های این طرح را بررسی کردیم که گزارش این بررسی‌ها را به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه داده‌ایم و هر تصمیمی که ستاد بگیرد آن را اجرا خواهیم کرد. به گزارش ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در پایان دومین جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا از آغاز طرح غربالگری عمومی و افزایش تعداد تست در استان کرمانشاه به عنوان نخستین استان کشور خبر داد و گفت: رعایت پروتکل‌ها، انضباط و فاصله اجتماعی که در دو هفته گذشته به ۴۶ درصد رسیده بود، اکنون به ۷۰ تا ۷۵ درصد رسیده است.
او گفت: بنای قرارگاه این است که از ظرفیت‌های همه مردم و همه جغرافیای کشور و ساختار اداری استفاده کنیم. بر این اساس مقرر شد استان‌ها، شهرستان‌ها، شهرها و بخشداری‌ها چنین جلساتی را در قالب ستادهای استانی داشته باشند و اجرای مصوبات را به صورت دقیق پیگیری کرده و به صورت روزانه به قرارگاه گزارش دهند.
وی با اشاره به اجرای طرح غربالگری عمومی و افزایش میزان تست گفت: ما مبنا را در طرح غربالگری عمومی محلات گرفتیم و بنا براین است که محلات تقسیم‌بندی شود. بسیج، شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها، بهداشت، هلال احمر، مساجد و مردم محل در این زمینه همکاری خواهند داشت و همه امکانات در اختیار آنها قرار گرفته است.
همچنین علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: خبری که مبنی بر موافقت رئیس‌جمهوری با تعطیلی دو هفته‌ای تهران و مخالفت استاندار با اجرای آن مطرح شده بود، به هیچ وجه صحت ندارد.وی ادامه داد: در ستاد ملی که با ریاست رئیس‌جمهوری برگزار می‌شود، اگر از سوی کمیته‌ها پیشنهادی داده شود، مطرح می‌شود و اجماعی درباره نظرات انجام شده و سپس تصمیم‌گیری می‌شود. اگر ستاد ملی تصمیمی را اتخاذ کرده و ابلاغ شود، قطعاً لازم الاجراست و کسی نمی‌تواند آن را اجرا نکند.
ضمناً سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از ظهر روز 18 آبان تا ظهر روز ۱۹ آبان ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۴۶۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که سه هزار و ۵۷۴ نفر از آنها بسـ*ـتری شدند. سیما سادات لاری گفت: در طول این مدت ، ۴۵۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۳۸ هزار و ۷۴۹ نفر رسید.


مطبوعات روز

 
  • تشکر
Reactions: MacTavish

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,324
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
دعوت به گفت‌و‌گو

مریم سالاری
خبرنگار دیپلماسی
ایران بار دیگر کشورهای منطقه خاورمیانه را به همگرایی برای حل و فصل اختلافات دعوت کرد. محمدجواد ظریف یک روز پس از آنکه نتیجه انتخابات ریاست جمهوری امریکا مشخص کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا به عنوان چهره‌ای بسیار نزدیک به شماری از سران کشورهای عربی منطقه، رفتنی است، در پیام‌هایی که در توئیتر منتشر کرد، خطاب به همسایگان این‌طور نوشت: «پیامی صادقانه به همسایگانمان: ترامپ ۷۰ روز دیگر رفته است. اما ما برای همیشه اینجا می‌مانیم. شرط بستن روی خارجی‌ها برای تأمین امنیت هرگز شرط بندی خوبی نیست». ظریف در ادامه افزود که «دست خود را برای گفت‌و‌گو جهت حل اختلافات به سوی همسایگانمان جلو می‌آوریم.»
ظریف یکشنبه شب هم در توئیتی به زبان عربی خطاب به همسایگان ایران نوشته بود: «ترامپ رفت؛ ما و همسایگانمان ماندیم. تکیه به بیگانگان امنیت نمی‌آورد بلکه امید را بر باد می‌دهد. دست‌های خود را برای همکاری جهت تحقق منافع مشترک مردم و کشورهایمان دراز می‌کنیم. ما همه را به گفت‌وگو دعوت می‌کنیم چرا که تنها راه پایان دادن به اختلافات و تنش‌هاست. همه با هم برای ساخت آینده‌ای بهتر برای منطقه‌مان.»
دعوت اعراب همسایه به گفت‌و‌گوی منطقه‌ای روز یکشنبه از سوی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز تکرار شد. روحانی در جلسه یکشنبه هیأت دولت تأکید کرد که جمهوری اسلامی همواره دولت‌ها بویژه همسایگان خود را به صلح و دوستی و حسن همجواری دعوت کرده است. روحانی با بیان اینکه اکنون ناروایی سـ*ـیاست‌های دولت حاکم امریکا بر همگان آشکار و روش حکیمانه و حق‌طلبانه جمهوری اسلامی در قضاوت جهانیان به اثبات رسیده است، تصریح کرد: «ایران شرایط جدید بین‌المللی را فرصت تازه‌ای برای تفاهم، همکاری و تعامل بیشتر با همسایگان در جهت ثبات، امنیت، توسعه، تعمیق روابط حسنه و دوستی بین دولت‌ها و ملت‌های منطقه می‌داند».
در جلسه هیأت دولت همچنین با توجه به ابراز علاقه‌مندی برخی از شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری مجدد در ایران، وزارت امور خارجه موظف شد با همکاری دستگاه‌های اقتصادی و مشارکت فعال بخش خصوصی، نسبت به جلب سرمایه‌گذاری خارجی اقدام جدی کند. رئیس جمهوری در ادامه، دولت را ملزم کرد برنامه جامع اقتصادی، سـ*ـیاسی، اجتماعی و خارجی متناسب با تحولات جدید بین‌المللی را سریعاً تدوین و به هیأت وزیران ارائه دهد. روحانی خاطرنشان کرد: سـ*ـیاست اصلی دولت، آسان کردن معیشت مردم، حفظ ارزش پول ملی، کاهش قیمت‌ها، افزایش اشتغال، رشد و جهش تولید ملی و تعامل سازنده با اقتصاد جهانی است.
دعوت دوباره ایران از کشورهای عربی منطقه برای گفت‌و‌گو در حالی صورت می‌گیرد که به نظر می‌رسد نتیجه انتخابات امریکا بیش از همه برای هم پیمانان عربی این کشور گران تمام شده است.
سفر اردیبهشت ماه سال 96 ترامپ به ریاض که با استقبال کم‌نظیر سعودی‌ها و رقص شمشیر او با مقام‌های این کشور عربی همراه شد، آغازگر دوره‌ای اسثتنایی میان واشنگتن و کشورهای خلیج فارس بود. روابطی که هدف کمک ترامپ به محمدبن سلمان، ولیعهد جوان عربستان برای در دست گرفتن رهبری فرآیند صلح خاورمیانه را در ازای فروش میلیاردها دلار تسلیحات امریکایی به ریاض و قراردادهای ریز و درشت دیگر دنبال می‌کرد.
با این حال گویا آن قرابت و خرید تسلیحات پیشرفته بیش از واقعیت، تصوری خیالی از حمایت همه‌جانبه امریکا از عربستان در مقابله با ایران بود که بر تندی موضع‌گیری مقام‌های این کشور می‌افزود. تصوری که بیشتر به حاصل شدن برخی اقدامات بی‌پشتوانه و مقطعی همچون همدستی برای کارشکنی در اجرای توافق هسته‌ای، تحریم همه‌جانبه قطر، گروگان‌گیری مقام ارشد لبنان و تلاش برای تبدیل کردن ماجرای اصابت موشک‌های یمنی علیه ایران انجامید. نمی‌توان انکار کرد که تلاش عربستان و هم‌پیمانانش در پیوند دادن مسائل منطقه‌ای و موشکی ایران با برجام و دادن بهانه مخالفت بیشتر ترامپ با این توافق، تا حدودی موفق عمل کرد و به فشارهای تحریمی بیشتر علیه ایران انجامید و علاوه بر آن عربستان و متحدانش توانستند با بهره‌گیری از دلارهای نفتی خود نام ائتلاف عربی به رهبری خود را از فهرست سیاه ناقضان کودک به دلیل کشتار کودکان بی‌دفاع یمن، خارج کنند، اما غیر از اینها، ریاض در سطح رقابت‌های منطقه‌ای علیه تهران قدمی فراتر از رجزخوانی‌های بی‌حاصل نرفت.
با این همه برای اعرابی که در فقدان متحدان منطقه‌ای قدرتمند سعی در تقویت روابط خود با امریکا داشتند، هنوز کارت‌های دیگری برای بازی وجود داشت. ریاض و امارات که طی سال‌های اخیر با وجود همه برتری‌های نظامی خود زمینگیر جنگ با مردم یمن مانده‌اند، این بار تحت فشار دولت ترامپ که در آستانه انتخابات امریکا نیاز به رو کردن برگ امتیازی در سـ*ـیاست خارجی‌اش داشت، به سمت و سوی عادی‌سازی رابـ*ـطه با رژیم اسرائیل گام برداشتند. رویدادی که با امضای توافق سازش میان ابوظبی و -‌آویو رنگ واقعیت به خود گرفت و زمینه‌سازی برای تکرار این اتفاق درباره عربستان هم فراهم شد. چه گمان می‌رفت با پیروزی ترامپ، سیلی از کشورهای عربی میانه‌رو هم به شرکت در این روند عادی‌سازی خاورمیانه، ترغیب شوند. اما تبریک زودهنگام بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل به «جو بایدن» نامزد پیروز انتخابات امریکا که با واکنش تند ترامپ هم رو‌به‌رو شد، سیلی محکمی به گوش اعرابی بود که تا آن لحظه همه تخم مرغ‌های خود را در سبد دولت ترامپ و هم‌پیمان یهودی‌اش چیده بودند. رویدادی که به گفته سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نشان داد شرط بندی برای خرید امنیت از روان‌پریشانی که جز پول و سلاح نمی‌اندیشد، نتیجه‌ای جز گذاشتن تخم مرغ در سبدی غیرقابل اطمینان نیست و این در حالی است که برخی از کشورهای همسایه همچنان به فکر خرید امنیت و وفاداری هستند و به لابیگری در کشورهای دیگر توجه می‌کنند.
سیاستی متفاوت در اوج تنش
به نظر می‌رسد که خودنمایی هم‌پیمانان عربی امریکا دربرابر ایران در سال‌های اخیر بیش از آن‌که به اقدامی عملی برای کاستن از قدرت منطقه‌ای کشورمان در میدان رقابت در حوزه‌های ذینفوذ بینجامد، تلاشی برای سنجش سـ*ـیاست مدارای تهران و ترغیب آن به تغییر رویکرد برای تبدیل تنش‌های سـ*ـیاسی موجود و جنگ‌های نیابتی به تقابل نظامی رودررو بوده است. برخلاف انتظار اعراب، ایران درست در بحبوحه فضای پرتنش در روابط خود با ریاض و متحدان منطقه‌ای‌اش که به پشتوانه دولت ترامپ دنبال می‌شد، واکنشی کاملاً متفاوت و البته در امتداد سـ*ـیاست خارجی مسالمت‌آمیز دولت روحانی بروز داد. سیاستی که ابتنای آن بر فعال کردن بیشتر روابط دو جانبه و چندجانبه ایران با کشورهای منطقه و متفاوت از آنچه می‌شد تصور کرد پیشنهاد طرح منطقه قوی‌تر بود. این سـ*ـیاست بر ضرورت کنارگذاشتن رقابت‌های مخرب و نابجا، تأکید می‌کرد و یادآور می‌شد که جز سـ*ـیاست برد ـ برد راه‌حل منطقه‌ای وجود ندارد و هر کشوری فکر کند قادر است بدون آسیب دیدن به منافع دیگران لطمه بزند، در خطاست.
طراحان ایرانی این ایده رسیدن به درک درست و مشترک از واقعیت موجود منطقه و راه‌های تحقق وضعیت مطلوب و در امتداد آن، تلاش برای ایجاد منطقه قوی به جای برتری‌جویی و حذف دیگر کنشگران به معنی پذیرش اصل تأمین منافع جمعی در منطقه خلیج فارس و تعمیم قاعده برد- برد به سطح این منطقه را تنها راه‌حل موجود برای رسیدن به ثبات و آرامش در خاورمیانه پرآشوب می‌دانستند. ایده‌ای که عملی شدن آن اینک با کنار رفتن ترامپ و تنها ماندن اعرابی که می‌دانند وضعیت متفاوتی را در سطح رابـ*ـطه خود با رئیس جمهور دموکرات امریکا تجربه خواهند کرد، بیش از همیشه مهیا شده است. بویژه که انتظار می‌رود دولت «بایدن» و رهبران دموکرات کنگره به دنبال بازنگری کاملی در روابط امریکا با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس باشند.
بنابراین دعوت دوباره مقام‌های بلندپایه ایران از کشورهای عربی منطقه بعد از شکست ترامپ می‌تواند در صورت حاکم شدن عقلانیت و کنار رفتن ترس‌ها و توهم‌های حاکم بر کشورهای عربی، فرصتی برای بازگشت به ایده تأمین امنیت درونی در خاورمیانه پرتلاطم از طریق همکاری قدرت‌های بزرگ آن باشد. پیام محمدجواد ظریف به کشورهای منطقه در حکم بیان حسن نیت چند باره تهران برای تقویت همکاری‌ها و تأکید بر اشتراکات به جای برجسته کردن اختلافات و چشم دوختن به کشورهای فرا منطقه‌ای برای نقش آفرینی در منطقه است. حالا باید دید پاسخ این کشورها به دعوت ایران چه خواهد بود.
محمدجواد ظریف قرار است امروز سفری دو روزه به پاکستان داشته باشد. تقویت همکاری‌های دوجانبه قاعدتاً مهمترین دستور کار این سفر خواهد بود، با این حال یادآوری این مهم هم ضروری است که عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان در یک‌سال گذشته بارها برای میانجیگری بین تهران و ریاض اعلام آمادگی کرده است.
اسلام‌آباد با هر دو کشور ایران و عربستان روابط حسنه دارد. نخست‌وزیر پاکستان چند روز پیش گفته بود که تلاش‌هایش برای نزدیکی ایران و عربستان هنوز به نتیجه رضایت بخشی نرسیده است. حالا اما پیش‌بینی می‌شود با رفتن ترامپ چه بسا ریاض در رویکردهای خود نسبت به منطقه و ایران تجدید‌نظری داشته باشد.
در راستای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای روز گذشته رضا اردکانیان، وزیر نیرو هم به عنوان رئیس کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و قطر به منظور تسلیم پیام ریاست جمهوری اسلامی ایران به امیر قطر و دیدار با مقامات ارشد اقتصادی و سـ*ـیاسی به دوحه سفر کرد.


مطبوعات روز

 
  • تشکر
Reactions: MacTavish

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,324
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
تغییر مسیرعربستان و امارات از ترامپ به بایدن

مصیب نعیمی
کارشناس مسائل خاورمیانه
اگر چه خوی استعمارگری و سلطه‌جویی امریکا و همچنین حمایت سردمداران امریکا از رژیم صهیونیستی تغییر چندانی نخواهد کرد، اما روابط امریکایی که جو بایدن رئیس جمهور آن باشد، با رژیم‌های عربستان و امارات نسبت به امریکای ترامپ، حتماً تغییر خواهد کرد و همانطور که یکی از روزنامه‌نگاران عرب گفت، از این پس می‌توان امارات و عربستان را یتیم خواند. چرا که حتى در صحنه داخلی در مظان اتهام هستند و مدت‌ها پشتیبانی مالی گسترده از «دونالد ترامپ» چه در دوره زمامداری او و چه در هنگامه کارزار انتخاباتی 2020 به امید اینکه دور بعدی به نفع ترامپ تمام شود، داشته اند. از طرف دیگر نوع سـ*ـیاست جو بایدن و دموکرات‌ها در قبال خاورمیانه متفاوت است و برعکس ترامپی هستند که با تکروی‌ها و فردمحوری‌های خود در بحران‌های مختلف منطقه‌ای دست به انتحار سـ*ـیاسی می‌زد. آنها می‌دانند، سـ*ـیاست‌هایی که ترامپ در سال‌های گذشته در خاورمیانه پیاده کرد، تنها موجب آسیب‌های زیادی برای امریکا شده و بنابر این درصدد تغییر آنها خواهند بود. یکی از این مسائل جنگ یمن است که به گفته سران دموکرات مورد حمایت بایدن قرار نخواهد گرفت. ضمن اینکه به نظر نمی‌رسد، بایدن همچون ترامپ بخواهد هزینه حمایت‌های بیجا از عربستانی که به عنوان رژیمی کودک‌کش و رژیمی که مخالفان خود همچون خاشقچی را به مسلخ می‌برد، بپردازد و لذا این دو امر می‌تواند عربستان را در انزوای کامل فرو ببرد. امارات نیز که تقریباً در تمام جنایات 10 سال اخیر عربستان شریک بوده است، از جمله جنگ یمن، ادامه بمباران غیر نظامیان و کشتارهایی که مورد بدنامی غرب در ادعای حقوق بشر بوده، در دوره بایدن، شرایطی مشابه عربستان خواهد داشت. ضمن اینکه ارتباط برخی امرای سابق عربستان و عموزادگان محمد بن سلمان که در بند زندان اسیرند و از دایره قدرت خارج شده‌اند، با جو بایدن و دموکرات‌ها را نباید فراموش کرد. زیرا ارتباط آنها همچنان ادامه دارد و قطعاً دموکرات‌ها ترجیح خواهند داد، به جای حاکمان فعلی عربستان که از موقعیتی متزلزل برخوردارند، با کسانی که پیشتر با آنها در ارتباط بوده و به آنها اعتماد بیشتری دارند، در ارتباط باشند. همینطور است وضعیت در امارات که محمد بن زاید با تکروی‌های خود، همه برادرانش را از صحنه خارج کرده و موجب اختلاف بین حکام هفتگانه امارات چه در مسأله جنگ علیه یمن و چه موضوع عادی‌سازی رابـ*ـطه با رژیم صهیونیستی شده است. امروز از نگاه شخصیت‌های کارشناس منطقه، عربستان و امارات و بحرین از نوعی سرخوردگی آشکار رنج می‌برند که مجبور هستند به دنبال راهکاری برای خروج از این وضعیت باشند. گرچه فرصت‌هایشان محدود است و هزینه‌های آتی برای آنها بالا خواهد بود. با توجه به معادلات جدید و باخت زمامداران امارات و عربستان استراتژی منطقی و صادقانه جمهوری اسلامی ایران در تنش‌زدایی از منطقه و ممانعت از نفوذ دشمنان توطئه‌گر می‌تواند تنها راهکار رهایی از ترفند آنان بوده و همانگونه که وزیر خارجه کشورمان راهکار برون‌رفت از این چالش را همگرایی میان کشور‌های منطقه و همزیستی مسالمت‌آمیز میان همسایگان دانستند ایران اسلامی با سعه صدر مثال‌زدنی خود تلاش خواهد کرد وحدت میان ملت‌های منطقه را بازگردانده و کابوس جنگ‌های خانمانسوز را از این منطقه استراتژیک دور کند.


مطبوعات روز

 
  • تشکر
Reactions: MacTavish

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,324
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
آ*غو*ش گشاده کیش به طرح‌های آینده‌نگر

غلامحسین مظفری
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش
«شهرهای آینده»، کلید واژه‌ای است که این روزها میان صاحبنظران، مدیران ارشد و برنامه‌ریزان اجرایی بیش از گذشته شنیده می‌شود.
اما این موضوع تا چه حد مهم بوده و ناظر به چه ویژگی‌هایی است؟ شهرهای آینده چه تفاوتی با شهرهای کنونی دارند و انسان در آنها ازچه ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی برخوردار خواهد بود؟
در این رابـ*ـطه گفته می‌شود که اگر قرن بیستم، قرن کشورها بود، قرن بیست و یکم، قرن شهرهاست. شهر آینده، مضمونی است که با شهرهوشمند قرابت داشته و بدون ایجاد الزامات هوشمندسازی، دست‌یافتنی، نخواهد بود. از این‌رو در سال‌های اخیر، مسابقه‌ای میان کشورها برای ایجاد شهرهای توسعه‌یافته، پایدار و در عین حال کاربردی در گرفته است که نمونه آن در کشورهایی چون امریکا، چین، ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور، امارات متحده عربی و چند کشور دیگر دیده می‌شود.
واقعیت آن است که بسیاری از شهرهای کنونی در سراسر جهان، به‌ دلیل مواجهه با موضوع رشد جمعیت، جابه‌جایی جمعیت ومهاجرت، تولید و مصرف انبوه کالا، با رشد نامتقارن روبه‌رو شده‌اند و این وضعیت، عوارض زیادی را دامن زده است؛ گرمایش زمین، تخریب محیط زیست، اتکا به منابع تجدید‌ناپذیر انرژی، آلودگی هوا و آب و خاک، ترافیک، ضعف در ارائه خدمات و شکل‌گیری پدیده حاشیه‌نشینی و رشد فقر از جمله عارضه‌هایی است که باید برای آنها به سرعت تدابیری اندیشید. بنابراین چاره‌ای جز طراحی رویکردهای نو برای دستیابی به شهرهای عاری از بحران‌های عدیده نیست. این موضوع تحت عنوان پارادایم شیفت یا جابه‌جایی پارادایم‌ها، بیش از گذشته در کانون توجهات و مباحث قرار گرفته است.
جمعی ازنخبگان دنیا براین اعتقادند که برای تحقق فردایی بهتر، توجه به عنصر دانایی به‌عنوان ثروت پایان‌ناپذیر، اولویت دادن به بهره‌گیری از استعدادها، ذهن‌های خلاق و مبتکر و نیز استفاده روشمند و هم افزا از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی، اجرای طرح‌های متنوع زیربنایی و روبنایی و البته فرهنگ‌سازی همگانی برای کاربرد بهینه آنها، نقشه راه پیاده‌سازی شهرهای هوشمند در تمام دنیاست. از همین رو امریکا در دستینی فلوریدا، چین در شنزن، کره‌ جنوبی در سانگدو، امارات در شهر دوبی و مصدر ابوظبی و همچنین ژاپن و سنگاپور در مناطقی از کشورهایشان در حال تحقق شهرهای پاک وهوشمند هستند و در این رابـ*ـطه برخی از پیشرفت‌ها را رسانه‌ای و برخی را در خفا به پیش می‌برند.
ایران عزیز ما نیز به هزارو یک دلیل می‌تواند و باید در شمار پیشگامان ایجاد شهرهای آینده با لحاظ ویژگی‌ها و مختصات فرهنگی و هویتی خویش باشد تا در دهه‌های آینده، به جای تأثیرپذیری در شمار تأثیرگذاران قرار گیرد. این اتفاق به مدد تیزبینی موجود و رشد علمی غیر قابل انکار در کشور آغاز شده و نگارش این سطور در تأکید برای تسریع این روند و همگرایی همه عناصر تأثیرگذار در این زیست بوم صورت گرفته است.
حالا این سؤال پیش می‌آید که از کجا باید آغاز کرد؟ کدام منطقه بیش از سایر مناطق برای پیشگامی این ابرپروژه، استعداد دارد؟ نقطه عزیمت و خاستگاه پیش رو کجاست؟ پرسش‌هایی از این دست برای آن است تا این خبر خوش به گوش مردم خوبمان برسد که کیش، نقطه اجماع ملی برای تحقق صورت‌بندی شهر ایرانی در دهه‌های پیش رو است.
عزم راسخ، وحدت مدیریتی، بخش خصوصی توانمند، وفورسخاوتمندانه انرژی‌های پاک و تجدید پذیر نظیر خورشید و دریا، موقعیت سوق‌الجیشی، محیط زیست کمیاب و در نهایت ایجاد تمام زیرساخت‌های مورد نیاز به همراه تعبیه شبکه‌های فیبر نوری برای فعال شدن شبکه نسل پنجم موسوم به 5G که شرط پایه‌ای برای تحقق شهرهای هوشمند است، کیش را بیش از بقیه مناطق کشور، آینده‌گرا ومستعد اجرای طرح‌های بلندپروازانه کرده است.
شهرهای دیجیتال بیش از شهرهای بزرگ کنونی، دوستدار محیط زیست هستند. در پیوند با این موضوع لازم به اشاره است که درحال حاضر بیشترین میزان استفاده از دوچرخه به نسبت جمعیت در کشور به کیش تعلق دارد و این جزیره، علاوه بر دارا بودن بزرگترین رینگ دوچرخه سواری خاورمیانه، عابردوست‌ترین نقطه ایران است. هم‌آمیزی فناوری‌های نو نظیر هوش مصنوعی واینترنت اشیاء در بسـ*ـتر شبکه نسل جدید موسوم به فایوجی، می‌توانند هزاران دستاورد تازه را به ارمغان آورند که یکی از آنها حمل‌ونقل هوشمند است.
مایه خرسندی است که بگویم این رهیافت نو با انعقاد تفاهمنامه‌ای که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت ارتباطات، ستاد فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل هوشمند و سازمان منطقه آزاد کیش به امضا رسید، برای نخستین بار در کیش به کار گرفته خواهد شد.
جالب است بدانید نتیجه تحقیقی که به تازگی در دانشگاه هاروارد در رابـ*ـطه با عوامل مؤثر بر خروج از فقر انجام شد، نشان داد که زمان صرف شده برای جابه‌جایی بیش ازهر عامل دیگر نظیر نرخ جرم و جنایت یا دسترسی به مدارس خوب بر خارج شدن افراد از فقر مؤثر است. این تحقیق می‌گوید، درجاهایی که پیاده‌روی یا استفاده از حمل‌ونقل عمومی، سریع‌ترین راه‌ها محسوب می‌شوند، هیچ شهروندی به‌دلیل نداشتن خودرو، احساس فقیر بودن نخواهد کرد.
کیش بیش از همیشه و همه جا برای نوآوری و کارآفرینی، ‌شأن و قدر قائل است و ایجاد مرکز بزرگ نوآوری برای حمایت از دانش بنیان‌ها یکی از این اقدامات است که برکات خود را در سال‌های بعد نشان خواهد داد. در ادامه این روند، طرح راه‌اندازی شهرک فناوری‌های نو برای سایر شتاب‌دهنده‌ها و شرکت‌های فناور و کارآفرین، تعامل با تمامی دانشگاه‌های مادر و مطرح کشور برای حضور متفاوت در کیش، طراحی شکل‌گیری دانشگاهی بین‌المللی با مشارکت دانشگاه معتبر خارجی و دانشگاه‌های داخلی، استقرار صنایع خلاق یا صنایع نرم و اقدامات دانش پایه دیگر در دستور کار است تا هاب علمی، نوگرایی و نوآفرینی منطقه در این خطه طلایی شمال آب‌های خلیج همیشه فارس شکل گیرد و به محلی برای زیست سعادتمندانه انسان‌ها و سکویی برای صادرات خدمات کالا و محصولات دانش بنیان تبدیل گردد.
ادبیات ما هم پشتیبان و الهام‌بخش همیشه ما در این مسیر است. آنچنان‌ که سهراب عزیز اینگونه آرزو داشت: قایقی خواهم ساخت / خواهم انداخت به آب / پشت دریاها شهری است / که در آن پنجره‌ها رو به تجلی باز است.

خبرهای21آبان


مطبوعات روز

 
  • تشکر
Reactions: MacTavish
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا