خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~ROYA~

مدیر کل بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
10/7/20
ارسال ها
1,918
امتیاز واکنش
23,572
امتیاز
368
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
104 روز 16 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
گذشته از این، دو قسم نخست به هیچ یک از «اخلاق» و «علم اخلاق» مربوط نیست بلکه به اختلاف مبانی شناخت خوب و بد مربوط می‏باشد و آن این که:مبنای خوب و بد، داوری عقل و خرد است(اخلاق تجویزی) یا توده مردم است (اخلاق توصیفی) و به عبارت دیگر آیا گزاره‏های حسن و قبح افعال از مسایل قطعی عقلی است که حاکم دادگاه عقل و خرد است؟! یا از قضایای مشهوری که عقلای جهان بر خوب و بد بودن آن اتفاق نظر دارند می‏باشد و به تعبیر منطقی‏ها از «قضایای مشهوری» است که مبنای عقلی ندارد، بلکه اتفاق مردم پشتیبان آن است.
اگر اساس دو قسم نخست، اختلاف در مبانی حسن و قبح است، باید قسم سومی بر آن افزود، و آن این که معیار در تحسین و تقبیح، حسّ اخلاقی است یعنی ندایی که همه انسان‏ها آن را از درون می‏شنوند،و این نوع داوری نه مبنای عقلی و استدلالی دارد، و نه مبنای مردمی و قضاوت توده‏ها.
قسم سوم یک نوع معرفت شناسی است، شناسایی خوب و بد از نظر مردم که هرگز نمی‏توان این نوع تقسیم‏ها را از اقسام «اخلاق» و یا «علم اخلاق» دانست بلکه یک رشته بحثهای جانبی است که در علم اخلاق مطرح می‏گردد.
اکنون که سخن به این جا منتهی شد، و دو طرف گزاره «دین» و «اخلاق»به نحو روشن تعریف گردید، وقت آن رسیده است که رابـ*ـطه میان آن دو، کیفیت آن و یا عدم رابـ*ـطه را بیان کنیم و ما این بخش از بحث را به آینده موکول می‏نماییم.
_______________________________
19. مبانی و تاریخ فلسفه غرب، 61.
20. همان،ص 58.


رابــــطه دین و اخلاق

 
  • تشکر
Reactions: *RoRo* و Narín✿
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا