خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
محققان دانشگاه استنفورد آمریکا یک دوربین دید در مه را اختراع کرده‌اند که همانند اسمش، به کاربر امکان دیدن محیطی که با ابر و مه پوشیده شده را می‌دهد.

یکی از خطرناک‌ترین شرایط برای رانندگی، هوای مه‌آلود بوده که به شدت دید افراد را محدود کرده و مشکلات مختلفی را به وجود می‌آورد. در همین رابـ*ـطه، اختراع جدید دانشگاه استنفورد بیش از همه برای بالا بردن کارایی خودروهای اتوماتیک و خودران بوده، چرا که بدون نیاز به دخالت راننده، مسیر پیش رو را با وجود مه و ابر غلیظ مشخص می‌کند. در واقع گفته شده که این اختراع با بهره بردن از پیشرفت‌های قبلی فناوری اتومبیل‌های خودران، از الگوریتم جدیدی به منظور فراهم کردن کارایی شگفت‌انگیز اخیر استفاده می‌کند.

دوربین دید در مه استنفورد
الگوریتم مورد نظر با در نظر گرفتن حرکت ذرات مستقل نور که با نام فوتون شناخته می‌شوند، می‌تواند شرایط فضاهای سه بعدی که با مه و ابر پوشیده شده‌اند را بازسازی کند. گوردون وتزستین (Gordon Wetzstein)، سرپرست گروه تحقیقاتی دوربین دید در مه اخیر می‌گوید که در یکی از موفق‌ترین آزمایش‌های انجام شده روی این دوربین، ثابت شد که اختراع مورد نظر می‌تواند اجسام و شکل‌ها را از پشت یک تکه فوم ۲.۵ سانتی‌متری تشخیص دهد.

طبق صحبت‌های وتزستین، دوربین تیم او برخلاف اختراعات قبلی که تصاویر را بهبود می‌بخشیدند، می‌تواند به ما قابلیت دیدن اجسام نامرئی را بدهد!

از طرف دیگر کارایی شگفت‌انگیز دیگری که با دوربین دید در مه دانشگاه استنفورد عملی خواهد شد، به اکتشافات فضایی مربوط می‌شود؛ می‌توان از این طریق ماهواره‌ها را به دوربین‌هایی مجهز کرد که در مدار زمین یا در مدار سیاره‌ها و اجرام آسمانی دیگر، سطح جرم مورد نظر را از میان لایه‌های ابر و دود و ذرات دیگر، رصد کنند.

جزئیات دوربین اخیر
وتزستین و همکارانش در اختراع خود یک لیزر قوی را با حسگر فوق‌العاده قدرتمندی برای تشخیص فوتون‌های نوری کنار هم گذاشتند تا از این طریق تمامی ذرات نوری لیزر پخش شده در فضای مورد نظر را ردیابی کنند. حال وقتی لیزر به فوم قرار گرفته بین سنسور و جسم تابانده می‌شود، هر چند وقت یک بار فوتونی از فوم عبور کرده و به جسم برخورد می‌کند.


این فوتون‌ها پس از برخورد مجددا به سمت منبع نور باز می‌گردند و با عبور از فوم، به سنسور می‌رسند. حال الگوریتم طراحی شده توسط نوابغ استنفورد تمامی این فوتون‌های بازتابی را کنار هم گذاشته و به کمک نرم‌افزار آن‌ها را به شکلی نهایی از جسم پنهان شده پشت فوم تبدیل می‌کند.

تیم دانشگاه استنفورد می‌گوید که دوربین دید در مه آن‌ها اولین اختراعی نیست که امکان تماشای اجسام پشت موانع را فراهم می‌کند، اما این سیستم محدودیت‌های تکنیک‌ها و تکنولوژی‌های قبلی را برطرف کرده است. به عنوان مثال برخی از دوربین‌های قدیمی‌تر به اطلاعات مختلفی مانند فاصله موجود بین مانع و جسم پشت مانع نیاز دارند، اما اختراع اخیر با چنین محدودیتی مواجه نیست.


دوربین دید در مه دانشگاه استنفورد اجسام نامرئی را به ما نشان می‌دهد

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا