خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

fatemeh.AB79

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
19/9/20
ارسال ها
187
امتیاز واکنش
568
امتیاز
178
سن
23
زمان حضور
3 روز 4 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
گیوی شهری است در بخش مرکزی شهرستان کوثر استان اردبیل ایران. شهر گیوی شامل دو منطقه بنام‌های گیوی علیا و گیوی سفلی می‌باشد. اهالی شهر و روستاهای اطراف، این شهر را «کویو- Küyü» تلفظ می‌کنند اما در اسناد رسمی پنجاه سال گذشته بصورت‌های کیوی- گیوی- سنجبد- کوثر ثبت شده است که هیچ گونه سند تاریخی ندارد. اسم این شهر در برخی کتب تاریخی از جمله «نزهه القلوب» حمدلله مستوفی بصورت «کوی» ذکر شده است.شهر گیوی زادگاه حسن احمدی گیوی استاد زبان و ادبیات فارسی و مرد برگزیده چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۹۱ می‌باشد. همچنین زادگاه سیدمهدی موسوی از هنرمندان بین المللی هنرهای تجسمی در زمینه طراحی گرافیک می باشد.زبان اهالی ترکی آذربایجانی و جمعیت گیوی در سال ۱۳۸۳ خورشیدی برابر با ۶۸۰۵ نفر بوده‌است. طبیعت بی نظیر این منطقه مخصوصاً در فصل بهار و تابستان سبب ورود بیشمار گردشگر به این منطقه در جنوب استان اردبیل از مسیر جدیدالاحداث اتوبان اردبیل-زنجان-تهران گردیده است. از جاذبه‌های تاریخی این منطقه می‌توان به حمام سنگی شهر گیوی، آبگرم گیوی وژئوپارک دربندمشکول (شهرستان کوثر) اشاره کرد.قبل از اسلام نام شهر کیوی دورداولر بوده است. نام پیشین شهرستان کوثر، سنجبد بوده است که از سال ۱۳۷۵ تحت نام کوثر شناخته می‌شود که از دو بخش مرکزی و فیروز تشکیل شده است. اکنون شهرستان کوثر به مرکزیت کیوی با شهرستان‌های اردبیل، خلخال، نیر و میانه همسایه است. آب و هوای کیوی معتدل کوهستانی است و مردمان خونگرم آن به زبان ترکی صحبت می‌کنند. در کیوی باغات سیب، گردو، گلابی و مخصوصا به بسیار پر برکت و پرمحصول هستند از این رو گاه به کیوی، هیوا به معنای به گفته می‌شود. اکنون با هم نقشه شهر گیوی را می‌گشاییم و جاهای دیدنی آن را معرفی می‌کنیم.
منبع: ویکی پدیا_جاده
#تالار_گردشگری_ایران


گیوی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,252
امتیاز واکنش
43,145
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
آبگرم ایسی سو:
چشمه آبگرم گیوی در سمت شرق در مسیر جاده گیوی – خلخال بر سر راه اردبیل – خلخال قرار دارد. چشمه معدنی آبگرم ایسی سو که دارای ۲ استخرم زنانه و مردانه است که قبل از ورود باید بلیت تهیه کرد. هتل کوثر آبگرم گیوی در منطقه نمونه گردشگری آبگرم گیوی در نزدیکی رود هیروچایی نیز پذیرای مسافران است.
حمام سنگی:
در شهر کیوی، حمام سنگی گیوی که به آن داش حامامی می‌گویند در کنده کاری میان سنگ‌ها قرار دارد که آب آن از ۳ نقطه تامین می‌شود که درجه حرارت متفاوتی با یکدیگر دارند. آب‌ها در دو ضلع شمال‌شرقی و شمال‌غربی در حوضچه‌هایی کوچک جمع می‌شوند و سپس وارد حوض اصلی می‌شود. در دیواره شرقی حمام سومین سرچشمه آب جریان دارد که نسبت به ۲ سرچشمه قبل کمی سردتر است.
غار یخگان:
غار یخگان یا بوزلوق یک اثر طبیعی است که در روستای هواشانق در ۲۰ کیلومتری شمال شرق کیوی قرار دارد. در فصل گرما یعنی تابستان در داخل غار یخ موجود است که باعث خنک و دلپذیر شدن هوا می‌شود که مورد استقبال مسافران و اهالی قرار می‌گیرد.
مرداب گنجگاه:
مرداب گنجگاه به زبان ترکی گنجگاه گولی نامیده می‌شود در روستای گنجگاه در فاصله ۱۴ کیلومتری شمال غرب کیوی قرار دارد که طریق جاده ۳۱ از راه اردبیل – جاده گیوی می‌توانید به مرداب گنجگاه برسید. مرداب گنجگاه فصلی بوده و در فصل تابستان آب آن کمتر می‌شود اما باز هم زیبایی خود را داراست.
روستای فیروزآباد در ۳۰ کیلومتری جنوب غرب کیوی در نزدیکی هیروچایی قرار دارد. پل فیروزآباد در محل به هم پیوستن رودخانه‌های گیوی چایی و سنگ آباد در سال ۱۳۱۲ در زمان جنگ جهانی دوم در دوره پهلوی توسط مهندسان آلمانی احداث شده است. مزرعه رومانف جوادی، پل معلق پیر تقی و دربند فیروزآباد از دیدنی‌های روستای فیروزآباد کیوی هستند.
منبع: جاده
#تالار_گردشگری_ایران


گیوی

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,252
امتیاز واکنش
43,145
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
سنگ سوراخ:
سنگ سوراخ یا دلیکلی داش در ۱۲۰ کیلومتری شمال کیوی قرار دارد. از رسم و رسومات جالبی که در این محل برگزار می‌شود می‌توان به اجتماع دختران مجرد و زنان نازا در روز چهارشنبه‌سوری اشاره کرد که نیت می‌کنند و از سوراخ سنگ رد می‌شوند. اگر به آرزوی خود برسند چهارشنبه‌سوری سال بعد در دلیکلی داش به رقص و پایکوبی می‌پردازند و شیرینی پخش می‌کنند.
روستای کرندق:
روستای کرندق در ۲۰ کیلومتری شمال کیوی قرار دارد که در آن ییلاق بابا رشید در کوه بابا رشید کرندق (خان یوردی) از ییلاقات باصفای شهرستان کوثر است. امامزاده سید کاظم(ع) از اماکن زیارتی در روستای کرندق است.
یکی از رسومات این منطقه گذر دختران مجرد از سوراخ سنگ به نیت بخت گشایی در روز چهارشنبه سوری است.
منبر مشکول:
روستای مشکول در ۳۵ کیلومتری جنوب کیوی قرار دارد. منبر مشکول معروف به منبر عبدالله در روستای مشکول قرار دارد. منبر مشکول از جنس چوب و قهوه‌ای رنگ است که از هیچ میخی در ساخت آن استفاده نشد
پارک فدک کیوی
در گیوی پایین، در کنار باغ‌های رودخانه کیوی چایی پارک فدک کیوی واقع شده است. پارک فدک با مساحت ۳۰۰۰ متر مربع در دهه ۷۰ بنا شده است که یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین پارک‌های منطقه به شمار می‌رود.
صنایع دستی شهر کیوی:
اکنون که می‌دانیم کیوی کجاست، دیدنی‌های شهر گیوی کجاست با صنایع دستی شهر کیوی کوثر آشنا شویم. جاجیم بافی، قالی بافی، گلیم بافی و پارچه‌های شال پشمی از صنایع دستی کیوی به شمار می‌روند.
منبع: جاده
#تالار_گردشگری_ایران


گیوی

 
آخرین ویرایش:
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا