خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

fatemeh.AB79

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
19/9/20
ارسال ها
187
امتیاز واکنش
568
امتیاز
178
سن
23
زمان حضور
3 روز 4 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
سد امیرکبیر که سد کرج هم نامیده می‌شود، در شمال شهر کرج و در ۲۵ کیلومتری جادهٔ کرج به چالوس قرار دارد.این سد، اولین سد چندمنظورهٔ کشور ایران،[۱] و یکی از منابع تأمین آب شهر تهران می‌باشد. دریاچهٔ این سد، یکی از مراکز طبیعی مهم پرورش ماهی‌های قزل‌آلای رنگین‌کمان و قزل‌آلای خال‌قرمز است. انباشته شدن آب رودخانه کرج در پشت سد امیرکبیر علاوه بر کارایی آن در تولید انرژی برقابی و تامین بخشی از آب آشامیدنی شهر تهران، باعث بوجود آمدن دریاچه ای زیبا گردیده است که موجب استفاده‌های گردشگری و تفریحی و ورزشی از سد کرج شده است و یکی از بهترین استراحتگاه ها و جاذبه های طبیعی کرج را بوجود آورده است.


رویدادهای مهم:
  • از رویدادهای مهم این سد می‌توان به پایان غم‌انگیز زندگی آلبرت لاموریس کارگردان فیلم مستند «باد صبا» اشاره کرد. در جریان فیلم‌برداری صحنه‌های پایانی این فیلم بر فراز مجموعهٔ سد کرج، بر اثر سانحه‌ای که برای بالگرد گروه وی رخ داد، لاموریس، فیلم‌بردار او تابری، خلبان و کمک خلبان بالگرد در دریاچهٔ سد کرج غرق شدند. پس از خارج کردن لاشهٔ بالگرد از دریاچه، مدارکی را که به دست آوردند به دستیار لاموریس، دنیس کازابیانکا و پسرش، کلود لاموریس، دادند.[۳]
  • هتل واریان: این هتل که از مکان‌های گردشگری کشور بود که به دلیل جلوگیری از آلودگی آب سد امیرکبیر کرج، چند سال پیش تخریب شد.[۴]
  • در سال‌های گذشته پیرامون این سد تأسیسات تمرینی ارتش و اردوگاه‌های نظامی بود که همزمان با تخریب هتل واریان، آن تأسیسات نیز تخریب شد.[۵]
هم چنین روستایی به نام رزکان که روستای بسیار خوش آب و هوایی بوده به زیر آب رفت و در عوض اهالی آن روستا به منطقه ای دیگر که در اطراف کرج قرار دارد منتقل شدند که امروز آن محل رزکان نو نام دارد.علاوه بر رزکان دو روستای واریان و کوشک بالا نیز به زیر آب رفتند.
#تالار_گردشگری_ایران


سد امیرکبیر

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,252
امتیاز واکنش
43,145
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
جاذبه‌های گردشگری:
  • امکانات ورزش‌های آبی از جمله قایق‌سواری، اسکی روی آب، ماهیگیری[۶]
  • دهکده واریان: پس از پی ریزی سد امیرکبیر، تنها راه ارتباطی به ده واریان گذر با قایق از دریاچه سد کرج است. هوای این منطقه در تابستان ملایم و معتدل و در زمستان بسیار سرد است.
  • اهداف:
    سد امیرکبیر یک سد چند منظوره است. از این اهداف می‌توان به تأمین آب لوله‌کشی شهرتهران و گسترش کشاورزی و آبرسانی به ۵۰ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی کرج نام برد. نیروگاه برق آبی این سد نیز با بیش از چهل و شش سال فعالیت به شبکه برق کشور متصل و توانایی تولید ۹۰ مگاوات برق را داراست. هرچند این مقدار تولید برق را با توجه به حوضچه آبریز و دبی خروجی اش، بسیار کم می‌دانند و نقص در مهندسی سد را عامل این مشکل می‌دانند. شایان به ذکر است که با همکاری مسئولان در سال 97 برای رفع این مشکل با بخش خصوصی جلساتی پیرامون همین موضوع تشکیل شد و جناب مهندس محمدامین نیازی مسئول فنی گروه صنعتی امیرکبیر که متخصص این امر می باشند جهت اجرای این پروژه انتخاب شدند ولی ایشان حاضر به همکاری نشدند و دلایل این عدم همکاری هنوز نامشخص مانده است.امید است با همکاری مسئولان و رفع موانع این موضوع به سرانجام رسد.دریاچه پشت سد نیز یکی از مکان‌های توریستی است؛ و همچنین در آن ماهی‌های قزل آلای رنگی نیز یافت می‌شود. قایق‌سواری و جت اسکی نیز در قدیم در این دریاچه استفاده می‌شده‌است اما به دلیل گسترش آلودگی و خطر برای توریست‌ها شنا و قایق‌سواری در آن ممنوع شده‌است.
    دریاچه سد امیرکبیر اتفاقات تلخی را هم به خود دیده است. از جمله آن‎ها می‎توان به مرگ دلخراش «آلبرت لاموریس» اشاره کرد که هنگام فیلم‌برداری صحنه‎های پایانی مستند «باد صبا»، به همراه هلی‌کوپتر و خدمه پرواز به درون دریاچه سد سقوط کرده و از بین رفت.
    امروزه از دریاچه سد امیرکبیر برای انجام ورزش‎ها و تفریحات آبی از جمله قایقرانی و قایق‎سواری، ماهیگیری و اسکی روی آب هم استفاده می‎شود.
  • منبع: ویکی پریا
  • #تالار_گردشگری_ایران


سد امیرکبیر

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا