خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

*KhatKhati*

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/7/20
ارسال ها
2,694
امتیاز واکنش
9,213
امتیاز
233
محل سکونت
گلنمکستان
زمان حضور
63 روز 21 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
کُردکوی شهری در غرب استان گلستان و در شمال ایران است. این شهر مرکز شهرستان کردکوی است و در ۲۹ کیلومتری گرگان واقع است. جمعیت شهر کردکوی در سرشماری سال ۱۳۹۰ خورشیدی برابر با ۳۸٬۲۴۶ نفر بوده‌است. زبان محلی مردم این شهرستان تبری یا همان مازندرانی می‌باشد.
پیشینه تاریخی
ساکنین اولیه این شهر مازندرانی بوده‌اند نادر شاه افشار پس از شکست توپال عثمان پاشا و گرفتن بغداد، در هنگام گذر از اورامانات برخی از طوایف کُرد را برای تجهیز سپاه خود و دفع ترکمن‌ها –که به مازندران و استرآباد حمله می‌کردند– به این ناحیه کوچ داد که این طوایف در محلی نزدیکی استرآباد که امروزه کُردکوی نامیده می‌شود، ساکن شدند.این سرزمین تا ۱۹ تیر ۱۳۱۹ به کُردمحله مشهور بوده که در این روز نام کُردمحله به کُردکوی تغییر داده شد. نزدیک به چند سده از کوچ کُردهای اورامانات به این ناحیه می‌گذرد و این سرزمین امروزه دچار دگرگونی‌های گسترده در حوزه فرهنگ، زبان و جمعیت شده‌است. به گونه‌ای که دیگر نه کسی به کُردی سخن می‌گوید و نه جمعیت آن یکدست و بکر باقی مانده‌است. در دوره‌های گوناگون، به ویژه اواخر قاجار، این ناحیه، به دلیل آب و هوا و خاک مناسبی که برای کشاورزی داشت، مهاجران بسیاری را از نواحی گوناگون کشور، به ویژه سیستان، خراسان و شهرهایی از مازندران پذیرفته‌است که در دگرگونی فرهنگ و زبان مردم آن بی‌تأثیر نبوده‌است.زبان مردم کردکوی مازندرانی است.کردکوی در مجاورت تمیشه باستان قرار دارد که در افسانه‌های شاهنامه بنای آن را به فریدون پسر آبتین نسبت داده‌اند. نادر شاه افشار پس از شکست توپال عثمان پاشا و گرفتن بغداد، در هنگام گذر از اورامانات، از شهر پاوه طایفه‌های کیانی و از شهر زور عراق طایفه عاقلی (عقیلی) که نام کوهی در اطراف دربند خان عراق است را به دلیل اینکه تیراندازان ماهر و باروت سازان توانایی بودند، برای تجهیز سپاه خود و دفع ترکمن‌ها، که به مازندران و استرآباد حمله می‌کردند، به این ناحیه کوچ داد که این طوایف در محلی نزدیکی استرآباد که امروزه کردکوی نامیده می‌شود، ساکن شدند. طایفه الوند کیا از همدان و بخش‌هایی از کرمانشاه که در حاشیه الوند و رشته کوه زاگرس قرار دارد و طایفه‌های کیا و منوچهری و کردرستمی از اورامانات و طایفه صباغیان از کرمانشاه توسط نادر شاه به کردمحله کوچ داده شدند. در زمان قاجار، برخی از طوایف کرد عراق هم که برای مقابله با افغان‌ها توسط نادرشاه به کاشان و اصفهان کوچانیده شده بودند، به کردمحله مهاجرت کردند.
  • بخش بزرگی از اقوام کردکوی را اقوام مازندرانی بومی کردکوی تشکیل می دهند که قرن‌های متمادی ساکن این منطقه بوده‌اند.
  • بخشی از طایفه مازندرانی‌ها در کردکوی از منطقه جویبار می‌باشند که از اولین بومیان آن منطقه و اصیل‌ترین مردمان سرزمین مازندران بوده‌اند که با توجه به شرایط پیش آمده در دوره قاجار از جویبار به سمت منطقه کردکوی آمدند . و هویت نام خانوادگی آن‌ها مازندرانی است . به گفته باستان شناسان سرزمین کنونی مازندران از قدیمی‌ترین سکونت گاه بشری در حاشیه دریای مازندران بوده که آریایی‌ها پس از استقرار در ایران، تبرستان را «ساتراپی آریایی نژاد» خواندند. مازندران و گیلان در آن زمان، «ساتراپی متحد» خوانده می شدند و به «فرشوادگر» یا «پتشخوارگر» نامیده شدند. در واقع بعد از مهاجرت آریایی‌ها به ایران، میان آماردها و آریایی ها، جنگی درگرفت که در پی این جنگ، قبیله‌های کوچک شکست خوردند و به نوشته برخی دیگر از مورخان «اقوام تپور»، از دیگر اقوام ساکن در مازندران بودند که بعد از پراکنده شدن آماردها در ایران، به مازندران آمدند و سرزمین تپورستان را شکل دادند و جزو طایفه‌های جنگجو به شمار می آمدند که همواره در سپاه ایرانیان به عنوان گارد سنطنتی حضور داشتند.
#تالار_گردشگری_ایران


همه چیز درباره کردکوی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi

*KhatKhati*

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/7/20
ارسال ها
2,694
امتیاز واکنش
9,213
امتیاز
233
محل سکونت
گلنمکستان
زمان حضور
63 روز 21 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
  • بخش دیگری از طایفه‌های مازندرانی‌ها در کردکوی از اسرم می‌باشند که زادگاه و اصالت آنان به این منطقه بر میگردد . که با توجه به شرایط پیش آمده به منطقه کردکوی کوچ کرده‌اند و هویت نام خانوادگی مازندرانی را برای خود انتخاب نموده‌اند . سرزمین اسرم تاریخ و قدمت 6000 ساله دارد و در زمانی هم پایتخت قوم هیرکانیا ، قبل از ساری بوده‌است . از اصالت و قدمت این منطقه می‌توان فهمید که اسرم و ساکنانی که در این منطقه زندگی کرده‌اند از چه تاریخ و پیشینه مازندران برخوردار بوده‌اند . اشپیگل شرق‌شناس و نئونازیست آورده است که نام ساری کنونی برگرفته از نام قوم سائورو بوده که پیش از هجوم اقوام آریایی در شهر باستانی اسرم زندگی میکردند .
هر دو گروه اخیر بیان شده در دوره سلسله قاجار بدلیل درگیری که در آن زمان میان نیاکان مازندرانی با اربابان و خان‌های منطقه جویبار و اسرم بوجود آمد منجر به مرگ دشمنان گردید و مجبور به کوچ اجباری به سایرنقاط تبرستان تا آستراباد شدند . همه این درگیری و نزاع بخاطر زمین‌های کشاورزی بوده و اربابان و خان‌های وقت ، قصد تصرف آن زمین‌ها را داشتند و با توسل به زور ، قدرت ، نزاع و درگیری به غارت اموال و اراضی آنان پرداختند ، آن‌ها نیز در مقابل شان ایستادگی و شجاعت نشان داده و در نهایت منجر به درگیری خونین شد و یکی از اربابان و خان آن‌ها بر اثر درگیری و جراحت فراوان درگذشت . تاریخ شفاهی بزرگان طایفه مازندرانی که از خاطرات گذشتگان خود روایت می‌کنند سند این واقعه است که اقوام مازندرانی ، میربند خود را به زمین انداختند و بدلیل درگیری خونین ، به مناطق دیگر کوچ نمودند . حادثه فوق یکی از مهم‌ترین دلایل کوچ اجباری نیاکان اهالی کردکوی است .
نام‌های خانوادگی مازندرانی برگرفته از نام سرزمین مازندران و گرگان است و هرفردی که از مازندران به سایر مناطق کوچ و اقامت نموده است بدلیل اینکه در گذشته شناسنامه به شکل امروزی نبوده ، افراد براساس زادگاه شان معرفی می شدند و لقب می دادند . این دسته از مازندرانی‌ها بدلیل اینکه از منطقه مازندران به سایر نقاط و قریه و شهرها کوچ نمودند خود را بنام زادگاهشان ثبت نمودند. از لحاظ اصالت و ریشه و تبار مردم مازندران و مازندرانی‌ها ، از اقوام قوم تپور هستند که قبل از ورود آریایی‌ها به سرزمین تبرستان در آن مناطق شمال ایران حکمرانی می‌کردند و جزء طوایف بومی و جنگجو و قدرتمند بشمار می رفتند . آماردها ،تپورها از اقوام بومی کهن این سرزمین بودند.

گالش
گالش‌های طبری یکی دیگر از بومیان کردکوی هسستند. گالش‌های طبری شاخه ای از اقوام طبری تبار هستند که در مناطق کوهستانی استان‌های مازندران و گلستان زندگی می‌کنند و به زبان مازندرانی سخن می گویند.گالش یا گاولش «Galeš»، در مازندرانی معنای گاوبان را می‌دهد. بعبارت ساده‌تر گالش یعنی کسی که دامداری می‌کند و گاو و گوسفند پرورش می‌دهد. کلمه گالش از ریشه سانسکریت گئورکش «Gao-rakš» گرفته شده‌است «Gao» به معنی گاو و «Rakš» به معنی پاییدن و نگهبانی کردن است. همچنین در زبان مازندرانی به چوپان گاو گالش «Galeš» و به چوپان گوسفند کرد «kerd» گفته می‌شود. در متون کهن طبری از کلمه گالش به معنای چوپان استفاده شده‌است.مناطق زیبای کوهستانی درازنو، ریز او، کندآب، رادکان، چمن، یزدان محله و همچنین پارک جنگلی پلنگ پا (امام رضا) و آب بندان بانکلا واقع در جنوب کردکوی در حاشیه جنگل از مناطق دیدنی این شهر محسوب می‌گرددآثار باستانی کردکوی: میل رادکان کردکوی، جاده شاه عباسی، دیوار و شهر تمیشه
.تپه شاهده: مربوط به هزاره اول است و در شهرستان کردکوی، روستای اسلام‌آباد شاهده واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ مهر ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۱۸۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.جاذبه‌های مذهبی کردکوی: امامزاده طاهر و ابراهیم در روستای النگ، زیارتگاه معصوم‌زاده سبزپوش در حدود بالاجاده، امامزاده مجید در شهر کردکوی، امامزاده روشن آباد، امامزاده چهارکوه، امامزاده محمد در محلهٔ بالابلوک. روستاهای بزرگ این شهر عبارتند از:النگ، بالاجاده، سرکلاته، یساقی، چهارده، ایلوار، شاهده سابق، دنگلان، سالیکندهجاذبه‌های طبیعی کردکوی: منطقه حفاظت شده جهان نما، دهکده ییلاقی درازنو، روستای ییلاقی یزدان محله، پارک جنگلی کردکوی، آبشار دوآب (دِاُو)، آبشار هفت طبقهبیمارستان امیرالمؤمنین (ع) کردکوی بیمارستانی است درمانی و وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گلستان با ۱۳۱ تـ*ـخت ثابت می‌باشد.سوغاتی معروف کردکوی، حلوا گردویی می‌باشد .

#تالار_گردشگری_ایران


همه چیز درباره کردکوی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,247
امتیاز واکنش
64,014
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
این برج نزدیک روستای رادکان،بیست و چهارکیلومتری کردکوی و در پنجاه و چهار کیلومتری جنوب گرگان بر فراز تپه‌ای با موقعیت خاص طبیعی و سوق الجیشی واقع شده است.این بنا سی و پنج متر ارتفاع و بدنه ساده آجرچین دارد که در فواصل معین بدنه آن، سوراخ‌های داربستی در هنگام احداث بنا تعبیه شده است.
زیباترین قسمت بنا، در بخش فوقانی آن قرار دارد و مشتمل بر دو ردیف قطاربندی و دو کتیبه کوفی است که نام بانی آن و تاریخ ساختمان بر آن نوشته شده است.
کتیبه بنا به صورت کشیده نوشته شده است و عده‌ای آن را تقلیدی از معماری گنبد قابوس می‌دانند.با این تفاوت که گنبد برج رادکان به صورت دوپوش است و پوشش فوقانی به صورت
مخروطه بلند جلب توجه می‌کند و از شاهکارهای معماری قرون اولیه به شمار می‌آید.سر در ورودی بنا بر پرتگاهی مشرف است.طرح داخلی برج رادکان مدور و نمای بسیار ساده دارد.
تمام بدنه بنا از آجر ساخته شده و آجرهای آن از نظر پختگی، رنگ و استحکام نظیر آجرهای گنبد قابوس است.ملاط به کار رفته در بنا گچ است. تا دوره قاجار، بر بالای ورودی بنا،کتیبه‌ای به خط کوفی وجود داشته که به سرقت رفته است.
این برج محل دفن یکی از اسپهبدان آل باوند طبرستان به نام ابوجعفر محمدبن و نوریان باوندی است. بنای برج در تاریخ چهار صد و هفت ه.ق شروع و در سال چهار صدو یازده هجری قمری به پایان رسیده است.
جاذبه های طبیعی
پناهگاه حیات وحش میانکاله
این پناهگاه مشتمل بر خلیج گرگان، جزیره آشوراده و شبه‌جزیره میانکاله است که حدود هفت هزار هکتار وسعت دارد و به عنوان یکی از ذخایر زیست محیطی کره زمین از سوی یونسکو به ثبت رسیده است.
پناهگاه میانکاله، تنها بازمانده از مناطق نیمه مشجر سواحل دریای خزر است وبهشت آبزیان و پرندگان مهاجری است که همه ساله در فصل زمستان از کشورهای سردسیر شمالی به سوی آن پرواز می‌کنند و به زمستان گذرانی می‌پردازند.
از انواع این پرندگان می‌توان اردک ماهی‌های وحشی،‌غاز، قو، فلامینگو(مرغ آتشین) و پلیکان(مرغ سقا) را نام برد. پرندگان بومی مثل قرقاول، دراج زنگوله بال هم در پیرامون آن زندگی می‌کنند.
از این پناهگاه حیات وحش، می‌توان ضمن استفاده‌های علمی- آموزشی، بهره‌برداری‌های سیاحتی وسیعی به عمل آورد که در حال حاضر نیز به طور محدود صورت می‌گیرد.
خلیج گرگان
خلیج گرگان بزرگ‌ترین خلیج دریای خزراست که براثر پیشروی وگسترش شرقی رشته ساحلی شبه جزیره میانکاله در جنوب شرقی دریای خزرتشکیل شده است.وسعت خلیج گرگان حدودچهارصدکیلومترمربع است.طول خلیج درجهت غربی شرقی حدودهفتاد کیلومتر
وعرض آن نیز بین سیزده تاچهارده کیلومتراست، ولی کاملاً برخلاف شبه جزیره میانکاله،ازغرب به شرق به عرض‌خلیج افزوده می‌شود.
خلیج گرگان کم‌عمق است بطوریکه با درنظرگرفتن بالاآمدگی آب،حداکثرعمق آن به چهارمتر می‌رسد و ازغرب به شرق تاحوالی ضلع جنوبی آشوراده به عمق آب افزوده می‌شود.


همه چیز درباره کردکوی

 
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,247
امتیاز واکنش
64,014
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
درجه شوری آب خلیج درقسمت‌های غربی به علت کمی عمق و افزایش تبخیر، قدری بیش‌تر ازشوری آب دریای خزر است.دردهانه رودهای پرآبی مانند قره‌سو و گهر باران به علت ورود آب شیرین، از درجه شوری آب آن کاسته می‌شود و برعکس به درجه گل ‌آلودگی آن افزوده می‌شود.
حدود بیست و پنج رود و نهر کوچک از دامنه شمالی البرز وارد خلیج گرگان می‌شوند.در کل، مقدار آب ورودی خلیج(به استثنای ماه‌های آبان تا اسفند) کمتر از آب خروجی است و کمبود آب آن از طریق دریای خزر تأمین می‌شود.این وضع سبب شده است که یک جریان شدید طولانی از دریا به خلیج و یک جریان ضعیف و کوتاه مدت از خلیج به دریا، از طریق تنگه بندر ترکمن- آشوراده برقرار گردد.
اکولوژی خلیج گرگان تحت تأثیر دریای خزر، رودهای مجاور و شبه جزیره میانکاله قرار گرفته است که در رشد و تکثیر آبزیان، ماهیان استخواندار و ماهیان غضروفی و جذب پرندگان زمستانی نقش مهمی دارد.بدین جهت می‌توان گفت که شبه جزیره میانکاله و خلیج گرگان دو محیط زیستی و جغرافیایی جدایی ناپذیرند.
اگرچه خلیج گرگان و شبه جزیره میانکاله به صورت یک محدوده زیستی حفاظت شده درآمده، ولی وجود صید بی‌رویه و بی‌ موقع، افزایش واردات فضولات صنعتی، دامداری و کشاورزی از یک سو و اهمیت زیست محیطی خلیج و لزوم بهره‌برداری بیشتر از منابع غذایی برای جمعیت فزاینده کشور از سوی دیگر، ازجمله مسائلی است که می‌تواند لزوم توجه بیشتر و انجام پژوهش‌های بیشتر در خصوصیات خلیج گرگان و شبه جزیره میانکاله را توجیه کند.
ساحل بندر گز
ساحل زیبا و آرام بندرگز در حاشیه دریای خزر و در فاصله ۳ کیلومتری شمال جاده آسیایی تهران -‌ مشهد واقع شده و امکانات تفریحی و اقامتی و رفاهی مناسبی برای استراحت و استفاده بازدیدکنندگان دارد.
روستای ذرازنو:​
به گزارش فارس از گرگان، منطقه حفاظت شده جهان‎نما در استان گلستان بین ۴۲/۳۶ عرض شمالی و ۱۲/۵۴ طول شرقی واقع شده است. مساحت آن در حدود ۳۸ هزار و ۴۰۳ هکتار است.
این منطقه با وسعتی بیش از ‪ ۳۰‬هزار هکتار در جنوب شرقی شهرستان کردکوی در ارتفاعی بین ‪ ۶۰۰‬تا ۳ هزار و ‪ ۸۶‬متری از سطح دریا واقع شده است.
وجود دهکده‌های ییلاقی قدیمی، آثار تاریخی و باستانی، وضعیت جغرافیایی و آب و هوایی، وجود کوه، رودخانه، چشمه، انواع وحوش و پرندگان کمیاب و نوع پوشش گیاهی از جمله جاذبه‌های این منطقه است.
«مزدک دریابیگی» در دانشنامه گلستان درباره منطقه نوشته است: در این منطقه که خود در قالب دشت جهان‎نما قرار دارد دهکده‌های ییلاقی قدیمی وجود دارد که از جمله دو روستای «کفشگیری» و «سعدآباد» است


همه چیز درباره کردکوی

 
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,247
امتیاز واکنش
64,014
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
طبیعت بکر و زیبای دهکده ییلاقی جهان نما شهرستان کردکوی«کفشگیری محله» و «سعدآبادمحله» در شمال غربی منطقه حفاظت شده جهان‎نما هنوز دارای منازلی با معماری سنتی است.شغل مردم روستاهای منطقه عمدتا دامداری و کشاورزی بوده و گلیم، پاپیچ‌های سنتی و وسایل تزئینی کوچک از جمله صنایع دستی آنان به شمار می‌رود.همچنین وجود برج ‪ ۳۵‬متری رادکان معروف به «میل رادکان» در حاشیه این منطقه ارزش گردشگری آن را دو چندان کرده است.این منطقه که در جنوب شهرستان کردکوی واقع است، گفته می‌شود مدفن یکی از اسپهبدان خاندان باوند طبرستان به نام ابوجعفر محمدبن وندرین باوندی است.آثار باستانی زیادی نیز در روستاهای حاجی‌آباد، چهارباغ، شاهکوه، چمن‎ساور، زیارت و دیگر محدوده‌های منطقه حفاظت شده جهان‎نما جود دارد.از نظر وضعیت جغرافیایی بیشتر منطقه جهان‎نما کوهستانی بوده و ارتفاع منطقه آن از ‪ ۶۰۰‬متر در مرز شمالی اطراف شصت کلا تا ۳ هزار و ‪ ۸۶‬متر در کوه - انبار در شرق منطقه و جنوب روستای زیارت است.کوه‎های معروف این منطقه دوکالی در غرب، شاه‌پسند، کالت و چلستان در مرکز، زبله، تلمبار و لنده کوه در شرق بوده و دره‌های مهم آن شامل مغزی در غرب، جلینک بلینگ در جنوب، سفیددره در مرکز و ترکت در شمال است.با وجود کوهستانی بودن این منطقه چشمه‌های زیادی در آن وجود دارد که از جمله نخودچشمه، سرخ چشمه، پیرزن چشمه، شربت، تول‎بنه، سوته، مازوکش، والدیگاه، امام وردی، چهارسرا، چشمه‌های اطراف محلات جلینگ بلینگ، حاجی‎آباد، مرادچشمه، تاجین چشمه و چشمه آبگرم زیارت است.همچنین رودخانه‌هایی در این منطقه جاری است که از جمله می‌توان به چهارباغ در جنوب اشاره کرد که در ادامه مسیر به نام رادکان وارد استان مازندران می‌شود، رودخانه فصلی «سفیددره» نیز در مرکز این منطقه قرار دارد.در درون منطقه حفاظت شده جهان‎نما همچنین آبشار «زیارت» وجود دارد که در حدود پنج کیلومتری روستای «زیارت» و در شمال شرقی این منطقه است.جهان‌نما در طبقه‎بندی جغرافیایی گیاهی ایران جزو بخش فرعی هیرکان قرار گرفته که این بخش جنگل‌های شمال کشور را در برگرفته است.پوشش گیاهی منطقه شامل درختان پهن برگ، درختچه و بوته‌زار است.مهم‌ترین گونه‌های گیاهی آن سرخدار، ارس، سروکوهی، پیرو، مازو، راش، ممرز، آلوچه، زرشک، آزاد، بید، هفت کول، نمدار، سیاه‌تلو و گونه‌های علفی و بوته‌ای گل گاوزبان، سریش، فستوک، یونجه، گل قاصد، مریم گلی، شکرتیغال، اسپرس بوته‌ای، چوبک و درمنه است.منطقه «ترکت» و پیرامون آن در منطقه حفاظت شده جهان‎نما بهترین زیستگاه حیات وحش از جمله مرال، شوکا، خرس و گرگ است.این منطقه به دلیل شرایط خاص دارای حیات وحش غنی شامل گونه‌های کمیاب و در معرض خطر است که برخی گونه‌های مهم آن خرس قهوه‌ای، روباه، شوکا، خوک وحشی، گربه جنگلی. سیاه گوش و پلنگ است. پرندگان بومی و مهاجر این منطقه نیز از دیگر زیبایی‎ها بوده که از جمله انواع دلیجه، عقاب، سارگیه، قرقی، کبک، تیهو، بلدرچین، قرقاول، کرکس، هما، کبوتر جنگلی، شاهین، فاخته و توکا است.از سوی دیگر براساس آمارهای ارائه شده متوسط بارندگی در منطقه جهان‎نما حدود ‪ ۴۴۰‬میلی‌متر اعلام شده است.براین اساس؛ زمستان این منطقه سرد بوده و در تابستان هوای مطبوع و خنکی دارد و وجود مه در فصول مختلف به خصوص تابستان یکی از عوامل تلطیف هوای این منطقه است.گفتنی است میل رادکان، جاده شاه عباسی، شهر باستانی تمیشه، امامزاده روشن‌آباد، ابراهیم و چهارکوه، دهکده‌های ییلاقی درازنو و جهان‎نما و پارک جنگلی امام رضا(ع) از دیگر مناطق گردشگری شهرستان کردکوی است.طبیعت زیبای روستای رادکان شهرستان کردکوی:بخش شمال این شهرستان از زمین‌های جلگه‌ای هموار با شیب ملایم تشکیل شده و به زمین‌های بندرترکمن، رودخانه قره‌سو و خلیج گرگان منتهی می‌شود.بخش جنوبی آن نیز از ارتفاعات البرز شرقی تشکیل شده که حداکثر ارتفاع آن از سطح دریا در برخی از مناطق به ۳ هزار و ‪ ۵۰۰‬متر می‌رسد.پوشش گیاهی این شهرستان متنوع است، در کوهپایه‌ها زمین‌های زراعتی همراه با چمنزارها گسترش یافته و تا ارتفاع ۲ هزار و ‪ ۴۰۰‬متری را هم جنگل‌های انبوه پوشانده است.شهرستان کردکوی با یک بخش مرکزی و سه دهستان بیش از ‪ ۷۰‬هزار نفر جمعیت دارد و کشاورزی در اقتصاد این شهرستان نقش عمده‌ای دارا است.کردکوی در غرب استان گلستان با مساحتی حدود ‪ ۸۱۵‬کیلومترمربع از شمال به بندرترکمن، از غرب به بندرگز، از شرق به گرگان و از جنوب به استان سمنان محدود است.در مجموع ‪ ۱۹۲‬هزار و ‪ ۹۳۲‬هکتار، معادل ۹/۴۴‬ درصد مساحت کل استان را مناطق حفاظت‎شده تشکیل می‌دهد.بخشی از این مناطق شامل پارک ملی گلستان، منطقه حفاظت شده لووه، زاو، تالاب‌های بین‌المللی «آلاگل»، «آلماگل»، «آجی‌گل» و «گمیشان» هستند که در جای جای استان گسترده شده است.
unnamed.jpg

#تالار_گردشگری_ایران


همه چیز درباره کردکوی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا