- عضویت
- 10/7/20
- ارسال ها
- 1,918
- امتیاز واکنش
- 23,591
- امتیاز
- 368
- محل سکونت
- ~OVEN~
- زمان حضور
- 104 روز 16 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه مركزی، در اين مقاله آمده است: اصلاح در لغت به معنای درست كردن، بهينه ساختن، پيراستن و آراستن است. در فرهنگ دينی ما، اصلاح، يعنی سامان بخشيدن، و نقطه مقابل «اِفساد» است . به همين جهت، اصلاح و افساد، يكی از زوجهای متضاد قرآن است كه مكرر در قرآن، مطرح میشوند(مثل توحيد و شرك، ايمان و كفر). برخی از اين زوجهای متضاد، از آن جهت در كنار يكديگر مطرح می شوند كه يكی بايد نفی شود و ديگری بايد جامه تحقق بپوشد و اصلاح و افساد هم از اين قبيل است.
اصلاح در قرآن، گاهی در مورد رابـ*ـطه ميان دو نفر است كه از آن، به «اصلاح ذاتالبين» ياد میشود و گاهی در مورد اصلاح محيط خانوادگی و گاهی اصلاح محيط بزرگ اجتماعی است.
بر اساس تعاليم آسمانی، آرمان والای انبيای الهی، برقراری جامعهای سالم و عاری از مفاسد اخلاقی، سياسی، اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و در تعبير قرآن، «حيات طيبه» يا «زندگی پاك» است.
در حيات طيبه و جامعه سالم قرآنی، منافع و مصالح بشر، بدون آن كه با يكديگر در تضاد قرار گيرند، برآورده خواهند شد و تنها به شرط برقراری چنين زندگی سالمی، ساختن انسانها و اصلاح و تغيير ساختارهای اجتماعی، سياسی و اقتصادی جامعه انسانی و به عبارت ديگر سازندگی در دو بعد فردی و اجتماعی، امكانپذير خواهد بود.
قرار گرفتن فرد و جامعه در مسير خواست الهی و برنامه تكامل خداوندی، محور اصلاحات در چشم انداز قرآن كريم است. با دقت در آموزههای قرآنكريم، به روشنی درمیيابيم كه در راه تحقق اين اهداف بلند و متعالی در زندگی انسانها، يك راهبرد مهم و اساسی به نام «دعوت» وجود دارد و در راه پيشگيری اين راهبرد از سوی مصلحان حقيقی، راهكارهای متعددی نيز در خلال آيات قرآن آمده است كه شايد رساترينِ آنها، آيه «با حكمت و اندرز نيكو، به راه پروردگارت دعوت نما و با آنها به روشی كه نيكوتر است استدلال و مناظره كن»۱ باشد.
از اين آيه شريف برمیآيد كه برای اصلاح فرد و جامعه، مصلحان، موظفاند كه به سوی جامعه حركت كنند و برای رفع موانع حركت جامعه به سمت رشد و شكوفايی تلاش كنند. از اين رو، مصلح حقيقی بايد از مردم، با مردم و برای مردم باشد، با آنان زندگی كند و دردهای آنان را احساس كند و برای خير آنان تلاش نمايد.
اصلاح در قرآن، گاهی در مورد رابـ*ـطه ميان دو نفر است كه از آن، به «اصلاح ذاتالبين» ياد میشود و گاهی در مورد اصلاح محيط خانوادگی و گاهی اصلاح محيط بزرگ اجتماعی است.
بر اساس تعاليم آسمانی، آرمان والای انبيای الهی، برقراری جامعهای سالم و عاری از مفاسد اخلاقی، سياسی، اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و در تعبير قرآن، «حيات طيبه» يا «زندگی پاك» است.
در حيات طيبه و جامعه سالم قرآنی، منافع و مصالح بشر، بدون آن كه با يكديگر در تضاد قرار گيرند، برآورده خواهند شد و تنها به شرط برقراری چنين زندگی سالمی، ساختن انسانها و اصلاح و تغيير ساختارهای اجتماعی، سياسی و اقتصادی جامعه انسانی و به عبارت ديگر سازندگی در دو بعد فردی و اجتماعی، امكانپذير خواهد بود.
قرار گرفتن فرد و جامعه در مسير خواست الهی و برنامه تكامل خداوندی، محور اصلاحات در چشم انداز قرآن كريم است. با دقت در آموزههای قرآنكريم، به روشنی درمیيابيم كه در راه تحقق اين اهداف بلند و متعالی در زندگی انسانها، يك راهبرد مهم و اساسی به نام «دعوت» وجود دارد و در راه پيشگيری اين راهبرد از سوی مصلحان حقيقی، راهكارهای متعددی نيز در خلال آيات قرآن آمده است كه شايد رساترينِ آنها، آيه «با حكمت و اندرز نيكو، به راه پروردگارت دعوت نما و با آنها به روشی كه نيكوتر است استدلال و مناظره كن»۱ باشد.
از اين آيه شريف برمیآيد كه برای اصلاح فرد و جامعه، مصلحان، موظفاند كه به سوی جامعه حركت كنند و برای رفع موانع حركت جامعه به سمت رشد و شكوفايی تلاش كنند. از اين رو، مصلح حقيقی بايد از مردم، با مردم و برای مردم باشد، با آنان زندگی كند و دردهای آنان را احساس كند و برای خير آنان تلاش نمايد.
اصلاح و اصلاحگری از ديدگاه قرآن
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com