خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ronak.a

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
8/6/20
ارسال ها
722
امتیاز واکنش
6,367
امتیاز
213
سن
23
محل سکونت
اتاقم
زمان حضور
27 روز 20 ساعت 49 دقیقه
نویسنده این موضوع
*با افتخار کردم ،کردها کیستند؟
کردها هرگز برای خود کشور مستقل نداشته اند و منطقه ای که با نام کردستان می شناسیم، در واقع منطقه ای کوهستانی است که مرز مشترک با عراق، ایران،سوریه و ترکیه دارد. میانگین بلندی کردستان از سطح دریا حدود ۱۹۵۰ متر است و بیشتر بخش های آن قابل دسترسی نیستند، یا دست‌کم دسترسی به آ‌ن‌ها بسیار دشوار است.
کردها در گذشته بخشی از امپراتوری عثمانی و ایران بودند. در خلال سال های ۱۹۲۰ تا ۱۹۲۳ کردستان توانست استقلال خود را به دست بیاورد. در سال ۱۹۲۳ این دولت مستقل بین دو کشور ترکیه و عراق تقسیم شد. از آن زمان به بعد، کردها در کشورهای همسایه همانند ایران، عراق، سوریه و ترکیه پراکنده شدند.
این قوم برای به دست آوردن استقلال خود متحمل مصائب فراوانی بودند. همان طور که می دانید پیشمرگه های کردستان به خوبی در برابر تصرفات ناعادلانه نیروهای داعش ایستادگی کرده و به آزادسازی شهرهای مختلفی کمک کردند.
اگر پیگیر اخبار باشید، حتما می دانید که بحث برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان به محل اختلاف بسیاری از دولت ها و کشورها تبدیل شده است.
اما همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان با وجود مخالفت شدید دولت عراق و کشورهای همسایه به ویژه ترکیه و ایران برگزار شد. آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل متحد هم خواهان توقف این همه‌پرسی شده بودند.
*تاریخچه و سرگذشت قوم کرد*
افسانه‌ها و داستان‌های اساطیری بسیاری درباره تاریخچه قوم کرد وجود دارد و نظریه و عقیده‌های موجود بیشتر برگرفته از دانش‌های باستانی، زبان‌شناسی، انسان‌شناسی و سایر موارد چنینی هستند.
بیشتر پژوهشگران تاریخی مشهور براین باورند که کردهای امروزی نوادگان مادها و از ریشه آنها هستند. مینورسکی، خاورشناس و ایران‌شناس روس که کتاب‌های بسیار درباره اقوام‌شناسی ایرانیان و کتابی از کردها دارد، می‌گوید:
اگر کردها نوادگان مادها نباشند، پس بر سر ملتی چنین کهن و مقتدر چه آمده است و این همه قبیله و تیره مختلف کرد که به یک زبان ایرانی تکلم می‌کنند؛ از کجا آمده‌اند؟
بسیاری دیگر از پژوهشگران همچون تئودور نولندکه (خاورشناس بزرگ آلمانی)، معتقدند که اگر روزی زبان مادی درست شناخته شود، قطعا خویشاوندی بسیار نزدیکی با زبان پارسی باستان خواهد داشت. از سوی دیگر استفاده از نام‌های مادی که آنها را در اسامی پادشاهان و سرداران ماد می‌بینیم، در نام‌های کردی کاربرد فراوانی دارد.
در حال حاضر چنین فرض می‌شود که کردها بخش اصلی بازماندگان تیره‌های بومی خاورمیانه و مادها هستند که به زبان کردی سخن می‌گویند. این نکته مهم که زبان کردی بازمانده زبان مادی است و کردهای امروزی هم بازماندگان مادهای باستان هستند، تا زمانی که زبان مادی به درستی شناخته نشود، کماکان یک فرضیه به شمار می‌رود؛ اما این فرضیه قوی‌ترین فرضیه موجود است.
در گذشته تمامی سرزمین‌های کردنشین یکی از ایالت‌های ایران به شمار می‌رفت تا اینکه در جنگ چالدران (1514 میلادی) میان شاه اسماعیل صفوی و سلطان سلیم اول، بر اثر شکست ایران، بخش‌هایی از کردستان از ایران جدا و نصیب دولت عثمانی شد.
بسیاری از کردان خارج از ایران همواره بر پیوند ناگسستنی تاریخی و نژادی کردها با دیگر ایرانیان تاکید داشته‌اند، یکی از رهبران س.یاسی کردهای عراق در گذشته جمله معروف دارد که می‌گوید:
هر کجا کرد زندگی می‌کند، آن جا ایران است.
در اینجا بد نیست به معناشناسی واژه کرد نیز بپردازیم؛ در فرهنگ فارسی، کرد به معنای بیابانگرد و چادرنشین است و برخی نیز کرد را گرفته شده از کلمه گُرد فارسی به معنی دلیر و پهلوان می‌دانند.


کردها کیستند؟

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
  • جذاب
Reactions: DIANA_Z، "zhina" و Sh@bnam

ronak.a

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
8/6/20
ارسال ها
722
امتیاز واکنش
6,367
امتیاز
213
سن
23
محل سکونت
اتاقم
زمان حضور
27 روز 20 ساعت 49 دقیقه
نویسنده این موضوع

ویژگی های رفتاری و روحیه کردها
در مطلب عوامل تاثیرگذار بر الگوهای رفتاری ایرانیان، 10 ویژگی مختص به ایرانیان را معرفی کردیم، علاوه بر این ویژگی‌ها که در اقوام ایرانی عمومیت دارد، کردهای بزرگ 4 ویژگی و روحیه خاص دارند که عبارتند از:
*جنگاوری و سرسختی
کردها تاکنون طعم و مزه تلخ جنگ را بسیار چشیده‌اند و همیشه در این نبردها از خود شجاعت و سرسختی وصف‌نشدنی نشان داده‌اند.
گزنفون (تاریخ نویس یونانی) در نوشته‌های خود که از بازگشت 10 هزار یونانی به میهن‌شان در سال 401 پیش از میلاد یاد کرده است، از آسیب‌های زیادی که ارتش یونانی از سربازان کرد (کردوئن ها) خورده‌اند مطالبی را نوشته و دلاوری و جنگاوری سربازان کرد را مورد ستایش قرار داده است. در بخشی از نوشته‌های او می‌خوانیم:
یونانیان شب خوشی را با خوراک فراوان گذرانیدند، گفت‌وگوها درباره جنگ‌هایی بود که از سر گذرانیده بودند و رنج کشیده بودند. زیرا از میان سرزمین «کاردوها» (کردها) گذشته بودند و در سراسر این روزها جنگیده بودند و رنج کشیده بودند. آسیب‌هایی که یونانیان از کاردوها خوردند از شاه ایران و سردارش تیسافرن، هم نخورده بودند.
نویسنده دیگری نیز به نام دیودوروس درباره کردها این گونه نوشته است:
کردها در دژهای کوهستانی خود برای ارتش و امپراتوری‌های بیگانه مزاحمت و آزاری بیش از انداره فراهم می‌کردند. باید با جنگ و نبرد یا بستن پیمان آنها را از این کار باز می‌داشتی
پس از فتح ایران توسط عرب‌ها، آنها جرات گذشتن شب هنگام از کنگاور به خاطر خطر و ترس از یورش کردهایی که در کمین‌شان نشسته بودند را نداشتند. عرب‌ها آن جایگاه را «قصر الصوص» می‌نامیدند. از این روحیه و ویژگی کردها، حس میهن‌دوستی و مرزداری به وجود آمده است، آنان در تمام طول تاریخ از نگاهبانان این سرزمین بوده‌اند و یکی از دلایل آن همبستگی و انسجام زیاد بین آنها است.
*مهمان نوازی
این خصیصه اخلاقی و رفتاری را به حد افراط می‌توان در میان کردها مشاهده کرد. در میان کردهای اهل حق «بان زرده» و «دالاهو»، بارها پیش آمده که قاتل فرزند را به خاطر مهمان بودن و خوردن نان و نمک بخشیده‌اند!

در میان برخی از کردها رسم بر این است که تا 40 روز نباید چیزی را از مهمان خود پرسید که از آن بوی تعجب از آمدن مهمان به مشام برسد زیرا یک کرد همیشه باید در انتظار و پذیرنده مهمان باشد.


کردها کیستند؟

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: DIANA_Z

ronak.a

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
8/6/20
ارسال ها
722
امتیاز واکنش
6,367
امتیاز
213
سن
23
محل سکونت
اتاقم
زمان حضور
27 روز 20 ساعت 49 دقیقه
نویسنده این موضوع
*جوانمردی و پهلوانی
جوانمردی از ویژگی‌های کردان است که به نوبه خود ریشه در آیین‌های ایران باستان مانند کیش‌مهر دارد. بسیاری از عیاران نام‌آور، کرد بوده‌اند، کردها در نهضت عیاران صفاری به یاری یعقوب لیث شتافتند و در نبرد با دشمنان ایران او را یاری دادند. هنوز مردم اهل حق خود را یارسان می‌نامند و کیش خود را آیین یاری می‌دانند.
در جریان جنگ‌های صلیبی فرمانده مسلمانان، صلاح الدین ایوبی از کردهای ایوبی بود که چندین مرتبه مسیحیان را شکست داد. طی یکی از نبردها، ریچارد شیردل سردار جنگجویان صلیبی اسیر صلاح‌الدین شد، صلاح الدین با فرمانده اسیر شده با جوانمردی رفتار کرد که پس از گذشت سده‌ها همچنان زبانزد غربی‌هاست.
تاریخ ایران نیز از جوانمردی‌های پهلوانان کرد از قبیل آقاسید حسن رزاز کرمانشاهی حکایت‌های بسیاری دارد و هنوز زورخانه‌های کرمانشاه و سنندج به تربیت پهلوانان شهرت دارند.
*شاد زیستی
زندگی کردها به صورت ویژه‌ای با رقص، موسیقی و برپایی جشن‌های مختلف پیوند خورده است. آنها هر زمانی که فرصتی برای شادی پیدا شود از آن زمان بهره می‌برند و در کل می‌توان کردها را ملتی شاد و شادزیست به حساب آورد.

زبان قوم کرد
زبان کردی، یکی از زبان‌های گروه شمال غرب یا جنوب غربی به شمار می‌رود و گویش‌های بسیاری دارد. گرچه تمامی این گویش‌ها از یک ریشه هستند؛ اما ویژگی‌های خاصی نیز دارند که آنها را از هم جدا می‌سازد.
در بخش شمالی یعنی سرزمین‌های کردنشین ترکیه، ارمنستان، بخشی از شمال عراق و بخشی از آذربایجان غربی، گویش «کُرمانجی» رواج دارد و کردان خراسان شمالی و ترکمنستان نیز به این گویش صحبت می‌کنند و کسانی که به این گویش سخن می‌گویند، کرمانج نامیده می‌‌شوند.
گویش کردستان مرکزی «سورانی» است، که خود شاخه‌های متنوعی دارد و کردهای منطقه‌های اربیل، سلیمانیه و کرکوک در عراق و کردهای مهاباد و استان کردستان در ایران به این گویش سخن می‌گویند.
گویش‌های جنوبی کردی نیز در کرمانشاه، ایلام و در میان کردهای لرستان، همدان، کلاردشت و قزوین میان کردها رایج است.
علاوه بر موارد قبل باید گویش‌های «اورامی»، «گوران» و «زازا» را نام برد که در غرب کرمانشاه، گوشه‌ای از مراوان و بخش‌هایی از کردستان ترکیه، شماری به آن سخن می‌گویند.
گویش دیگر کردی «گورانی» است که تا دوران مشروطیت زبان علمی و ادبی کردان بود؛ اما پس از آن سورانی به عنوان زبان رسمی و کتابت پذیرفته شده است.


کردها کیستند؟

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: DIANA_Z
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا