خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Melika Kakou

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
عضویت
24/4/20
ارسال ها
351
امتیاز واکنش
7,080
امتیاز
263
محل سکونت
In The Windows
زمان حضور
73 روز 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
تاچ پد لپ تاپ چیست ؟

تاچ پد لپ تاپ در پایین صفحه کلید قرار دارد و در واقع وظیفه آن همانند موس معمولی می‌باشد و به کمک آن ما می‌توانیم فرامینی را به رایانه ارسال کنیم. تاچ پد ها انواع مختلفی دارند.بعضی از آنها دکمه دار هستند و بعضی بدون دکمه می‌باشند.

علل احتمالی از کار افتادن تاچ پد (ماوس) لپتاپ

ماوس لپتاپ ممکن است به یکی از دلایل زیر کار نکند:

  • هنگ کردن سیستم عامل
  • وجود دکمه غیرفعال کردن تاچ پد یا ماوس لپتاپ
  • تداخل تجهیزات خارجی مثل ماوس یا کیبورد اکسترنال
  • صحیح نبودن تنظیمات ماوس لپتاپ
  • قدیمی بودن یا درست نصب نشدن درایورها
  • غیرفعال بودن ماوس یا تاچ پد در CMOS (BIOS)
  • اختلال فایل های سیستم عامل مرتبط با عملکرد ماوس
  • نقص سخت افزاری و خراب شدن تاچ پد
پد های دکمه ای به دو دسته تقسیم می‌شوند :

تاچ پد های دو دکمه ای

تاچ پد های سه دکمه ای

تاچ پد های دو دکمه ای دارای دو دکمه اصلی ماوس ها هستند. که شامل کلیک راست و کلیک چپ می‌باشد.

تاچ پد های سه دکمه ای علاوه بر دو دکمه اصلی شامل یک دکمه وسط که همان کار غلتک موس را انجام می‌دهد می‌شود.

هنگ کردن سیستم عامل

اگر ماوس لپتاپ شما کار نمی کند، اولین کاری که باید انجام دهید، اطمینان از این است که سیستم عامل لپتاپ شما فعال است و متوقف نشده است. گاهی کامپیوتر هنگ میکند و نمی توان هیچ فرمان یا برنامه ای در آن استفاده کرد. عملا سیستم عامل متوقف شده است نه ماوس.

برای چک کردن اینکه سیستم عامل (ویندوز) فعال است، دکمه های Num Lock یا Scroll Lock را بزنید و ببینید که آیا چراغ آنها بر روی کیبورد لپتاپ روشن می شود یا خیر. اکثر کیبوردها دارای اندیکاتور یا چراغی برای زمان فعال بودن این دکمه ها است. اگر کیبورد لپ تاپ شما برای دکمه های Num Lock یا Scroll LockLock چراغ دارد و موقع زدن این دکمه ها روشن و خاموش می شود، ویندوز لپتاپ شما هنگ نکرده است و فعال است. اگر پس از چند بار زدن دکمه های Num Lock یا Scroll Lock، چراغ روشن یا خاموش می ماند، احتمالا کامپیوتر هنگ کرده است و سیستم عامل از کار افتاده است. بنابراین کامپیوتر خود را ریستارت کنید و کار کردن تاچ پد یا ماوس لپ تاپ و کامپیوتر خود را مجددا چک کنید.

نکته: یکی دیگر از راه های بهتر چک کردن فعالیت سیستم عامل (ویندوز 10 در این مقاله)، زدن دکمه ویندوز (Windows key) است. اگر با زدن دکمه ویندوز منوی استارت بر روی صفحه کامپیوتر یا لپتاپ ظاهر شد، ویندوز هنگ نکرده است و سیستم عامل فعال است.

دکمه غیرفعال کردن تاچ پد یا ماوس لپتاپ

در بعضی از لپتاپ ها، دکمه یا لباس زیر کات (کلید ترکیبی) خاصی برای فعال یا غیرفعال کردن ماوس لپتاپ تعبیه شده است مثل دکمه touchpad یا کلید ترکیبی Fn key + Function key. اگر لپتاپ شما این ویژگی را دارد، دکمه یا کلیدهای مربوطه را چند بار بزنید و ماوس را چک کنید. ببینید مشکل رفع شده است.



از کار افتادن تاچ پد لپتاپ

 
  • تشکر
Reactions: *KhatKhati*

Melika Kakou

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
عضویت
24/4/20
ارسال ها
351
امتیاز واکنش
7,080
امتیاز
263
محل سکونت
In The Windows
زمان حضور
73 روز 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
حال نکته ای که در اینجا وجود دارد عملکرد تمامی تاچ پدها، چه دکمه دار چه بدون دکمه بسیار به هم شبیه می‌باشند. با راهکار ها و ترفندهایی که برای هر کدام وجود دارد می‌توانیم با استفاده از آنها منو ها را باز کنیم و چپ کلیک ،راست کلیک و اسکرول نماییم.

  1. فریز شدن سیستم
یکی از دلایل از کار افتادن تاچ پد لپتاپ فریز شدن سیستم عامل می‌باشد. فرض کنید در حال کار کردن با سیستم هستید و هرچی صفحه تاچ پد را لمس می‌کنید هیچ تغییری نمیکنه! حتی فشار دادن کلید های تاچ پد هم مشکلی را حل نمی‌کند. در چنین مواقعی در مرحله اول کیبورد لپ تاپ خود را تست کنید.



اگر تاچ پد لپ تاپ شما از کار افتاده است اما به راحتی می توانید دکمه های (Num lock) یا عددی آن را فعال یا غیرفعال کنید و چراغ آن را روشن و خاموش کنید به این معنی می‌باشد که مشکل می تواند داخلی باشد و گاهی با یک ریستارت کردن مشکل کار نکردن تاچ پد حل می‌شود.

حالا برای تست کردن کیبورد خود، دکمه (Num lock)را فشار دهید و دقت کنید که آیا چراغ مربوط به این دکمه روشن یا خاموش می شود یا خیر؟!

اکنون اگر به راحتی توانستید چراغ مربوط به دکمه را خاموش و روشن کنید به این معنی می‌باشد که مشکل از سیستم عامل نمی‌باشد. ولی اگر در حین کار کردن متوجه هیچ تغییری نشدید که دکمه های ال ای دی مربوط به این دکمه ها کار نکرد یعنی اینکه سیستم عامل شما فیریز شده و موس پد لپ تاپ شما از کار افتاده است.

  • با راه حل زیر می‌توانید مشکل فریز شدن سیستم عامل و از کار افتادن تاچ پد لپ تاپ خود را حل نمایید.
در این حال بهتر است اول سیستم خود را یکبار ریستارت کنید.حال صبر کنید تا سیستم راه اندازی شود و به عبارتی یخش آب شود.

اکنون بعد از اینکه ویندوز بالا آمد دوباره تاچ پد لپ تاپ خود را بررسی کنید. اگر با انجام اینکار مشکلتان برطرف شد که به شما تبریک میگم اما اگر نه ادامه مطلب را برای حل مشکل کار نکردن تاچ پد دنبال نمایید.

  1. نصب نرم افزار هایی که موجب از کار افتادن تاچ پد لپ تاپ می‌شود
بعضی مواقع اینگونه اختلالات دقیقا بعد از نصب یکسری نرم افزار پیش میاید.شما کافی است کمی آگاهی داشته باشید و بررسی نمایید که کدام یک از نرم افزارهایی که اخیراً نصب کرده‌اید موجب اختلال در عملکرد تاچ پد لپ تاپ شما شده است . بعضی مواقع با حذف کردن نرم افزارها تاچ پد لپ تاپ شما به حالت قبلی خود باز می گردد و مشکل به راحتی حل می شود.

بعضی مواقع با نصب یک نرم افزار که باعث اختلال در عملکرد درایور تاچ پد می‌شود شاهد از کار افتادن تاچ پد لپتاپ هستیم همان طور که در عکس زیر مشاهده می‌کنید وارد اپلیکیشن‌ها شده و بعد نرم‌افزار را پیدا کنید، حال با یک کلیک آن را حذف کنید با انجام اینکار تاچ پد شما کار خواهد کرد.



رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

  1. رمان ۹۸ | دانلود رمان | دانلود رمان جدید | دانلود رمان | دانلود رمان عاشقانه


از کار افتادن تاچ پد لپتاپ

 
  • تشکر
Reactions: *KhatKhati*

Melika Kakou

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
عضویت
24/4/20
ارسال ها
351
امتیاز واکنش
7,080
امتیاز
263
محل سکونت
In The Windows
زمان حضور
73 روز 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
تجهیزات خارجی

بعضی از تجهیزات و وسایل خارجی که از طریق ورودی USB و PS/2 به لپتاپ وصل می شوند، بطور خودکار تاچ پد یا ماوس لپ تاپ را غیرفعال می کنند. به عنوان یک راه حل، کامپیوتر یا لپتاپ خود را خاموش کنید، همه وسایل خارجی را از آن جدا کنید و دوباره روشن کنید تا اطمینان حاصل کنید که این وسایل موجب غیرفعال شدن تاچ پد نشده باشد. اگر این عمل مشکل را رفع کرد، می توانید مجدد ماوس را وصل کرده و مشکل زدایی کنید یا تنظیمات ماوس را مطابق بخش بعدی تغییر دهید.

بررسی تنظیمات ماوس

انجام این مرحله مستلزم یک موس خارجی است، اگر که لپتاپ شما ماوس نقطه ای (TrackPoint) ندارد. اگر به ماوس خارجی دسترسی ندارید، بایستی از ناوبری ویندوز با استفاده از کیبورد بپردازید و با استفاده از لباس زیر کات های ویندوز تنظیمات را انجام دهید.

به هر حال قبل از شروع به تغییر تنظیمات ماوس لپتاپ، مراحل بالا را حتما انجام دهید. برای دسترسی به تنظیمات ماوس مراحل زیر را پیگیری کنید:

  1. کنترل پنل را باز کنید.
  2. آیکون ماوس را پیدا کرده و آن را کلیک کنید.
  3. در پنجره ویژگی های ماوس (Mouse Properties) که باز می شود، تنظیمات تاچ پد را پیدا کنید. معمولا این تنظیمات در برگه سخت افزاری بوده که آخرین برگه از سمت راست است و با توجه به مدل و سازنده لپتاپ می تواند متفاوت باشد.
  4. اطمینان حاصل کنید که تیک کنار Enable touchpad فعال باشد. اگر نبود، چک باکس مربوطه را تیک بزنید.
  5. سایر تنظیمات را با توجه به نیاز خود انجام داده و دکمه Apply را کلیک کنید و سپس OK را بزنید.
  6. حالا تاچ پد را چک کنید. آیا ماوس لپ تاپ فعال شده است؟
اگر برگه touchpad در پنجره ویژگی های ماوس وجود نداشت، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. در پنجره مشخصات ماوس (Mouse Properties)، برگه سخت افزار (Hardware tab) را باز کنید.
  2. در لیست Devices در این برگه به دنبال ورودی با عنوان HID-compliant mouse بگردید. اگر ماوس یو اس بی به لپ تاپ وصل کرده باشید، ممکن است دو ورودی HID-compliant mouse داشته باشید. روی هر کدام کلیک کرده و ورودی که در خصیصه Location آن USB وجود ندارد را انتخاب کنید.
  3. زمانیکه ورودی HID-compliant mouse را برای تاچ پد لپتاپ پیدا کردید (ورودی بدون USB در خصیصه Location)، دکمه Properties را در پایین آن کلیک کنید.
  4. در پنجره ویژگی های HID-compliant mouse که باز می شود، گزینه Device status را چک کنید تا مشخص گردد که وسیله صحیح کار می کند، یعنی متن "This device is working properly." را نمایش دهد. اگر غیر از این بود، خود تاچ پد یا ماوس لپتاپ است که مشکل دارد.
  5. اگر تاچ پد درست کار نمی کند، می توان درایور آن را به روزرسانی کرد. روی دکمه Change settings کلیک کرده و سپس برگه Driver را بزنید، سپس دکمه Update Driver را در این برگه کلیک کنید. روی گزینه Search automatically کلیک کنید تا ویندوز به طور خودکار به دنبال درایور به روز قطعه در کامپیوتر و در اینترنت بگردد.
توجه: اگر هیچ ماوس non-USB HID-compliant در برگه سخت افزار پنجره مشخصات ماوس پیدا نکردید، ممکن است تاچ پد یا همان ماوس لپتاپ در BIOS یا UEFI سیستم غیرفعال شده باشد. اگر چنین نباشد، خود سیستم عامل ویندوز دچار مشکل شده است و بایستی مجددا نصب شود. با تعویض ویندوز مشکل برطرف خواهد شد.



از کار افتادن تاچ پد لپتاپ

 
  • تشویق
Reactions: -ZAℍЯმ-

Melika Kakou

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
عضویت
24/4/20
ارسال ها
351
امتیاز واکنش
7,080
امتیاز
263
محل سکونت
In The Windows
زمان حضور
73 روز 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
  1. فعال کردن سخت افزار تاچ پد با دکمه های عملیاتی(Fn)
یکی از مرسوم ترین اتفاقاتی که موجب از کار افتادن تاچ پد لپتاپ می‌شود این می باشد که در برخی از لپ تاپ ها قبل از کار کردن با تاچ پد آن باید دکمه اختصاصی مربوط به آن را فعال کنید. معمولا با گرفتن همزمان کلیدهایFN بعلاوه یکی از دکمه های عملیاتی (F1…. F12)میتوان تاچ پد را روشن کنید.

اگر لپ تاپ شما هم به این صورت می باشد دکمه مربوطه به سیستم خود را پیدا کنید و آن را تست کنید.

اکنون برای پیدا کردن دستور و دکمه مورد نظر می توانید مدل لپ تاپ خود را در اینترنت سرچ کنید یا اینکه مستقیماً به وبسایت مربوط به لپ‌تاپ خود مراجعه کنید. عکس زیردر واقع نشان دهنده دکمه های فعال سازی تاچ پد می باشد.



  1. تداخل لوازم جانبی متصل به لپ تاپ با تاچ پد
در بعضی از مواقع شما با وصل کردن دستگاه هایی مثل دیوایس usbموجب ایجاد مشکل و اختلال در تاچ پد لپ تاپ می‌شوید همانطور که در عکس زیر مشاهده می کنید.

برای حل مشکل از کار افتادن تاچ پد لپتاپ سیستم خود را کامل خاموش کنید و با جدا کردن دیوایس های جانبی دوباره تاچ پد سیستم خود را تست کنید اگر با انجام این مراحل مشکل شما حل نشد اکنون یک موس به سیستم خود وصل کنید و تنظیمات بعدی را روی سیستم خودتان اعمال کنید.



  1. بررسی تنظیمات موس لپ تاپ و فعال کردن تاچ پد در سیستم ویندوز و مک
زمانی که موفق به حل مشکل تاچ پد لپ تاپ نشدید بهتر است یک موس به سیستم خود وصل نمایید.

بسته به سیستم عامل خود (ویندوز یا مک) تنظیمات مربوط به هر کدام را انجام دهید.

  • تنظیمات موس برای حل مشکل تاچ پد لپ تاپ برای کاربران ویندوز
در این قسمت به منویStart بروید و در قسمت جستجو عبارتchange mouse settings سرچ نمایید و سپس دکمهEnter را فشار دهید.

حال پنجره Mouse Properties باز می شود در این قسمت می‌توانید تنظیمات تاچ پد را پیدا نمایید.

اکنون در این قسمت باید گزینه Enable touchpad را پیدا نمایید و در صورتی که این گزینه تیک نداشت تیک آن را فعال نمایید.

اگر نیاز به تنظیم جدیدی دارید آن را اعمال کنید بر روی دکمهapply سپس ok را کلیک نمایید.

بعد از انجام مراحل بالا اکنون دوباره تاچ پد سیستم خود را تست نمایید.



  • تنظیمات موس برای حل مشکل تاچ پد لپ تاپ برای کاربران مک
در این قسمت بر روی دکمه اپل که در بالای صفحه قرار داده شده است کلیک نمایید و به قسمتSystem Preferences بروید ( اگر مک بوک پرو دارید روی آیکونSystem Preferences در پایین دسکتاپ کلیک نمایید)

با باز کردن این صفحه باید آیکون Trackpad را در System Preferences مشاهده نمایید سپس روی آن کلیک کنید تا بتوانید ادامه تنظیمات را انجام دهید.

اکنون تنظیمات لازم را اعمال نمایید.

بعد از انجام تنظیمات آن را تایید و نهایی کنید و سیستم خود را ریستارت نمایید.




  1. رمان ۹۸ | دانلود رمان | دانلود رمان جدید | دانلود رمان | دانلود رمان عاشقانه


از کار افتادن تاچ پد لپتاپ

 
  • تشکر
Reactions: -ZAℍЯმ-

Melika Kakou

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
عضویت
24/4/20
ارسال ها
351
امتیاز واکنش
7,080
امتیاز
263
محل سکونت
In The Windows
زمان حضور
73 روز 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
  1. بررسی قسمت Device Manager به روز رسانی درایوهای تاچ پد لپ تاپ
زمانی که شما با مشکلات سخت افزاری رو به رو می شوید در واقع Device Manager به شما کمک می کند تا بتوانید درایو های سخت افزاری را مورد بررسی قرار دهید و آنها را به روز رسانی نمایید.

اکنون اگر شما در کنار دیوایس مورد نظر خود در Device Manager علامت زرد رنگ را مشاهده کردید به این معنی می باشد که دیوایس مورد نظر شما از نظر سخت افزاری یا نرم افزاری دارای مشکلاتی می باشد.در این قسمت به شما یاد می دهیم که چگونه Device Manager را باز نمایید و سپس تنظیمات را اعمال نمایید.

در این قسمت وارد منو start شوید و در بخش سرچ عبارت Device Manager را بنویسید و سپس دکمه Enter را فشار دهید.

حال در صفحه عبارت Mice and other pointing devices را پیدا نمایید و آن را باز نمایید.

اکنون بایدتاچ پد را پیدا نمایید و با پیدا کردن تاچ پد روی آن راست کلیک کرده و گزینه Update Driver Software انتخاب نمایید.

در اینجا اگر دیوایس شما به روز نیست روی گزینه ی Search automatically for updated driver software کلیک نمایید و سپس به سیستم کمک کنید که به طور اتوماتیک مراحل آپدیت شدن را دنبال نماید.



نکته در این قسمت ممکن است علائم زرد رنگ را مشاهده نکنید در چنین مواقعی شما با به روز رسانی، عملکرد واقعی آن را برمیگردانید توجه داشته باشید بروزرسانی آن بی ضرر نمی‌باشد.

اگر بازهم با انجام مراحل بالا تاچ پد شما کار نکرد ناامید نشوید و راه های بعدی حل از کار افتادن تاچ پد لپتاپ را دنبال نمایید.

  1. خراب بودن فایل های سیستم عامل
بعضی اوقات پاک شدن فایل های سیستم عامل و به هم ریختن تنظیمات سیستم عامل می تواند باعث از کار افتادن تاچ پد لپ تاپ شما شود در چنین مواقعی بهترین کار این است که سیستم عامل را تعمیر کنید برای انجام اینکار لازم است که دیسک نصب سیستم عامل را داخل درایو سی دی یا دی وی دی خود قرار دهید و عملیات تعمیر یا در نهایت نصب مجدد سیستم عامل را شروع نمایید.

پیشنهاد میکنیم برای این موضوع مطلب : آموزش نصب ویندوز را حتما مطالعه کنید



  1. وجود مشکل سخت افزاری برای کار نکردن تاچ پد لپ تاپ
اگر با نصب مجدد سیستم عامل خود مشکل شما حل نشد می توانید به مشکل سخت افزاری فکر کنید و برای این منظور بهتر است با کارشناسان رایانه کمک تماس بگیرید و از آنها کمک بگیرید تا از نظر سخت افزاری لپ تاپ شما را مورد بررسی قرار دهند.

  1. تنظیمات تاچ پد لپ تاپ در ویندوز ۱۰
امروزه بسیاری از کاربران از سیستم عامل ویندوز ۱۰ استفاده می کنند برای اینکه بتوانید تنظیمات تاچ پد در ویندوز ۱۰ را انجام دهید کافی از مراحل زیر را دنبال کنید.



حتی اگر شما بروزترین ویندوز را در اختیار داشته باشید به این معنی نیست که با مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری برخورد نداشته باشید اکنون برای رفع مشکل کار نکردن تاچ پد در ویندوز ۱۰ این بخش را مطالعه کنید.

  • فعال کردن یا غیر فعال کردن تاچ پد لپ تاپ در ویندوز ۱۰
هنگامی که با مشکل کار نکردن تاچ پد در ویندوز ۱۰ برخورد کردید اولین کاری که باید انجام دهید، بررسی کنید که آیا تاچ پد لپ تاپ واقعا فعال است یا خیر ؟

معمولا این کار را به راحتی با دکمه های تابعی می توان انجام داد اما از آنجایی که برای سیستم های مختلف پیدا کردن این دکمه ممکن است وقت گیر باشد کاربران ویندوز ۱۰ می‌توانند از این راه کار سریع استفاده کنند.برای انجام اینکار به مسیر Settings > Devices > Touchpad بروید.



شما با استفاده از این قسمت می توانید تاچ پد ویندوز خود را فعال یا غیر فعال نمایید با کشیدن اسلاید می توانید بین این دو وضعیت سوئیچ کنید.

برای اینکه مطمئن باشید که قابلیت استفاده از تاچ پد در اختیار شما قرار دارد باید اسلاید ابتدایی فعال باشد(آبی رنگ یعنی فعال و خاکستری یعنی غیر فعال ) زمانی که این قسمت خاکستری باشد روی آن کلیک نمایید یا بکشید تا آبی و فعال شود .

  • تنظیم شدت عملکرد نشانگر تاچ پد لپ تاپ
اگر از ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنید برای انجام اینکار ، درست در همین صفحه Touchpad شما می‌توانید با کمک گرفتن از خط اسلایدی که در زیر قسمت فعال کردن تاچ پد وجود دارد ، میزان حساسیت آن را تنظیم نمایید.

  • فعال کردن تاچ پد لپ تاپ از طریق کنترل پنل لپ تاپ
بعضی مواقع علت از کار افتادن تاچ پد لپتاپ فعال نبودن تاچ پد در برنامه کنترل پنل آن می‌باشد. برای حل این مشکل شما می توانید از دکمه تعبیه شده در نرم افزار کنترل پنل مخصوص لپ تاپ خود استفاده کنید اما در بعضی مواقع این موضوع تنها از طریق Control Panel ویندوز حل می‌شود.

برای انجام این کار مراحل زیر را طی نمایید.

ابتدا از طریق استارت منو وارد Control Panel شوید یا با فشردن عبارت دکمه های (windows+ R) وارد پنجره RUN شوید.

در این قسمت عبارت control را بنویسید و سپس کلید Enterرا بزنید.

حال در این قسمت بالا سمت راست، گزینه نمایش ( VIEW)را روی Large icons تنظیم نمایید.

حال در ادامه Mouseرا انتخاب کنید.

اکنون در این قسمت با توجه به صفحه مورد نظر آخرین تب را کلیک نمایید( نام این تب بر اساس نوع تاچ پد فرق دارد)

در این قسمت مانند عکس زیر یک گزینه Enable Device یا Enable را مشاهده می کنید که باید روی آن کلیک نمایید.

سپس باید وضعیت تاچ پد را مورد بررسی قرار دهید و تاچ پد را تست نمایید. تا مشاهده کنید که آیا کار می‌کند یا خیر ؟



از کار افتادن تاچ پد لپتاپ

 
  • تشکر
Reactions: -ZAℍЯმ-

Melika Kakou

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
عضویت
24/4/20
ارسال ها
351
امتیاز واکنش
7,080
امتیاز
263
محل سکونت
In The Windows
زمان حضور
73 روز 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
هنگ کردن سیستم عامل

اگر ماوس لپتاپ شما کار نمی کند، اولین کاری که باید انجام دهید، اطمینان از این است که سیستم عامل لپتاپ شما فعال است و متوقف نشده است. گاهی کامپیوتر هنگ میکند و نمی توان هیچ فرمان یا برنامه ای در آن استفاده کرد. عملا سیستم عامل متوقف شده است نه ماوس.

برای چک کردن اینکه سیستم عامل (ویندوز) فعال است، دکمه های Num Lock یا Scroll Lock را بزنید و ببینید که آیا چراغ آنها بر روی کیبورد لپتاپ روشن می شود یا خیر. اکثر کیبوردها دارای اندیکاتور یا چراغی برای زمان فعال بودن این دکمه ها است. اگر کیبورد لپ تاپ شما برای دکمه های Num Lock یا Scroll LockLock چراغ دارد و موقع زدن این دکمه ها روشن و خاموش می شود، ویندوز لپتاپ شما هنگ نکرده است و فعال است. اگر پس از چند بار زدن دکمه های Num Lock یا Scroll Lock، چراغ روشن یا خاموش می ماند، احتمالا کامپیوتر هنگ کرده است و سیستم عامل از کار افتاده است. بنابراین کامپیوتر خود را ریستارت کنید و کار کردن تاچ پد یا ماوس لپ تاپ و کامپیوتر خود را مجددا چک کنید.

نکته: یکی دیگر از راه های بهتر چک کردن فعالیت سیستم عامل (ویندوز 10 در این مقاله)، زدن دکمه ویندوز (Windows key) است. اگر با زدن دکمه ویندوز منوی استارت بر روی صفحه کامپیوتر یا لپتاپ ظاهر شد، ویندوز هنگ نکرده است و سیستم عامل فعال است.

دکمه غیرفعال کردن تاچ پد یا ماوس لپتاپ

در بعضی از لپتاپ ها، دکمه یا لباس زیر کات (کلید ترکیبی) خاصی برای فعال یا غیرفعال کردن ماوس لپتاپ تعبیه شده است مثل دکمه touchpad یا کلید ترکیبی Fn key + Function key. اگر لپتاپ شما این ویژگی را دارد، دکمه یا کلیدهای مربوطه را چند بار بزنید و ماوس را چک کنید. ببینید مشکل رفع شده است.

تجهیزات خارجی

بعضی از تجهیزات و وسایل خارجی که از طریق ورودی USB و PS/2 به لپتاپ وصل می شوند، بطور خودکار تاچ پد یا ماوس لپ تاپ را غیرفعال می کنند. به عنوان یک راه حل، کامپیوتر یا لپتاپ خود را خاموش کنید، همه وسایل خارجی را از آن جدا کنید و دوباره روشن کنید تا اطمینان حاصل کنید که این وسایل موجب غیرفعال شدن تاچ پد نشده باشد. اگر این عمل مشکل را رفع کرد، می توانید مجدد ماوس را وصل کرده و مشکل زدایی کنید یا تنظیمات ماوس را مطابق بخش بعدی تغییر دهید.

بررسی تنظیمات ماوس

انجام این مرحله مستلزم یک موس خارجی است، اگر که لپتاپ شما ماوس نقطه ای (TrackPoint) ندارد. اگر به ماوس خارجی دسترسی ندارید، بایستی از ناوبری ویندوز با استفاده از کیبورد بپردازید و با استفاده از لباس زیر کات های ویندوز تنظیمات را انجام دهید.

به هر حال قبل از شروع به تغییر تنظیمات ماوس لپتاپ، مراحل بالا را حتما انجام دهید. برای دسترسی به تنظیمات ماوس مراحل زیر را پیگیری کنید:

  1. کنترل پنل را باز کنید.
  2. آیکون ماوس را پیدا کرده و آن را کلیک کنید.
  3. در پنجره ویژگی های ماوس (Mouse Properties) که باز می شود، تنظیمات تاچ پد را پیدا کنید. معمولا این تنظیمات در برگه سخت افزاری بوده که آخرین برگه از سمت راست است و با توجه به مدل و سازنده لپتاپ می تواند متفاوت باشد.
  4. اطمینان حاصل کنید که تیک کنار Enable touchpad فعال باشد. اگر نبود، چک باکس مربوطه را تیک بزنید.
  5. سایر تنظیمات را با توجه به نیاز خود انجام داده و دکمه Apply را کلیک کنید و سپس OK را بزنید.
  6. حالا تاچ پد را چک کنید. آیا ماوس لپ تاپ فعال شده است؟
اگر برگه touchpad در پنجره ویژگی های ماوس وجود نداشت، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. در پنجره مشخصات ماوس (Mouse Properties)، برگه سخت افزار (Hardware tab) را باز کنید.
  2. در لیست Devices در این برگه به دنبال ورودی با عنوان HID-compliant mouse بگردید. اگر ماوس یو اس بی به لپ تاپ وصل کرده باشید، ممکن است دو ورودی HID-compliant mouse داشته باشید. روی هر کدام کلیک کرده و ورودی که در خصیصه Location آن USB وجود ندارد را انتخاب کنید.
  3. زمانیکه ورودی HID-compliant mouse را برای تاچ پد لپتاپ پیدا کردید (ورودی بدون USB در خصیصه Location)، دکمه Properties را در پایین آن کلیک کنید.
  4. در پنجره ویژگی های HID-compliant mouse که باز می شود، گزینه Device status را چک کنید تا مشخص گردد که وسیله صحیح کار می کند، یعنی متن "This device is working properly." را نمایش دهد. اگر غیر از این بود، خود تاچ پد یا ماوس لپتاپ است که مشکل دارد.
  5. اگر تاچ پد درست کار نمی کند، می توان درایور آن را به روزرسانی کرد. روی دکمه Change settings کلیک کرده و سپس برگه Driver را بزنید، سپس دکمه Update Driver را در این برگه کلیک کنید. روی گزینه Search automatically کلیک کنید تا ویندوز به طور خودکار به دنبال درایور به روز قطعه در کامپیوتر و در اینترنت بگردد.
توجه: اگر هیچ ماوس non-USB HID-compliant در برگه سخت افزار پنجره مشخصات ماوس پیدا نکردید، ممکن است تاچ پد یا همان ماوس لپتاپ در BIOS یا UEFI سیستم غیرفعال شده باشد. اگر چنین نباشد، خود سیستم عامل ویندوز دچار مشکل شده است و بایستی مجددا نصب شود. با تعویض ویندوز مشکل برطرف خواهد شد.

بررسی مدیر وسیله ویندوز و به روزرسانی درایورها

اگر هنوز تاچ پد لپتاپ کار نمی کند، مدیر وسیله ویندوز (Windows Device Manager) می تواند اطلاعات مفصلی در مورد مسائل سخت افزاری سیستم ارائه دهد و به شما در بروزرسانی درایورها کمک کند. برای مثال، اگر وسیله ای دارای علامت سئوال زرد رنگ و یا ضربدر قرمز رنگ باشد، نشانگر وجود مشکل سخت افزاری یا نرم افزاری است. برای پیدا کردن تاچ پد یا ماوس لپ تاپ در مدیر وسیله، مراحل زیر را طی کنید. بخاطر داشته باشید که بهتر است یک ماوس به لپتاپ وصل کنید و یا برای انجام مراحل زیر از صفحه کلید استفاده کنید.

  1. مدیر وسیله ویندوز را باز کنید. برای اینکار روی دکمه استارت ویندوز کلیک راست کرده و از منوی میانبر ظاهر شده گزینه Device Manager را بزنید.
  2. در پنجره مدیر وسیله، روی Mice and other pointing devices دابل کلیک کنید یا علامت بعلاوه ابتدای آن را بزنید تا زیر شاخه های آن ظاهر شود.
  3. تاچ پد سیستم خود را پیدا کرده و روی آیکون آن کلیک راست کنید و سپس گزینه Update Driver Software... را بزنید.
  4. در پنجره ظاهر شده گزینه Search automatically for updated driver software را بزنید و مراحل بعد را پیگیری کنید.
نکته: با راست کلیک کردن روی آیکون تاچ پد (ماوس) لپتاپ، به گزینه فعال یا غیرفعال کردن آن هم دسترسی پیدا می کنید که به وضعیت وسیله بستگی دارد. اگر غیرفعال باشد، آن را فعال کرده و تست کنید. اگر فعال است، آن را غیرفعال کنید و مجددا فعال کنید. گاهی تغییر وضعیت اجرایی وسیله موجب ریبوت وسیله و فیکس شدن مشکلات آن می شود.

چک کردن تنظیمات CMOS (BIOS)

کامپیوتر یا لپتاپ دارای تنظیمات سخت افزاری است که در CMOS یا BIOS و یا UEFI آن ذخیره می باشد. وقتی سیستم را روشن می کنیم، با زدن دکمه Delete (در اکثر لپتاپ ها و کامپیوترها) می توانید وارد CMOS سیستم شده و تنظیمات را چک و تغییر دهید. گاهی ممکن است تاچ پد یا ماوس لپتاپ در بایوس غیرفعال شده باشد. بنابراین بایستی بایوس را چک کرده و از فعال بودن آن اطمینان حاصل کنید.

اختلال فایل های سیستم عامل

یکی دیگر از علل احتمالی کار نکردن تاچ پد یا ماوس لپتاپ می تواند تخریب فایل های سیستمی ویندوز باشد. هرچند تخریب فایل های سیستمی با مشکلات و علائم دیگری همراه است، اما حذف یا رونویسی بعضی از فایل های سیستم عامل موجب اختلال عملکرد ماوس می شود.

رفع این مشکل مستلزم آن است که قبلا نقطه ریستور در ویندوز تعیین کرده باشید، قبل از اینکه تاچ پد یا ماوس لپتاپ یا هر قطعه دیگری از کار بیافتد یا دچار مشکل شود. سپس سیستم عامل را ریستور کرده و فایل های سیستمی سالم جایگزین میشوند. این حالت موجب ترمیم سیستم عامل و کار کردن مجدد ماوس می شود.

نقص سخت افزاری

نهایتا اگر هنوز ماوس لپتاپ کار نمی کند، ممکن است خراب شده باشد. برای رفع این مشکل بایستی با سازنده لپتاپ یا متخصص تعمیرات تماس بگیرید. گاهی ممکن است به تعویض تاچ پد یا ماوس لپتاپ نیاز پیدا کنید. اگر تاچ پد قابل تعمیر یا جایگزینی نباشد، مجبورید از ماوس خارجی (اکسترنال) استفاده کنید و قید ماوس اصلی لپتاپ را بزنید.




از کار افتادن تاچ پد لپتاپ

 
  • تشکر
Reactions: -ZAℍЯმ-
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا