خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Awrezoo

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
9/7/20
ارسال ها
230
امتیاز واکنش
1,285
امتیاز
228
زمان حضور
13 روز 1 ساعت 16 دقیقه
نویسنده این موضوع
درحالی اوایل خردادماه امسال ثبت‌نام متقاضیان نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای آغاز شد که پس از حدود ۷ هفته هنوز اقدام عملی در این زمینه انجام نشده است.



به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سوم خردادماه امسال دبیر کانون کامیون‌داران با بیان این‌که طرح نوسازی کامیون‌های فرسوده از طریق واردات کامیون‌های دست دوم مورد قبول و تایید ماست گفت: اما روش اجرای این طرح یک سری ابهامات دارد.

احمد کریمی با بیان این‌که ایرادات طرح نوسازی کار را فوق‌العاده سخت و احتمالاً با شکست مواجه خواهد کرد، ادامه داد: با اعلام کارگروه نوسازی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای دارندگان ناوگان با عمر بالای 40 سال در اولویت نوسازی قرار دارند.

وی بیان کرد: از سوی دیگر بحث ثبت‌نام هم که آن را اعلام کرده‌اند در واقع ثبت‌نام متقاضیان واردات کامیون‌های دست دوم است. یعنی شرکت‌های خودروسازی، شرکت‌های واردکننده، شرکت‌های حمل‌ونقل و شرکت‌های دارای مجوز از وزارت صنعت و دارندگان کامیون‌های فرسوده می‌توانند برای واردات ثبت‌نام کنند.

دبیر کانون کامیون‌داران کشور گفت: وقتی قرار است تسهیلاتی از سوی دولت پرداخت شود، تقریباً 100 درصد ناوگان فرسوده در اختیار گروه چهارم (دارندگان کامیون‌های فرسوده) قرار دارد. این گروه توان این‌که علاوه بر اقساط کامیون، بتوانند رقم 40 تا 45 هزار یورو را ندارند.

کریمی بیان کرد:‌ بنابراین عملا وقتی ارفاقی برای این موضوع دیده نشده است، امکان عملیاتی شدن این واردات توسط دارندگان کامیون فرسوده وجود ندارد. دولت برای یکبار هم که شده برای بحث نوسازی ناوگان باری باید هزینه کند. نباید طرحی را اعلام کنند که جنبه نمایشی داشته باشد؛‌چنین طرح‌هایی نه تنها تاثیری در بازار نخواهد داشت،‌بلکه ممکن است اثر معکوسی را هم به دنبال داشته باشد.

وی تاکید کرد:‌ شاید در زمان ثبت‌نام و اعلام طرح واردات کامیون‌ دست‌دوم مقداری در قیمت‌ها تاثیرگذار باشد، اما وقتی طرح به نتیجه نمی‌رسد و خروجی مناسبی ندارد قطعاً به نوعی به افزایش قیمت‌ها دامن می‌زند.

وی اظهار کرد: بحث واردات کامیون‌های فرسوده نباید به شرکت‌های خودروساز محدود باشد،‌ طرح نوسازی کامیون‌های فرسوده طرح بزرگی است ولی حتما باید برای دارندگان کامیون فرسوده تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته شود.

وی گفت: شرکت‌های خودروسازی یا سرمایه‌گذاری می‌توانند از طریق لیزینگ یا طریق منابع بانکی تسهیلات را در اختیار قرار دهند؛ اما اولاً این کار غیرممکن است و ثانیاً کارمزد و سودی که قرار است دریافت شود، چه میزانی است.

دبیر کانون کامیون‌داران اضافه کرد: این مسئله نوسازی ناوگان را با ابهام مواجه کرده است. از سوی دیگر باید به این نکته توجه شود وقتی ناوگان نوسازی می‌شود باید باری باشد تا حمل شده و کامیون‌دار بتواند اقساط کامیون وارداتی را پرداخت کند. در طرحی که سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرده بر توسعه و نوسازی ناوگان تاکید شده است.

کریمی توضیح داد: در طرح سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای نوسازی کامیون‌های فرسوده، اعلام شده با گواهی اسقاط، 25 درصد گمرکی واردات کامیون دست دوم بخشوده می‌شود. یعنی اگر کسی این گواهی را ارائه نکند مشمول تخفیف 25 درصدی نشده و عملاً نوسازی ناوگانی نیز صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: به‌عنوان مثل اگر یک کامیون دست دوم 40 هزار یورو باشد، 10 هزار یورو آن گمرکی است که با گواهی اسقاط 25 درصد آن بخشیده می شود. 10 هزار یورو حدود 200 میلیون تومان است و 25 درصد آن 50 میلیون تومان می‌شود، این در حالی است که یک کامیون فرسوده الان قیمتی بین 250 تا 300 میلیون تومان دارد.

وی با تاکید بر این‌که برنامه‌ریزی و منطق عملیاتی درستی پشت برنامه نوسازی کامیون‌های فرسوده وجود ندارد، اظهار کرد: کامیون‌داران چهارشنبه گذشته فقط یک جلسه با رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در رابـ*ـطه با نوسازی ناوگان داشتند که ای کاش چنین جلساتی بیشتر برگزار می‌شد. به هر حال شنیدن نظر تشکل‌های صنفی باید خیلی زودتر انجام و در این‌صورت یک تصمیم درست و عملیاتی اتخاذ می‌شد.

وی گفت: با اصل نوسازی ناوگان فرسوده از طریق واردات کامیون‌های دست دوم موافقیم، اما باید دولت در سطح گسترده این کار را انجام دهد. معتقدیم دولت یکبار برای همیشه باید رقمی را از صندوق ذخیره ارزی به این امر اختصاص دهد و ناوگان باری کشور نوسازی شود. با این اقدام و صرفه‌جویی ناشی از مصرف سوخت، هزینه صرف شده در مدت کوتاهی به خزانه باز می‌‌گردد.

*وعده وزیر راه برای نوسازی 53 هزار کامیون طی 3 سال

سه روز بعد محمد اسلامی در مراسم آغاز به کار سامانه ثبت نام متقاضیان نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه هم اکنون به دلیل سن بالای اکثریت خودرو‌های این ناوگان، امکان ترانزیت کالا و سفر به دیگر کشور‌ها برای بخش زیادی از ناوگان ملی ما فراهم نیست،‌گفته بود: هم اکنون متوسط سن ناوگان حمل و نقل جاده‌ای ما 19 سال است که امیدواریم با اجرای این طرح و از رده خارج شدن ناوگان بالای 40 سال، عمر متوسط ناوگان به 14.5 سال کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه در این طرح تلاش شده ضمن استفاده از همه توان تولیدکنندگان داخلی که 25 شرکت را در بر می‌گیرد، از خودرو‌های خارجی زیر 3 سال سن نیز استفاده شود تا نوسازی ناوگان سرعت پذیرد گفت: برای ما در موضوع خرید ناوگان خارجی که تکلیف قانونی وزارت راه و شهرسازی است، داشتن خدمات پس از فروش و استاندارد‌های لازم و همچنین مشخص بودن منشا ارزی است که خرید خودرو با آن انجام خواهد شد مهم است.

اسلامی افزود: شرکت‌های تولید کننده داخلی می‌توانند سالانه تا هزار دستگاه در این طرح مشارکت داشته باشند ضمن اینکه شرکت‌های حمل و نقل بزرگ مقیاس هم می‌توانند برای تکمیل ناوگان خود تا 100 دستگاه در این سامانه خرید و واردات انجام دهند.

وی ادامه داد: شرکت‌های وارد کننده دارای مجوز واردات کامیون نیز گروه سومی هستند که می‌توانند در این طرح ثبت نام کنند و رانندگان و اشخاص حقیقی مالک خودرو‌های فرسوده نیز می‌توانند به عنوان گروه چهارم ثبت نام کنندگان در طرح، از یک تا 10 دستگاه خودرو ثبت نام کنند.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، رانندگانی که توان مالی کمتری دارند نیز، می‌توانند هر دو یا سه نفر با اسقاط خودروی خود در این طرح مشارکت داشته باشند و خودروی نو دریافت کنند.

وی افزود: از سال 1378 تاکنون فقط 24 هزار دستگاه کامیون فرسوده از رده خارج شده است که در مقایسه با وجود 378 هزار کامیون در ناوگان، رقم ناچیزی است و امیدواریم در سال جهش تولید با فراهم شدن مقدمات کار، ظرف 3 سال حداقل 53 هزار کامیون بالای 40 سال سن ناوگان حمل بار، نوسازی شود.

به گزارش تسنیم،‌ حدود 7 هفته از آغاز ثبت‌نام متقاضیان نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای می‌گذرد اما بنا به گفته دبیر کانون کامیون‌داران این طرح هنوز روی کاغذ مانده و اقدام عملی هنوز برای نوسازی ناوگان صورت نگرفته است.

کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: طرح نوسازی ناوگان کامیون کشور هنوز در پیچ و خم مسائل اداری گیر کرده است.

وی افزود: ظاهرا یک سری مسائل را وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت مطرح کرده است که دنبال حل و فصل آن هستند و در واقع هنوز اتفاق خاصی در این رابـ*ـطه نیفتاده است.

وی یادآور شد: در جلسه‌ با مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای داشته‌ایم موضوع عدم نظرخواهی از صنف کامیون‌داران برای نوسازی ناوگان را مطرح کردیم که اتفاقی نیفتاد.

وی گفت: در جلسه هفته گذشته با رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز این گلایه را عنوان کردیم که وی دستور دادند نماینده صنف به‌عنوان کارگروه اضافه شود.


طرح نوسازی ناوگان جاده‌ای در پیچ و خم مسائل اداری/ برنامه دولت نیامده متوقف شد

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا