خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

The unborn

مدیر ارشد بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
20/8/18
ارسال ها
8,710
امتیاز واکنش
29,430
امتیاز
473
سن
23
محل سکونت
کویِ دوست
زمان حضور
207 روز 9 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
به استناد خدای نامه و پسرش اردشیر نسبت به مخالفت های اردوان با عملکرد خود بی اعتنایی نشان داده و نکته اینجاست که چرا مردی تازه به دوران رسیده به مخالفت پادشاه بزرگ وقعی ننهاد؟ علت این امر واضح و روشن به نظر می رسد: چندین بار در صفحات پیشین و در موارد دیگر به این نکته پرداخته شد که در این موقعیّت حساس و سرنوشت ساز خاندان حکومتی اشکانی دچار تشتّت آشفتگی، تشنّج و اضطراب شده بود و اندکی به پایان کار زمام داری اشکانیان مانده بود که تاج و تـ*ـخت سلطنت اشکانی دارای دو مدّعی نیرومند و آشتی ناپذیر شد[۳۲]، یکی بلاش پنجم[۳۳] و دیگری اردوان پنجم[۳۴] بود. بابک البته به مخالفت اردوان توجه و اعتنایی نکرد و با تدبیر و احتیاط حالت صبر و انتظار را در پیش گرفت و نظاره گر این بود که کدامیک از مدّعیان تاج و تـ*ـخت اشکانیان، بر رقیب خود پیروز می شود و شاهنشاهی ایران را از آن خود می کند؟ در این گیرودار بابک از جهان رفت و پادشاهی تازه به دست آمده را به پسر بزرگترش همان گونه که رسم و سنت ایرانیان بود به نام شاپور واگذار کرد. به استناد منابع تاریخی که همه اظهارات خود را براساس خداینامه به نگارش در آورده اند، شاپور برادر بزرگ اردشیر بود و از این رو از وی خواست تا فرمانبردار او شود و به فرامین وی گردن نهد، ولی اردشیر تاج و تـ*ـخت خطّه پارس را مدیون و مرهون کفایت و درایت خود در عرصه های سـ*ـیاسی و جنگی می دانست و لذا از گردن نهادن به فرمان برادر سرباز زد.


پیشینۀ دودمانی ساسانیان

 

The unborn

مدیر ارشد بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
20/8/18
ارسال ها
8,710
امتیاز واکنش
29,430
امتیاز
473
سن
23
محل سکونت
کویِ دوست
زمان حضور
207 روز 9 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
پیشتر دیدیم که در واقع این اردشیر بود که امیران محلی را یکی پس از دیگری از میان برداشت و پدر خود بابک را نیز وادار کرد تا حکومت بازرنگیان را از میان بردارد و بر این خواست خود آنچنان پای فشرد تا بازرنگیان بر افتادند و خواست خود به جای آنان بنشیند که با مخالفت سخت اردوان روبرو گردید، ولی اردشیر از میدان بدر نرفت و از پایداری و استحکام اراده او چیزی کاسته نگردید. تحلیل گران بر این باورند که اگر اردشیر و رشادتهای او نبود، بی تردید پدر او بابک کماکان در مقام روحانیت و کلید داری معبد آناهیتا در استخر مانده و به آن بسنده کرده بود، به این ترتیب اردشیر قصد آن را نداشت که حکومتی که با جانفشانی و تدبیر به دست آورده بود چشم بپوشد. اختلاف و به دنبال آن نزاع میان دو برادر بالا گرفت و صف آرایی آنان در برابر یکدیگر امری اجتناب ناپذیر می نمود. پیش از آغاز پیکار میان دو برادر، شاپور در مسیر خود به سوی دارابگرد که هم اکنون اردشیر در آنجا زمام امور را در دست داشت، در قصری به نام خمای[۳۵] (همای)[۳۶] فرود آمد و اندکی پس از آن بخشی از کاخ ویران شد و شاپور در زیر خروارها آوار جان خود را از دست داد. اردشیر پس از شنیدن این خبر و حصول اطمینان از مرگ برادرش شاپور، بی درنگ راه استخر را در پیش گرفت و در آنجا همه بزرگان و نیز برادران وی با او پیمان بسته و فرمانبردار او شدند. از اینکه در کتیبه شاپور، از شاپور پسر بابک به عنوان شاه یاد شده است، می رساند که شاپور اول فرزند اردشیر عمّ خود شاپور را عصیانگر علیه پدر خود نمی دانسته است. فرجام پیکار میان دو برادر در مرحله اختلاف و نزاع بود که شاپور از میان رفت و اردشیر با بخت مساعدی که با او یار بود بلامنازع گردید و به سلطنت ساسانیان رسید.


پیشینۀ دودمانی ساسانیان

 

The unborn

مدیر ارشد بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
20/8/18
ارسال ها
8,710
امتیاز واکنش
29,430
امتیاز
473
سن
23
محل سکونت
کویِ دوست
زمان حضور
207 روز 9 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
شاپور اول دومین پادشاه ساسانی و پسر و جانشین اردشیر بابکان در کتیبه خود نام عموی خود را با عنوان شاه ذکر کرده است. در کتیبه کعبه زرتشت از پسر دیگر بابک به نام بلاش نیز یاد شده است. بنابر آنچه گفته شد اردشیر زمام دار امور و مالک بی رقیب سرزمین پارس گردید و پایه و شالوده حکومت و اداره دولت ساسانی را ریخت. سال تاسیس دولت ساسانی توسط وی در سال ۲۲۶ میلادی دو سال پس از اعلام حکومت خود مختار توسط او در دارابگرد فارس بود. در تاریخ طبری از سازمان اولیه حکومت اردشیر در پارس سخن رفته است. طبری از تشکیلات اداره امور توسط اردشیر در پارس به ذکر نام شخصی که وی آن را «ابرسام»[۳۷] نامیده در منصب وزرگفرمزاری[۳۸] (بزرگفرمداری) یعنی وزیر و فرمانفرمای بزرگ و تعیین شخصی به نام فاهر (پهر)[۳۹] در مقام موبدان موبدی به معنای رئیس انجمن روحانیون (مگوستان)[۴۰] بسنده کرده است.

ذکر این نکته ضرورت دارد که این بخش از مطلب احتمالاً الحاقات متاخران است، زیرا مقام وزارت عظمی یا وزیر عظمی یا وزیر بزرگ در انحصار و خاص دولت مرکزی و به اصطلاح شاهنشاهی است و مطلب بالا باید مربوط به پس از سال ۲۲۶ میلادی یعنی بعد از تاسیس دولت ساسانی باشد نه برای دولتها و حکومتهای ایالات و محلی که در قالب ولایات در تاریخ ثبت نشده اند. همچنین مقام دینی موبدان موبد نیز بعدها به وجود آمده است. البته می توان این گونه پنداشت که شخصیت ابرسام به عنوان یکی از رجال سـ*ـیاسی و نظریه پرداز حکومتی دارای اهمیت زیادی در حدّ یک وزیر ایالتی بوده است.


پیشینۀ دودمانی ساسانیان

 

The unborn

مدیر ارشد بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
20/8/18
ارسال ها
8,710
امتیاز واکنش
29,430
امتیاز
473
سن
23
محل سکونت
کویِ دوست
زمان حضور
207 روز 9 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
احتمالاً به این ترتیب ابرسام مقام مشاورت و وزارت اردشیر را یافته و اردشیر در امور سـ*ـیاسی، داخلی و همانند آن با وی به رایزنی می نشسته است. به موازات این احتمال باید «فاهر» یا «پهر» را مقامی روحانی در مقام ریاست معابد، آتشکده ها و سایر اماکن مذهبی دانست.

اردشیر پس از آنکه حکومت خود را در فارس تشکیل داد به برادران و نزدیکان خون ظنین شد و عقیده داشت که این اطرافیان و خویشان و نزدیکان علیه او دسیسه چینی و توطئه کرده اند، لذا پیشدستی کرد و شمار چشم گیری از آنان را از دم تیغ گذراند.

نکته ای که در اینجا قابل توجه و تامل است این است که برخی از پژوهشگران در زمینه تاریخ ایران ساسانی بر این باورند که مراد از برادران و اقوام و نزدیکان در حقیقت هم پیمانان و همدستان و متّحدان اردشیر بوده اند که با وی پیمان برادری بسته بودند.

شماری از هم عهدان و هم پیمانان پیشین اردشیر که بر ضّد او فتنه انگیزی و توطئه کرده اند کشف شده و اردشیر آنان را به جرم عهد شکنی و خیـ*ـانت به قتل رساند. همین پژوهشها به این نتیجه رسیده است که اردشیر در واقع سرزمین پارس را به نیروی تدبیر و دلاوری در پیکار با مخالفان خود به دست آورده است و پدر وی بابک سهم و نقشی در این پیروزیها نداشته و به این ترتیب دور از واقعیّت است که برادران اردشیر مدّعی وی بوده و با او به مخالفت برخاسته باشند. اردشیر پس از سرکوب قاطعانه شورشی که در دارابگرد علیه او به وجود آمده بود و شرح آن در بالا آمد، موقعیت خود را دیگر متزلزل نمی دید و بالعکس آن را مستحکم یافت و به زودی به نزدیک ایالت همسایه پارس یعنی کرمان حمله کرد و آن را به تصرف خود درآورد و حاکم آن بلاش که خود را شاه خوانده بود دستگیر کرد و کشت.


پیشینۀ دودمانی ساسانیان

 

The unborn

مدیر ارشد بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
20/8/18
ارسال ها
8,710
امتیاز واکنش
29,430
امتیاز
473
سن
23
محل سکونت
کویِ دوست
زمان حضور
207 روز 9 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
برخی مورخان از پیوستن و فرمانبرداری بلاش از اردشیر سخن گفته اند که با محتوای خداینامه هماهنگ نیست. اردشیر در موقعیتی دست به این فتوحات تازه زد که دیگر به فرمانبرداری از اردوان پنجم شهریار اشکانی نمی اندیشید و تصرف هر چه بیشتر اراضی و نواحی و تامین و تثبیت نظامی- جنگی خود را از نظر اطمینان پس از فتح کرمان ضرورتی حیاتی و اجتناب ناپذیر می داند. گفتنی است که ولایت کرمان به استناد منابع تاریخی مقارن حمله اردشیر به آن سامان از استحکامات و توان دفاعی چشمگیر و فوق العاده ای برخوردار بوده، ولی اردشیر با عزمی راسخ به آن ناحیه حمله برد و کرمان را به تصرف خویش درآورد.

برداشت طبری از خدای نامه بدین صورت است که پادشاه (والی) کرمان مردی به نام بلاش بود و شاید از خاندان اشکانی و مورد اعتماد اردوان پنجم. طبری به نقل از همین منبع نبرد میان اردشیر و بلاش را در کرمان شدید توصیف کرده ولی سرانجام بلاش به اسارت اردشیر درآمد و کرمان توسط اردشیر تسخیر شد. اردشیر برای اداره امور کرمان پسر خود را که او نیز اردشیر نام داشت، حاکم آن سامان کرد. اردشیر این انتصاب را بدین علت کرد که خیال وی برای پرداختن به جهات دیگر و رسیدن به فتوحات تازه از ناحیه کرمان کاملاً راحت باشد.


پیشینۀ دودمانی ساسانیان

 

The unborn

مدیر ارشد بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
20/8/18
ارسال ها
8,710
امتیاز واکنش
29,430
امتیاز
473
سن
23
محل سکونت
کویِ دوست
زمان حضور
207 روز 9 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
کتیبه شاپور این واقعیت را تایید کرده است که اردشیر پسر اردشیر پادشاه (در اینجا، والی یا حاکم) کرمان بوده است. پس از آن اردشیر به سواحل خلیج فارس روآورد و با پادشاه آن به نام «هفتان بخت»[۴۱] که به عنوان خدا مورد احترام و پرستش بود جنگید و وی را نیز کشت و بدین ترتیب اردشیر بر کرانه های خلیج فارس نیز تسلط یافت.

گفتنی است که به استناد کارنامه اردشیر بابکان «هفتان بخت» پرستنده یک کرم (اژدها) بوده که پرورش یافته و بزرگ شده بود، به شخص هفتان بخت در کارنامه دست پرورده و پرستنده اژدها نسبت داده شده است. از آنجایی که بعدها نیز به استناد همین افسانه هفتان بخت و پسرانش در خدمت این اژدها بوده اند، وی توانست بر مردم آن نواحی تسلط یافته و بر آنان حکمروا شود. بی گمان هفتان بخت نیز یکی از عوامل دست نشانده حکومت پارتیان بوده است و داستان کرم و یا اژدها به نظر پژوهشگران که توجیهی غیر عملی نیز به نظر نمی رسد حکایت از سنت و آیینی است که مبنا و پایه آن بر پرستش مار یا اژدها بوده است و در کارنامه اردشیر بابکان به صورت افسانه و اسطوره آورده شده است.


پیشینۀ دودمانی ساسانیان

 

The unborn

مدیر ارشد بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
20/8/18
ارسال ها
8,710
امتیاز واکنش
29,430
امتیاز
473
سن
23
محل سکونت
کویِ دوست
زمان حضور
207 روز 9 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
از دیگر اقدامات سلحشورانه اردشیر به گفته طبری سرکوب حاکم «ابرساس»[۴۲]بوده است. ابرساس ناحیه ای در خطّه اردشیر خوره بوده و پادشاهی به نام «مهرک»[۴۳] که به استناد کارنامه پسر «نوشزاد»[۴۴] بوده از فرصت به دست آمده در نبرد میان اردشیر و هفتان بخت بهره جسته و علیه اردشیر قیام کرده است. اردشیر پس از فراغت یافتن از مصاف با هفتان بخت، با شورش مهرک مقابله کرد و آن را سرکوب نمود و مهرک را نیز کشت. خدای نامه و کارنامه اردشیر بابکان بر این باورند که غنایم زیادی به دست اردشیر افتاد و به ویژه از سرزمینی که هفتان بخت زمامدار آن بود. تایید این دو مآخذ بر گنجینه های هفتان بخت مورخان را بر آن داشته است که این امر واقعیت داشته است، زیرا همان گونه که در بالا آمد ظاهراً آیین پرستش اژدها واقعیت داشته و معمول بوده و به نام او معبدی ساخته بودند.


پیشینۀ دودمانی ساسانیان

 

The unborn

مدیر ارشد بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
20/8/18
ارسال ها
8,710
امتیاز واکنش
29,430
امتیاز
473
سن
23
محل سکونت
کویِ دوست
زمان حضور
207 روز 9 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
آگاهی داریم که معابد در دنیای کهن دارای گنجینه های ارزشمند از هدایا و زیور و زینت آلاتی بوده است که از سوی مومنان، پیروان خدایان و نذر کنندگان به این معابد پیشکش می شده است. نمونه های آن را تاریخ در معابد عیلامیها، بابلیها، سومریها، مصریان و …. به تایید رسانده است. به استناد کارنامه اردشیر بابکان، اردشیر پس از تخریب این معبد که در آن مارپرستی یا اژدها پرستی می شده است آتشکده ای به نام «آتش بهرام»[۴۵] خداوندگار پیروزی و شکست ناپذیری ایرانیان قدیم بنا کرده است. اردشیر افزون بر این در شهر گور[۴۶] کاخی را ساخت و آراست که شایسته مقام پادشاهی خود او بوده است. در منابع تاریخی و از جمله منابع عربی نام این کاخ را طربال[۴۷] گزارش کرده اند. روایت شده است که در همین منابع افزون بر این اردشیر در شهر گور آتشگاهی نیز ساخته است[۴۸]. بدیهی است با توجه به اینکه دین زرتشت دین رسمی زمان ساسانیان بوده و آتش یکی از عناصر چهارگانه مورد احترام این دین قلمداد شده است، ساختن آتشکده ها به ویژه از سوی پادشاهان پای بندی آنان را به دیانت آنان تایید نموده و مشروعیت فرمانروابیشان را تحکیم می بخشد


پیشینۀ دودمانی ساسانیان

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا