خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.
  • شروع کننده موضوع Ftme.sh
  • تاریخ شروع

Ftme.sh

اخراج شده
کاربر اخراج شده
کاربر رمان ۹۸
عضویت
28/5/20
ارسال ها
30
امتیاز واکنش
290
امتیاز
123
سن
21
محل سکونت
Kashan
زمان حضور
2 روز 16 ساعت 56 دقیقه
نویسنده این موضوع



سیاهچاله(black hole)، منطقه ای غیرقابل رویت در فضا است که گرانش بسیار زیادی دارد به طوری که هیچ چیز، حتی نور نمی تواند از میدان گرانشی آن بگریزد. در سیاهچاله ناحیه ای به نام "افق رویداد"(event horizon) وجود دارد که هیچ چیز پس از عبور از آن نمی تواند به بیرون بازگردد و به عبارت دیگر، "بلعیده" می شود. روشن ترین بخش راه شیری، در صورت فلکی قوس است. شاید در مرکز کهکشان ما، سیاهچاله ای بزرگ وجود داشته باشد که آزادانه ستارگان وسیاره ها را می بلعد و توده انبوهی از آنها را در کنار هم جمع می کند.


این شبیه سازی کامپیوتری نشان می دهد که پوزیترون ها چگونه در نزدیک افق رویداد سیاهچاله رفتار می کنند.


در نزدیکی سیاهچاله که به شکل یک لنز گرانشی عمل می کند، نور اجرامی که در دوردست ها قرار گرفته اند، خم می شود. این در حالیست که اجرام نزدیک تر تحت تاثیر میدان گرانشی قدرتمند سیاهچاله قرار می گیرند. اگر یک سیاهچاله ی جرم_ستاره ای عضوی از یک سیستم دوتایی نزدیک به هم باشد، ماده موجود در ستاره ی همدم خود را با کمک گرانش شدیدی که دارد به درون خود می کشد. ماده به خاطر حرکت چرخشی که دارد، مستقیما به درون سیاهچاله سقوط نخواهد کرد. در عوض ابتدا به داخل قرص برافزایشی اطراف سیاهچاله کشیده می شود. ماده به شدت به این قرص برخورد کرده و نقاط داغی را پدید می آوردکه به وسیله تشعشعاتی که ازخود خارج میکنند، قابل شناسایی هستند. با حرکت چرخشی تدریجی ماده درون قرص برافزایشی به سمت سیاهچاله، اصطکاک باعث بالا رفتن دمای گاز، و انتشار تشعشعاتی می شود که بیشتر آن ها در بخش پرتوی ایکس طیف الکترومغناطیسی هستند.


انجمن رمان 98
انجمن رمان 98 | برترین انجمن رمان نویسی
رمان 98


سیاهچاله چیست؟

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: حنانه سادات میرباقری

Ftme.sh

اخراج شده
کاربر اخراج شده
کاربر رمان ۹۸
عضویت
28/5/20
ارسال ها
30
امتیاز واکنش
290
امتیاز
123
سن
21
محل سکونت
Kashan
زمان حضور
2 روز 16 ساعت 56 دقیقه
نویسنده این موضوع
سیاهچاله از دید نظریه:

در نظریه نسبیت عام انیشتین فضا و زمان کمیت‌هایی مستقل ازهم نیستند و گذر زمان وابسته‌ به شکل فضا است و نیز جرم به فضا-زمان شکل می‌دهد؛ به‌همین دلیل از اصطلاح فضا-زمان استفاده می‌شود. اگر جسمی را روی سطحی نرم بگذاریم، جرم موردنظر به‌نسبتِ جرمی که دارد سطح را خمیده خواهد کرد، هرچه جرم جسم بیشتر باشد، خمیدگی عمیق‌تر بوده وانحنای بیشتر بر سطح ایجاد می‌کند. اگر فرض کنیم اجرام کیهان نیز فضا‌زمان اطراف خود را خمیده می‌کنند، عمیق‌ترین خمیدگی بر فضا-زمان از آنِ سیاهچاله‌ها خواهد بود. جرمِ زیادی که در حجمِ کم یا به‌عبارتی در یک نقطه جمع شده، درنتیجه بسیار چگال است. چگالی جرم سیاهچاله‌ها آنقدر بالاست که فضا-زمان خود را به‌شدت تحت تاثیر قرارداده و جایی را به‌وجود آورده که تمام قوانین فیزیک در آن نقطه کارایی خود را از دست می‌دهند. (برای مثال اگر تمام جرم زمین را در حجمی به شعاع یک سانتی‌متر فشرده کنیم، تبدیل به یک سیاهچاله خواهد شد.) افق رویداد، قسمت داخلی و خارجی سیاهچاله را از هم جدا کرده و هیچ چیزی نمی‌تواند از ناحیه‌ی درونی به ناحیه بیرونی برود. در فیزیک به چنین نقطه‌ای که نمی‌توانیم هیچ اطلاعاتی از آن به‌دست آوریم و از قوانین حاکم برآن نیز مطلع نیستیم «تکینگی» گفته می‌شود. سیاهچاله، نقطه‌ای تکین است که با مرزی به نام افق رویداد احاطه شده و چیزی از داخل آن مرز نمی‌دانیم.




سیاهچاله از دید تجربه:

«ریز سیاهچاله» یا سیاهچاله‌های ازلی که تصور می‌شود درجهان اولیه بافاصله‌ی کمی از مهبانگ شکل گرفته‌اند و ابعاد بسیار کوچکی در حد اتم دارند. «سیاهچاله‌های ستاره‌ای» نتیجه‌ی مرگ ستارگان پرجرم هستند. ستارگانی که در مراحل پایانی عمر خود در اثر اتمام سوخت‌شان برای همجوشی هسته‌ای، تعادلی که بین نیروی گرانش رو به مرکز و فشار رو به بیرونِ ناشی از همجوشی هسته‌ای دارند را از دست می‌دهند؛ در نتیجه، گرانش رو به مرکز غلبه کرده و به درون خود فرومی‌ریزند یا به‌اصطلاح به درون می‌رمبند. این رمبش تاجایی ادامه پیدا می‌کند که چگالی جرم بسیار بالا رفته و تبدیل به یک سیاهچاله می‌شود. «سیاهچاله‌های کلان‌جرم» حداقل یک‌میلیون برابر خورشید جرم دارند. ازجمله سیاهچاله مرکز کهکشان راه‌شیری وسیاهچاله‌ی مرکز کهکشان مسیه‌ی87 (که تصویرش منتشر شد) ازسیاهچاله‌های ابرجرم‌دار هستند.



انجمن رمان 98
انجمن رمان 98 | برترین انجمن رمان نویسی
رمان 98


سیاهچاله چیست؟

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: حنانه سادات میرباقری
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا