خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

BlueMσOη

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
15/6/20
ارسال ها
836
امتیاز واکنش
3,725
امتیاز
248
زمان حضور
15 روز 5 ساعت 16 دقیقه
نویسنده این موضوع
بهترین انجمن رمان نویسی
دانلود رمان



چکیده: تنگه شیرز

دره باستانی "شیرز" در 45 کیلومتری شمال شرق کوهدشت و بر سر راه رودخانه سیمره واقع شده است. دارای طبیعتی زیبا و چشمه های جاری با آب فراوان، صخره های تند و تیز و میوه های وحشی فراوان است. پس از عبور از دالان های پر پریچ و خم تنگه به آبشار خواهید رسید.
پوشش گیاهی و جنگلی خوبی در این منطقه وجود دارد و طبیعتا از پوشش خوب جانوری نیز برخوردار است، تنگه شیرز را می توان از حیث سورفولوژی و ریخت شناسی از بدایع اقلیم کوهدشت به شمار آورد.
ارزش بسیار بالای منطقه و وجود سایت های غنی دوره های سنگ (عصر حجر) در این دره موجب شده که سازمان میراث فرهنگی در طرح گردشگری استان لرستان توجه ویژه ای به این منطقه در شهرستان کوهدشت داشته باشد. وجود درختان وحشی مو، انجیر و گلابی وحشی در این تنگه مناظر بدیعی را بوجود آورده است. کوهها، صخره های منحصر بفرد، آبشارهای متعدد که از دل این تنگه بیرون می آید ویژگی ارزشمندی برای جذب مسافران و گردشگران مناطق کوهستانی محسوب می ویژگی جغرافیایی :

کوههای زاگرس



ویژگی جانوری :

بزکوهی و انواع دیگر جانوران


ویژگی گیاهی :

گیاهان جنگلی، درختان وحشی مو، انجیر و گلابی بخش های مهم برای بازدید :

تنگه، رودخانه سیمره، غار یا تونل پل خدا، دره خدایان، معبد های باستانی، بزهای کوهی، منار سنگی، آبشار و...



بهترین زمان بازدید :

این منطقه چون کوهستانی است، بهار و تابستان بهترین زمان برای گردش در این منطقه است.



تخمین مدت زمان بازدید :

یک روز



وسایل مورد نیاز :

لباس اضافی،کفش راحت و اضافی، چراغ قوه، خوراک و غذا و...



نزدیک ترین جاذبه های گردشگری :

سنگ نگاره‌های هومیان، معبد باستانی سرخ دم لکی، روستای کهریز دینور و نجوبران چمچمال



پیشنهاد ویژه :

مکانهای دیدنی دره از قیبل دره خدایان، پل خدا، معبد های قدیمی را از محلی ها بپرسید تا نشان دهند.




آدرس :

تنگه شیرز در استان لرستان، 45 کیلومتری شهر کوهدشت و در نقطه تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان در کنار رود خروشان سیمره واقع شده است.




پارکینگ در نقطه آغاز


سرویس بهداشتی در نقطه آغاز


چشمه آب نوشیدنی در مسیر


پوشش شبکه


متن کامل: تنگه شیرز

دره حیرت انگیز شیز با جاذبه های گردشگری بکر و شگفت انگیز و سرچشمه ها و آبشارها و درختان وحشی پر میوه اش از جاذبه های ملی ایران است. این تنگه که پر است از انواع درختهای کوهی درمیان دو کوه شگفت انگیز قرار گرفته است. بر سـ*ـینه و کمرکش این دو کوه غارهایی زیبا جا گرفته که گویای سکونت بشرغارنشین در این منطقه است.


فرسایش سنگها و کوهها چهره خاصی به این منطقه داده و آنرا به محیطی شگفت انگیز و جذاب تبدیل کرده است. طول این تنگه چند کیلومتر است و رود کوچکی از میان آن عبور می کند. رودی با سراب ها و چشمه های زلال که در مسیر خود آبشارهای زیبایی را به وجود آورده و می رود تا در دهانه ورودی شیرز به رودخانه خروشان سیمره ملحق شود.


این منطقه بکر و شگفت انگیز محل بازدید و تفریح تابستانی مردم لرستان و گردشگران است و طبیعت گردان زیادی روزهای تعطیل خستگی خود را کنار آبشارها و سایه وسیع درختان و زیباییهای این تنگه بجا میگذارند.




#تالار_گردشگری_ایران


تنگه شیرز کوهدشت

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi و Mana

BlueMσOη

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
15/6/20
ارسال ها
836
امتیاز واکنش
3,725
امتیاز
248
زمان حضور
15 روز 5 ساعت 16 دقیقه
نویسنده این موضوع
موقعیت جغرافیایی
تنگه شیرز در موقعیت جغرافیایی N334928 E472950 در استان لرستان واقع است. این منطقه سرسبز و دیدنی در50 کیلومتری شهر کوهدشت و در نقطه تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان در کنار رود خروشان سیمره واقع شده است. این جاذبه طبیعی در بخش زردلان و در منطقه ای به نام اولاد قباد قرار دارد.شرایط اقلیمی تنگه شیرز:محیط توپوگرافیک این ناحیه از کوه های مرتفع و دره های نسبتا عمیق با وضعیت اقلیمی سرد و کوهستانی در فصل پاییز و زمستان و معتدل در فصل تابستان برخوردار است.

شک گیری تنگه شیرزشیرز با تمام زیبایی هایش در قلب رشته کوه های زاگرس جای گرفته است. دره با فرسایش سنگ های رسوبی متعلق به دوان سوم زمین شناسی ایجاد شده است. یکی از مهم ترین ویژگی های این صخره ها که موجب پیدایش چنین شاهکاری در طبیعت شده این است که آنها بسیار انحلال پذیر هستند و هنگامی که آب رودخانه یا باران با آن برخورد می کند به آن شکل می دهد، شکل هایی جالب و زیبا.رودخانه و دیواره های سنگی:آبی که در میان تنگه جاری است به رودخانه سیمره می ریزد.سیمره یکی از شاخه های اصلی رودخانه کرخه است و از رودخانه های مهم و دائمی غرب کشور محسوب می شود که خط مرزی استان لرستان و ایلام را شکل داده است. رود سمیره از کوه های زاگرس سرچشمه می گیرد. تنگه حدود ۵ کیلومتر طول دارد و دیواره های صخره ای که از میانشان عبور خواهید کرد بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر ارتفاع دارند. در جای جای این مسیر این دیواره ها به هم رسیده اند و مانع از رسیدن نور خورشید به شما می شوند.شیب این دیواره ها با ارتفاعی کمتر از ده متر در نزدیکی روستای گُدارگَه شروع شده و در پرتگاه هفت رَک و انتهای دره به بیشترین میزان خود می رسد. پس از پشت سر گذاشتن این منطقه به دشتی سرسبز وخرم در کنار رودخانه می رسیم. اگر مایل باشید این نقطه انتخابی مناسب برای برپایی پیک نیک و استراحت کردن و رفع خستگی مسیری که طی کردید می باشد.توجه داشته باشید که این تنگه تماما ساخت دست طبیعت است.پس از آن غار، تونل یا به گفته مردم محلی پل خدا قرار دارد.غاری به طول ۱۵۰ متر که از نور خورشید فقط تا حدود ۲۰ متری آن نفوذ می کند. تلفن های همرا آنتن نمی دهند و آبی سرد در کف آن جاری است.

#تالار_گردشگری_ایران


تنگه شیرز کوهدشت

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi و Mana

BlueMσOη

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
15/6/20
ارسال ها
836
امتیاز واکنش
3,725
امتیاز
248
زمان حضور
15 روز 5 ساعت 16 دقیقه
نویسنده این موضوع
طبیعت تنگه شیرز
تنگه شیرز بی نظیر است و هنگامی که به دشت می رسید درختان سر به فلک کشیده چنار، بلوط، انگور،
انجیر و گلابی وحشی را خواهید دید. اگر در فصل مناسب بروید می توانید از این میوه ها بخورید.
بزهای وحشی کوهستان از دور قابل مشاهده هستند.
همچنین هنگام عبور از آب رودخانه وقتی پایتان در آب است ممکن است ناگهان احساس کنید موجودی زنده با شما برخورد کرد،کافی است با دقت کف رودخانه را نگاه کنید تا درون آب های شفاف آن ماهی ها را در حال شنا کردن ببینید.غار:در انتهای تنگه شیرز غاری به طول ۱۵۰ متر وجود دارد و رودخانه ای با آبی بسیار سرد در میان آن جاری است.هنگامی که قصد رفتن به داخل غار را داشتید دقت کنید که در بعضی نقاط آن سطح آب ممکن است تا بالای زانو برسد. رفتن به درون غار با پای برهنه پیشنهاد نمی شود چرا که سنگ های کف آن تیز است و ممکن است به پای شما آسیب برساند.همچنین دقت داشته باشید که تنها دهانه غار نورگیر است و از آن پس تاریکی مطلق است.آنتن دهی موبایل نیز درون غار وجود ندارد. پس تجهیزات لازم را به همراه داشته باشید.این غار یادگاری است که از دوران غارنشینی در ایران بر جای مانده است. محلی‌ ها این غار را پل خدا می ‌نامند.

مناره سنگیبا سپری شدن میلیون ها سال و شرایط جوی مختلف مانند وزش باد و باران و همچنین وقوع زلزله شدید در منطقه یک ستون در میان تنگه شیرز شکل گرفته است که دیدنش هر فردی را شگفت زده می کند. ارتفاع مناره سنگی از کف صخره تا بالای آن ۸۰ متر است و قطری بیش از ۱۰ متر دارد. نام آن را مناره سنگی گذاشته اند. دیدن آن می تواند یکی از جاذبه های تگه باشد.امکانات تنگه شیرز:به تنگه که می رسید یک پارکینگ در محوطه ساخته شده که می توانید خودروی خود را در آن پارک کنید. در این محوطه سرویس بهداشتی نیز قرار دارد.یک مجتمع شیلات در کنار پارکینگ تنها ساخته دست بشر در منطقه است که می توانید از آن ماهی تازه تهیه کنید.وسایل و امکانات لازم:در این مکان امکان شنا وجود دارد و حتما لباستان خیس می شود پس لباس اضافه همراه داشته باشید.درون غار کاملا تاریک است و باید چراغ قوه با خود ببرید. عبور از تنگه و راه رفتن در آب سرد دشوار است و نیاز دارید تا شرایط جسمانی خوبی داشته باشید.پس از عبور از تنگه محلی برای تهیه غذا وجود ندارد پس مواد خوراکی لازم را همراه خود داشته باشید.کف رودخانه سنگ است و ممکن است شی تیزی درون آن باشد سعی کنید با کفش درون آن حرکت کنید و کفش راحت و مناسب اضافه نیز با خود ببرید.

#تالار_گردشگری_ایران


تنگه شیرز کوهدشت

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi و Mana

BlueMσOη

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
15/6/20
ارسال ها
836
امتیاز واکنش
3,725
امتیاز
248
زمان حضور
15 روز 5 ساعت 16 دقیقه
نویسنده این موضوع
سخنی کوتاه
زیبایی های این تنگه باستانی و زیبا متاسفانه علی رغم شهرت در سطح استان کمتر در سطح ملی و بین المللی معرفی شده است. برخی مستند سازان برای معرفی این جاذبه طبیعی دست به کار شده اند که بهمن ابراهیمی یکی از آنهاست و مستند "شیرز" را برای پخش در شبکه های ملی تولید کرده است.توصیه هادر ابتدای تنگ، می توان چادر مسافرتی را برپا نمود. پارکینگ دارد. چند روز هم بمانید مشکلی پیش نمی آید، نگهبان دارد و امنیت برای خانواده فراهم است. جانور خطرناکی هم ندارد اگر قصد ماندن در اقامتگاه دارید باید از روستاهای نزدیک خانه اجاره کنید یا در کوهدشت اقامت کنید.مکانهای دیدنی دره از قیبل دره خدایان، پل خدا، معبد های قدیمی را از محلی ها بپرسید تا نشان دهند. مثلا معبد آن جلوی دید است ولی چون در ارتفاع قرار گرفته متوجه آن نمی شویم. اگر به این تنگه رفتید شب اول را نزدیک پارکینگ که خود طبیعت زیبایی دارد سپری کنید و روز بعد بار اضافی با خود به تنگه نبرید فقط با یک وعده غذا صبح حرکت کنید و تا غروب بگردید. یک ظرف دو لیتری خالی نیز برای آب آوردن از چشمه با خود ببرید. سبکبار بروید تا از تمام زیباییهای تنگ بتوانید لـ*ـذت ببرید و تا ته دره بتوانید راحت دیدن کنید.

اگر قصد دارید همزمان از آبشار بیشه نیز دیدن کنید میتوانید در دو روز این دو مکان شگفت انگیز را تماشا کنید. پیمودن فاصله بین آبشار بیشه و تنگه شیرز بین ۳ تا ۴ ساعت طول می کشد می توانید صبح زود پس از بازدید از آبشار بیشه به سوی شیرز بروید و شب را در آنجا کمپ کنید. و صبح روز بعد بازدید خود را از تنگه آغاز کرده و سپس آنجا را ترک کنید. در این مورد توجه به چند نکته ضروری است: باید مایحتاج خود را پیش از حرکت به سوی شیرز خریداری کنید. پیش از تاریکی هوا به شیرز برسید و محل کمپ را در بهترین نقطه بیابید. می توانید این برنامه را برعکس اجرا کنید. و صبح زود روز اول به شیرز بروید و پس از گشت و گذار به سمت آبشار بیشه راه بیفتید آبشار بیشه امکاناتی برای کمپینگ دارد و تجربه کمپ در آنجا به مراتب آسان تر است.تنگه شیرز یکی از هدایای طبیت است که تا به حال بکر مانده است اگر قصد دارید به این منطقه سفر کنید از ریختن زباله ، آلوده کردن محیط و روشن گذاشتن آتش پرهیز کنید.


#تالار_گردشگری_ایران


تنگه شیرز کوهدشت

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi و Mana

BlueMσOη

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
15/6/20
ارسال ها
836
امتیاز واکنش
3,725
امتیاز
248
زمان حضور
15 روز 5 ساعت 16 دقیقه
نویسنده این موضوع
مسیر دسترسیرسیدن به ورودی تنگ شیرز از طریق جاده اولاد قباد میسر است. دو کیلومتر پایانی این جاده خاکی، اما مناسب است که در نهایت به یک مجتمع شیلات می رسد. شما می توانید اتومبیل خود را در کنار این مجتمع پارک کرده و به درون تنگ بروید.
قسمت های ابتدایی تنگ دارای مسیری مناسب اما شیب دار است و با کفش راحت و مناسب پیاده روی می توانید از آن عبور کنید. هر چه در تنگ پیش بروید با مسیر سخت تری رو به رو خواهید شد و حتی ممکن است نیاز به کوهنوردی باشد.
البته در همان ابتدای تنگه نیز زیبایی های آن را خواهید دید و می توانید از این شگفتی طبیعت لـ*ـذت ببرید.


#تالار_گردشگری_ایران


تنگه شیرز کوهدشت

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi و Mana

BlueMσOη

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
15/6/20
ارسال ها
836
امتیاز واکنش
3,725
امتیاز
248
زمان حضور
15 روز 5 ساعت 16 دقیقه
نویسنده این موضوع
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi و Mana

BlueMσOη

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
15/6/20
ارسال ها
836
امتیاز واکنش
3,725
امتیاز
248
زمان حضور
15 روز 5 ساعت 16 دقیقه
نویسنده این موضوع
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi و Mana

BlueMσOη

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
15/6/20
ارسال ها
836
امتیاز واکنش
3,725
امتیاز
248
زمان حضور
15 روز 5 ساعت 16 دقیقه
نویسنده این موضوع
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi و Mana

BlueMσOη

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
15/6/20
ارسال ها
836
امتیاز واکنش
3,725
امتیاز
248
زمان حضور
15 روز 5 ساعت 16 دقیقه
نویسنده این موضوع
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi و Mana

BlueMσOη

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
15/6/20
ارسال ها
836
امتیاز واکنش
3,725
امتیاز
248
زمان حضور
15 روز 5 ساعت 16 دقیقه
نویسنده این موضوع
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi و Mana
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا