خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,362
امتیاز واکنش
18,212
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
هتل‌های ۲ ستاره‌ی هزار و اخوان

هتل‌های ۲ ستاره‌ی هزار و اخوان کرمان در حدود ۲ کیلومتری مجموعه‌ی گنجعلی‌خان قرار دارند؛ بنابراین با ماشین تنها پنج دقیقه طول می‌کشد تا به این مجموعه برسید. قیمت این هتل‌ها از ۱۴۰ هزار تومان به ازای یک شب اقامت آغاز می‌شود. فاصله‌ی هتل اخوان تا بازار بزرگ کرمان ۳ کیلومتر (۱۰ دقیقه با ماشین)، تا پایانه‌ی مسافربری ۶.۳ کیلومتر (۱۴ دقیقه با ماشین)، تا فرودگاه ۱۱ کیلومتر (۲۰ دقیقه با ماشین) و تا ایستگاه راه‌آهن ۸/۴ کیلومتر (۱۷ دقیقه با ماشین) است. فاصله‌ی هتل هزار تا این مکان‌ها نسبت به هتل اخوان اندکی بیشتر است.

هتل کرمان

هتل کرمان نیز در نزدیکی (۵ کیلومتری) مجموعه‌ی گنجعلی‌خان قرار دارد. هزینه‌ی اقامت یک شبه در اتاق ۲ تخته‌ی این هتل ۲ ستاره ۱۴۶ هزار تومان است. فاصله‌ی هتل تا بازار بزرگ کرمان ۶ کیلومتر (۱۵ دقیقه با ماشین)، تا پایانه‌ی مسافربری ۱/۶ کیلومتر (۵ دقیقه پیاده)، تا فرودگاه بین‌المللی کرمان ۱۴/۵ کیلومتر (۲۰ دقیقه با ماشین) و تا ایستگاه راه‌آهن ۷ کیلومتر (۱۰ دقیقه با ماشین) است.

هتل جهانگردی

میدان آزادی یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین میدان‌های کرمان است. این میدان پر رفت‌وآمد مشرف به اکثر خیابان‌های شهر است. هتل جهانگردی کرمان در فاصله‌ی ۲/۵ کیلومتری میدان آزادی قرار گرفته است و پیاده می‌توانید در حدود هفت دقیقه این فاصله را طی کنید. هزینه‌ی یک شب اقامت در اتاق دو تخته‌ی این هتل ۳ ستاره، ۲۲۵ هزار تومان خواهد بود. فاصله‌ی هتل جهانگردی تا بازار بزرگ کرمان ۶ کیلومتر، تا پایانه‌ی مسافربری ۵/۳ کیلومتر، تا فرودگاه بین‌المللی ۸ کیلومتر و تا ایستگاه راه‌آهن در حدود ۷ کیلومتر است.

هتل پارس

هتل بین‌المللی پارس کرمان یکی از کامل‌ترین و مجهزترین هتل‌های ایران است که برای گذراندن یک شب در اتاق ۲ تخته‌ی این هتل لازم است مبلغ ۴۶۳ هزار تومان بپردازید. فاصله‌ی هتل تا مجموعه‌ی گنجعلی‌خان و پایانه‌ی مسافربری ۵/۷ کیلومتر، تا بازار بزرگ و ایستگاه راه‌آهن ۶/۷ کیلومتر، تا میدان آزادی ۵ الی ۶ دقیقه پیاده، و تا فرودگاه بین‌المللی کرمان حدود ۷ کیلومتر است.

حمل و نقل عمومی و گشتن در شهر
اتوبوس
خطوط اتوبوس در کرمان، اکثر نقاط شهر را پوشش می‌دهد و به راحتی می‌توانید برای تردد در شهر کرمان از اتوبوس استفاده کنید.

تاکسی
تاکسی‌های خطی و کورسی در تمام نقاط شهر کرمان آماده‌ی خدمت‌رسانی به شهروندان و مسافران است. نرخ کرایه تاکسی در کرمان از ۷۵۰ تومان آغاز می‌شود و بیشترین نرخ کرایه تاکسی در کرمان، ۱۶۵۰ تومان است. برای استفاده از تاکسی‌های بی‌سیم در این شهر نیز می‌توانید با شماره‌ی ۱۳۳ تماس بگیرید.

خودرو شخصی
دسترسی به تمام نقاط شهر کرمان با خودروی شخصی امکان‌پذیر است.


معرفی استان کرمان و مناطق دیدنی آن

 
  • تشکر
  • جذاب
Reactions: ~ĤaŊaŊeĤ~، *RoRo*، FaTeMeH QaSeMi و 4 نفر دیگر

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,362
امتیاز واکنش
18,212
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
معرفی استان کرمان
استان کِرمان از پهناورترین استانهای ایران است و در جنوب شرق کشور واقع شده است. این استان با بیش از ۶۶۰ اثر ملی ثبت شده از استان‌های تاریخی ایران است. کرمان ازلحاظ ابنیه تاریخی جزو پنج شهراول ایران محسوب شده و این استان بیشترین آثار ثبت شده ایران در میراث جهانی یونسکو را بخود اختصاص داده است. استان کرمان استان موزه های متعدد است.باستان شناسان این استان را به سبب دارا بودن قدیمی ترین آثار باستانی جهان، گهواره تمدن نامیده اند. طول عمربرخی از مکانهای باستانی این استان نظیر مجموعه تاریخی میمند به حدود ده هزارسال پیش می رسد. همچنین وجود معادن بسیار و متنوع لقب بهشت معدن کاران را برای این استان به ارمغان آورده است وجه تسمیه: نام کرمان از نام یکی از ده شاخه اصلی پارسیان که به جنوب ایران آمدند گرفته شده‌ است.
نامهای قدیم: کرمان، کارمانیا و کرمانی
مرکز استان: شهرستان کرمانمنبع:تریپ یارتاریخچه: کرمان از استان‌ های مهم و تاریخی کشور محسوب میشود. در روایات اساطیری آمده ‌است که کیخسرو کرمان و مکران را به رستم بخشید، همچنین نشانه ‌هایی از فرمانروایی بهمن بر این خطه ارائه می ‌دهند. پس از این دوره دوران تاریخی کرمان آغاز می ‌شود و در زمان هخامنشیان نیز کوروش آن را تبعید گاه نبونید (پادشاه مغلوب شدهٔ بابِل) قرار داد. کرمان در زمان هخامنشیان بخش عظیمی از شَهر (ساتراپی) فارس به شمار می‌ رفت. در کتیبه‌ های هخامنشی ظاهراً مقصود از کلمه کارمانیا همان کرمان است. از شهرهای کهن این منطقه سیرجان (شیرگان باستان)، بردسیر، بافت (تپه یحی) (به اردشیر باستان)، گُواشیر (کرمان امروزی)، فهرج (پهره باستان) و ارگ بم، نرماشیر، راین و جیرفت را میتوان نام برد. قلعه دختر و قلعه اردشیر از آثار تاریخی دوران ساسانی در شرق شهر کنونی کرمان است، که هنوز خرابه‌ها ی آنها برجاست، و این امر گواه بر این است که لااقل در زمان اردشیر بابکان در همین محل، شهری آباد یا قلعه‌ای مهم وجود داشته ‌است. ایالت کرمان قدیم تا کناره تنگه هرمز و دریای عمان بوده و قسمت عظیمی از استان هرمزگان را نیز دربر داشته است. باستان شناسان ایران و جهان استان کرمان را به سبب دارا بودن آثار تاریخی ماقبل میلاد و بسیار کهن (که در برخی موارد قدیمی ‌ترین آثار جهان محسوب می‌ شوند) استان کرمان را گهواره تمدن نامیده اند که از جمله این آثار میتوان تمدن هلیل رود جیرفت، تپه یحیی بافت، تپه‌ های بیدران بم و - ابلیس و دژهای ساسانی کرمان را نام برد.
#تالار_گردشگری_ایران


معرفی استان کرمان و مناطق دیدنی آن

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
  • جذاب
Reactions: ~ĤaŊaŊeĤ~، *RoRo*، FaTeMeH QaSeMi و 4 نفر دیگر

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,362
امتیاز واکنش
18,212
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
موقعیت جغرافیایی استان: استان کرمان در جنوب شرقی فلات مرکزی ایران قرار دارد. این استان بین ۵۳ درجه و ۲۶ دقیقه تا ۵۹ درجه و ۲۹ دقیقه طول ‌شرقی و ۲۵ درجه و ۵۵ دقیقه تا ۳۲ درجه عرض‌ شمالی واقع شده است. این استان از شمال به استان خراسان جنوبی، از غرب به استان‌ های یزد و فارس، از جنوب به هرمزگان و از شرق به استان سیستان و بلوچستان محدود می ‌شود.مساحت استان: ۱۸۱٬۷۸۵ کیلومترمربع
تقسیمات کشوری استان: براساس آخرین تقسیمات کشوری، استان کرمان دارای ۲۳ شهرستان، ۶۷ شهر، ۵۷ بخش و ۱۶۲ دهستان است.شهرستانهای استان: شهرستان‌ های این استان عبارتند از: ارزوئیه، انار، بافت، شهرستان بردسیر، بم، جیرفت، رابر، راور، رفسنجان، رودبارجنوب، ریگان، زرند، سیرجان، شهربابک، عنبرآباد، فاریاب، فهرج، قلعه گنج، کرمان، کوهبنان، کهنوج، منوجان، نرماشیر.شرایط اقلیمی: استان کرمان از تنوع اقلیمی و آب و هوایی برخوردار است. در نواحی شمال و شمال غربی استان آب و هوای خشک، در جنوب و جنوب شرقی گرم و مرطوب و در جنوب غربی و مرکز سرد و کوهستانی است. خالی از لطف نیست که بدانید جیرفت را بخاطر آب و هوای گرمسیری و آب فراوانش، هندوستان ایران و ارزوئیه را کالیفرنیای ایران نامیده ‌اند. بافت را به دلیل ارتفاع زیاد آن از سطح دریا (سومین شهر مرتفع ایران) بام کویر ایران و سیبری جنوب می‌ نامند. رابر را به دلیل آب و هوای خوش و مناظر طبیعی، رامسر جنوب و بردسیر را مروارید کویر گفته‌ اند.ارتفاعات و کوههای مهم استان: بلندی ‌های استان کرمان دنباله رشته کوه‌ های مرکزی ایران است که از چین خوردگی ‌های آتشفشانی آذربایجان آغاز شده و تا بلوچستان امتداد یافته است و دنباله آن را در فلات مرکزی، حوزه‌ های پست داخلی و کویر چندین بار قطع می ‌کنند. استان کرمان با دارا بودن بیش از ۱۴ قله با ارتفاع بیش از ۴۰۰۰ متر بهشت کوهنوردان نامیده شده‌ و کوه هزار چهارمین کوه مرتفع ایران با ارتفاع ۴۵۰۱ متر در این استان قرار دارد. کوه کوشا (کوه شاه بافت) نیز با ارتفاع بیش از ۴۳۷۴متر در ۳۰ کیلومتری شمال بافت واقع شده است.
#تالار_گردشگری_ایران


معرفی استان کرمان و مناطق دیدنی آن

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
  • جذاب
Reactions: ~ĤaŊaŊeĤ~، *RoRo*، FaTeMeH QaSeMi و 4 نفر دیگر

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,362
امتیاز واکنش
18,212
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
دریاچه ها و رودهای مهم: رودخانه هلیل رود (طویل ترین رود استان)، شور شهداد، پشترود، تقی آباد، کبوترخان از رودهای معروف استان کرمان هستند. درياچه جازموريان، باتلاق بافق، باتلاق گاو خوني و حوزه آبريز حاشيه كوير لوت از دریاچه های استان هستند. درياچه مهم استان كرمان، هامون جازموريان است كه ميزان آب و وسعت آن متغير است و از جمله دریاچه های دایمی محسوب نمی شود. دریاچه زیر زمینی چاه دریا در رفسنجان از جاذبه های اسرارآمیز ایران در استان کرمان است.گیاهان و جانوران بومی و مهاجر: استان کرمان از جمله مهم ‌ترین استان‌ های کشور از جهت وجود مناطق حفاظت شده و گونه‌ های کمیاب است، بطوری که در حال حاضر بیش از ۱۹درصد از پرندگان و ۴۶درصد از پستانداران حمایت شده کشور در این استان زندگی می ‌کنند و برخی از آنها در سطح جهان دارای اهمیت هستند. در حال حاضر مهم ‌ترین پارک ملی نیمه جنوبی کشور به نام پارک ملی خبر در استان کرمان قرار دارد. دریاچهٔ سد بافت شهرستان بافت دارای پرندگانی همچون سبز قبا، حواصیل خاکستری، فالاروپ، چوب پا، سنقر، دم جنبانک زرد، لک لک، هوبره، اردک کله سبز، آبچلیک، کاکایی، چکاوک کاکلی، بوتیمار و… است که نشان از اهمیت این تالاب‌ ها دارد. سرو ۲۵۰۰ ساله در دهبکری بم (کهنسال‌ ترین درخت استان کرمان)، سروهای طرز راور، چنار مسجد جامع راین، چنار مسجد جامع فیض آباد راور، چنار کهنسال طرنگ و بزنجان بافت، پسته کهنسال اودرج رفسنجان، گردو کهنسال هزارساله گوغر بافت، سرو کهنسال امامزاده احمد سیرجان نیز دارای اهمیت ویژه در این استان میباشند.اقتصاد استان: درقرن بیستم، قالی بافی صنعت عمده کرمان را تشکیل می ‌داد. این صنعت به تدریج از شهر به روستاهای اطراف مانند ماهان، جوپار و چترود کشیده شد. امروزه شهر کرمان (مرکز استان کرمان) به دلیل وجود معادن و کشاورزی توسعه چشمگیری یافته‌است. مس سرچشمه، کرومیت اسفندقه جیرفت، مس میدوک و خاتون آباد شهربابک، فروکروم بافت، مناطق آزاد سیرجان و بم و شهر کرمان هم از مناطق صنعتی این استان هستند. استان کرمان مهمترین تولیدکننده مس در کشور است. به دلیل تنوع زمین‌شناسی و فراوانی معدن، این استان را بهشت زمین شناسان و معدن کاران نیز گفته‌اند. منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید نیز درسال ۱۳۷۶ تأسیس شده و رسماً کار خود را آغاز کرده است. سیرجان نیز به عنوان یک قطب اقتصادی ویژه بر بسـ*ـتر مزیت ‌های باراندازی، در ساختار اقتصادی استان کرمان نقش و موقعیت قابل توجهی را احراز کرده ‌است. سیرجان گذرگاه اصلی انتقال کالا به کشورهای خاور ایران و هم چنین اروپا و خلیج فارس بوده و مسیر رفت و برگشت کلیه کالاها از بندر شهید رجایی به کشورهای آسیای میانه، قفقاز و روسیه است. از نظر کشاورزی و باغبانی نیز شهرستانهای انار، سیرجان، رفسنجان، زرند و راور از بزرگترین مراکز تولید پسته در جهان می‌ باشند.
#تالار_گردشگری_ایران


معرفی استان کرمان و مناطق دیدنی آن

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: ~ĤaŊaŊeĤ~، *RoRo*، FaTeMeH QaSeMi و 4 نفر دیگر

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,362
امتیاز واکنش
18,212
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
محصولات کشاورزی: آناناسها و مرکبات و گلخانه‌ های توت فرنگی جیرفت و باغ‌ های پسته رفسنجان، نخلستان ‌های بم، باغ‌ های گردوی بافت، گوغر و رابر، همه از کشتگاه‌ های بزرگ ایران زمین در استان کرمان میباشند. پسته اکبری که مرغوب ‌ترین پسته و بسیار بازار پسند است محصول شهرستان انار میباشد. مرغوب ‌ترین خرمای جهان و بزرگترین تولید کننده خرمای ایران، شهرستان بم است. شهرستان جیرفت نیزاز مهم ‌ترین کانون‌ های پرورش مرکبات در ایران است. گردو، سیب درختی، عسل، زیره، گل محمدی و گلاب، مرکبات، محصولات جالیزی، پنبه و ذرت از سایر محصولات کشاورزی مهم استان کرمان می ‌باشند. بیش از یک چهارم کل باغ‌ های ایران در استان کرمان قرار دارند.فرهنگ و آداب و رسوم: بیشترین جمعیت زرتشتیان ایران در استان کرمان زندگی می‌ کنند و جشن سده کرمان در فهرست آیین ‌های ملی ثبت شده‌است. جشن سده بعنوان جشن ملی و باستانی هنوز در کرمان رایج است که اکثر مردم کرمان در این جشن شرکت میکنند و پنجاه روز مانده به عید در روز دهم بهمن برگزار میشود. استان کرمان آداب و رسوم ویژه ای برای ماه رمضان دارد. در کرمان اگرچه خیلی از رسم های قدیمی از یاد رفته اند، اما مراسم کلید زنی هنوز هم در شب های ماه رمضان برگزار می شود.صنایع دستی: صنایع دستی کرمان آوازه جهانی داردو عبارتند از پته دوزی، فرش و قالی کرمان، منسوجات دستباف مانند ترمه، شال بافی. شال کرمان در گذشته ارزش بسیار داشته به نحوی که در خانه های ایرانی آن را به عنوان کالای سرمایه‌ ای نگاه داری می ‌کرده‌اند و به گاه تنگدستی آن را گرو می‌ گذاشتند. شاهان قاجار به جهت پاداش یک طاقه شال کرمان هدیه می ‌دادند. ارزش شال کرمان به حدی بوده که قطعات کوچک آن را می ‌کشیده و می ‌فروختند. در دوره صدارت میرزا تقی خان امیرکبیر از تولید آن حمایت زیادی شد و به همین دلیل نوعی از شال کرمان به به شال امیری معروف شد.
#تالار_گردشگری_ایران


معرفی استان کرمان و مناطق دیدنی آن

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
  • عالی
Reactions: ~ĤaŊaŊeĤ~، *RoRo*، FaTeMeH QaSeMi و 4 نفر دیگر

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,362
امتیاز واکنش
18,212
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
همچنین کرمانی ها در این ماه از شب سوم تا پایان ماه مراسمی با عنوان «الله رمضونی» برگزار می کنند که در آن گروهی از جوانان به منازل محله رفته و سروده‌ای را می ‌خوانند. بعد از خواندن هر بیت، همراهان جمله صلی علی محمد صلوات بر محمد را تکرار می‌ کنند و پس از اتمام این سروده صاحبخانه مبلغی پول به سرپرست گروه می ‌دهد. مردم کرمان بر این باورند که در ماه رمضان نباید اسراف کرد. بنابراین، اگر غذایی از افطار مانده باشد در سحر آن را مصرف می ‌کنند. آبگوشت، عدس پلو و یا برنج و خورش معمولا پای ثابت سفره های افطار و سحری کرمانی هاست. آش های محلی و نان های تازه ای که زنان روستایی می پزند نیز جای خود دارد. آبگوشت از اصلی ترین غذاها برای افطار است و اگر کسی نذری داشته باشد مقداری آبگوشت درست کرده به مسجد بـرده و آنرا میان نمازگزاران توزیع می کند. شیرینی افطاری هم در کرمان زولبیا و بامیه است اما اگر کسی بخواهد غذایی نذر کند، این نذر او بی شک شله‌ زرد یا آبگوشت خواهد بود. مردم شهر بردسیر با نان و سرکه افطار می ‌کنند. بلوچ‌ های بم نیز معتقدند در ماه رمضان گوش دادن به موسیقی حرام است. زرند ی‌ها هم بر این باورند که همه نخل‌ ها متعلق به حضرت علی(ع) است،جاذبه های مهم گردشگری: مشتاقیه، گنبد جبلیه، مسجد جامع کرمان، مسجدامام (ملک)، موزه مردم شناسی زرتشتیان و...درکرمان، آستانه شاه نعمت اله ولی، باغ شاهزاده درماهان، آستانه شاهزاده حسین درجوپار، ارگ تاریخی دربم، آثار باستانی نظیر تپه یحیی درصوغان بافت، مجموعه سنگی میمند، - ابلیس دربردسیر، آقوس شهداد و ویرانه های شهردقیانوس یا شهردسیوس جیرفت از دیگر جاذبه های تاریخی این استان هستن. پارک ملی خبر در جنوب غربی شهرستان بافت (تنها پارک ملی جنوب شرق ایران و بزرگترین پارک ملی جنوب ایران) چاه دریا در رفسنجان نیز از جاذبه های طبیعی استان کرمان میباشند.
#تالار_گردشگری_ایران


معرفی استان کرمان و مناطق دیدنی آن

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
  • جذاب
Reactions: ~ĤaŊaŊeĤ~، *RoRo*، FaTeMeH QaSeMi و 4 نفر دیگر

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,362
امتیاز واکنش
18,212
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
جشنواره ها و رویدادها: جشن سده کرمان در فهرست آیین ‌های ملی ثبت شده ‌است. جشن سَده، یکی از جشن ‌های ایرانی و باستانی است که در آغاز شامگاه دهم بهمن‌ ماه برگزار می ‌شود. در بسیاری از نقاط مرکزی ایران مانند کرمان، جشن سده یا سده سوزی بین مردم اعم از مسلمان (شیعه و سنی)، زرتشتی، مسیحی، یهودی و... برگزار میشود.معرفی شهر کرمان
شهرستان کرمان مرکز استان کرمان پهناورترین استان ایران درجنوب شرقی کشور است. کرمان یکی از پنج شهر تاریخی ایران است و بزرگترین شهر جنوب شرق ایران است که به لحاظ صنعتی، سیـاس*ـی، فرهنگی و علمی مهمترین شهر جنوب شرق کشور میباشد. این شهرستان در طول تاریخ فراز و فرودهای زیادی پشت سر گذاشته و از دوران قبل از اسلام تا دوره معاصر رویدادهای مهمی در این منطقه رخ داده است. این وقایع از نظر اجتماعی برای مردم طاقت فرسا بود ولی از نظر فرهنگی این منطقه غنی تر شده و دارای فرهنگ بسیار خوب در سازش با افکار و عقاید مختلف میباشد. در کرمان تمام اقلیتها میتوانند براحتی در کنار سایر مردم زندگی کرده و آداب و رسوم خود را به اجرا درآورند.
نام: شهرستان کرمان نامهای قدیمی: بوتیا، کرمانیا و گواشیر استان: کرمانتاریخچه: در روایات اساطیری آمده‌ است که کیخسرو کرمان و مکران را به رستم بخشید. همچنین نشانی‌ هایی از فرمانروایی بهمن بر این خطه ارائه می‌ دهند پس از آن دوران تاریخی این سرزمین آغاز می ‌شود که طبق این اسناد در زمان هخامنشیان کوروش آن را تبعید گاه نبونید (پادشاه مغلوب شدهٔ بابِل) قرار داده است. نام کرمان را در کتیبه‌های داریوش نیز می بینیم. در نوشته‌ های یونانی کرمان قید شده و مردم کرمان را تیره‌ای از پارسیان نامیده اند. قلعه دختر و قلعه اردشیر از آثار دوران ساسانی در شرق شهر کنونی کرمان، که هنوز خرابه‌ های آنها برجاست، گواه بر این است که لااقل در زمان اردشیر بابکان در همین محل، شهری آباد یا قلعه‌ای مهم وجود داشته‌است.
#تالار_گردشگری_ایران


معرفی استان کرمان و مناطق دیدنی آن

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
  • عالی
Reactions: ~ĤaŊaŊeĤ~، *RoRo*، FaTeMeH QaSeMi و 4 نفر دیگر

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,362
امتیاز واکنش
18,212
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
جمعیت: جمعیت این استان در سال ۱۳۹۰ و براساس آمار مرکز آمار ایران برابر با ۲٫۹۳۸٫۹۸۸ نفر بوده‌ است

زبان: زبان مردم استان کرمان فارسى با لهجه کرمانى است. این لهجه شباهت زیادى به لهجه شیرازى دارد. علاوه بر زبان فارسى، اقلیتهاى مذهبى به زبانهاى خود تکلم مى کنند. در بین عشایر زبانهاى ترکى و بلوچى نیز رایج است. زبان کرمان از شاخه زبانهاى جنوبى ایران است. زبانهاى جنوبى با زبانهاى شمالى از حیث برخى آواها و دیگر مشخصه‏ ها تفاوتهاى زیادى دارند.


مشاهیر استان: ابوعبدالله محمد بن عیسی ماهانی (ریاضی‌دان و منجم قرن سوم ه. ق)، ابوحامد کرمانی (مورخ، شاعر، فیلسوف و پزشک قرن ششم ه. ق)، زرتشت بهرام پژدو (شاعر قرن هفتم ه. ق)، خواجوی کرمانی (شاعر و عارف بزرگ قرن هشتم ه. ق)، عماد فقیه کرمانی (عارف و شاعر قرن هشتم ه. ق)، شاه نعمت‌الله ولی (صوفی و شاعر بزرگ قرن نهم ه. ق)، مشتاق علی شاه، میرزا محمد تربتی (صوفی بزرگ قرن دوازدهم ه. ق) و...
غذاهای محلی: آبگوشت بادمجان و کشک، آبگوشت زیره، ش گندم شیر، آش اوماج، خورش بز قورمه، خورش آلوچه، خورشت به آلو، زیره پلو، کشک کدو، لپه پلو با زیره، مجور کدو، قاتُق گوشت، کباب زرگری، کشک کله‌جوش با خرما و گردو، پِرچو، پیتو و پتری، عدسی چغندر. کرمان همچنین آبگوشت ‌های متنوعی دارد که از مهمترین آنها می توان به آبگوشت لیمو، آبگوشت یخنی، آبگوشت متنجبه، آبگوشت امام حسینی، آبگوشت ترشاله، آبگوشت تنگاب، آبگوشت سبزی، آبگوشت غوره، آبگوشت قاتقو و آبگوشت قیمه اشاره کرد.

سوغات: خرما، پسته، زیره، گردو، عطر و عرقیات بافت و بردسیر، گردوی بافت، گلاب بردسیر،مرکبات همچنین حنا، داروهای گیاهی، قاووت یا قوتو و شیرینی ‌های خاص و خوشمزه مثل کلمپه، کماج سهن، حلوا، خرما، حاجی بادام و حاج پسته و مسقطی سیرجان از سوغات ویژه استان کرمان هستند.

بهترین زمان بازدید: بهار


معرفی استان کرمان و مناطق دیدنی آن

 
  • تشکر
  • جذاب
Reactions: ~ĤaŊaŊeĤ~، *RoRo*، FaTeMeH QaSeMi و 4 نفر دیگر

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,362
امتیاز واکنش
18,212
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
در زمان حکومت خلفای عباسی کرمان به شورش‌ های مکرر دست زد ولی هیچ‌ کدام به سامان نرسید تا اینکه سرانجام در سال ۲۵۳ هجری قمری به تصرف یعقوب لیث، مؤسس سلسه صفاریان درآمد. پس از آن این سرزمین در زیر سلطه حکومت‌ های قدرتمند آن دوره مانند سامانیان، دیلمیان، آل بویه و سلاجقه قرار گرفت. در عصر غزنویان فرمانروایان خونریز و هوسران آرامش را از مردم سلب کردند. تنها در عهد سلجوقیان، حکومت ملک قاورد و فرزندانش بود که کرمان روی رفاه و آسایش بخود دید و آثاری چون مسجد ملک پدید آمد. پس از حکومت ۱۵۰ ساله سلاجقه باز با حمله مغول بلای دیگری بر کرمان نازل شد. براق حاجب از سرداران قراختائیان، کرمان را به تصرف درآورد. از اعقاب وی ترکان خاتون بر کرمان فرمانروایی یافت که در آبادانی شهر کوشید و دخترش پادشاه خاتون نیز حاکمی فاضل و حامی دانشمندان بود. این سلسله از ۶۱۹ تا ۷۰۳ ه.ق. در کرمان سلطنت کردند. در زمان حکومت قراختائیان بود که مارکو پولو سیاح معروف ونیزی از کرمان دیدن کرد. در سال ۷۱۴ هجری قمری امیر مبارزالدین محمد مؤسس سلسله آل مظفر، کرمان را تصرف کرد. تیموریان از سال ۷۹۶ تا ۸۳۴ بر کرمان فایق آمدند. سپس تنی چند از طایفه قراقویونلو در کرمان به قدرت رسیدند. سلاطین صفوی از ۹۱۵ ه.ق. کرمان را به تصرف خود درآوردند. در ۱۰۰۵ ه.ق. گنجعلیخان از سوی شاه عباس صفوی به حکومت کرمان رسید که بر اثر تدبیر و تداوم حکومت او، شهر چندی روی آسایش و آرامش در روزگار افول قدرت صفویان، افاغنه کرمان را به جزای شهامت و مقاومت در برابر آنان به خاک و خون کشیدند و نادرشاه افشار هم هنگامی به کرمان رسید که بر اثر کشتن رضاقلی میرزا (پسرش) به جنون آدمکشی مبتلا شده بود. او دستور گردن زدن مردم بی ‌گـ ـناه کرمان را صادر کرد و یکی از بزرگترین قتل‌عامهای معروف تاریخ کرمان را به راه انداخته از کله مردم مناره‌ هایی برپا کرد. محله پامنار که هنوز هم به همین نام خوانده می‌ شود یادگار آن فاجعه و تجدید کننده خاطرات تلخ آن جنایت تاسف‌انگیز است. کرمان هچنین به دلیل حمایت از آخرین بازمانده زندیه (لطفعلی خان زند) گرفتار خشم آقامحمدخان قاجارشد که به روایت تاریخ، هفت من (به روایتی بیست هزار جفت و به روایتی دیگر هفتاد هزار جفت) چشم از مردم درآورد.تقسیمات کشوری: شهرستان کرمان دارای شهرهای کرمان، ماهان، جوپار، شهداد، اندوهجرد، گلباف، زنگی‌آباد، اختیارآباد، راین، چترود و کاظم‌آباد است. این شهر دارای بخشهای مرکزی، ماهان، شهداد، گلباف، راین، چترود میباشد. موقعیت جغرافیایی: شهر کرمان در عرض جغرافیایی ۳۰٫۲۹ و طول جغرافیایی ۵۷٫۰۶ قرار گرفته‌است.آب و هوا: شهر کرمان دارای تابستانهای خنک و معتدل و زمستانهای سرد میباشد.مساحت: حدود ۱۵۰۰۰ هکتار
#تالار_گردشگری_ایران


معرفی استان کرمان و مناطق دیدنی آن

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
  • جذاب
Reactions: ~ĤaŊaŊeĤ~، *RoRo*، FaTeMeH QaSeMi و 4 نفر دیگر

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,362
امتیاز واکنش
18,212
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
ارتفاع از سطح دریا: ۱۷۵۶ متر از سطح دریا (کرمان سومین مرکز استان مرتفع ایران بعد از شهرکرد و یاسوج است.)کوههای اطراف: شهر کرمان در کنار کوه صاحب الزمان قرار گرفته ‌است. کوه‌ های جوپار و پلوار و جفتان در جنوب و جنوب شرق کرمان که در تمام طول سال برف دارند، از دیگر کوههای کرمان هستند.فرهنگ و آداب و رسوم: تقریباً تمامی مردم شهر کرمان همچون سایر مناطق مرکزی ایران از قوم آریایی و فارس هستند. کرمان مرکز فعالیت و تجمع شیخیه در شاخه کریمخانیه این شهر میباشد. برای این فرقه این شهر مقدس است که مسجد ابراهیمی نیز در کرمان متعلق به ایشان است. جمعیت چند هزار نفری از زرتشتیان و اقلیتی از کلیمیان (یهودیان) نیز در کرمان زندگی می ‌کنند. در این شهر اقلیت‌ های دینی مراسم‌ و جشن‌ های آیینی خود را برگزار می ‌کنند. جشن باستانی سده که در نوع خود بزرگترین جشن زرتشتیان و ایران باستان می ‌باشد همه ساله در بهمن ماه در کرمان برگزار می ‌شود. جشن سده کرمان در سال ۱۳۹۰ در فهرست آثار فرهنگی ملی ایران ثبت گردید.جمعیت: ۷۲۲٬۴۸۴ نفر (۱۳۹۰)زبان محلی: در شهر کرمان زبان اهالی زبان فارسی و لهجه کرمانی می‌ باشد. به دلیل مهاجرت اقوام مختلفی از جمله ترک، لر، لک و بلوچ به منطقه کرمان در طول تاریخ، تنوع زیادی در لهجه و گویش محلی در شهرستان ‌های مختلف این استان نیز ایجاد شده و هم اینک گویش ‌ها و لهجه‌ های متفاوت و متنوعی در این استان به چشم می ‌خورد.خیابان ها٬ میدان ها و محلات قدیمی: محله بازار شاه، بازار عزیز، باغ نشاط، پامنار، توكل ‌آباد، جانی ‌آباد، دولت‌ خانه، دوازده ‌امام، زرتشتیان، سلسبیل، شاه‌ عادل و... از محله‌ های قدیم كرمان هستندجاذبه های گردشگری: گنبد جبلیه، باغ شازده ماهان، آسیاب بادی، سه گنبد، موزه های مختلف کرمان، آتشکده زرتشتیان، کنیسه کلیمی ها، مسجد ملک، مسجد جامع، مجموعه گنجعلی خان، باغ فتح آباد، آرامگاه شاه نعمت الله ولی، یخدان مویدی و...آداب و رسوم و رویدادهای مهم: جشن سده هر سال در دهم بهمن ماه بعنوان جشن ملی با مشارکت اکثر مردم کرمان در این شهر با شکوه خاصی برگزار می گرددافراد سرشناس: ابوعبدالله محمد بن عیسی ماهانی (ریاضیدان و منجم قرن سوم ه. ق)،
ابوحامد کرمانی (مورخ، شاعر، فیلسوف و پزشک قرن ششم ه. ق)، زرتشت بهرام پژدو (شاعر قرن هفتم ه. ق)، خواجوی کرمانی (شاعر و عارف بزرگ قرن هشتم ه. ق)، شاه نعمت ‌الله ولی (عارف و شاعر بزرگ قرن نهم ه. ق)، گنجعلیخان (حاکم دادگر کرمان در دوره صفویه)، مشتاق علی شاه (عارف بزرگ قرن دوازدهم ه. ق)سوغاتی: قالی، پته، زیره، قاووت، کلمپه، کماچ سهن، قطاب، مسقطی، فالوده کرمانی، پسته، گردو، کتیرا، گلاب، ظروف مسی، ورشو و عرقیات گیاهیغذای محلی: فالوده کرمانی، آش شولی (اوماچو)، روغن جوشی، چغوک بریزو، حلیم بادمجان، آش آماج، آش شلغم، آش جو (کرمانی)، آش مخلوط، آش کدو، آبگوشت کرمانی، توکی، گندم شیری، کاکل کنف شادانه، قاتق تخمه، قاتق، قاتق بنه، زیر جوش، کشک گردو، کشک یونجه، سردوش، اشکنه، کشک کدو، کشک سیب، گورماست، سیراب بنه، کله جوش، بز قرمه، کشک و بادمجان، نان پز، کاچی، قاتق شیر، برشتو، نان پر، نان چرب و شیرین، خرماست، خرما تخم مرغ، کپو، روغن جوشی و چنگ مالصنایع دستی: قالی کرمان، مسگری، پته دوزیبهترین زمان بازدید: بهار و تابستان
#تالار_گردشگری_ایران


معرفی استان کرمان و مناطق دیدنی آن

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
  • جذاب
Reactions: ~ĤaŊaŊeĤ~، *RoRo*، FaTeMeH QaSeMi و 4 نفر دیگر
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا