خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

mahaflaki

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
26/7/18
ارسال ها
693
امتیاز واکنش
17,003
امتیاز
303
محل سکونت
Golestan
زمان حضور
100 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
انجمن رمان 98 | بهترین انجمن رمان‌نویسی

روستای افراتخته و جنگل‌های اطراف آن از دیدنی‌ترین و بکرترین جاذبه‌های گردشگری استان گلستان هستند. روستایی که در میانه کوه‌هایی پوشیده از درختان سرسبز و مه‌های غلیظ گاه و بی‌گاه احاطه شده است. تمام حوالی افراتخته منطقه‌ی زیست‌محیطی شکار ممنوع است. گونه‌های جانوارانی که در این منطقه زندگی می‌کنند، همگی حفاظت‌شده هستند و شکار در این ناحیه جرم محسوب می‌شود. درختان سر به فلک کشیده‌ی سرخدار در این منطقه به وفور به چشم می‌خورند و ۱۵۰ هکتار از جنگل‌هایی که صد و نود میلیون سال عمر دارند، در افراتخته وجود دارد. عمر برخی دیگر از درختان در این جنگل انبوه به بیش از هزار سال می‌رسد. در برخی نقاط به حدی شاخ و برگ درختان انبوه و درهم‌پیچیده است که نور خورشید به زیر آن‌ها نفوذ نمی‌کند.
این روستا برای عکاسی محلی بی‌نظیر است، از این رو توصیه می‌کنیم هنگام سفر به این منطقه دوربین عکاسی خود را فراموش نکنید.
میزان مساحت زیر جنگل‌های این محل حدود ۱۵۰ هکتار است که حدود ۱۹۰ میلیون سال از سن آن‌ها می‌گذرد. در این منطقه به شدت به حفاظت محیط‌زیست و جانوران توجه می‌شود و در آن گونه‌های منحصربه‌فردی دیده شده که به‌هیچ‌وجه اجازه شکار و آسیب در آن ناحیه وارد نشده است.
جنگل پهن برگ‌ها هم در این منطقه به زیبایی محل کمک می‌کند. روستا در محلی کوهستانی واقع است که از اطراف به کوه‌هایی مثل تکیانو و ملیارتو و افراتخته محدود است. ارتفاع افراتخته از سطح دریا حدود ۱۵۵۰ متر است و به دلیل کوهستانی بودن و نزدیک به دریا بودن هوایی معتدل دارد. تعدادی چشمه آب‌معدنی با ارتفاع ریزش ۳۰۰ تا ۲۵۰۰ متر در این منطقه وجود دارد که می‌توان از آن استفاده کرد.
رود زیبایی در کنار افراتخته است که به‌ملایمت هوای این محل کمک می‌کند. در افراتخته می‌توانید آثار باستانی زیادی مثل چاه سنگی و باستانی پیرآلا و گورستان گبری حمامی باستانی به اسم کهنه حمام را ببینید. البته برای دیدن برخی آثار باید دو کیلومتری راه را طی کنید. تمام این موارد نشان‌دهنده قدمت این روستا از نظر تمدن است.
مردم این روستا از لباس‌های محلی برای پوشش خود استفاده می‌کنند همچنین تعدادی غذای محلی نیز در این روستا تهیه می‌شود که گردشگران از آن استقبال زیادی می‌کنند.
در مجاورت روستای افراتخته کوه‌های افراتخته در شمال، تکیانو در شرق، ملیارتو در غرب و دره افراتخته در جنوب قرار گرفته‌اند. شکار در جنگل‌های افراتخته ممنوع است و منطقه حفاظت‌شده است.
این منطقه به علت وجود کوه‌های بلند و پوشش جنگلی درختان در بیشتر ایام دارای مه غلیظ است که روستا را به یک جاذبه‌ی دیدنی بی‌نظیر تبدیل می‌کند، حتی گاهی کل روستا و مسیر آن زیر مه قرار می‌گیرند و رفت‌وآمد به روستا قطع می‌شود.


روستای افرا تخته


روستای افراتخته

 
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi، ملیکا بای و Aseman Najm

mahaflaki

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
26/7/18
ارسال ها
693
امتیاز واکنش
17,003
امتیاز
303
محل سکونت
Golestan
زمان حضور
100 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
انجمن رمان 98 | بهترین انجمن رمان‌نویسی
دهکده‌ی ییلاقی افراتخته دارای مردمان خون گرم و مهمان دوستی هستند که در فصول ییلاق خود از گردشگران و مسافران استقبال می‌کنند.روستای افراتخته علی آباد مثل هر منطقه‌ای دارای سوغاتی و صنایع‌دستی خاص خود است که چند مورد را نام می‌بریم: عسل طبیعی، شیر محلی، ماست، کره و پنیر، قالی، چادرشب، سفره پارچه‌ای، دستمال نمد مالی، چوخا، ساق پشمی، ظروف چوبی.
روستای افرا تخته
روستاییان در افراتخته علی آباد کتول ییلاق و قشلاق می‌کنند. انواع غذاهای گرم و لذیذ در این روستا یافت می‌شود که می‌توان به آش، آبگوشت، کباب، انواع خورشت و نان محلی اشاره کرد.روستای افراتخته از دو قسمت بالا و پایین تشکیل‌شده است که مسیر این دو روستا با یکدیگر متفاوت است. لباس محلی اهالی روستای افراتخته هنوز رایج است، لباس مردان (کت و شلوار، جلیقه و کلاه پشمی) و زنان (پیراهن‌های بلند، پیراهن، جلیقه، روسری و پوشش روی روسری) است.
1595592326111.png[URL='ht
محیا نوشت: برای رفتن به افرا تخته هم مثل چینو و بقیه ییلاق های منطقه باید از جنگل نچرال بیوتی زرین گل عبور کرد. افرا تخته برخلاف چینو، مسیر طولانی تره داره و ممکنه یک ساعت توی راه باشین اما خب به نسبت به دلیل اینکه مقدار بیشتری از مسیر جنگلی عبور میکنین قشنگی ها و جذابیت های مسیر بیشتر و بیشتر میشه. شاید بشه گفت مسیر یه ساعته خیلی کوتاه تر از یه ربع به نظرتون میرسه. اکثر ییلاق ها قومی هستند، یعنی هر ییلاق یه سری طرفدار های خاص از یه قوم ساکن شهر داره اما افرا تخته به دلیل خوش اب و هوایی و جذابیت هاش کمتر این ویژگی رو داره و تقریبا از همه قوم ها طرفدار و سکنه داره! افرا تخته به دلیل همین محبوبیت خونه ها و ویلا های خوشگلی هم توی خودش جا داده.
افرا تخته بدون شک یکی از روستای ییلاقی زیباست که هر قسمتش سرسبزه و خوشگلی و سرسبزیش رو هم میشه از پیج اینستاگرام شاخ های شهر فهمید که اصولا حداقل یه عکس یا استوری رو دارن از از این ییلاق.ساکنین این ییلاق هم اکثرا فصل های گرم سال و تعطیلات برای فرار از گرما به اونجا میرن. البته اگر قصد رفتن به افرا تخته رو دارین حتما پتو رو هم فراموش نکنین چون گاهی خیلی سرد میشه! گاهی حتی تو اردیبهشت و خرداد ماه هم اگه سرمایی باشین مجبورین بخاری روشن کنین شبها +_+
نکته مثبتی که این ییلاق داره اینترنت 4G اونه! با اینکه ارتفاعات بلند تری داره اما انتن دهی اینترنتی معرکه ای داره!
اگه سری به گلستان زدین افراتخته رو هم تو لیست بذارین(:

#تالار_گردشگری_ایران


روستای افراتخته

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi، ملیکا بای و Aseman Najm
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا