خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,358
امتیاز واکنش
18,213
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
کتاب عزرا

کتاب عِزرا یکی از کتب عهد عتیق است. این کتاب ابتدا به صورت متصل به کتاب نحمیا، کتاب عزرا-نحمیا را تشکیل می‌داد تا اینکه بعداً توسط مسیحیان به دو کتاب تقسیم شد. موضوع آن بازگشت به اورشلیم بعد از اسارت یهودیان در بابل است. بخش اول کتاب در مورد سال اول پادشاهی کورش (۵۳۸ قبل از میلاد) و کامل شدن معبد دوم اورشلیم به دست داریوش در سال ۵۱۵ قبل از میلاد است. بخش دوم کتاب به بازگشت عزرا به اورشلیم و تلاش او برای پاکسازی قوم اسرائیل از گـ ـناه ازدواج با جنتیل‌ها است. به همراه کتاب نحمیا این کتاب آخرین بخش تاریخی عهد عتیق است. عزرا طوری نوشته شده است که در آن خداوند پادشاه پارسیان را برمینگیزد تا مأموریتی الهی را انجام دهد. سه رهبر با سه مأموریت مهم: اولین مأموریت بازسازی معبد اورشلیم، دومین پاک کردن قوم یهود و سومین محافظت از اورشلیم به وسیله یک دیوار، آخرین مأموریت در کتاب نحمیا است. احتمالاً اولین نسخه این کتاب در حدود سال ۴۰۰ قبل از میلاد نوشته شده است.

خلاصه
کتاب عزرا ده فصل دارد. فصلهای ۱ تا ۶ به حکومت کورش پارسی می‌پردازد و بازسازی معبد دوم اورشلیم را شرح می‌دهد. فصلهای ۷ تا ۱۰ به مأموریت عزرا در اورشلیم می‌پردازد. فصلهای اول تا ششم:

  1. دستور کورش، کورش مسیح خداوند به کمک الهام خداوند وسائل معبد را به ششبازار (شاهزاده یهودی) می‌دهد و به قوم اسرائیل دستور می‌دهد که به اورشلیم بازگشته و معبد را بازسازی کنند.
  2. ۴۲۳۶۰ یهودی به همراه نوکران خود آوازخوانان از بابل به اورشلیم تحت رهبری زروبابل و یوشع کاهن می‌روند.
  3. یوشع کاهن و زروبابل قربانگاه را برپا می‌دارند و عید سوکوت را در اورشلیم به جا می‌آورند. در سال دوم پایه‌های معبد زده می‌شود و معبد با خوشحالی زیاد به خداوند تقدیم می‌شود.
  4. نامه سامریان به خشایارشا، دشمنان یهودا و بنیامین اعلام آمادگی برای کمک به ساخت معبد می‌کنند ولیکن کمک آنها رد می‌شود. آنها سپس در کار بازسازی معبد اختلال ایجاد می‌کنند که این اختلال تا زمان داریوش ادامه دارد. سامریان به خشایار نامه می‌نویسند که اورشلیم در حال بازسازی است و او دستور می‌دهد که بازسازی متوقف شود. از این رو کار بازسازی معبد خداوند تا سال دوم پادشاهی داریوش متوقف می‌شود.
  5. نامه تاتنای به داریوش، به کمک تلاشهای حجی و زکریا، زروبابل و یوشع کاهن کار معبد را آغاز می‌کنند. تاتنای ساتراپ یهودا به داریوش نامه مینوسید که اورشلیم در حال بازسازی شدن است و به او توصیه می‌کند که آرشیوها جستجو شوند تا دستور کورش پیدا شود.
  6. دستور کورش، نسخه دوم، دستور داریوش: داریوش به دستور کورش دست میابد و به تاتنای دستور می‌دهد که در کار یهودیان اخلال ایجاد نکند و هرگونه کمک و مواد لازم را در اختیار آنان بگذارد. معبد دوم اورشلیم در ماه آدار در سال ششم حکومت داریوش کامل می‌شود و اسرائیلیان برای جشن گرفتن تکمیل آن جمع می‌شوند.
  7. نامه خشایارشا به عزرا: خشایارشا به عزرا برای کامل شدن معبد تبریک می‌گوید و از او در مورد وضعیت یهودا و اورشلیم سئوال می‌کند و به او می‌گوید که سیستمی ایجاد کند که به وسیله آن تمامی مردمی که از خدای او پیروی می‌کنند تحت سلطه قوانین او قرار گیرند. خشایارشا طلای زیادی به عزرا می‌دهد و به تمامی مسئولان پارسی دستور می‌دهد که او را یاری کنند.
  8. عزرا تعداد زیادی افراد را برای بازگشت به اورشلیم جمع می‌کند و طلا و نقره و وسائل زیادی با خود می‌برد؛ ولیکن او متوجه می‌شود که از لاویان کسی با خود ندارد و دستور می‌دهد که گروهی از آنان را همراه او بفرستند. افراد او به اورشلیم می‌رسند و طلا و نقره زیادی بین یهودیان تقسیم می‌کنند و خوشحالی می‌کنند.
  9. عزرا متوجه می‌شود که بعضی از یهودیان در اورشلیم با زنان غیریهودی (جنتیل) ازدواج کرده‌اند. عزرا از این گـ ـناه بزرگ شوکه می‌شود و دعا می‌کند که خداوند آنها را ببخشد.
  10. با وجود مخالفت تعدادی از یهودیان قوم اسرائیل زنان جنتیل را طلاق داده و آنها را از اورشلیم به همراه فرزندانشان دور می‌کنند.
ارتباط تاریخی
برقراری ارتباط تاریخی با متن کتاب عزرا مشکل است زیرا بعضی قسمتهای آن با تحقیقات تاریخی همخوانی ندارد؛ ولیکن جدول زیر نشاندهنده مطابقت بخشهای مختلف کتاب با تاریخ است

شاه پارسیان[۱] زمان حکومت (قبل از میلاد) اتفاقهای مهم[۲] ارتباط با کتاب عزرا-نحمیا[۳]
کورش ۵۵۰[?]–۵۳۰ کورش به بابل در سال ۵۳۹ قبل از میلاد حمله می‌کند. دستور بازسازی اورشلیم توسط کورش داده می‌شود.
کامبیز دوم ۵۳۰–۵۲۲ قبل از میلاد حمله به مصر در سال ۵۲۵ قبل از میلاد
داریوش اول ۵۲۲–۴۸۶ قبل از میلاد بعد از جنگ با رقیبان خود در سال ۵۲۰ به پادشاهی می‌رسد. در حمله به یونان ناموفق است. معبد دوم اورشلیم در سال ۵۱۵ قبل از میلاد بازسازی می‌شود.
خشایار اول ۴۸۶ تا ۴۶۵ قبل از میلاد در حمله به یونان شکست می‌خورد.
خشایارشا اول ۴۶۵–۴۲۴ قبل از میلاد شورش یونانیان در مصر خنثی می‌شود. زمان بازگشت عزرا به اورشلیم در سال هفتم خشایارشا است.
داریوش دوم ۴۲۳–۴۰۴ قبل از میلاد

خشایارشا دوم ۴۰۴ تا ۳۵۸ قبل از میلاد جنگ با مصر
خشایارشا سوم ۳۵۸ تا ۳۳۸ قبل از میلاد. مصر تسخیر می‌شود.
داریوش سوم ۳۳۶ تا ۳۳۰ قبل از میلاد. اسکندر مقدونی به امپراطوری هخامنشی پایان می‌دهد.


متنها
یک نسخه یونانی از کتاب عزرا به نام اسدراس وجود دارد. این نسخه دارای فصلی اضافه در بین فصل چهارم است. با اینکه متن تقریباً یکسان است، شماره آیه‌ها در آن متفاوت است.

ارتباط با متون پارسی
بعضی متون پارسی کشف شده با کتاب عزرا همخوانی دارند؛ ولیکن در مورد صحت آنها بین تاریخدانان اختلاف وجود دارد.


سی و نه کتاب عهد عتیق

 
  • تشکر
Reactions: *RoRo*، ~ROYA~، FaTeMeH QaSeMi و 2 نفر دیگر

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,358
امتیاز واکنش
18,213
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
کتاب نحمیا

پرش به ناوبری پرش به جستجو کتاب نحمیا یک کتاب از کتاب مقدس عبری است (از کتویم در تنخ و کتب تاریخی از عهد عتیق) که بخش بزرگی از آن به زبان اول شخص گفته شده‌است؛ و در مورد بازسازی دیوارهای اورشلیم به دست نحمیا است نحمیا یک یهودی بود که در دستگاه قضایی ایرانیان باستان مقام بزرگی داشت این اتفاقات در نیمه دوم سده پنجم پیش از میلاد رخ دارد و همراه با کتاب عزرا آخرین کتب از بخش تاریخی کتاب مقدس عبری به شمار می‌رود.
رمان 98
رمان 98| دانلود رمان


سی و نه کتاب عهد عتیق

 
  • تشکر
Reactions: *RoRo*، FaTeMeH QaSeMi، * ELINA * و یک کاربر دیگر

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,358
امتیاز واکنش
18,213
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
کتاب استر




طومار استر، پنجمین بخش مکتوبات تنخ
کتاب اِستِر (به عبری: מגילת אסתר) که به عبری مگیلا نیز نامیده می‌شود کتابی در بخش سوم تنخ (عهد عتیق) و همچنین کتاب مقدس مسیحیان ااستر (کتاب استر)|اِستِر]] که با نام هدسه زاده شد ولی به نام استر مشهور بود، اخشورش، ملکه وشتی، مردخای و هامان هستند.

روایت کتاب اِستِر را برخی (ازجمله راوی خود داستان) به دوران خشایار و برخی دیگر (ازجمله ترجمه یونانی کتاب) به زمان خشایارشا هخامنشی نسبت می‌دهند. داستان یهودی پوریم است که همه ساله در سیزدهم آدار (تقریباً اسفند در تقویم شمسی) برگزار می‌شود. کتاب استر تنها کتابی در عهد عتیق است که نام مقدس خداوند (یهوه) در آن ذکر نشده‌است.




آرتور زیک، نقاشی از کتاب استر، زیک که هولوکاست را تجربه کرده بودهامان را به همراه نشان سواستیکا (نشان آلمان نازی) تصویر کرده است.

پیش زمینه
داستان استر در پایتخت امپراطوری هخامنشیان در شوش باستان در زمان حکومت اخشوروش اتفاق می‌افتد. نام اخشوروش معادل خشایار (Xerxes) است که هر دو از ریشه نام خشایارشا به زبان پارسی هستند. معمولاً توسط بیشتر محققان خشایار با اخشوروش یکی دانسته می‌شود و زمان حکمرانی او بین ۴۸۶ و ۴۶۵ قبل از میلاد بوده‌است. همچنین علاوه بر نام اخشوروش، داستان ذکر شده در کتاب نیز بیشتر با زندگی خشایار وفق دارد.

ولیکن بعضی محققان دیگر نظیر یوسفوس فلاویوس، کتاب استر رباه و محقق مسیحی بارهبرائوس و همچنین ترجمه یونانی کتاب مقدس وی را با خشایارشا اول (که بین ۴۶۵ و ۴۲۴ قبل از میلاد حکومت کرد) یا خشایارشا دوم (که بین ۴۰۴ و ۳۵۸ قبل از میلاد حکومت کرد) یکی می‌دانند.

بر اساس نظر بیشتر محققان اتفاقات کتاب استر از سال ۴۸۳ قبل از میلاد شروع گردیده است و در ماه مارس ۴۷۳ قبل از میلاد پایان یافته‌است.

خلاصهٔ داستان


مجازات هامان کشیده شده توسط میکل آنژ
داستان با اخشورش (احتمالاً خشایارشا) حاکم امپراطوری عظیم پارس شروع می‌شود. اخشورش جشن بسیار بزرگی در پایتخت امپراطوری خود در شهر شوش برگزار کرده‌است. در روز هفتم این جشن اخشورش به همسرش ملکه وشتی دستور می‌دهد که زیبایی خود را در برابر مهمانان به نمایش بگذارد. وشتی از این دستور سرباز می‌زند. اخشورش بسیار خشمگین شده و دستور می‌دهد او از ملکه بودن خلع شود و زمینه برای انتخاب دختر دیگری از دختران امپراطوری پارس به عنوان ملکه فراهم گردد.

یکی از دختران به نام استر، دختری یتیم است که توسط عموی خود مردخای سرپرستی می‌شود. زیبایی استر اخشورش را تحت تأثیر قرار می‌دهد و او استر را به همسری می‌گیرد. کمی بعد مردخای به توطئه دو نفر از افراد دربار به نام بیغتان و طرش برای کشتن اخشورش پی می‌برد. مردخای این امر را به شاه اطلاع می‌دهد و توطئه گران اعدام می‌شوند. کمک مردخای مورد توجه شاه قرار می‌گیرد.

اخشورش هامان را به عنوان وزیر انتخاب می‌کند. مردخای که در دربار زندگی می‌کند مورد خشم هامان قرار می‌گیرد زیرا در برابر او تعظیم نمی‌کند. هامان متوجه یهودی بودن مردخای می‌شود و تصمیم می‌گیرد نه تنها او، بلکه تمامی یهودیان را قتل‌عام کند. او اخشورش را متقاعد می‌کند که این کار را انجام دهد و به عنوان ده هزار کیسه سکه نقره پرداخت می‌کند. او برای انجام توطئه خود قرعه (پور) می‌اندازد و روز سیزدهم آدار را انتخاب می‌کند.

وقتی مردخای متوجه این توطئه می‌شود از استر می‌خواهد نظر شاه را تغییر دهد. استر از حضور در نزد شاه بدون خواسته شدن می‌هراسد زیرا حضور سرزده در نزد شاه دارای مجازات مرگ است. او از مردخای می‌خواهد که به یهودیان بگوید که سه روز روزه بگیرند و در روز سوم او سرزده به نزد شاه می‌رود. شاه از حضور او خشمگین نشده و او را مجازات نمی‌کند. شاه استر را به شرکت در جشن‌هامان دعوت می‌کند. در هنگام جشن، شاه از استر می‌خواهد که در جشن روز بعد نیز شرکت کند. هامان دوباره از دست مردخای خشمگین می‌شود و دستور انجام مقدمات برای اعدام او را می‌دهد.

آن شب اخشورش دچار بی‌خوابی می‌شود و دستور می‌دهد که اتفاقات دربار برای او خوانده شوند. او به یاد می‌آورد که مردخای توطئه دشمنانش را خنثی کرده بود و برای اینکار نیز پاداشی دریافت نکرده بود.

در همین زمان، هامان به نزد شاه می‌آید که اجازه اعدام مردخای را بگیرد. شاه از هامان می‌پرسد که به نظر او به شخصی که شاه می‌خواهد پاداش دهد چه پاداشی باید داده شود. هامان که تصور می‌کند شاه می‌خواهد او را پاداش دهد می‌گوید که او باید لباس‌های گرانقیمت پوشیده و بر اسبهای شاه تکیه زند. شاه هامان را شوکه کرده و دستور می‌دهد که این کار برای مردخای انجام شود.

در همین زمان، شاه و استر در جشن دوم شرکت می‌کنند. در این زمان استر اعلام می‌کند که او یهودی است و هامان تصمیم دارد قبیله او را نابود کند. اخشورش خشمگین شده و دستور مجازات هامان را می‌دهد. هامان به پای استر افتاده و از او تقاضای بخشش می‌کند. در همین زمان اخشورش دوباره به نزد آنان آمده و فکر می‌کند که هامان قصد تعـ*رض به ملکه او را داشته‌است. اینکار باعث خشم بیشتر او شده و دستور اعدام‌هامان را می‌دهد.

شاه دستور قبلی خود را لغو می‌کند و به یهودیان اجازه می‌دهد از دشمنان خود انتقام بگیرند. در ۱۳ آدار ۵۰۰ دشمن یهودیان و پسران هامان در شوش به دار آویخته می‌شوند. یهودیان در سراسر امپراطوری پارس ۷۵َ٫۰۰۰ نفر از دشمنان خود را قتل‌عام می‌کنند ولی اموال آنان را نمی‌دزدند. استر نامه‌ای به یهودیان می‌فرستد و اعلام جشن می‌کند. اخشورش به حکومت خود ادامه می‌دهد و مردخای در دربار او قدرتمند می‌شوند


استرهامان را رسوا می‌کند، نقاشی سال ۱۸۸۸ میلادی.



پیروزی مردخای، نقاشی اثر پیتر پیترز لاستمان
یهودیان از آن تاریخ، به یاد این رویداد که به موجب آن از یک توطئه بزرگ نسل‌کشی رهایی یافتند، هر سال در ماه عبری آدار جشن می‌گیرند و آن وقایع را پوریممی‌نامند.[۱]

زمان نگارش
از نظر شاکد، تاریخ نگارش کتاب استر نامشخص است اما معمولاً بین محققین اتفاق‌نظر وجود دارد که نگارش کتاب کمی بعد از سقوط هخامنشیان، احتمالاً در دوره اشکانیان و حدود قرن دو یا سه قبل از میلاد بوده‌است. نویسنده کتاب نیز ناشناخته‌است. اما معمولاً چنین پنداشته می‌شود که توسط فردی از میان اقلیت یهودی ایران و بابل نوشته شده‌است.[۲]

نسخه یونانی کتاب مقدس دارای تفاوت‌هایی با نسخه عبری آن است. در این نسخه اخشورش با خشایارشا یکی دانسته می‌شود. این کتاب در زمان قرن دوم یا اول قبل از میلاد نوشته شده‌است.

از نظر تاریخی



خشایارشا در تـ*ـخت جمشید
کتاب استر بخشی از کتوبیم که یکی از سه بخش کتاب مقدس یهودی است می‌باشد. بر اساس نظر برخی محققان این کتاب یک داستان تاریخی برای بیان کردن ریشه جشن پوریم است.

بعضی محققان نظیر مایکل دی. کوگان اشاره کرده‌اند که کتاب استر دارای بخش‌هایی در مورد تاریخ امپراطوری پارس است که در آن اطلاعات غلط ذکر شده‌اند. همچنین کتاب دارای تضادهای تاریخی است. کوگان اشاره می‌کند که به‌طور مثال در بخش استر ۲:۵ مردخای به عنوان فردی که اسارت یهودیان در بابل را تجربه کرده‌است ذکر می‌شود. اگر این توصیف صحیح باشد او باید بیش از یک قرن عمر کرده باشد تا وقایع کتاب استر را تجربه کرده باشد؛ ولیکن ممکن است که این بخش کتاب مربوط به اسارت جد مردخای، کیش بوده باشد.

آدل برلین محقق کتاب مقدس اعتقاد دارد که کتاب استر به صورت عمدی نه به صورت کتابی دقیق از نظر تاریخی، بلکه به صورت یک داستان تاریخی نوشته شده‌است.

بعضی قسمتهای کتاب استر از نظر تاریخی بسیار دقیق هستند. به‌طور مثال نویسنده زمان اتفاق را در زمان اخشورش که خشایار است ذکر می‌کند. نویسنده کتاب استر دارای معلومات دقیق از سنتها و رسوم پارسیان است؛ ولیکن همانگونه که کوگان ذکر کرده‌است در متن آن تضادهای تاریخی وجود دارد که نشاندهنده این است که نویسنده قصد نداشته‌است آن را به صورت یک کتاب تاریخی بنویسد. ادوین ام. یامایوچی معتقد است که ممکن است که کتاب استر صحیح بوده باشد و نوشتارهای هرودت دارای ایراداتی باشد. زیرا تنها منبع تاریخی در مورد تاریخ هخامنشیان نوشتارهای هرودت است و معمولاً تصور می‌شود که نوشتار هرودت دقیقتر از کتاب استر است که ممکن است این پیش فرض صحیح نباشد.


سی و نه کتاب عهد عتیق

 
  • تشکر
Reactions: *RoRo*، ~ROYA~، FaTeMeH QaSeMi و 2 نفر دیگر

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,358
امتیاز واکنش
18,213
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
ابهامات در مورد کتاب استر
نوشتار اصلی: صحت تاریخی داستان استر و مردخای


هامان به پای استر می‌افتد و تقاضای بخشش می‌کند، نقاشی اثر رامبراند.
دانشنامه بریتانیکا در نوشتار مربوط به عید پوریم می‌نویسد: حقیقت تاریخی این واقعه کتاب مقدس، معمولاً مورد سؤال است. درمورد جشن پوریم نیز هرچند مشخص است که عید پوریم تا حدود قرن دوم میلادی به سنتی تثبیت شده در میان یهودیان تبدیل شده بوده، ریشه تاریخی این جشن ناشناخته‌است.[۳] در این دانشنامه در هنگام بررسی تأثیرات تمدن ایران زمین بر یهودیت چنین آمده‌است که ماجرای پوریم از کتاب استر درواقع یکی از قصه‌های ایرانی درمورد زیرکی و خدعه‌های شهبانوهای ایرانی در درون اندرونی‌های پادشاهان است و خود عید پوریم نیز به نوعی اقتباس یهودیان از عید نوروز می‌باشد.[۴]

به گفته تاریخچه دنیای کتاب مقدس دانشگاه آکسفورد، اگرچه برخی بنیادگرایان کتاب استر را تاریخی می‌پندارند ولی ژانر ادبی کتاب استر، همانند اکثر کتاب دانیال از نوع رمان بوده‌است. نه نویسندگان این کتاب قصد بازگو کردن حوادث گذشته را داشتند، و نه انتظار داشتند که خوانندگان آن را به عنوان تاریخ قلمداد کنند؛ شخصیتی به نام استر وجود خارجی نداشته‌است. با توجه به ژانر ادبی کتاب چند سؤال در ذهن مخاطب مطرح می‌شود از جمله: «چه کسی این کتاب را نوشته؟ قصد آن‌ها از نوشتن این کتاب چه بوده و تا چه حدی به آن رسیده‌اند؟ مخاطبان این کتاب چه کسی بوده؟ از مقایسه این کتاب و مخاطبان آن با موارد مشابه در دنیای یونانی-رومی چه نتایجی حاصل می‌شود؟»[۵]

شائول شاکد، استاد دانشگاه عبری اورشلیم اعتقاد دارد که در نوشتار مربوط به پوریم در دانشنامه ایرانیکا، گواهی بر صحت این داستان از دیدگاه تاریخی وجود ندارد و معمولاً در مورد واقعیت تاریخی داستان با شک و تردید نگریسته می‌شود. نظریه‌هایی وجود دارد که داستان بر مبنای اساطیر ایلامی یا بابلی است. هرچند چنین نظری را نمی‌توان با اطمینان پذیرفت. این کتاب را بیشتر می‌توان نمونه‌ای از ژانر معروف دسیسه‌های درون دربار و نجات یافتن‌های معجزه‌آسا نامید.[۲]

بگفته مک‌کولوگ شاید ذراتی از حقیقت در پشت داستان استر باشد ولی کتاب در وضع حاضرش دارای اشتباهات و تناقضاتی است که باید به عنوان یک افسانه تاریخی (نه روایت تاریخی) قلمداد شود. نام همسر خشایارشا به استناد هرودوت، آمستریس دختر اتانس بوده درحالی که هیچ اثری از وشتی یا استر در تاریخ هرودوت نیست.[۶]

طبق دانشنامه ایرانیکا، کتاب استر نگـاه دانلـود تاریخی است که سرنوشت یهودیان تبعیدی را در قرن پنجم پیش از میلاد تحت حاکمیت اخشورش (یعنی خشایارشا) روایت می‌کند. موضوع رمان در دربار هخامنشی در شهر شوش رخ می‌دهد. نویسنده آشنایی خوبی نقشه‌برداری شهر و نقل نام‌های پارسی (مموکن،...)، ایلامی (هامان)، و بابلی (مردخای) دارد. وشتی، زن خشایارشا، از دستور شوهر برای ظاهر شدن در برابر مهمانان سرپیچی می‌کند و در نتیجه، از مقام ملکه‌ای خویش خلع می‌شود و استر یهودی، دختر برادر مردخای، جایش را می‌گیرد. مردخای بر طبق رمان، در بابل توسط نبودکدنضر (کسی که بیش از ۱۰۰ سال پیش از خشایارشا زیست) به اسارت گرفته می‌شود. گرچه به نظر می‌رسد این رمان در قرن دوم پیش از میلاد رخ داده و کمی جزئیات تاریخی دارد، در قسمت مختلفی روایت‌های مورد اطمینان ارائه می‌کند: جزئیات نحوه زندگی دربار سلطنتی و کارایی روحانیون و توصیف سنت‌های پارسی که در کتاب استر آمده است، توسط منابع مستقل تأیید شده‌است.[۷]

تاریخچه یهودیت کمبریج می‌نویسد نویسنده کتاب استر ممکن است نام‌های ایرانی یا ایلامی برای کتابش را می‌دانسته، اما نشان داده نشده که نویسنده اطلاعات دست اولی راجع به وضعیت جغرافیایی قصر در شوش یا فضای حاکم در دربار ایران داشته‌است. اگر چه تاریخی بودن کتاب به دلیل وجود غیر محتملات[۸] زیر سؤال می‌رود، اما افسانه بودن داستان به معنی این نیست که از داخل خلأ زاده شده‌است. بدون شک داستان بر پایه اتفاقی تاریخی که در شوش افتاده بنا شده‌است، هرچند تشخیص ماهیت این اتفاق سخت می‌باشد. همچنین عید پوریم قبل از نوشتن شدن کتاب استر جشن گرفته می‌شده و این داستان سعی در توجیه این جشن کرده‌است.

طومارهای دریای مرده
نوشتار اصلی: طومارهای دریای مرده
در قرن بیستم میلادی طومارهایی در منطقه قمران فلسطین کشف شد که به «طومارهای دریای مرده» شهرت یافته‌اند. در این طومارها، که قدیمیترین نسخه یافت شده از کتاب مقدس هستند، نام کتاب استر به چشم نمی‌خورد.[۱۰]

تأثیر فرهنگ بابلی


دروازه بازسازی شدهٔ ایشتار موزه برلین
کتاب استر دارای نامهایی است که ممکن است از فرهنگ بابلیان نشات گرفته باشد. نام هیچ‌یک از نام‌های ذکر شده در داستان استر یهودی نیست. به استثنای شاه اخشورش، بقیه، نام خدایان بابلی و ایلامی دارند. نام استر ممکن است معادل نام ایشتار باشد. بانوی قهرمان داستان «هدسه» و عروس خوانده می‌شود که از القاب خاص ایزد بابلست. استر و مردخای بابلیانی هستند که نقاب یهودی به چهره زده‌اند. دشمن آن‌ها هامان را می‌توان بر مبنای زبانشناسی با هومان یک خدای ایلامی، یگانه دانست. وشتی ملکهٔ پارس را نیز که استر جای او را می‌گیرد، بر همان ترتیب می‌توان با ایزدهای ایلامی تطبیق داد. از این رو ممکن است اتفاقات کتاب استر روایتی دیگر از فرهنگ بابلیان باشد.[۱۱]

در دنیای امروزی
در اسرائیل امروزی گاهی اتفاقات کتاب استر و درگیری باهامان معادل اختلافهای امروزی اسرائیل با ایران محسوب می‌شود. ربی اسرائیل روزن ایرانیان امروزی و هامان را هر دو افرادی دانست که بیدلیل از یهودیان متنفر هستند.[۱۲] ربی شلومو ریسکین که در ابتدا باراک اوباما را هامان خوانده بود، نظر خود را تصحیح کرد و ایران را هامان خواند.[۱۳]

بنیامین نتانیاهو نیز در دیدار با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۲، نسخه‌ای از کتاب استر به او داد و ایران را مانند هامانی جدید دانست.


سی و نه کتاب عهد عتیق

 
  • تشکر
Reactions: *RoRo*، ~ROYA~، FaTeMeH QaSeMi و 2 نفر دیگر

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,358
امتیاز واکنش
18,213
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
کتاب ایوب

کتاب ایوب، از مجموعه کتوبیم در عهد عتیق و از نوشته‌های مقدس مسیحیان و یهودیان است. این کتاب مشتمل بر ۴۲ باب است و موضوع اصلی آن رنج است. این کتاب شاعرانه‌ترین و خیال‌انگیزترین بیان در عهد عتیق را داراست و از نخستین تلاش‌ها برای هماهنگ جلوه دادن عقیده شر و عقیده به خدا به شمار می‌رود. شخصیت شیطان که در نوشته‌های قدیم‌تر عهد عتیق نامی از او نیست، در این کتاب برای نخستین بار آمده است؛ چنان که برخی این مفهوم را از زرتشتیان و از دوران اسارت بابلی وام گرفته و بر اثر آمیـ*ـزش قوم یهود با زرتشتیان دانسته‌اند. از مهم‌ترین کتاب‌هایی که از کتاب ایوب تأثیر پذیرفته‌اند، فاوست نوشته گوته است.

روایت
این کتاب حاکی از زندگی بنده‌ای از بندگان خدا در سرزمین عوص است که ایوب نام داشت. شیطان با خدا شرط بست که او را از پرستش خدا بازدارد، و خدا پذیرفت که شیطان اموال، اولاد و تندرستی را از ایوب بگیرد. از این پس مصیبت گریبان‌گیر ایوب شد و بلاهای متعدد بر او فروفرستاده شد، پنج فرزندش در یک توفان سهمگین کشته شدند، دارایی‌اش از بین رفت و خود نیز به بیماری جانکاهی دچار شد.[۱] سه تن از دوستانش به نام‌های الیفاز تیمانی، بلدد شوحی و سوفر نعماتی به دیدار او آمدند و کوشیدند دلیلی برای این روی‌دادهای ناگوار بیابند. نقل این گفتگو، به شیوه مناظره‌ای طولانی بین ایوب و دوستان دانشمند او، در کتاب ذکر شده‌است.[۲] این گفتگوها بیشتر مانند یک مناظره کلامی و اعتقادی‌است. زوایای مهمی از دیدگاه‌های کلامی یهودیت درباره عدل الهی، تقدیر و مشیت الهی و در مقابل اراده و تسلیم انسان در این گفتگوها تبیین می‌گردد. البته در گفتار دوستان ایوب، گرفتاری‌ها و رنج و درد ایوب ریشه در نافرمانی و گناهکاری او بود و ایشان آن بلاها را مجازات خداوند می‌خواندند اما ایوب پافشاری می‌نمود که این درست نیست و او گناهی نکرده که شایستگی این درد و رنج را داشته باشد. آن‌ها از ایوب خواستند که شهر را ترک کند، اما ایوب از پذیرفتن این پیشنهاد سرمی‌پیچد. سرانجام یهوه، از یک گردباد با ایوب و دوستان او سخن گفت و به او یادآوری کرد که انسان هرگز قادر به دریافتن دانش بزرگ خدایی نیست.[۳] ایوب نیز از خود بیزار شده در خاک و خاکستر توبه کرد.[۴] ایوب پی برد که ایمان او به خدا نباید وابسته به رویدادهایی باشد که برای او رخ می‌دهد بلکه باید راضی به تقدیر الهی باشد، حتی اگر حکمت آن را درنیابد. پیام این کتاب آن است که هر مصیبتی به عنوان مجازات گناهکاران نیست، بلکه گاه بازتاب مهر خداوندی‌است که برای آزمایش و آموزش بر نیکوکاران فرو می‌آید. در این مورد گرفتاری‌ها، همان آزمون الهی‌است که در میان آن میزان فضایل و کرامت‌های انسانی آشکار می‌شود.[۵] در انتهای کتاب، یهوه جوانی و دارایی ثروت ایوب را دوچندان به او بازمی‌گرداند و بزرگی و شکوه او را نسبت به گذشته می‌افزاید؛ به او ده فرزند می‌بخشد و دوستان او را به دلیل توبیخ ایوب سرزنش می‌کند.


سی و نه کتاب عهد عتیق

 
  • تشکر
Reactions: *RoRo*، ~ROYA~، FaTeMeH QaSeMi و 2 نفر دیگر

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,358
امتیاز واکنش
18,213
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
کتاب مزامیر




مرد یهودی در حال خواندن مزامیر در دیوار غربی
مزامیر یا زبور داوود (عبری:תהילים تِهیلِم)،یکی از بخش‌های تنخ یهودی و عهد عتیق در انجیل است. مزامیر به صورت شعر بی‌وزن عبری نگاشته شده‌است. قسمت هائی از مزامیر به همراه برخی از متون دیگر نمازهای سه‌گانه یهودیان را تشکیل می‌دهند. همچنین خواندن تهیلیم را به مناسبت‌های گوناگون نیز انجام می‌دهند. در این کتاب نام بسیاری از آلات موسیقی قدیدیمی مانند دف، کینور و... ذکر شده است و در بخش هائی از آن بر اهمیت موسیقی و رقـ*ـص برای ستایش پرورگار تأکید شده است. سرودن این اشعار را به حضرت داوود از انبیاء و پادشاهان بنی اسرائیل نسبت می‌دهند. از ۱۵۰ مزمور فقط سی و چهارتای آن عنوان ندارند، که به آن‌ها مزامیر یتیم گفته می‌شود.

در قرآن و ادبیات فارسی
سعدی شاعر قرن هفتم:

آتشی از سوز دل در دل داوود بود
تا به فلک می‌رسد بانگ مزامیر او
همچنین در قرآن سه بار به کتاب زبور یا مزامیر اشاره شده است.


سی و نه کتاب عهد عتیق

 
  • تشکر
Reactions: *RoRo*، ~ROYA~، FaTeMeH QaSeMi و 2 نفر دیگر

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,358
امتیاز واکنش
18,213
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
کتاب غزل غزل‌های سلیمان

«غزل غزل‌ها» به اینجا تغییرمسیر دارد. برای دیگر کاربردها، غزل غزل‌ها (ابهام‌زدایی) را مشاهده کنید.
غزل غزل‌ها یا نشیدالأنشاد (عبری:שיר השירים شِر هاشِریم به معنی «بزرگ‌ترین غزل‌ها») یکی از بخش‌های تنخ عبری و عهد عتیق در کتاب مقدس است. نویسندگی کتاب به سلیمان پسر داوود نسبت داده شده‌است. در این کتاب چندین اشاره به سلیمان[۱] و چند اشاره به داوود پادشاه[۲] آمده‌است. تاریخ نگارش غزل غزل‌ها را قرن دهم قبل از میلاد و در زمان سلطنت سلیمان دانسته‌اند.

غزل غزل‌ها، شعری بی‌همتا در تجلیل عشق زمینی است [۳]. شعر از زبان عاشق و معشوق است که از عشق و علاقه به یکدیگر و لـ*ـذت شهوانی نزدیکی با هم سخن می‌گویند. در شعر، «دختران اورشلیم» گروهی هستند که شاهد عشـ*ـق بـازی دو عاشق اند و حضور آن‌ها در ساختار شعر به نحوی است که به خواننده کمک می‌کند که خود را حاضر در کنار دو عاشق ببیند [۴]. در سنت یهودی، غزل غزل‌ها به عنوان تمثیلی از رابـ ـطهٔ بین خدا (به عنوان مرد داستان) و قوم بنی اسرائیل (به عنوان زن داستان) تفسیر می‌شود. [۵]. در سنت مسیحی، این شعر به عنوان تمثیلی از رابـ ـطهٔ عیسی مسیح با عروسش، کلیسای مسحیت، تفسیر می‌شود [۶]. جدای از تفاسیر مذهبی، غزل غزل‌ها در معنای ظاهری‌اش به عنوان شعری عاشقانه بین زن و مرد تحسین شده‌است.


سی و نه کتاب عهد عتیق

 
  • تشکر
Reactions: *RoRo*، ~ROYA~، FaTeMeH QaSeMi و 2 نفر دیگر

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,358
امتیاز واکنش
18,213
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
کتاب اشعیا

«برو و دیده‌بانی بگمار تا آنچه می‌بیند را اعلام نماید.»
آیه‌ای از کتاب اشعیا.[۱]

کتاب اشعیا (به عبری: ספר ישעיה) اولین کتاب از پیامبران پسین در عهد عتیق کتاب مقدس عبری است که پس از کتاب حزقیال، کتاب ارمیا است. (در مسیحیت ترتیب متفاوتی دارند)

این کتاب ۶۶ بخش دارد که ۳۹ بخش اول به پیش‌بینی عذاب برای پادشاهی یهودیه (باتوجه به باب ۲۴ یهودیه در زمان اشعیا در تسلط اشبنا بوده‌است[۲]) و تمام ملت‌های مخالف خدا است و ۲۷ بخش آخر پیش‌بینی بازسازی اسرائیل در پادشاهی آینده خداست[۳] موضوعی که در مسیحیت به ظهور عیسی مرتبط دانسته می‌شود.

مذهبیون معتقدند که این کتاب توسط اشعیا نگاشته شده‌است. اما تاریخ‌نگاران آن را به سه دسته تقسیم کرده‌اند: بخش اول که شامل نگارش‌های پیامبران سده هشتم پیش از میلاد و سده هفتم پیش از میلاد است. بخش دوم (بخش‌های ۴۰-۵۵) که متعلق به سده ششم پیش از میلاد است و توسط فردی که به نام اسیران یهودی در بابل امضا می‌کرد، نگاشته شده‌است و بخش سوم (بخش‌های ۵۶-۶۶) که احتمالاً توسط چند نویسنده در اورشلیم مدتی کوتاه بعد از خروج نگاشته شده‌است.[۳][۴][۵][۶]

قاموس کتاب مقدس کتاب اشعیا را به پنج بخش تقسیم می‌کند می‌نویسد که بخش اول(۱-۱۲) شامل نبوات اشعیا است، بخش دوم(۱۳-۲۳) سلسله نبواتی است که بر ضد ممالک خارجی گفته شده‌است، بخش سوم(۲۸-۳۳) نبواتی که به زمان مخصوص سلطنت حزقیا نسبت دارد، بخش چهارم (۳۶-۳۹)توصیف تسلط اشعیا در زمان سلطنت حزقیا است و قسمت پنجم (۴۰-۶۶) یک سری نبوات در مورد بندگی و آزادی جسمانی بنی‌اسرائیل است.


رمان 98
رمان 98| دانلود رمان


سی و نه کتاب عهد عتیق

 
  • تشکر
Reactions: *RoRo*، ~ROYA~، FaTeMeH QaSeMi و 2 نفر دیگر

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,358
امتیاز واکنش
18,213
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
کتاب حزقیال

کتاب حزقیال (به عبری: ספר יחזקאל) یکی از کتب تنخ می‌باشد. این کتاب در کنار کتاب اشعیا و ارمیا یکی از سه کتاب اصلی پیامبران در تنخ است. بر اساس متن کتاب، این کتاب بر اساس رویاهای حزقیال نبی هنگامی که او به مدت ۲۲ سال در بابل بین سالهای ۵۹۳ تا ۵۷۱ قبل از میلاد زندانی بود نوشته شده‌است. کتاب حول سه محور اصلی است :۱) داوری برای اسراییل ۲) داوری برای ملتها ۳) آمرزش آینده اسراییل

خلاصه
کتاب با رویای حزقیال شروع می‌شود. در این رؤیا خداوند سوار بر عرش خود به حزقیال ظاهر می‌شود. کالسکه خدا دارای چهار جانور زنده است که هر یک دارای چهار چهره (یک مرد، یک شیر، یک عقاب و یک گاو) و چهار بال هستند. در کنار هر یک از آن‌ها چرخی درون چرخ قرار دارد. یهوه به حزقیال دستور می‌دهد که پیامبری برای اسراییل باشد. سپس کتاب با قضاوت بر یهودا و اورشلیم و سپس با قضاوت بر ملتها (جنتیلها) ادامه میابد. خدا وعده نابودی اورشلیم و وعده نابودی ملتهایی که علیه خدا قیام کردند را می‌دهد. در قسمت بعدی کتاب خداوند وعده می‌دهد که آوارگی اسراییل در بابل تمام شده و شهر جدیدی ساخته خواهد شد. معبد دوباره ساخته شده و اسراییلیان آمرزش خواهند یافت. بعضی قسمت‌های مهم این کتاب عبارتند از :

  • رویای عرش خداوند (حزقیال ۱:۴-۲۸) که حزقیال خدا را سوار بر عرش خود میبیند به همراه فرشته‌هایی که عرش او را حمل می‌کنند.
  • رویای معبد سلیمان ، حزقیال میبیند که خدا چگونه از معبد سلیمان خارج می‌شود زیرا مردم اسراییل به پرستش خدایانی غیر از یهوه روی آوردند.(حزقیال ۸:۱-۱۶)
  • تصویر اسراییل، که در آن اسراییل به صورت یک عروس بـدکـاره تصویر می‌شود که به همسر خود (یهوه) پایبند نیست. (حزقیال ۱۵-۱۹)
  • دره استخوان‌های خشک، که در آن حزقیال میبیند که چگونه خداوند مرده را دوباره زنده خواهد کرد (حزقیال ۳۷:۱-۱۴)
  • نابودی گاگ و مگاگ (یاجوج و ماجوج)، که در آن حزقیال میبیند که چگونه دشمنان اسراییل نابود خواهند شد و صلح برقرار خواهد گردید.(حزقیال ۳۸-۳۹)
  • رویای معبد نهایی، که در آن حزقیال میبیند که چگونه یک معبد سوم در اورشلیم ساخته می‌شود و شکینای خداوند دوباره به میان اسراییل بازمیگردد. (حزقیال ۴۰-۴۸)
تأثیر
کتاب حزقیال تأثیر زیادی بر روی جنبشهای عرفانی یهودی داشته‌است. بسیاری پیروان عرفان مرکابا و بعداً کابالا به رویای حزقیال توجه خاصی داشتند و اعتقاد داشتند که رمز خلقت در کتاب حزقیال نهفته است.پیروان عرفان مرکابا تلاش داشتند که رویای حزقیال و دیدن عرش خداوند را تجربه کنند. در رؤیا حزقیال دید که عرش خدا توسط چهار حیوت (عبری: חיות) (موجودات زنده) حمل می‌شود که هریک دارای چهار بال و صورت مرد، شیر، گاو و عقاب است. کابالا ارتباطی بین رویای حزقیال و چهار دنیا در کابالا برقرار می‌کند.


  • نقشه معبد در رویای حزقیال


  • رویای دره استخوان‌های خشک


  • نقاشی حزقیال توسط مارتین دی وس ۱۶۰۰ میلادی


سی و نه کتاب عهد عتیق

 
  • تشکر
Reactions: *RoRo*، ~ROYA~، FaTeMeH QaSeMi و 2 نفر دیگر

~PARLA~

مدیر ارشد بازنشسته
طراح انجمن
  
عضویت
7/7/20
ارسال ها
1,358
امتیاز واکنش
18,213
امتیاز
373
محل سکونت
~OVEN~
زمان حضور
34 روز 20 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
کتاب دانیال




کتاب دانیال (عبری: דניאל) یکی از بخش‌های عهد عتیق است که سرگذشت زندگی دانیال پیامبر را که یک یهودی است که در بابل به اسارت گرفته شده‌است بیان می‌کند.[۱] این کتاب بخشی از کتوویم به‌شمار می‌رود و جزئی از نوییم نیست. این کتاب می‌گوید که چگونه دانیال یک یهودیه‌ای در دستگاه قضایی بخت‌النصر (۶۰۵ تا ۵۶۲ پ. م)، حاکم بابل، خروج می‌کند و به عنوان یکی از مسئولین حکومت در می‌آید[۲] با اینکه نام دانیال در قرآن نیامده است ولیکن او معمولاً بر اساس دیدگاه اسلامی به عنوان یکی از پیامبران محسوب می‌شد و مرقد او در شوش نیز مورد زیارت مسلمانان قرار می‌گیرد.

دیدگاه سنتی بر آن است که کتاب توسط دانیال و در سده ششم پیش از میلاد نگاشته شده‌باشد اما در دیدگاه آکادمیک «افراد بسیار کمی از محققان کتاب مقدس به‌طور جد موافق این موضوعند»[۳][۴] بسیاری از محققان کتاب مقدس تاریخ آن را به سده دوم پیش از میلاد نسبت می‌دهند[۵][۵]

قدیمی‌ترین دست‌نوشته‌ای که از کتاب دانیال کشف گردیده‌است بخشی به زبان عبری و بخشی به زبان آرامی است[۶]

ساختار این کتاب در مورد ظهور مسیح و اتفاقات آخرالزمان است. نثر این کتاب نسبت به دیگر کتب مقدس روانتر است.

ساختار
کتاب دانیال به دو بخش اصلی تقسیم شده‌است. در بخش اول که فصلهای ۱ تا ۶ را شامل می‌شود مربوط به شجاعتهای یهودیان در دربار بابلیان است. در بخش دوم که فصلهای ۷ تا ۱۲ را شامل می‌شود مسائل مربوط به رؤیای دانیال در مبحث آخرالزمان بیان می‌شود. همچنین فصلهای ۱ و ۸–۱۲ به زبان عبری و فصلهای ۲–۷ به زبان آرامی هستند. دلیل این دوگانگی هیچگاه کشف نشده‌است. در فصلهای ۱–۶ به تدریج زمان از زمان بابلیان و سپس پارسیان گذر می‌کنند و این گذر زمان در فصلهای ۷ تا ۱۲ نیز ادامه دارد. فصلهای کتاب دانیال می‌توانند به صورت زیر تقسیم گردند:

    • قسمت اول: داستانها
  • فصل اول: مقدمه (بابل)
  • فصل دوم: رؤیای بخت النصر از چهار پادشاهی (بابل)
  • فصل سوم: شومینه آتشین (بابل)
  • فصل چهارم: جنون بخت النصر (بابل)
  • فصل پنجم: جشن بلشازار (بابل)
  • فصل ششم: دانیال در لانه شیران (پارس)
    • قسمت دوم: رؤیاها
  • فصل هفتم: هیولاها از دریا و فرزند آدم (بابل)
  • فصل هشتم: قوچ و بز نر (بابل)
  • فصل نهم: تفسیر پیشگویی ارمیا از هفتاد هفته (ماد)
  • فصل دهم: مکاشفه فرشته. پادشاهان شمال و جنوب (پارس)
محتوا
فصل اول - اسیر بابلیان
داستان با اشاره کوچکی به اینکه معبد اورشلیم توسط شاه بابلیان بخت النصر تخریب شده‌است آغاز می‌شود. در این زمان دانیال که از خانواده اشرافی قوم یهود است به همراه سه یهودی دیگر در دربار بخت النصر شروع به کار می‌کنند. دانیال و سه یهودی دیگر دارای نام‌های بابلی می‌شوند ولیکن خود را با غذا و نوشید*نی بابلیان که با نام خدایان آن‌ها تولید شده‌است آلوده نمی‌کنند. مسئول آنان از سلامت آنان نگران می‌شود ولیکن دانیال او را به آزمایش روزه ده روزه دعوت می‌کند. وقتی بعد از ده روز روزه دانیال و همراهانش سالمتر از دیگران هستند اجازه ادامه غذای خود را پیدا می‌کنند. بعد از این زمان بخت النصر متوجه می‌شود که دانیال و همراهانش ده برابر داناتر از تمامی بابلیان هستند و دانیال دارای استعداد تعبیر خوابها است.

فصل دوم - رؤیای بخت النصر
بخت النصر رؤیای ترسناکی می‌بیند و از مردان خود می‌خواهد که آن را تعبیر کنند ولی محتوای آن را به صورت کامل بیان نمی‌کند. وقتی آن‌ها اعتراض می‌کنند او همه را محکوم می‌کند که شامل دانیال و همراهانش نیز می‌شود. دانیال اجازه می‌خواهد که از خدای خود کمک بخواهد. او تعبیر خواب بخت النصر را در خواب دریافت می‌کند: بخت النصر خواب یک مجسمه بزرگ از سر طلا، سـ*ـینه و دستهای نقره، شکم و رانی از مس و پاهایی از آهن و گل را می‌بیند. مجسمه توسط یک سنگ که تبدیل به کوه بزرگی می‌شود نابود می‌شود و این کوه تمامی دنیا را پر می‌کند. مجسمه نمایانگر چهار پادشاهی است که با بخت النصر آغاز می‌شود. این چهار پادشاهی توسط خداوند نابود خواهند شد. بخت النصر دانیال را به سمت رئیس تمامی حکمای خود منصوب می‌کند و به او و همراهانش اجازه می‌دهد که بر تمامی شهرهای بابل حکومت کنند.



دانیال غذای بابلیان را رد می‌کند، نقاشی از کتاب مقدس قرن ۱۹
کوره آتشین
همراهان دانیال آنانیاس، آزاریا و میشایل حاضر نمی‌شوند در برابر مجسمه طلای شاه تعظیم کنند و به آتش انداخته می‌شوند. بخت النصر فرد چهارمی را در آتش همراه آنان می‌بیند و خداوند آن سه را از آتش نجات می‌دهد. دانیال در این فصل مورد اشاره قرار نمی‌گیرد.

جنون بخت النصر
بخت النصر رؤیایی می‌بیند که در آن یک درخت بزرگ به دستور یک پیام‌آور بهشتی بریده می‌شود. دانیال برای تعبیر خواب احضار می‌شود. دانیال می‌گوید که این درخت خود بخت النصر است و به مدت هفت سال او دیوانه شده و مانند یک حیوان وحشی خواهد شد. هفت سال به این ترتیب می‌گذرد و بعد از هفت سال بخت النصر قبول می‌کند که بهشت است که قانون می‌گذارد و سلامت روانی خود را باز میابد.

جشن بلشازار
بلشازار و مهمانانش کافرانه از ظروف مقدس معبد یهودیان برای نوشیدن استفاده کرده و به وسیله آن‌ها برای خدایان خود می‌نوشند تا زمانی که دستی ظاهر شده و بر روی دیوار نوشته‌ای می‌نویسد. شاه که بسیار ترسیده‌است دانیال را صدا می‌کند که می‌تواند این خط را بخواند. دانیال می‌خواند خدا دستور داده است که روزهای پادشاهی تو تمام شد. تو بر روی ترازوی قضاوت خدا قرار گرفتی و گناهکار شناخته شدی. پادشاهی تو نابود شده و تقسیم خواهد شد و به مادها و پارسیان داده خواهد شد. در همان شب بلشازار به دست داریوش مادی کشته شده و او پادشاه می‌شود.

دانیال در چاه شیران
دانیال در دربار داریوش قدرت زیادی میابد و مورد حسادت درباریان قرار می‌گیرد. درباریان که اعتقادات دانیال را می‌دانند از پادشاه می‌خواهند که دستور دهد به مدت ۳۰ روز هیچ خدایی غیر از خدای آنان مورد پرستش قرار نگیرد. به دلیل اینکه دانیال به خواندن نماز روزانه یهودی سه بار در روز به سمت اورشلیم ادامه می‌دهد مورد اتهام قرار می‌گیرد و داریوش که مایل نیز نیست او را به خاطر دستور خود به چاه شیران میندازد. خداوند دهان شیران را می‌بندد و صبح روز بعد داریوش دانیال را سالم پیدا می‌کند. سپس او دستور می‌دهد که اتهام زنندگان به دانیال در چاه انداخته شوند و آن‌ها آنجا دریده می‌شوند.

رؤیای هیولاها و پسر آدم
این رؤیا که در زمان بلشازار دیده شده‌است در مورد هیولاهایی که پادشاهیهای آینده هستند می‌باشد. چهارمین این هیولاها تمامی زمین را خواهد بلعید و آن را نابود خواهد کرد. هیولای چهارم ده شاخ خواهد داشت که نمایانگر ده شاه هستند. آن‌ها توسط یک شاه کوچکتر که به صورت یک شاخ کوچکتر است دنبال خواهند شد و او سه پادشاهی از ده پادشاهی را مهار خواهد کرد. او علیه خدا کفر خواهد گفت و با پیامبران جنگ خوهد کرد و تلاش خواهد کرد که قوانین و اعیاد خدا را عوض کند. بعد از یک زمان، یک زمان‌ها و نیمه یک زمان این پادشاه توسط قدیمی زمان‌ها (خداوند) مورد قضاوت قرار گرفته و در دادگاه بهشتی محکوم خواهد شد. بعد کسی شبیه پسر آدم به قدیمی زمان‌ها (خداوند) نزدیک شده و به او پادشاهی جهانی داده خواهد شد. همچنین پادشاهی دائمی او بر تمامی پادشاهان زمین به همراه مردم عزیز بالاترین مقام (خداوند) خواهد بود.

رؤیای قوچ و بز نر
این رؤیا در سومین سال حکومت بلشازار دیده می‌شود و در مورد یک قوچ و یک بز نر است که نمایانگر امپراطوری ماد و پارس (قوچ با دو شاخ) و امپراطوری یونان (بز نر) است. بز نر دوشاخ بسیار قوی می‌شود تا زمانی که شاخ آن شکسته می‌شود و توسط چهار شاخ کوچکتر جایگزین می‌شود. سپس رؤیا در مورد یکی از این چهار شاخ است که بسیار بزرگ می‌شود. این شاخ نمایانگر یک شاه نادرست است که قدرت ارتش خداوند را نادیده می‌گیرد و قربانی روزانه را منع می‌کند و معبد را به مدت ۲۳۰۰ روز آلوده می‌کند. رؤیا با زمان پاکسازی و بازسازی معبد پایان می یابد.

رؤیای هفتاد هفته
این رؤیا در اولین سال حکومت داریوش فرزند خشایار در مورد هفتاد هفته است که برای قوم اسراییل و اورشلیم مقدر شده‌است. این رؤیا در مورد رؤیای ارمیا است که بر اساس آن نابود شدن اورشلیم به مدت هفتاد سال ادامه میابد و دانیال از خداوند درخواست می‌کند که اورشلیم و معبد آن را بازسازی کند و یک فرشته به دانیال در مورد زمان‌های آینده صحبت می‌کند «هفتاد هفت» و بازسازی و نابودی معبد توسط یک پادشاه آتی.

رؤیای پادشاهان شمال و جنوب
در فصل ۱۰ تا ۱۲ که در سال سوم پادشاهی کورش پارسی صورت می‌گیرد در مورد یک جنگ بزرگ صحبت می‌شود. در فصل ۱۰ یک فرشته بر دانیال ظاهر می‌شود و توضیح می‌دهد که دانیال در میان یک جنگ با «شاهزاده پارسی» است و تنها توسط میکاییل «شاهزاده تو» کمک می‌شود. «شاهزاده یونانی» به زودی خواهد آمد ولیکن ابتدا مشخص می‌شود که چه اتفاقی قرار است برای مردم دانیال (یهودیان) بیفتد.

دانیال ۱۱ در مورد یک جنگ آتی صحبت می‌کند که در آن یک شاه پارسی با شاه یونانی وارد جنگ خواهد شد. یک «شاه قدرتمند» خواهد آمد و پادشاهی بزرگی تشکیل خواهد داد تا زمانی که پادشاهی او تکه‌تکه شده و در این زمان شاه جنوب با شاه شمال وارد جنگ خواهد شد. بعد از جنگ‌های زیاد شاه جدیدی در شمال به قدرت می‌رسد و او دو بار به جنوب حمله خواهد کرد. اولین بار موفق خواهد شد و در بار دوم توسط کشتیهای کیتیم متوقف خواهد شد. او به کشور خود باز خواهد گشت و در این زمان سربازانش معبد را آلوده کرده و قربانی روزانه را متوقف می‌کنند و گـ ـناه بزرگ را انجام خواهند داد. شاه مقتدر شمال در شام وارد جنگ می‌شود و لیبی و مصر را شکست خواهد داد ولیکن گزارشها از شرق و شمال او را نگران خواهند کرد. او در نهایت در بین دریا و یک کوه مقدس کشته خواهد شد.

دانیال ۱۲ می‌گوید که در این زمان میکاییل «شاهزاده بزرگی که مردم او را حفاظت می‌کند» خواهد آمد. این زمان زمان بسیار سختی خواهد بود ولیکن تمامی آنانی که اسمشان نوشته شده باشد نجات خواهند یافت. «در این زمان بسیاری از آنان که در زیر خاک خفته‌اند بیدار خواهند شد بعضی به زندگی ابدی خواهند رسید و بعضی به شرم و ذلت ابدی، آنهایی که حکمت دارند مانند نور بهشتی درخشان خواهند بود و آنهایی که بسیاری از مردم را به راه راست هدایت کردند مانند ستارگان همیشگی و جاودانه خواهند بود» در آخرین آیات زمان باقی‌مانده به پایان ذکر می‌شود که در آن «یک زمان، یک زمان‌ها و نیمه یک زمان» خواهد بود. دانیال مقصود فرشته را متوجه نمی‌شود و دوباره می‌پرسد و فرشته به او می‌گوید: «از زمانی که قربانی روزانه متوقف شده و گـ ـناه بزرگ آغاز می‌شود، ۱۲۹۰ روز خواهد بود. آن کس که صبر کند و تا پایان ۱۳۳۵ روز زنده بماند برکت خواهد یافت»

اضافات کتاب دانیال
نسخه یونانی کتاب دانیال از نسخه عبری آن به مراتب طولانی‌تر است و دارای بخش‌های اضافه زیر است:

  • دعای آزاریا و شعر سه جوان بعد از دانیال ۳:۲۳
  • داستان شوشانا و بزرگان که در بعضی نسخ قبل از دانیال ۱ و در بعضی بعد از دانیال ۱۲ قرار دارد.
  • داستان بل و اژدها که در پایان کتاب قرار دارد.
اضافات دانیال توسط تمامی شاخه‌های مسیحیت مورد قبول قرار گرفته بودند تا زمان آنکه جنبش پروتستان آن‌ها را به دلیل اینکه در نسخه عبری وجود نداشتند رد کرد. امروزه این اضافات در کلیسای کاتولیک و ارتدوکس شرقی وجود دارند.


سی و نه کتاب عهد عتیق

 
  • تشکر
Reactions: *RoRo*، ~ROYA~، FaTeMeH QaSeMi و 2 نفر دیگر
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا