خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Melika Kakou

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
عضویت
24/4/20
ارسال ها
351
امتیاز واکنش
7,080
امتیاز
263
محل سکونت
In The Windows
زمان حضور
73 روز 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
دوره ی آموزشی Excel چهارمین مهارت از استاندارد ICDL می باشد . Excel یک نرم افزار صفحه گسترده (Spread Solution) است. از Excel برای محاسبات ریاضی ، آماری و نمودار کشی استفاده می شود .
برای مطالعه ی این دوره ی آموزشی نیاز است کاربران محترم آشنایی مقدماتی با محیط Windows داشته باشند . جهت نصب و اجرای نرم افزارهای Office که Excel نیز شامل آن می شود ، نیاز به سیستمی با مشخصات ذیل می باشد :

- حداقل سیستم مورد نیاز پنتیوم 233
- 16 مگابایت Ram
- حدود 600 مگا بایت فضای آزاد

تعريف صفحه گسترده :

صفحه گسترده اين امکان را فراهم مي نمايد که داده ها را بصورت سطر و ستون وارد نمائيد .بعد از وارد کردن داده ها عملياتي نظير محاسبات ، مرتب سازي و فيلتر نمودن را روي آنها انجام داده، همچنين ميتوان اين داده ها را چاپ کرده و نمودار هايي بر اساس آنها ايجاد کرد.

انواع صفحه گسترده :

اولين صفحه گسترده VisiCalc در سال 1978 به بازار آمد. اين صفحه گسترده از نخستين "برنامه هاي کاربردي عالي " محسوب ميشد. لوتوس 123 در سال 1983 به بازار آمد و براي مدت طولاني بيشترين سهم بازار را به خود اختصاص داد. کواترو پرو و اکسل Excelدر سال 1987 به بازار معرفي شدند که هر دو تحت محيط گرافيکي Windows عمل ميکردند.

ورود به محيط Excel :

Excel جزء نرم افزار هاي گروه Office ميباشد . نرم افزار هاي Office نصبي است. پس به طور پيش فرض در منوي Program قرارميگيرند. براي ورود به محيط Excel مسير زير را طي ميكنيم :

Start/ Programs/ Microsoft Excel


◻◼ICDLچیست؟!◼◻

 
  • تشکر
Reactions: *RoRo* و Saghár✿

Melika Kakou

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
عضویت
24/4/20
ارسال ها
351
امتیاز واکنش
7,080
امتیاز
263
محل سکونت
In The Windows
زمان حضور
73 روز 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
آشنايي با محيط Excel

با اجراي Excel پنجره اي باز مي شود كه شامل اجزاء زير است:

1- نوار عنوان برنامه (Title Bar)

نواري است كه بالاترين پنجره محسوب مي شود . اين نوار شامل نام محيط (Microsoft Excel) و نام Book و دكمه هاي هدايت (Caption Button) كه شامل دكمه هاي مربوط به بست ، بزرگ نمايي و كوچك نمايي پنجره مي باشد است .

2- فهرست انتخابي اصلي يا نوار منو (Menu Bar)

منو به معني ليست انتخاب مي باشد و مي توانيم دستور مورد نظر را از منو انتخاب كرده، اجرا كنيم.

3- نوار ابزار (Tool Bar)

در زير نوار منو، نواري وحود دارد كه فرمانهاي موجود در منوها را به شكل يك ابزار در اختيار كاربر قرار مي دهد. بعضي از اين ابزارها ممكن است در منوها وجود نداشته باشد. به طور پيش فرض دو نوار ابزار Standard و Formatting فعال هستند.

4- نوار فرمول (Formula Bar)

از اين نوار براي ايجاد، ويرايش و نمايش فرمولها استفاده مي كنيم. اين نوار مختص محيط Excel مي باشد.

5- نوار انتخاب صفحه كاري (Sheet Bar) :

در قسمت پايين پنجره كار پوشه نواري وجود دارد كه مي توان Sheet مورد نياز براي كاركردن را انتخاب نمود. برروي اين نوار عناويني مثل Shett2 , Sheet1 و ... وجود دارندكه با Click كردن روي هر كدام، كاربرگ مورد نظر باز خواهد شد.

6- سطر وضعيت (Status Bar) :

در پائين ترين قسمت پنجره ، نواري به نام سطر وضعيت وجود دارد كه وضعيت جاري برنامه را نمايش مي دهد.


فعال كردن نوار ابزراها :

نوار ابزارها را مي توان از دو طريق فعال نمود.

1- از طريق منوي View ، گزينه Toolbar

2- بر روي يكي از نوار ابزارها Right Click كنيم.

فعال كردن نوار فرمول و سطر وضعيت:

براي فعال كردن سطر وضعيت و سطر فرمول (Formula Bar) بر روي منوي View ، Click كرده و در كنار گزينه هاي مربوط به آنها علامت تيك مي زنيم .


اصطلاحات صفحه گسترده Excel

1- فايل صفحه گسترده يا كارپوشه يا Work Book يا Book :

به فايل ها در Excel كارپوشه اطلاق مي شود. فايل ها در Excel با پسوند XLS ذخيره مي شوند .

2- صفحه كاري با كاربرگ يا Work Sheet يا Sheet :

هر فايل Excel از چندين زيرصفحه تشكيل شده است كه به آنها كاربرگ گفته مي شود . در حقيقت Book مثل يك پوشه بوده و محل نگهداري چند صفحه با نام Sheet است. يعني اطلاعاتي كه ما وارد مي كنيم در Sheet ها وارد مي شود به طور پيش فرض هر Book شامل سه Sheet است كه به طور پيش فرض با اسامي Sheet1 ، Sheet2 و Sheet3 ناميده شده اند.

3- سطر يا Row :

هر Sheet از چندين رديف يا سطر تشكيل شده است كه معمولاً با شماره هاي 1 و 2 و ... مشخص مي شوند.

4- ستون يا Column :

هر Sheet از چندين ستون تشكيل شده است كه معمولاً با حروف الفباي A,B و ... مشخص مي شوند .

5- ستون يا Column :

محل برخورد يك سطر و ستون خاص در روي Sheet سبب ايجاد فضايي مي شود كه به آن سلول گفته مي شود . اين سلولها مي توانند شامل مقادير عددي، كاراكتري ، شيء و ... باشد.

6- نشاني يا آدرس سلول :

هر سلولي در Sheet با نام يا آدرس خاصي مشخص مي شود . براي نوستن آدرس هر سلول ابتدا حرف ستون و سپس شماره آن را مي نويسيم . مثلاً آدرس E5 با سلول ستون E در سطر پنجم اشاره مي كند .

رفتن سريع به يك آدرس:

براي رفتن سريع به آدرس سلول مورد نظر كافي است در اولين كادر خط فرمول (Name Box ) آدرس سلول را تايپ كرده و Enter كنيم.



◻◼ICDLچیست؟!◼◻

 
  • تشکر
Reactions: *RoRo* و Saghár✿

Melika Kakou

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
عضویت
24/4/20
ارسال ها
351
امتیاز واکنش
7,080
امتیاز
263
محل سکونت
In The Windows
زمان حضور
73 روز 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
اصطلاح :

- Namebox : كادري است در نوار فرمول براي ارجاع سريع به يك آدرس ، نامگذاري سلولها و يا يك محدوده ي خاص

- تايپ فارسي : به طور پيش فرض حروف در Excel ، لاتين تايپ مي شوند ، براي اينكه بتوانيم فارسي تايپ كنيم كافي است كليدهاي Alt+Shift سمت راست را همزمان فشار دهيم . با انجام اين كار آيكن Language در Task bar ، FA را نمايش مي دهد.

- فارسي كردن محيط : فارسي كردن محيط با تايپ فارسي متفاوت است . در حالت پيش فرض ستون عنوان سطرها ( 1، 2 ، 3 و ... ) در سمت چپ صفحه است و ستونها از سمت چپ شروع مي شوند . در حقيقت شروع Sheet از سمت چپ است كه اين نشان دهنده ي لاتين بودن محيط است . براي فارسي كردن آن كافي است بر روي آيكن (Sheet Right-to-left) در نوار ابزار Formatting كليك كنيم . با انجام اين كار عنوان سطرها به سمت راست منتقل شده و ستونها از سمت راست شروع مي شوند .

كلمات كليدي :

Work Book : كارپوشه

Work Sheet : كاربرگ

Cell : سلول

Row : سطر

Column : ستون

كار در كارگاه 1

1- يک Book جديد باز کنيد.
2- اين Book را با نام Test1 ذخيره کنيد.
3- Book را ببنديد.
4- مجدداً آنرا باز کنيد.
5- يک کپي از آن با نام Test2 بر روي Desktop ذخيره کنيد.
6- از محيط خارج شويد.

مديريت پايگاه داده ها (چه داده هاي متني يا تصويري يا غيره) شايد مهمترين كاربردي بوده است كه همواره از كامپيوترهاي تجاري خواسته شده است. به همين دليل در چند سال گذشته قبل از ظهور محيطهاي مبتني بر رابط گرافيكي شاهد حكومت زبان cobol بر امپراطوري كامپيوتر بوديم. بعد از اين امر ظهور برنامه dBase و فروش حيرت آور آن خبر از همين احتياج مبرم به پايگاه داده ها مي داد.

باز در اين عرصه نيز شركت مايكروسافت بيكار ننشست و Access كه كاستيها و اشكالات برنامه هاي قبلي را برطرف نموده و كار با داده ها را به صورت فوق العاده اي راحت تر ميکند عرضه کرد.

اين برنامه كه همراه با كار در محيط كاملا گرافيكي ويندوز حتي قابليت نصب در شبكه و internet را نيز دارد بدون شك يك نياز شركتهاي تجاري, برنامه نويسان, طراحان صفحات وب و حتي براي اشخاص معمولي براي كنترل داده ها و اطلاعات خود بوده است.

ما در اين دوره آموزشي شما را با قابليت access آشنا كرده و شايد اگر اغراق نكرده باشم شما را استاد اين برنامه بي نظير خواهيم كرد شما نيز لحظه به لحظه به آشنايي با قابليتهاي اين برنامه مطمئنا مشتاق يادگيري هرچه سريع آن خواهيد شد.


شناسایی اصول ابزارهای لازم برای اجرا نرم افزار ACCESS

- براي مطالعه اين دوره آموزشي نياز است كاربران محترم آشنايي با محيط ويندوز و SQL داشته باشند.

- جهت نصب و اجراي نرم افزار هاي Office كه اكسس نيز شامل آن مي شود، نياز به سيستمي با مشخصات ذيل مي باشد:

- حداقل سيستم مورد نياز كامپيوتري با پردازشگر PENTIUM 3 يا بالاتر

- ميزان حافظه RAM بسته به سيستم عاملي كه از آن استفاده مي كند دارد


هارد ديسك
فضاي حافظه هارد ديسك بسته به پيكر بندي انجام شده متفاوت خواهد بود و با نصب سفارشي برنامه OFFICE ممكن است فضاي مورد نظر افزايش يا كاهش يابد

- 245 مگابايت از فضاي آزاد موجود در هارد ديسك كه 115 مگابايت از آن در محلي قرار داشته باشد كه در سيستم عامل خود را در آن نصب نموده ايد، 50 مگابايت فضا ديگر ديسك براي كاربراني كه از سيستم هايي به غير از Windows 2000 و windows me استفاده مي كنند.

- سيستم عامل

برنامه Access 2003 قابل نصب روي سيستم عامل هايي چون Windows 2000 و WINDOWS98 و windows me و Windows 2002 و بالاتر مي باشد

آشنايي با کاربرد Access

اكسس كه يكي از برنامه هاي موجود در بسته نرم افزاري آفيس( Microsoft Office ) است براي ساماندهي و كنترل و مديريت پايگاه داده ايجاد شده است.

اين برنامه داراي قابليتهاي بسيار است , مانند ايجاد صفحه ورود اطلاعات به شكل دلخواه.

به عنوان مثال وقتي شما مي خواهيد اطلاعات موجود در يك چك را در كامپيوتر خود ذخيره كنيد شما با استفاده از برنامه اكسس مي توانيد صفحه ای درست همانند صفحه چك ايجاد كنيد و اطلاعات را به صورت كاملا گرافيكي در آن وارد كنيد.

شما پس از ايجاد پايگاه داده هايتان حتي مي توانيد از آنها گزارش گرفته و يا در بين اطلاعات خود جستجو كرده البته تمامي اين امكانات را شما با دستان قدرتمند خود ايجاد خواهيدكرد.

از موارد استفاده برنامه اكسس به طور شهودي مي توان به استفاده آن در قسمت حسابداري يك شركت و يا نگهداري اطلاعات اشخاص عضو در سايتتان و حتي نگهداري اطلاعات كارمندان (حتي عكس آنها) و موارد بسيار متنوع ديگر اشاره کرد.

شما پس از ايجاد اين پايگاه داده حتي مي توانيد آن را در شبكه در اختيار ديگران قرار داده يا بر روي آن كليد رمز گذاشته يا حتي در سطح كاربران مختلف مقدار دسترسي هر كاربر را تعيين كنيد.

آشنایی با روند تکاملی نگارشهای ACCESS

برنامه های office ابتدا روی win3.11 که تحت سیستم عامل Dos اجرا میشد به وجود امد با ورزن 1 و 2و .....و سپس با ظهور نرم افزار windows9x ،نرم افزارها ی office تحت ورزن های 97،2000،2002،2003،و بالاتر بوجود امده است.


شناسایی اصول کار با Menu Bar

باید توجه داشت که همانگونه که ابزار ها متناسب با محیط اشیاء و نماها متفاوت است فرامین موجود در منو ها نیز متناسب با محیط و اشیاء و نماها مفاوت است.مثلا در محیط جدول و نمای ورود داده Data Sheet فرامین منو insert و سایر منوها ، فرامینش با نمای Design View متفاوت است.سایر محیط اشیاء و نماهای ان نیز شامل این قاعده میشود



◻◼ICDLچیست؟!◼◻

 
  • تشکر
Reactions: *RoRo* و Saghár✿

Melika Kakou

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
عضویت
24/4/20
ارسال ها
351
امتیاز واکنش
7,080
امتیاز
263
محل سکونت
In The Windows
زمان حضور
73 روز 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
شناسایی اصول کار با Toolbars

یکی از راحتترین کارها ، انتخاب دکمه های نوار ابزار می باشد که در دسترس کاربر قرار می گیرد.از قابلیت های برنامه Access این است که متناسب با هر object ایی ابزار ان در اختیار کاربر قرار می دهد.بنابراین در شی Table نوار ابزارهای نمای Data sheet ان(شکل ِD1 )




با نوارابزارهای نمای design view ان(شکل D2) تفاوت داردبه همین ترتیب سایر شی ها نیز از این مسئله مستثنی نیست.


در صورتی که بخواهید نوار ابزاری را فعال یا غیر فعال نمائید، کافیست از منو view گزینه Toolbar را انتخاب سپس گزینه customize را انتخاب کنید.شکل D3
سپس تیک نوارهای مورد نظر را فعال یا غیر فعال کنید.شکل D4
.
.
.


برنامه پاورپوینت Power Point يکي از برنامه هاي بسته نرم افزاري Office به شمار ميرود که با آن ميتوانيد مجموعه اسلايدهاي با متن هاي رسم شده Clipart ، عکس، صدا، تصوير ، و حتي جلوه هاي ويژه متحرک نمايش دهيد.
بعد ميتوانيد کارتان را به اسلايدهاي 35mm تبديل کنيد . علاوه بر اينها چون برنامه پاور پوینت Power Point يک Package است ميتوانيد سند هاي Word ، کاربرگهاي Excel را به صورت گرافيک و متن و به Power Point اضافه نماييد.
در حقيقت Power Point قسمت سمعي – بصري برنامه Office است. برنامه Power Point با نصب برنامه Office در سيستم شما نصب ميشود.
برای مطالعه ی این دوره ی آموزشی نیاز است کاربران محترم آشنایی مقدماتی با محیط Windows داشته باشند .
آشنايي با Microsoft Power-Point 2003

PowerPoint-2003 نرم افزاري قوي و توانا براي ساخت نمايش هاي (Presentations) قابل مشاهده در كامپيوتر است كه با استفاده از آن مي توان آگهي (Handout) و يا اسلايدهايي را براي نمايش تهيه كرد. همچنين امكان اضافه نمودن Animation و Sound به اسلايدها نيز وجود دارد ، از اين برنامه در نمايش هاي تجاري (Business) و كنفرانس هاي كلاسي ، سمينارها و ... استفاده مي شود.
اسلايدهاي ايجاد شده در اين برنامه را مي توان به روش هاي مختلفي نمايش داد كه يكي از آنها استفاده از دستگاه Over head مي باشد كه نمايش را روي پرده نشان مي دهد.
PowerPoint مي تواند سه نوع خروجي با پسوندهاي متفاوت داشته باشد كه هر كدام در موارد خاص خود قابل اجرا هستند كه در ادامه ي بحث به آن اشاره خواهد شد. از فايل هاي ايجاد شده در اين برنامه در Web نمي توان استفاده نمود و اين بدليل بالا بودن حجم بالاي آن است ولي مي توان آنرا بصورت يك فايل از جنس html - Hyper text markup ذخيره كرد.

نكته : html پسوند صفحات ايجاد شده در Web مي باشد.

كلمه كليدي:

Presentation: به هر فايل ايجاد شده در پاورپوينت Presentation گفته مي شود.

Handout: هنگام ارائه مي توان اسلايدها را print كرد و در دست مشاهده كنندگان قرار داد.

Overheads: دستگاهي است كه توسط آن مي توان نمايش اسلايدها را روي پرده نمايش داد.

آشنايي با محيط Power-Point

بعد از اجراي برنامه وارد محيط Power-Point مي شويم و شكل ظاهري آنرا بررسي خواهيم كرد .
به فايل هاي ايجاد شده در Power-Point اصطلاحا پرزنتیشن Presentation گفته مي شود اين نام را مي توان در نوار عنوان مشاهده نمود .

در Power-Point نماهاي مختلفي داريم كه در ظاهرنمايش برنامه تاثير مي گذارد . براي نمايش اين نمادها يكي از دو روش زير را پيشنهاد مي كنيم .

الف ) از منوي View انتخاب گزينه هاي Normal ، Slide Sorter ، Slide Show ، Notes Page .
ب ) در پنجره ي اصلي و استفاده از آيكونهاي اين نماد كه در بالاي نوار وضعيت سمت چپ قرار دارند .

با وارد شدن به برنامه ي Power-Point يك اسلايد خالي ديده مي شود كه تعداد اسلايدها را مي توان افزايش يا كاهش داد . قبل از توضيح در اين مورد با انواع نماها آشنا خواهيم شد.


◻◼ICDLچیست؟!◼◻

 
  • تشکر
Reactions: *RoRo* و Saghár✿

Melika Kakou

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
عضویت
24/4/20
ارسال ها
351
امتیاز واکنش
7,080
امتیاز
263
محل سکونت
In The Windows
زمان حضور
73 روز 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
انواع نماها در Power-Point

Normal View: حالت طبيعي نمايش برنامه مي باشد در حقيقت مي توان گفت در بدو ورود به برنامه اين نما قابل مشاهده مي باشد. خصوصيت نماي Normal View اين است كه در آن مي توان اقدام به طراحي ، حذف و اضافه نمودن محتواي اسلايد و همچنين حذف و اضافه نمودن خود اسلايدها نمود ، در حقيقت نماي طراحي مي باشد .

Slide Sorter: با يكي از دو روش گفته شده وارد اين نما مي شويم ، نمايي كه در آن اسلايدها را در اندازه ي كوچك مي توان يكجا مشاهده نمود ، در اين نما امكان طراحي داخلي اسلايد وجود ندارد ولي در آن مي توان اقدام به اضافه يا حذف اسلايدها نمود و قابليت جابجايي اسلايدها توسط Drag & Drop وجود دارد.

Slide Show: در اين نما نتيجه حاصل از طراحي و نمايش نمايي را مي توان مشاهده نمود كليد ميان بر براي رسيدن به اين نما F5 مي باشد. در اين نما امكان هيچ گونه طراحي ، حذف و اضافه وجود ندارد و فقط براي نمايش مي باشد . براي خارج شدن از آن با زدن كليد Esc و همچنين Right click و انتخاب End Show اين كار را انجام مي دهيم .

Notes Page: احضار اين منو فقط از طريق منوي View امكانپذير مي باشد (روش اول) در اين نما طراح اسلايد يادداشتي را براي يادآوري يا تاكيد خود مي نويسد كه اين يادداشت در نمايش نهايي Slide show ظاهر نخواهد شد و صرفا خود طراح از آن استفاده خواهد كرد . مطالب نوشته شده در اين نما را در پايين قسمت نماي Normal مي توان مشاهده كرد .

اضافه كردن اسلايد

براي اضافه كردن تعداد اسلايدها از منوي Insert گزينه ي New Slide يا با زدن Ctrl+M اين كار را انجام مي دهيم ، محدوديتي در اضافه كردن اسلايد وجود ندارد ولي براي جلوگيري از خسته شدن بازديدكنندگان بايد حد معمول رعايت شود و سعي كنيم مطالب را طوري در اسلايدها بگنجانيم كه مقصود اصلي به راحتي درك و از ايجاد تعداد خيلي زيادي اسلايد جلوگيري كنيم . هنگاميكه اقدام به ايجاد يك اسلايد جديد مي نماييم در قسمت Task Pan ليست Slide Layout ها ديده مي شود كه با انتخاب هر كدام Layout مربوطه به اسلايد جاري اعمال مي شود.

كلمه كليدي:

Layout نمونه اي است كه مي توان اسلايدها را طبق شكل ظاهري آنها تنظيم كرد.

Slide Layout:

هر كدام از Layout ها مي توانند محتواي متفاوتي به اسلايدها بدهند كه به ترتيب قرار گرفتن Layout ها در اين قسمت آنها را توضيح مي دهيم. هر Layout داراي يك نام مي باشد كه با ثابت نگه داشتن ماوس روي Layout ظاهر مي شود.


◻◼ICDLچیست؟!◼◻

 
  • تشکر
Reactions: *RoRo* و Saghár✿

Melika Kakou

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
عضویت
24/4/20
ارسال ها
351
امتیاز واکنش
7,080
امتیاز
263
محل سکونت
In The Windows
زمان حضور
73 روز 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
آموزش اینترنت مهارت هفتم از مجموعه مهارت های آموزشی استاندارد ICDL است . در شرایط حاضر اصلی ترین و مهم ترین رکن فراگیری آموزشهای فنآوری اطلاعات تسلط کار با اینترنت است . اینترنت همچون شاهراهی است برای ارتباط تمامی مردم جهان با یکدیگر برای تبادل هر گونه اطلاعات و ایده ها .
برای فراگیری این دوره ی آموزشی لازم است کاربران محترم آشنایی قبلی با سیستم عامل Windows XP داشته باشند تا در فراگیری این مباحث دچار سردرگمی نگردند .

ضمنا برای فراگیری این دوره لازم است سیستم کامپیوتر شما دارای امکانات اتصال به اینترنت و برنامه Internet Explorer ورژن 6 یا بالاتر بوده و مودم Modem با سرعت مناسب باشد.
همچنین داشتن برنامه های آکروبات ریدر ( Adobe Acrobat ) و همچنین داشتن نرم افزار فلش پلیر ( Flash Player ) در خیلی از مواقع برای مشاهده مطالب آموزشی سایت ها و کتابخانه های مجازی (کتابهای الکترونیکی یا E-book ضروری است)

اينترنت چيست ؟

شبكه اي كه از لحاظ مقياس جغرافيايي در سطح جهان گسترش يافته است . اينترنت مخفف كلمات International Network به معناي شبكه جهاني مي باشد.

شبكه چيست ؟

به مجموعه اي از اتصالات بين دو يا چند كامپيوتر و زباني( Protocol) كه اين كامپيوترها به كمك آن با يكديگر صحبت مي كنند شبكه مي گويند. وقتي كه ما دو يا چند كامپيوتر را به يكديگر متصل كنيم به گونه اي كه اين دو بتوانند با هم تبادل اطلاعات كنند در واقع يك شبكه ساخته ايم.

اهداف شبكه :

1- استفاده از منابع مشترك ( اطلاعات ، نرم افزارها و سخت افزارها)
2- به روز بودن اطلاعات
3- جلوگيري از افزونگي اطلاعات
4- تبادل سريعتر و دقيقتر اطلاعات

تقسيم بندي شبكه ها از لحاظ مقياس جغرافيايي :

LAN شبكه محلي : که مخفف Local Aria Network ميباشد ، شبکه اي است با سرعت بالا که به منظور برقراري ارتباط و مبادله داده ها بين کامپيوترها در يک محدوده جغرافيايي کوچک مثل يک اداره ، يک ساختمان و يا يک طبقه از يک برج طراحي شده است.

WAN شبكه بندي وسيع : که مخفف Width Aria Network ميباشد ، جهت مبادله اطلاعات بين فواصل بسيار دور بکار ميرود. اين شبکه ناحيه جغرافيايي وسيعي مانند کل يک کشور و يا کل يک قاره را در بر ميگيرد. شبکه هاي WAN ممکن است از خطوط استيجاري شرکت مخابرات و يا ماهواره هاي مخابراتي جهت مبادله اطلاعات استفاده کنند.

MAN شبکه شهري : که مخفف Metropolitan Aria Network ميباشد شبکه هاي متعددي را که در نواحي مختلف يک شهر بزرگ واقع شده اند ، به يکديگر متصل و مرتبط ميسازد.

تجهيزات لازم براي شبكه كردن :

1- کارت شبکه ( NIC ) که مخفف Network Interface Card ميباشد.
2- رسانه انتقال که مخفف Transmission Medium ميباشد.
3- سيستم عامل شبکه NOS که مخفف Network Operating System ميباشد.

انتخاب تكنولوژي براي شبكه :

پيش از اينكه سخت افزار شبكه خود را خريداري كنيد درباره استانداردي كه ميخواهيد براي متصل كردن شبكه خود به كار بريد، تصميم گيري نماييد. كارتهاي رابط شبكه و كابلهايي كه انتخاب مي كنيد مي بايست از استاندارد انتخابي شما پشتيباني كند.
عمدتاً از دو نوع استاندارد شبكه استفاده ميشود. Token Ring و اترنت.

استانداردهاي شبكه

عمدتاً از دو نوع استاندارد شبکه استفاده ميشود. Token Ring و اترنت .




◻◼ICDLچیست؟!◼◻

 
  • تشکر
Reactions: *RoRo* و Saghár✿

Melika Kakou

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
عضویت
24/4/20
ارسال ها
351
امتیاز واکنش
7,080
امتیاز
263
محل سکونت
In The Windows
زمان حضور
73 روز 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
اترنت ( Ethernet )

يك تكنولوژي مبتني بر مجادله و درگيري است بدين معنا كه هيچ كنترلي بر كامپيوترهاي انتقال دهنده اطلاعات در شبکه ندارند و زماني كه 2 كامپيوتر همزمان اقدام به ارسال اطلاعات از طريق كابلها ميكنند اين امر منجر به برخورد داده ها ميشود بنابـــراين اطلاعات پس از تاخير به مقصد ميرسند مجادله داده ها ميتواند سرعت يك شبكه شلوغ را كاهش دهد . استفاده از تكنولوژي اترنت ارزانتر از تكنولوژي Token Ring است چرا كه تكنولوژي اترنت وسيله اي براي كنترل كامپيوتر انتقال دهنده اطلاعات ندارد اترنت براي دفاتر اداري كوچك و مصارف خانگي ايده آل است .


Token Ring :

در تكنولوژي Token Ring انتقال داده ها توسط Token ( يك كاربر الكترونيكي = نشانه) كه در حلقه تشكيل دهنده كامپيوترها گردش مي كند ، كنترل ميشود. تنها كامپيوتر داراي Token ميتواند داده ها را انتقال دهد
Token پس از انتقال و دريافت داده ها به كامپيوتر بعدي حلقه سپرده ميشود و هيچ گونه مجادله در يك حلقه Token Ring به وجود نمي آيد ، چرا كه هر كامپيوتر نوبت خود را براي انتقال دارد هيچ كامپيوتر ديگري در آن زمان داده ارسال نمي كند.


انواع توپولوژي شبكه

توپولوژي يا همبندي يك شبكه تعيين كننده شيوه كابل كشي اتصال كامپيوترهاست . اين توپولوژي (همبندي) معمولاً نوع كابل مورد استفاده را نيز تعيين ميكند .

توپولوژيهاي شبکه داراي انواع زير است :

1- توپولوژي BUS :

در يک شبکه خطي چندين کامپيوتر به يک کابل به نام BUS متصل ميشود. در اين توپولوژي رسانه انتقال بين کليه کامپيوتر ها مشترک است. توپولوژي BUS از متداولترين توپولوژيهاست که در شبکه هاي محلي مورد استفاده قرار ميگيرد. سادگي ، کم هزينه بودن و توسعه آسان اين شبکه از نقاط قوت توپولوژي BUS ميباشد.
ضعف عمده اين شبکه اين است که اگر کابل اصلي Back bone که پل ارتباطي بين کامپيوتر هاي شبکه است ، قطع شود ، کل شبکه از کار خواهد افتاد.


- توپولوژي رينگ - حلقوي :

در توپولوژي باس کامپيوتر ها توسط يک رشته سيم به يکديگر متصل ميشوند که آغاز و پايان آن سيستم توسط يک مقاومت 50 اهمي بسته شده است. در توپولوژي رينگ بجاي بستن دو سر سيم آنها را به يکديگر وصل نموده و تشکيل يک حلقه ميدهند. اين توپولوژي تمامي مزايا و معايب باس را دارد با اين تفاوت که کنترل مقاومت سيم استوار تر بوده و اتصال آغاز و پايان سيم گاهي اوقات به دليل فاصله زياد دو سر سيم مشکل ساز ميگردد.


3- توپولوژي ستاره اي :

شبکه هاي متوسط و بزرگ اغلب از توپولوژي ستاره اي استفاده ميکنند. در اين پيکر بندي از کابل و سخت افزار بيشتري استفاده ميشود اما مديريت آن آسانتر و احتمال خرابي آن کمتر است. کابل مورد استفاده توپولوژي ستاره اي اترنت کابل زوج بهم تابيده بدون حفاظ است. در پيکر بندي ستاره اي هر کامپيوتر به يک هاب متصل ميشود. يک سر کابل به کارت شبکه يک کامپيوتر متصل ميشود و سر ديگر آن به هاب که نقطه اتصال مرکزي کابل کشي شبکه را نزد هم ميکند متصل ميشود. هاب ها به اندازه هاي مختلف عرضه ميشوند و مدلهاي پيشرفته آنها ميتواند خطا هاي موجود در سيگنالها را تقويت کند. آماده سازي توپولوژي ستاره اي آسان است و عيب يابي در آن اسانتر از شبکه باس است چرا که يک کابل آسيب ديده تنها به روي يک کامپيوتر تاثير ميگذارد و از طرف ديگر کابل زوج بهم تابيده معمولاً گرانتر از کواکسيال است. توپولوژي ستاره اي به کابل بسيار زياد و يک هاب نياز دارد. تمامي اينها منجر به بالا رفتن هزينه شبکه ميشود با اين مزيت که اين روش بسيار مفيد است.


4- توپولوژي هيبريدي :

سيستمي که از ترکيب حالت باس و ستاره اي پديد مي آيد هيبريدي نام دارد. در اين حالت برخي از مسير هاي شبکه به صورت باس و برخي ديگر بصورت ستاره اي ميباشند. معمول ترين طرح آن ، اتصال هاب ها بصورت باس و اتصال کامپيوتر ها بصورت ستاره اي به هاب مربوط به خودشان ميباشد.



◻◼ICDLچیست؟!◼◻

 
  • تشکر
Reactions: *RoRo* و Saghár✿
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا