خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Melika Kakou

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
عضویت
24/4/20
ارسال ها
351
امتیاز واکنش
7,080
امتیاز
263
محل سکونت
In The Windows
زمان حضور
73 روز 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
ICDL چیست ؟



در بیشتر کشورهای توسعه یافته و صاحب فناوری و در بعضی کشورهای در حال توسعه آموزش علوم کامپیوتری و فراگیری دانش IT -Information Technology جزو برنامه های اصلی مدارس ، دبیرستانها و دانشگاهها به شمار می آید . در ایران نیز برنامه توسعه و کاربردی فناوری ارتباطات و اطلاعات موسوم به ( تکفا ) مهمترین برنامه دولت در زمینه توسعه ، گسترش و کاربردی ساختن IT در کشور محسوب می شود .
ICDL- International Computer Driving License ICDL گواهینامه ای است بین المللی جهت استفاده از کامپیوتر در حدی که نیازهای مقدماتی و اصلی کاربر را پاسخگو باشد . دوره ی آموزشی که در ادامه خواهد آمد و حدود 10 صفحه را در بر خواهد گرفت شما را با اولین مبحث و مقدمات این استاندارد آشنا می سازد .

برای یادگیری این دوره ی آموزشی نیازی به نرم افزار خاص نمی باشد . فقط لازم است توضیحات ارائه شده بطور کامل مطالعه گردد تا مفاهیم پایه و اصلی کاربرد کامپیوتر آموزش گرفته شود.
کامپیوتر چیست؟

شاید در میان این همه مطلب و مقاله تخصصی، بحث در باره اینکه «کامپیوتر چیست؟» کمی عجیب و غیر معمول به نظر بیاید، ولی به نظر می رسد ارائه یک تعریف جامع و کامل از کامپیوتر، قبل از هر بحثی ضرورت دارد. تا وقتی تعریف کامپیوتر به صورت دقیق ارائه نشود، ممکن است بین خواننده و نویسنده ی مقالات، اختلاف نظر پیش بیاید!
من قبل از اینکه این مطلب را بنویسم به بعضی از کتابها و سایت ها مراجعه کردم تا تعریف دقیق کامپیوتر را از نظر آنها بدانم، ولی تعریف هیچ کدام، نظرم را تامین نکرد! من کامپیوتر را با توجه به بلوک دیاگرام یک سیستم کامپیوتری تعریف می کنم:

بلوک دیاگرام یک سیستم کامپیوتری


شکل- 1) بلوک دیاگرام یک سیستم کامپیوتری (کامپیوتر) در حالت کلی

همانطوری که در این شکل دیده می شود، یک سیستم کامپیوتری از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

الف) پردازنده (CPU)
ب) حافظه (Memory)
ج) ورودی - خروجی (Input - Output)

پردازنده: در واقع مغز اصلی کامپیوتر است که پردازش آنجا انجام می گیرد. پردازش از نظر ما یعنی عملیات محاسباتی و منطقی. (توجه کنید که به منظور خلاصه کردن عملیات؛ عملیاتی نظیر انتقال ، جابجایی و دیکد کردن در دل این کلمات نهان شده است). در کامپیوترهای شخصی (PC)، پردازنده از نوع ریزپردازنده (میکروپروسسور) است. (توضیحات مفصل این اصطلاحات در بخش های مختلف سایت آمده است. در فهرست مقالات سایت میکرو رایانه جستجو کنید).

حافظه: منظور حافظه های الکترونیکی یا همان حافظه های ساخته شده از نیمه هادی است. لازم به ذکر است که بعضی مواقع از هارددیسک هم به عنوان حافظه (حافظه مجازی) یاد می شود، ولی در این بحث منظور فقط همان تراشه های نیمه هادی است و شامل هارددیسک نمی شود.

ورودی - خروجی: منظور از ورودی-خروجی همه دستگاه ها و تجهیزات جانبی است که در کنار پردازنده قرار می گیرد. مثلا مونیتور، کی برد، موس و... حتی کارت شبکه، مودم و...

بقیه اجزا هر سیستم کامپیوتری را می توان در درون هر یک ار بلوک های فوق قرار داد.

بنابراین با توجه به سه قسمت فوق از بلوک دیاگرام سیستم کامپیوتری، حالا می توانیم یک تعریف دقیق و جامعی از کامپیوتر ارائه دهیم.


◻◼ICDLچیست؟!◼◻

 
  • تشکر
Reactions: *RoRo* و Saghár✿

Melika Kakou

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
عضویت
24/4/20
ارسال ها
351
امتیاز واکنش
7,080
امتیاز
263
محل سکونت
In The Windows
زمان حضور
73 روز 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
کامپیوتر چیست؟

کامپیوتر سیستمی است (ماشینی است) که دارای سه بخش فوق بوده و توسط برنامه کنترل شود. یعنی برنامه ایی که در حافظه قرار داده می شود؛ و به آن نرم افزار می گوییم؛ در داخل پردازنده اجرا شده و نتیجه را در خروجی نمایش دهد. البته کامپیوتر ممکن است دارای ورودی باشد، یا احیانا ورودی نداشته باشد. (مثلا سیستمی را تصور کنید که عملیاتی را بر اساس برنامه ریزی داخلی خود انجام داده و فرمانی را صادر کند.)

بنابراین هر سیستمی را که در این تعریف بگنجد، کامپیوتر خواهیم دانست، هرچند مردم آن را کامپیوتر ندانند. با تعریف فوق ممکن است یک دستگاه صنعتی و یا حتی یک عروسک را که در این چهار چوب بگنجد، کامپیوتر بنامیم. و هر سیستمی که با این تعریف سازگار نباشد، آن را به عنوان کامپیوتر به رسمیت نخواهیم شناخت، هرچند مردم آن را کامپیوتر بدانند!

مثلا خیلی از مردم در اصطلاحات روزمره خودشان ساعت های دیجیتال را ساعت های کامپیوتری می نامند ولی ساعت های دیجیتالی که در بازار موجود است، در این تعریف کامپیوتر نمی گنجد، زیرا برنامه ایی در حافظه آن قرار داده نمی شود که توسط پردازنده کنترل و اجرا شود.

تاريخچه استفاده از كامپيوتر

بشر از دير باز سرگرم اموري نظير شمارش ‌، اندازه گيري و ضبط كردن اشياء و نيز گزارش دادن اطلاعات در مورد اشياء به همنوعان خود بوده است . واژه ( اشياء ) مي تواند دلالت بر تعداد گوسفندان يك گله ، وزن يك كودك ، ابعاد يك زمين ، مدت زمان طي شده از آخرين خشكسالي يا شدت يك زمين لرزه را داشته باشد .
در مقابل كلمه ي Computer در دائره المعارفها نوشته شده است : محاسبه كردن ، تخمين زدن ، حساب كردن و ما Computer را به نام ماشين محاسبه گر مي خوانيم .
كامپيوتر آخرين زنجير از حلقه ماشين هاي محاسبه گر و ذخيره كننده اطلاعات مي باشد . البته چيزي كه كامپيوتر را از ديگر ماشينهاي محاسبه گر جدا كرده است ، در واقع سرعت ، دقت و اطمينان بالا در انجام كارهاست .
كامپيوترهاي امروزي در مقياس ميليونها عمليات در ثانيه اندازه گيري مي شود . هر چند ممكن است اين عمليات ساده باشد ، اما تركيب آنها به روشهاي مختلف ، منجر به ظهور آرايش عظيمي از عملكردهاي مفيد مي گردد . اين موضوع تقريبا تمام اتفاقي است كه طي سه چهار دهه اخير ( كه معادل است با كل تاريخ كامپيوترهاي تجاري ) به وقوع پيوسته است .
كامپيوترهاي امروزي بسيار كوچكتر طراحي شده اند . به طوري كه به راحتي بر روي يك ميز جا مي گيرند . چيزي كه قبلا يك اتاق بزرگ را به طور كامل اشغال مي كرد ، امروزه در يك جعبه كوچك جا مي شود . در عين حال كه كامپيوترهاي امروزي توانايي ذخيره اطلاعات بيشتر و سرعت بيشتر در محاسبه را دارند .

کامپيوتر ماشيني است که سه کار انجام ميدهد : ورودي ساخت يافته را ميپذيرد، آن را بر طبق قوانين از پيش تعريف شده اي پردازش ميکند، و نتايج را به عنوان خروجي نمايش ميدهد.


◻◼ICDLچیست؟!◼◻

 
  • تشکر
Reactions: *RoRo* و Saghár✿

Melika Kakou

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
عضویت
24/4/20
ارسال ها
351
امتیاز واکنش
7,080
امتیاز
263
محل سکونت
In The Windows
زمان حضور
73 روز 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
واحد پردازش مركزي CPU

مدت زمان انجام يك كار بـ*ـو*سيله كامپيوتر، به عوامل متعددي بستگي دارد كه اولين آنها ، سرعت پردازشگر Processor كامپيوتر است . پردازشگر يك تراشه الكترونيكي كوچك در قلب كامپيوتر بوده و سرعت آن بر حسب مگاهرتز MHz سنجيده مي شود . هر چه مقدار اين پارامتر بيشتر باشد ، پردازشگر سريعتر خواهد بود و در نتيجه قادر خواهد بود ، محاسبات بيشتري را در هر ثانيه انجام دهد . سرعت پردازشگر به عنوان يكي از مشخصه هاي يك كامپيوتر به قدري در تعيين كارآيي آن اهميت دارد كه معمولا به عنوان يكي از اجزاي تشكيل دهنده نام كامپيوتر از آن ياد مي شود . تراشه پردازشگر و اجزاي الكترونيكي كه آن را پشتيباني مي كنند ، مجموعا به عنوان واحد پردازش مركزي يا CPU شناخته مي شوند .

واحد پردازش مرکزي با حروف اختصاري CPU -Central Processing Unit واحد محاسباتي و کنترلي کامپيوتر است که دستورالعمل ها را تفسير و اجرا ميکند. کامپيوترهاي بزرگ و ميني کامپيوتر هاي قديمي بردهايي پر از مدارهاي مجتمع داشته اند که عمل واحد پردازش مرکزي را انجام داده است. واحدهاي پردازش مرکزي ، تراشه هايي که ريز پردازنده ناميده ميشوند ، امکان ساخت کامپيوترهاي شخصي و ايستگاههاي کاري را ميسر ساخته اند. در اصطلاح عاميانه CPU به عنوان مغز کامپيوتر شناخته ميشود.

سخت افزار


هنگاميكه به قصد خريد يك كامپيوتر وارد بازار مي شويد ، بلافاصله با انتخابهاي بسيار متعددي مواجه مي شويد . اين انتخابها ، حتي افرادي را كه در به كارگيري كامپيوتر داراي تجربه هستند ، دچار سردرگمي مي كنند . در نتيجه ، براي اتخاذ يك تصميم معقول لازم است با عملكرد اجزاي اصلي يك سيستم كامپيوتري و معيارهايي كه بايد بر اساس آنها تصميم بگيريد ، آشنا باشيد وگر نه قطعا در انتخاب يك سيستم كامپيوتري كه نياز شما را پاسخگو باشد دچار مشكل خواهيد شد . همانطور كه مي دانيد كامپيوتر كاربردهاي فراواني دارد و مقدار حافظه ي آن مي بايستي متناسب با نوع كاري كاربر تنظيم گردد تا بتواند از لحاظ سرعت ، امنيت، مقدار ذخيره سازي اطلاعات و ديگر تجهيزات پاسخگو باشد . حال آنكه در خريد يك سيستم كامپيوتري وجود برخي از قطعات لازم و اجباري و برخي ديگر حالت اختياري دارد. به عنوان مثال اگر يك Pc داراي كارت گرافيكي نباشد قطعا استفاده از آن غير ممكن خواهد بود اما اگر همان سيستم قلم نوري نداشته باشد شايد كاربر با مشكل چنداني مواجه نشود . پس مهمترين مساله در انتخاب قطعات سخت افزاري نياز كاري كاربر مي باشد .

سخت افزار عبارتست از تجهيزات فيزيکي که سيستم کامپيوتري را تشکيل ميدهند از جمله نمايشگر ( مونيتور )، چاپگر ، صفحه کليد ، کابلها و غيره . سخت افزار به همراه نرم افزار براي انجام وظايف بر روي کامپيوتر کار ميکند. سخت افزار از تعدادي قطعات تشکيل ميشود که هر کدام کاربرد مشخصي دارند.


◻◼ICDLچیست؟!◼◻

 
  • تشکر
Reactions: *RoRo* و Saghár✿

Melika Kakou

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
عضویت
24/4/20
ارسال ها
351
امتیاز واکنش
7,080
امتیاز
263
محل سکونت
In The Windows
زمان حضور
73 روز 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
نرم افزار

نرم افزار وجه غير قابل لمس به كارگيري كامپيوتر مي باشد . نرم افزار يك نام عام است كه به تمام برنامه ها ( كه خود مجموعه اي از دستورالعملها مي باشند ) اطلاق شده و نحوه رفتار كامپيوتر را تعيين مي كنند . هنگاميكه سخن از نرم افزار به ميان مي آيد منظور مجموعه اي از صفر و يك هايي است كه براي سخت افزار قابل خواندن باشد اما براي يك برنامه نويس لازم نيست كه با زبان برنامه نويسي ماشين آشنا باشد اكثر نرم افزارهايي كه شايد خود شما هم نام آنها را شنيده باشيد اين قابليت را دارند كه دستورالعملها را به زبان ماشين تبديل نمايند( مانند زبان C ) . ضمن اينكه هر نرم افزار قابليت هاي خاص خود را دارد كه كار كردن با آنها را سخت يا آسان مي كند . برخي از نرم افزارها هم الزاما به زبان ماشين نوشته مي شوند( مانند زبان اسمبلي ). به طور كلي هر نرم افزار به يكي از دو دسته نرم افزارهاي سيستمي و نرم افزارهاي كاربردي تعلق دارد .

نرم افزار (Soft ware ) يا برنامه هاي کامپيوتري دستور العملهايي هستند که باعث کار کردن سخت افزار (Hardware) ميشوند. نرم افزار سيستم ( سيستمهاي عامل ) که کار کامپيوتر را کنترل ميکنند و برنامه هاي کاربردي مانند برنامه هاي واژه پردازي صفحه گسترده ها ، پايگاه داده ها که وظايف را براي کاربران کامپيوتر انجام ميدهند ، دو نوع اصلي نرم افزار هستند.
نرم افزار شبکه که باعث ارتباط گروهي از کامپيوتر ها ميشود و نرم افزار برنامه نويسي که ابزار هايي را براي نوشتن برنامه ها در اختيار برنامه نويسان قرار ميدهد دو گروه اضافي ديگر هستند.


◻◼ICDLچیست؟!◼◻

 
  • تشکر
Reactions: *RoRo* و Saghár✿

Melika Kakou

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
عضویت
24/4/20
ارسال ها
351
امتیاز واکنش
7,080
امتیاز
263
محل سکونت
In The Windows
زمان حضور
73 روز 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
ويندوزxp شباهت زيادي به ويندوز 98 دارد اما مي توان گفت نسخه ي كاملتر و پيشرفته تري نسبت به ويندوز 98 مي باشد . در واقع مزاياي xp نسبت به 98 بصورت كلي عبارتند از :

- كنترل كاربران
- امكانات شبكه
- چند زبانه بودن
- امنيت بالا
- كاربرد تصاوير ديجيتال
- ابزار ويرايش فيلم و موسيقي
- مرورگرهاي اينترنتي و سرويس هاي e-mail
- ...

اساس كار همه ي برنامه ها و كامپيوترها را ويندوز انجام مي دهد . ويندوز XP يك سيستم عامل است . يعني بيش از اينكه يك كامپيوتر شخصي بتواند كاري انجام دهد بايد اين نرم افزار سيستمي در حافظه ي اصلي آن بارگذاري شود . اين سيستم عامل پس از روشن شدن كامپيوتر بصورت خودكار در حافظه ي اصلي بارگذاري و اجرا مي شود .
براي آموزش سيستم عامل ويندوز XP نياز به سيستمي با مشخصات ذيل مي باشد:

- 128 Mb حافظه ي Ram
- كامپيوتر با پردازنده ي 300 MHz يا بالاتر
- 1.5 GB فضا بر روي هارد ديسك
- CD-Rom يا DVD-Rom
- كارت گرافيكي با Resolution 800*600 يا بالاتر
- كيبورد و ماوس

مراحل اول كار با كامپيوتر

راه اندازي كامپيوتر :

واضح است اولين كاري كه بايد قادر به انجام آن باشيد روشن كردن كامپيوتر و شناختن وقايعي است كه هنگام انجام اين كار رخ مي دهد . وقتي كامپيوتر خود را روشن مي كنيد ابتدا كاراكترهاي سفيد رنگي در زمينه ي سياه و سفيد مانيور به نمايش در مي آيند . اين اطلاعات مشخص مي كنند كه PC - Personal computer ، در حال بررسي سخت افزار و نرم افزار شماست . برخي از اين اطلاعات در تراشه هاي حافظه فقط خواندني (Ram) و برخي ديگر نيز در هارد ديسك كامپيوتر نگهداري مي شوند . اگر همه چيز به خوبي پيش رود ، مي توانيد صفحه مقدماتي ويندوز XP و بعد از آن Desktop ويندوز را در صفحه نمايش مشاهده كنيد . مدت زمان لازم براي مشاهده Desktop ويندوز XP چند دقيقه است ولي در سيستم هاي امروزي عواملي نظير سرعت پردازشگر و تعداد برنامه هايي كه هنگام راه اندازي سيستم بايد به طور اتوماتيك اجرا شوند ، اين زمان را تحت تاثير قرار مي دهند و طبيعتا آنرا كوتاهتر مي كنند .

نكته : تصاويري كه بعد از راه اندازي سيستم خود در صفحه نمايش مشاهده مي كنيد به كارخانه اي كه كامپيوتر شما را توليد كرده است بستگي دارد .

نكته :اگر كامپيوتر براي استفاده بيش از يك كاربر تنظيم شده باشد يا چنانچه به يك شبكه متصل باشيد براي نمايش صفحه Desktop بايد با استفاده از نام كاربري و كلمه ي عبور خود وارد ويندوز شويد .

انتخاب يك برنامه جهت اجراي آن در هنگام راه اندازي كامپيوتر به نياز فرد بستگي دارد . عموما تنظيمات مربوط به اجرا شدن نرم افزارها در هنگام راه اندازي ويندوز در گزينه ي Setting و تب General پايه ريزي مي شود كه مي توان به دلخواه اين تنظيمات را تغيير داد .
هنگاميكه مي خواهيد براي اولين بار از محيط ويندوز استفاده كنيد پنجره اي شناور در منوي Taskbar ظاهر شده و فرصتي را براي گشت و گذار در ويندوز XP در اختيار شما قرار مي دهد (Tour Windows XP) اگر اين پنجره را در مراحل اوليه كاربرد ويندوز مشاهده نكرديد براي نمايش آن از منوي Start به ترتيب گزينه هاي All program- Accessories – tour windows xp را انتخاب كنيد .
خوب است قبل از شروع به كار با ويندوز از پنجره ي Windows XP Tour ، گشت و گذاري در محيط ويندوز داشته باشيد . توجه كنيد كه بعد از اجراي Tour ، پنجره اي به صورت Wizard ( راهبرهاي كمكي ويندوز ) باز شده و شامل دو گزينه مي باشد : در گزينه ي اول امكان استفاده از صوت و تصوير متحرك (animation) براي كاربر وجود دارد و در گزينه ي دوم استفاده از نسخه ي تصويري و متني كه از طريق Internet يا IE ( مرورگر وب ) در اختيار شما قرار مي گيرد . هنگام انتخاب اين گزينه برنامه ي IE به طور اتوماتيك اجرا مي شود .



◻◼ICDLچیست؟!◼◻

 
  • تشکر
Reactions: *RoRo* و Saghár✿

Melika Kakou

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
عضویت
24/4/20
ارسال ها
351
امتیاز واکنش
7,080
امتیاز
263
محل سکونت
In The Windows
زمان حضور
73 روز 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
خاموش كردن كامپيوتر :

خوب است قبل از خاموش كردن كامپيوتر خود تمام برنامه هاي كاربردي در حال اجرا را ببنديد . در صورتيكه اين كار را انجام ندهيد اتفاقات مختلفي ممكن است رخ دهد :

1- احتمالا پيام هايي را مشاهده خواهيد كرد كه تقاضاي بستن فايل هايي را كه مشغول كار روي آنها بوديد مي كنند .
2- ممكن است پيغامي را مشاهده كنيد كه در بردارنده ي برنامه هايي است كه هنوز در احال اجرا هستند . گزينه اي كه متعاقب اين پيام در اختيار شما قرار مي گيرد و مي تواند به قطع عملكرد برنامه ختم شود كه در پاره اي مواقع منجر به از دست دادن تغييرات انجام شده خواهد شد .
3- احتمال باز شدن اتوماتيك و بدون اجرا توسط شما براي پنجره هايي كه در هنگام خاموش كردن كامپيوتر باز بوده اند ( پس از راه اندازي مجدد ) وجود دارد .

بنابراين قبل از خارج شدن از محيط ويندوز و خاموش كردن كامپيوتر برنامه هاي در حال اجرا و پنجره هاي باز شده را ببنديد .
در نهايت براي خاموش كردن كامپيوتر برروي منوي Start و گزينه ي Turn off computer كليك كرده تا پنجره مربوطه به آن در صفحه ي نمايش ظاهر شود .

Desktop

عموما اين صفحه زماني به نمايش در مي آيد كه شما كامپيوتر خود را با موفقيت راه اندازي كرده باشيد . اگر براي اولين بار پس از نصب ويندوز وارد اين محيط شديد صفحه ي نمايش شما داراي تصوير پيش فرض ويندوز XP خواهد بود كه در ابتدا فقط يك آيكون به نام Recycle bin را در آن مشاهده خواهيد كرد . در ادامه مطالب در همین تالارگفتگوی میکرورایانه خواهيد آموخت كه مي توان تصوير پس زمينه را تغيير داد .
از آيكون هاي ديگري كه به صورت پيش فرض در محيط ويندوز شما وجود دارند ولي از همان ابتدا در صفحه ي Desktop قابل مشاهده نيستند مي توان به My Computer ، My Document و Internet Explorer اشاره كرد .
لازم به ذكر است با كليك بر روي منوي Start ، گزينه هاي قيد شده قابل دسترسي مي باشند.


◻◼ICDLچیست؟!◼◻

 
  • تشکر
Reactions: *RoRo* و Saghár✿

Melika Kakou

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
عضویت
24/4/20
ارسال ها
351
امتیاز واکنش
7,080
امتیاز
263
محل سکونت
In The Windows
زمان حضور
73 روز 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
دوره ی آموزشی Micro soft word سومین مهارت از استاندارد آموزشی ICDL می باشد . برنامهWord متداولترین برنامه واژه پرداز موجود به شمار می آید . هدف اصلی برنامه این است که در تایپ و قالب بندی متنها مفید واقع شود . اما ویژگیهای قدرتمند دیگری نیز دارد که امکان ایجاد جدولهای مختلف - کار با تصویرهای گرافیکی - طراحی صفحه وب و بسیاری از قابلیتهای دیگر را برایتان فراهم کرده است . برای مطالعه ی این دوره ی آموزشی نیاز است کاربران محترم آشنایی مقدماتی با محیط Windows داشته باشند .

نرم افزار مایکروسافت ورد Microsoft Word در مجموعه نرم افزارهای آفیس قرار دارد و از طرف شرکت مایکروسافت تولید و عرضه شده است. جهت نصب و اجرای نرم افزارهای Office که Word نیز شامل آن می شود ، نیاز به سیستمی با مشخصات ذیل می باشد :

- حداقل سیستم مورد نیاز پنتیوم 233
- 16 مگابایت Ram
- حدود 600 مگا بایت فضای آزاد

اصول كار با WORD


- اجراي Microsoft Word و آغاز كار با آن :

نرم افزار Word تحت سيستم عامل windows 98-2000-XP كار مي كند. براي شروع از منوي Start‏ ، زير منوي Programs و سپس گزينه Microsoft Word را انتخاب می کنیم.

- آشنايي با محيط كار و اجزاي آن :

دكمه Close يا بستن پنجره : جهـت بستن يك پنجره باز بايد از اين دكمه استفاده نمود ( البته از كليد تركيبي ALT+F4 نيز ميتوان استفاده كرد). بايد توجه داشت براي بستن هر پرونده ميتوانيد از منوي File زير منوي Exit را نيز انتخاب نمائيد.
دكمه Maximize يا حداكثر سازي : براي اينكه بتوان پنجره را به حداكثر اندازه خود رساند ميتوان از اين دكمه استفاده نمود.
دكمه Restore : پس از اينكه پنجره به حداكثر اندازه خود رسيد براي تبديل به اندازه قبلي خود از اين دكمه استفاده مي شود.

دكمه Minimize يا حداقل سازي :با کلیک کردن بر روی این دکمه ميتوان يك پنجره حداكثر شده و يا معمولي را حداقل نمود با انجام اين عمل پنجره به حداقل خود مي رسد و روي Task bar قرار می گیرد. توجه داشته باشيد كه پنجره اي كه حداقل شده است بسته نشده و هنوز در حافظه مستقر است.
- نوار عنوان يا Title Bar : نواري كه اسم پنجره روي آن قرار دارد نوار عنوان ناميده ميشود از نوار عنوان ميتوان براي حداكثر سازي و يا بازگرداني پنجره به حالت " وضعيت قبلي " استفاده نمود براي اين كار كافي است روي نوار عنوان دبل كليك نمائيد .
- دكمه Control Bottom يا كنترل : این دکمه در سمت چپ صفحه مانيتور قرار دارد.با دكمه كنترل ميتوان تمام عملياتي كه توضیح داده شد را انجام داد براي باز كردن دكمه كنترل كافي است روي دكمه آن كليك کرد. عمل ديگر دكمه كنترل بستن پنجره است براي اين كار بايد روي نشانه دكمه كنترل دبل كليك كرد.
- Move: براي جابجايي پنجره ميتوان از اين گزينه استفاده كرد . براي اينكه اين گزينه فعال شود بايد روي نوار عنوان دبل كليك نمود .


Menu Bar يا نوار منو : هر يك از منوها با توجه به نام خود، عملكردي خاص دارند. پس از باز شدن منو زير منوها را مشاهده خواهيد كرد كه هر زير منو به معناي يك فرمان مي باشد .
Toolbars يا نوار ابزار : نوارهاي ابزار كليدهاي دسترسي سريعتر به زير منوها مي باشند. در اصل گزينه ها و فرمان هاي موجود در زير منوها ، در نوارهاي ابزار نیز موجودند و كار را جهت دسترسي سريعتر به زير منوها آسان مي كنند.


◻◼ICDLچیست؟!◼◻

 
  • تشکر
Reactions: *RoRo* و Saghár✿

Melika Kakou

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
عضویت
24/4/20
ارسال ها
351
امتیاز واکنش
7,080
امتیاز
263
محل سکونت
In The Windows
زمان حضور
73 روز 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
روشهای مختلف براي ظاهر كردن نوار ابزار :

الف ) انتخاب زير منوي Toolbars از منوي View
ب ) كليك راست بر روي Menu bar
براي محو كردن نوار ابزارها ميتوان روي آنها كليك راست كرده و زماني كه فهرست نوارهاي ابزار ظاهر گرديد ، آنها را از حالت فعال در آورید بدین صورت شما نوار ابزارها را در روي صفحه نخواهيد داشت .

- Ruler يا خط كش : خط كش يكي ديگر از ابزارهای كارآمد در برنامه Word ميباشد. اين خط كش بسيار دقيق بوده و با آنچه كه شما روي كاغذ اندازه ميگيريد برابر است . خط كش براي تنظيم حاشيه ها و تورفتگي ابتداي پاراگرافها استفاده ميشود. براي ظاهر كردن خط كش از منوي View زير منوي Ruler را انتخاب نمایید.

براي ظاهر كردن خط كش عمودي نیز ميتوانيد از منوي View پنجره را به حالت Page Layout برده و سپس از منوي Tools زير منوي Options را انتخاب و از روي برگ نشان View گزينه Vertical Ruler را انتخاب نمائيد.
درصورتيكه بخواهيد خط كش شما در سمت راست پنجره ظاهر شود مراحل بالا را تكرار و گزينه Right Ruler را انتخاب نمائيد.

Scroll Bar يا نوارهاي مرور : دكمه ها و نــوارهایی هستند که توسط آنها ميتوان صفحه را جابجا نمود . اين دكمه ها بطور افقي براي جابجايي به چپ و راست و بطور عمودي براي بالا و پائين طراحي شده اند. بجاي استفاده از دكمه هاي مرور كه با هر بار فشردن آنها كمي صفحه جابجا مي شود ميتوان از نوارهاي مرور نیز استفاده کرد.
براي جابجايي بايد روي اين نوارها قرار گرفته و بـــا ماوس نوار را جابجا نمود. در صورتيكه سند شما داراي چند صفحه باشد ميتواند نشان دهنده شمارش صفحه نيز باشد نوارهای مرور براي اين كار بايد اشاره گر ماوس را روي نـــوار برده و بر روي آن كليك كنيد تا شماره صفحه به نمايش در آيد. براي ظاهر كردن Scroll bar عمودي و افقي و انتقال آن به سمت چپ پنجره، بايد پنجره را از منوي View به حالت Page layout برده سپس از منوي Tools و زير منوي options در برگ نشان View گزينه هاي Vertical Scroll bar, Horizontal Scroll bar و Left Scroll bar را انتخاب نمود.
-Next Page, Previous Page يا صفحه قبل و بعد : براي آنكه يك صفحه به بالا يا پائين برود بايد از اين علامت استفاده كرد.



◻◼ICDLچیست؟!◼◻

 
  • تشکر
Reactions: *RoRo* و Saghár✿

Melika Kakou

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
عضویت
24/4/20
ارسال ها
351
امتیاز واکنش
7,080
امتیاز
263
محل سکونت
In The Windows
زمان حضور
73 روز 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
محيط تايپ :

اين محيط اصلي ترين قسمت برنامه است.
اين قسمت محل تايپ ، حروف چيني و صفحه آرايي شماست . تمام عملياتي كه بايد در مورد كارتان انجام دهيد در اين محل خواهد بود .
مكان نما : محل حرف بعدي را كه تايپ خواهد شدء نشان ميدهد.
Right Click يا كليك راست : قرار دادن اشاره گر بر روي موضوعي خاص و كليك دكمه سمت راست ماوس با اين عمل منوي ميانبري ظاهر ميشود كه كاربر ميتواند از آن فرماني را انتخاب نمايد.

- Screen Tips يا نكته ابزار : كافيست با ماوس روي يكي از كليد ها قرار بگيريد و كمي مكث كنيد خواهيد ديد يك جعبه متن كوچك به نام نكته ابزار باز خواهد شد و نام آن كليد را نشان خواهد داد.
Status Bar يا نوار وضعيت : اين نوار پائين ترين قسمت پنجره مي باشد كه به شما اطلاعاتي در مورد شماره صفحه ، قسمت ، كل صفحه ، فاصله از بالاي صفحه، خط روي صفحه ، وضعيت كاراكتر و... مي دهد توسط اين سطر يا نوار شما ميتوانيد موقعيت خود را بيابيد كه اكنون در كدام صفحه و كدام سطر قرار گیرد. براي ظاهر كردن اين نوار بر روي پنجره بايد پنجره را از منوي View به حالت Page layout برده و سپس از منوي Tools و زير منوي Options در برگ نشان View گزينه Status Bar را انتخاب كنيد.

اصول و قوانين تايپ

آشنايي با ميز و صندلي تايپيست :
ميز تايپيست معمولاً داراي دو يا سه كشو مي باشد.
تايپيست ميتواند وسايل كار خود را در آنها قرار دهد. ارتفاع استاندارد اين ميز معمولاً 70 تا 72 سانتيمتر است.
ميز تايپيست بايد طوري قرار گيرد كه نور طبيعي از پشت سر و يا سمت راست تايپيست بتابد و اگر تايپيست از چراغ روميزي استفاده ميكند مي بايست چراغ روشنايي در سمت راست ، متناسب با ديد نصب شود. صندلي تايپيست داراي تكيه گاه با دو فنر نرم مي باشد، اين تكيه گاه بـ*ـو*سيله يك اهرم به ميله صندلي متصل است كه تايپيست می تواند ارتفاع آنرا متناسب با انـ*ـدام خود كم يا زياد كند.
ميله صندلي از پائين به يك فنر قوي در زير نشيمن گاه مربوط است كه ميتوان آن را به طرف جلو و يا عقب حركت داد. اين صندلي گردان است . ارتفاع استاندارد آن از كف تا زير زانو 45 سانتي متر مي باشد ولي تايپيست به تناسب انـ*ـدام خود ميتواند آنرا بالا و يا پائين ببرد .
قبل از شروع كار به نكات زير توجه نمائيد :
به گونه ای كه تكيه گاه پشت ، كف پاها و همچنين مهره هاي ستون فقرات به حالت صاف قرار گيرند ، روی صندلی بنشینید.
خم شدن به جلو يا عقب ضمن ايجاد خستگي باعث بروز عوارض ناشي از عدم رعايت صحيح نشستن نيز مي گردد.


◻◼ICDLچیست؟!◼◻

 
  • تشکر
Reactions: *RoRo* و Saghár✿

Melika Kakou

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
عضویت
24/4/20
ارسال ها
351
امتیاز واکنش
7,080
امتیاز
263
محل سکونت
In The Windows
زمان حضور
73 روز 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
اكنون كارهاي عملي را شرح خواهيم داد :

1-صفحه كليد را طوري روي ميز قرار دهيد كه لبه كي برد با لبه ميز موازي باشد و به حالت صحيح و مناسب بين دو دست شما قرار گيرد.
2-صندلي خود را طوري ميزان كنيد كه فاصله مناسب و دلخواه را داشته باشيد.
3-پاهايتان زير صندلي قرار نگيرد بلكه كف پاها در زير ميزو بطور صاف روي زمين قرار گيرد و پاي راست كمي جلوتر از پاي چپ شما باشد .
4-دستهاي شما مي بايست با ماشين زاويه 90 درجه تشكيل دهد.
5-انگشتان خود را به حالت نيمه خمـــيده روي دگمه ها بگذاريد و از تكان دادن بازو يا مچ ها خودداري نمایید.

مكاتبات اداري و بازرگاني :

مكاتبات :
مكاتبات عبارت است از نوشته هايي به منظور آگاهي ، اطلاع و خبر بين دو يا چند نفر ، موسسه ، شركت و سازمان كه ميتواند به وسيله پست يا فرد انجام گيرد.
مكاتبات در وحله اول بررسي ، اقدام و سپس بايگاني مي گردد.

مكاتبات بر دو نوع است :
1- مكاتبات بازرگاني
2- مكاتبات اداري

- مكاتبات بازرگاني :
مكاتبات بازرگاني عبارت است از نوشته هاي بازرگاني درباره توليد ، خريد ، فروش ، ارائه خدمات و مسائل مالي .
مطالب چاپي روي نامه هاي بازرگاني بشرح زير است : بطور معمول نامه هاي بازرگاني داراي سرلوحه اي است كه نوع و چگونگي فعاليت هاي موسسه را نشان ميدهد. سرلوحه آن عبارتست از :
- علامت تجاري
- نام موسسه
- شماره ثبت دفتر شركت ها
- نشاني
- تلفن
- نشاني تلگرافي ، تلكس و يا فاكس
- نوع فعاليت


- مكاتبات اداري :
تفاوت مكاتبات اداري در اندازه كاغذ، فرم و شكل نوشتاری آن مي باشد .

قوانين تايپ فارسي

- قوانين تايپ :
اكنون شروع به تايپ نمائيد. با زدن Space كلمات از يكديگر جدا مي شوند. زمانی که يك سطر تمام مي شود براي رفتن به سطر بعد لازم نيست Enter بزنيد ، برنامه توسط خصوصيت Word Wrap موجب مي گردد كه سطر شما بدون زدن Enter شكسته شود . اكنون يك جمله به پايان رسيد . نقطه را گذاشته و ادامه دهيد تا جمله بعدي نيز تمام شود. آيا بنظر شما يك پاراگراف پايان پذيرفته و يا چون دو جمله داريد ، دو پاراگراف تايپ كرده ايد؟
در جواب بايد گفت يك پاراگراف شامل يك حرف ، يك سطر يا چند سطر است كه تا پايان نپذيرفته Enter نبايد زد. هرگاه Enter زده شد به مفهوم پايان يك پاراگراف است .

تمرين :
شكيبا – ساسان – مامان – تينا – تمشك – آسان – انگشتان – بايگاني – گلابي – گيتي – مالش - نان – آب – شام – سام – سياست – كياست – تابستان – شايان – مات – ماش – كمك ياس – تلاش- يال – شبنم – شب – كمال – كمان – سيمين – شكاك – شكيل - آسمان آبان – لباس – سامانتا- تمام – شميم – نيك – اناب – آسياب – لام – كام – گلاب – گلشن – كامياب – تابان – سلام – كتلت – سيمان - آبي

- از كليد ميانبر ALT+SHIFT سمت چپ براي تبديل صفحه كليد به لاتين و از كليد ميانبر ALT+SHIFT سمت راست براي تبديل صفحه كليد به فارسي استفاده كنيد.

از كليد تركيبي CTRL+SHIFT سمت چپ براي چپ چين و از كليد تركيبي CTRL+SHIF سمت راست براي راست چين كردن استفاده نمایید.


◻◼ICDLچیست؟!◼◻

 
  • تشکر
Reactions: *RoRo* و Saghár✿
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا