خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

SAEEDEH.T

مدیر بازنشسته رمان۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/4/19
ارسال ها
5,793
امتیاز واکنش
25,275
امتیاز
473
زمان حضور
82 روز 12 ساعت 24 دقیقه
نویسنده این موضوع
معرفی کتاب کاج ها وارونه اند از سامان نورایی
سه خط سیر که در داستان به چشم میخورد، با فلاش‌بک هایى به جا، ذهن خواننده را درگیر کرده و او را بر آن میدارد براى دانستن آنچه رخ خواهد داد به صفحات بعد پناه ببرد. روایت پیش افتاده‌ى دادگاه سارا باتلر که در همان صفحات نخستین تصویرى از زندانى شدن او را به تصویر میکشد، بهترین تکنیک براى قلاب انداختن در برکه ى ذهن خواننده بوده است.
خط سیر بعدى، ماجراى ورود رهام به خانه ى اقاى ویلارد، پیرمرد هنرمندى است که درصدد است با در اختیار قرار دادن کتابخانه ى اجدادى اش راه را بر تحقیقات رهام هموار کند. این وجهه از داستان گاه در پس زمینه ناقل شرایط بغرنج جنگ، اوضاع جنگ زده ى انگلستان و گوشه هایى از ایرانِ قحطى زده است.
و بالاخره داستان رنج کودکى رهام و مرگ دلخراش مهرانگیز که توانسته با در هم آمیزى خیال و واقعیت فضایى دیگرگون، جداى از اتفاقات مرسوم ژانر جنایى ، کشش و جذبه اى سورئال به اثر ببخشد.
و اما تار و پود کاراکتر رهام، با تمام پیرایه هاى شخصیتىِ مرد ایرانى، در هم آمیخته با غرور و تعصب، درصدد ورود به دنیایى نو، همچون ترمه اى که در ینگه دنیا چشم را دو چندان خیره میکند، با ظرافت شکل گرفته است. در بخش هایى رهام در مواجهه با رفتار سبک سرانه‌ى آلبا، به وضوح برآشفته مى شود و این دستاورد جامعه و فرهنگى است که رهام در آن رشد یافته است. این ظرافت هاى ساختارى است که به خواننده اطمینان خاطر میدهد؛
“در شرق هرچیزى آدابى دارد، حتى شیوه ى نشستن و برخاستن. آخر کمى متانت که کسى را نمى کشد! خودش را انسانى کله خشک نمى دانست بلکه برعکس آدمى امروزى و تحصیلکرده بود که اعتقاد داشت جاى زنان فقط در اندرونى نیست، اما چنین بارقه هایى از بى پروایى که در هر سوى فرنگ مى دید نیز سخت مضطربش مى ساخت و چندان با معادلاتش جور در نمى آمد. “
و کاراکتر مهم و نقش آفرین دیگر، فلورا، مادر ساراست که به وضوح از فروپاشى روانى و ترلزل اخلاقى رنج مى برد. نیمى از حوادث داستان در نتیجه ى اعمال فلورا به وقوع مى پیوندد، زنى که مى توان درباره ى روان رنجورى اش بسیار نوشت.
و در آخر، نکته اى که میتوان به اندازه‌ى روایت داستان بر آن تاکید ورزید، طرح جلد پیچیده، گویا و متفاوت کتاب است که خود به تنهایى مى تواند راوى داستان کتاب باشد.

انجمن رمان نویسی




معرفی کتاب کاج ها وارونه اند | سامان نورایی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا