خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

SONIA.K

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/4/20
ارسال ها
415
امتیاز واکنش
2,666
امتیاز
248
محل سکونت
جزایر هاوایی
زمان حضور
17 روز 23 ساعت 49 دقیقه
نویسنده این موضوع
خب، امروز می‌خوایم کمی بیشتر در مورد گربه پرشین یا گربه اشرافی ایرانی با هم صحبت کنیم. همونطوری که می‌دونین گربه پرشین دومین نژاد محبوب گربه‌ها در جهانه. شاید براتون این سوال پیش بیاد که اولیش پس چی؟

معمولا توی نمره‌دهی به نژادها، نژاد سیامی کاپ قهرمانی رو برنده می‌شه و صدر جدول قرار می‌گیره، که به زودی راجع به اونا هم مفصل گپ می‌زنیم اما توی این مطلب می‌خوایم ببینیم گربه‌های پرشین چه ویژگی‌هایی دارن و انواع اون‌ها رو یاد بگیریم. نگهداری از گربه‌های پرشین هم برای خودش دنیایی داره، که راجع بهش صحبت می‌کنیم. خب آماده‌اید؟

داستان گربه پرشین کت چیست؟

گربه‌ی پرشین شهرت جهانی داره ولی چی شد که این گربه ایرانی کل دنیا رو فتح کرد؟

اولین بار یه جهانگرد ایتالیایی به اسم Pietro Della Valle که طی پنج سال زندگیش در ایران عاشق این دوست داشتنی‌ها شده بود به اروپا بردشون.

این جریان برمی‌گرده به سال ۱۶۲۶؛ اما اقای پیترو هدفش خرید و فروش گربه‌ها نبود بلکه چندین پرشین کت رو برای نگهداری با خودش برده بود. اینطوری بود که تا حدود ۲۵۰ سال بعد گربه‌های پرشین هنوز اونقدر مشهور نشده بودن. تا اینکه دست تقدیر ملکه ویکتوریا رو صاحب دو قلاده گربه‌ی پرشین کرد و نگهداری از گربه‌ی اشرافی بین ثروتمندان اروپایی رسم شد. این نژاد از گربه از همون زمان قیمت بالایی داشت و نوع آبیش از همه گرون‌تربود.

یکمی جلوتر راجع به انواع پرشین کت بیشتر صحبت می‌کنیم اما اول بیایید ببینیم چه ویژگی‌هایی دارن…

گربه پرشین


ویژگی‌های ظاهری Persian Cat چی هستن؟

سایز و جثه:

گربه‌ی نر پرشین معمولا به خاطر وزنش که حدود ۵ کیلوگرم هست جزء گربه‌های درشت و گربه‌ی پرشین ماده که بین ۳.۵ تا ۵ کیلوگرم هست جزء دسته‌ی متوسط محسوب می‌شن.

رنگ چشم:

رنگ چشم پرشین کت با توجه به رنگ موهاشون متفاوت هست که شامل رنگ‌های آبی، سبز، مسی، فندوقی هست.

طول عمر:

طول عمر پرشین ۸ الی ۱۱ سال در نظر گرفته می‌شه که البته شرایط نگهداریش هم توی طول عمرش خیلی مهم و تاثیرگذار هست.

فیزیک:

سر گرد، چشم‌های درشت، گوش‌های کوچیک، بینی پخ، گردن کوتاه، بدن کوتاه و پرحجم، دم کوتاه، موهای بلند و پرحجم


گربه ی پرشین

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • جذاب
Reactions: mahaflaki

SONIA.K

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/4/20
ارسال ها
415
امتیاز واکنش
2,666
امتیاز
248
محل سکونت
جزایر هاوایی
زمان حضور
17 روز 23 ساعت 49 دقیقه
نویسنده این موضوع
قیمت گربه پرشین چقدر است؟

گربه پرشین قیمت متغیری در بازار ایران داره و این تفاوت قیمت به نوع پرشین و فراوانی یا کمیاب بودن اون نوع پرشینه. مثلا گربه‌های پرشین فلت و سوپرفلت قیمت به مراتب بالاتری دارن. به طور کلی قیمت این نژاد گربه چیزی بین ۵۰۰ الی ۲ میلیون تومانه.

بیماری‌های شایع پرشین کت چه بیماری هایی هستن؟

  1. به خاطر شکل بینیشون بیشتر از سایر نژادها دچار بیماری تنفسی می‌شن، همینطور بیماری‌های چشمی هم بین این نژاد شایع هستش.
  2. شاید براتون جالب باشه که بدونید شکل بینی پخ این نژاد به خاطر یه جهش ژنتیکی به این شکل در اومد و پرورش‌دهنده‌های گربه‌های پرشین، از این شکل بینی پخ بیشتر خوششون می‌اومد پس سعی کردن همون گونه‌ای که بینی پخ داشت رو بیشتر پرورش بدن.
  3. نوعی بیماری قلبی وجود داره که به صورت ژنتیکی در این نژاد شایعه، برای همین خیلی مهمه که هر ۶ ماه یه بار پیش دامپزشک ببریدشون تا ویزیت بشن.

خلق و خو و خصوصیات گربه پرشین چجوریه؟

گربه‌های پرشین بسیار دوست‌داشتنی و آروم هستن، چه در مقابل صاحبشون و چه در مقابل غریبه‌ها. عاشق این هستن که توی بـ*ـغل آدم‌ها باشن، حتی توی بـ*ـغل غریبه‌ها میخزن و با صدای بلند خرخر می‌کنن. اینطور به نظر می‎رسه که خودشون می‌دونن چقدر خوبن و احتمالا همین ویژگیشون بیشتر از همه به دلبریشون اضافه کرده، طوری که صاحب‌هاشون با جون و دل زحمت شونه کشیدن و مراقبت هر روزه‌‌اشون رو پذیرفتن.

پس یه نکته، یادمون نره که این نژاد، نژاد وابسته‌ای هست و به توجه و نگهداری روزانه احتیاج داره.



یه چیز دیگه در مورد این نژاد، این هستش که به نسبت نژادی مثل سیامی، به ندرت صدای میو میوشون شنیده می‌شه. پس اگه دوست دارید گربه‌ای داشته باشید که دائما حضور خودش رو اعلام می‌‎کنه شاید بهترین انتخاب نباشن. در عوض صدای خرخرشون اونقدر هست که اسم ماشین خرخر رو روشون گذاشتن.

مورد بعدی که شما بهتر از ما می‌دونید اینه که پرشین کت‌ها عاشق لم دادن و استراحت کردن هستن و به اندازه‌‌ی سایر نژادها تحمل سر و صدا شلوغی رو ندارن. پس اگه گربه‌ی شیطون و بازیگوش دوس دارید یا محل زندگیتون خیلی شلوغه شاید باید هنوز به گشتن ادامه بدید.

نقطه ضعف گربه‌های پرشین چیه؟

هوش و ذهنشون… البته که گفته می‌شه این نژاد چیزی کم از سایر نژادها نداره ولی معمولا صاحبانشون در تربیت کردنشون برای شکار کمی با مشکل مواجه می‌شن، نه به خاطر اینکه علاقه‎ای به جلب رضایت‌خاطر صاحبشون ندارن بلکه در فهمیدن منظور صاحبشون کمی مشکل دارن. اما بیایید امیدوار باشیم! بعضی‌هاشون ذهن سریع‌تری دارن شاید پرشین شما یکی از همون‌ها باشه.

ویژگی‌های پرشین کت بطور خلاصه:

  • آرام
  • کم صدا
  • تنبل
  • وابسته به صاحبشون
  • سطح هوش زیاد بالایی ندارند!
انواع گربه پرشین


گربه ی پرشین

 
  • تشکر
Reactions: mahaflaki

SONIA.K

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/4/20
ارسال ها
415
امتیاز واکنش
2,666
امتیاز
248
محل سکونت
جزایر هاوایی
زمان حضور
17 روز 23 ساعت 49 دقیقه
نویسنده این موضوع
گربه پرشین در دنیا چه انواعی دارد؟

خب حسابی دلتون رفت؟ هنوزم دلتون می‌خواد وقتی از خواب بیدار می‌شید یه دونه از این گوگولی‌ها کنارتون گلوله شده باشه و خواب باشه؟ بیایید ببینیم که گربه‌ی پرشین چه انواعی داره تا راحت‎تر یکی رو برای نگهداری انتخاب کنیم.

به طور کلی گربه‌های پرشین بر اساس رنگ و ظاهرشون به این دسته‌ها تقسیم می‌شن:

گربه‌ پرشین با رنگ خالص

رنگ بدن این نوع از پرشین کت‌ها، یک دست و بدون سایه روشن هستش. سفید، آبی، مشکی، قرمز، کرم، شکلاتی و یا بنفش از رنگ‌هایی هستن که گربه های اشرافی ساده و یکدست می‌تونن داشته باشن. رنگ چشم‌هاشون مسی روشن هست اما پرشین ساده سفید علاوه بر اینکه چشم‌هاش می‌تونن مسی باشن ممکنه چشم‌هایی آبی داشته باشه یا حتی یک چشم مسی و یک چشم آبی هم توی این نوع دیده می‌شه.

گربه پرشین مشکی


گربه‌ پرشین نقره ای و طلایی

به این نوع از گربه‌های ایرانی، چین چیلا هم می‌گن که معمولا سایزی کوچیکتر از بقیه پرشین‌کت‌ها دارن، گربه‌های طلایی و نقره‌ای سایه‌دار مربوط به این دسته می‌شن که تشخیصشون از بقیه‌ی گونه‌های پرشین سخت‌تر هستش. رنگ چشم این نوع از پرشین سبز یا سبز- آبی با حاشیه سیاه هستش. شاید بد نباشه بدونید هزینه‌ای که برای خرید این نوع پرداخت می‌کنید احتمالا از بقیه‌ی انواع گربه‌های ایرانی بیشتره.

گربه پرشین چین چیلا


گربه‌ پرشین خاکستری و دودی

شناسایی این نوع از گربه‌های ایرانی احتمالا از همه آسون‌تر باشه چون ترکیبی از رنگ‌های سفید و کرم با لایه‌ای از رنگ دودی هستن. کلا ۶ رنگ از این نوع وجود داره که شامل صدفی و سایه دار قرمز، کرم، تورتوایس شل ( تکه‌های محو شده‌ی قرمز در زمینه مشکی)، آبی-کرم، شکلاتی بنفش، تورتورایس شکلاتی و آبی-بنفش دودی می‌شه. رنگ چشم‌های این دسته مسی رنگ هستش.

پرشین کت دودی


گربه‌ پرشین تبی

این نوع صرفا مربوط به نژاد پرشین نیست و هر گربه‌ای از هرنژادی با توجه به رنگ و طرح موهاش می‌تونه تبی محسوب بشه. گربه‌های تبی به طور کلی سه مدل کلاسیک، راه راه و خال‌دار دارن. این نوع از گربه‌های اشرافی کمترین محبوبیت رو بین خریداران دارن چون این نوع طرح و رنگ رو روی انواع دیگه‌ی گربه‌ها هم می‌شه دید در حالی که افرادی که خریدار پرشین کت هستن اغلب ترجیح می‌دن که گربه‌اشون رنگی داشته باشه که کمتر دیده شده.

گربه پرشین تبی


گربه ی پرشین

 
  • تشکر
Reactions: mahaflaki

SONIA.K

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/4/20
ارسال ها
415
امتیاز واکنش
2,666
امتیاز
248
محل سکونت
جزایر هاوایی
زمان حضور
17 روز 23 ساعت 49 دقیقه
نویسنده این موضوع
گربه‌ پرشین پارتی کالر

رنگ این نوع از پرشین کت‌ها ترکیبی از آبی کرم، یاسی کرم، تورتورایس شل و شکلاتی به همراه تورتورایس شل هست. این رنگ برای خیلی‌ها جذاب محسوب می‌شه چون حسی از ناشناختگی و جدید بودن رو همراه خودش داره. رنگ چشم‌های این دسته معمولا مسی رنگ هستش.

گربه پرشین پارتی کالر


پرشین کت دو رنگ

این نوع از پرشین‌ها معمولا دو رنگ دارن که البته به جز دو رنگ غالب، سفید رو هم روی بدن گربه می‌شه دید. ظاهر این نوع گربه ها سفید هست با رنگ‌هایی محدود که روی سر و دست و پا( با حداکثر دو لکه ی رنگی). پرشین دو رنگ دارای رنگ سفید در ناحیه پا، پنجه ها، پهلوها، قفسه سـ*ـینه و پوزه و رنگ های سیاه، آبی، قرمز، کرمی، شکلاتی و یاسی در نواحی مختلف بدن هست. این نوع گربه پرشین چشم‌هایی به رنگ مسی دارند، اما رنگ سفید و تبی- نقره‌ای آن با چشم‌هایی به رنگ سبز و یا عسلی هم وجود دارن.

گربه پرشین دو رنگ


گربه‌ پرشین هیمالین

تشخیص این نوع از پرشین‌ها خیلی آسونه چون مشخصا این دسته حاصل ترکیب نژاد سیامی و گربه اشرافی آبی هستش. به این شکل که گربه‌ای با فرم بدنی و صورت پرشین در لباس سیامی به شما تحویل داده می‌شه. بدن این دسته سفید یا حنایی هستش و توی صورتش، دست و پا رنگ‌های شکلاتی، یاسی، آبی، قرمز، کرم، آبی- کرم، یاسی- کرم و … دیده می‌شه. چشم‌های گربه‌های هیمالیایی اصیل آبی هستند پس اگه قصد خرید پرشین کت هیمالین رو داشتید حتما به رنگ چشم‌هاشون دقت کنید.

نکته: بعضی از تقسیم‌بندی‌ها، گربه‌های اگزوتیک مو کوتاه را بخاطر صورت تختشون، توی دسته گربه‌های ایرانی قرار دادن. همچنین برخی انجمن‌ها، گربه چین‌چیلای مو بلند رو بخاطر پوزه درازترشون که باعث می‌شه راحتر نفس بکشن رو نژادی جدا در نظر گرفتن.

پرشین هیمالین


گربه پرشین کلاسیک یا عروسکی

تقسیم بندی پرشین کت ها از روی نوع پوزه شون هم انجام میشه. به طور کلی گربه های پرشینی که پوزه هایی کمی برجسته دارن گربه پرشین کلاسیک نامیده میشن. این نوع گربه‌ها به خاطر صورت قشنگی که دارن گربه پرشین عروسکی یا گربه پرشین دال فیس هم نامیده می‌شن.

برای تشخیص اینکه آیا گربه پرشینی کلاسیک هست یا سوپرفلت، باید از نیم رخ بهش نگاه کنید. وقتی از نیم رخ به صورت گربه نگاه کنید و بتونید ناحیه پوزه اش رو تشخیص بدید، این گربه اشرافی کلاسیک هست.

گربه پرشین کلاسیک


گربه پرشین فلت و سوپرفلت

موقعی که نیم رخ یه گربه پرشین سوپرفلت به سمت شماست تشخیص ناحیه پوزه سخت هست و به جای برآمدگی، یه سطح صاف دیده میشه.

بینی پرشین کت سوپرفلت، با چشمان اون ها تقریبا در یک خط قرار میگیره و بهشون ظاهری بانمک و دوست داشتنی میده. در صورتی که بینی در گربه های پرشین کلاسیک، پایین تر از چشم ها قرار داره.

پرشین کت فلت و سوپرفلت معمولا قیمت بالاتری نسبت به گربه پرشین کلاسیک داره.

گربه پرشین سوپر فلت


گربه ی پرشین

 
  • تشکر
Reactions: mahaflaki

SONIA.K

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/4/20
ارسال ها
415
امتیاز واکنش
2,666
امتیاز
248
محل سکونت
جزایر هاوایی
زمان حضور
17 روز 23 ساعت 49 دقیقه
نویسنده این موضوع
رژیم غذایی گربه پرشین باید چگونه باشه؟

خب برای اینکه پرشینتون در شرایط خوبی باشه لازم هست که تغذیه‌اش رو زیر نظر داشته باشید. چرا؟ چون همونطوری که گفتیم این نژاد خیلی نژاد فعال و پرتحرکی نیست. پس هم نقش تغذیه‌اش و نوع غذایی که مصرف می‌کنه و هم میزانی که می‌تونین تحریکش کنین تا بازیگوشی کنه، توی سلامتیش خیلی مهم می‌شه.
اگر میخواهیت بیشتر در مورد غذای گربه ی پرشین بدونید حتما این مطلب را مطالعه کنید.

نگهداری و مراقبت از پرشین کت چگونه انجام میشه؟

اگه گربه‌ی پرشین دارید یا دارین برنامه‌ می‌ریزین برای داشتنش، یادتون باشه مراجعه‌ی مرتب به دامپزشک یکی از چیزهایی هست که باید حواستون بهش باشه. چون علاوه بر واکسن‎هاش، ویتامین‌های ضروریش هم بهش داده ‌می‌شه.

مراقبت از موهای گربه پرشین

موهای بلند این دوست‌هامون باید هر روز شونه بشن اما چرا اینقدر شونه زدن موهاش مهمه؟ همونطوری که گفتیم موهای این نژاد خیلی بلند و زیاد هست. با شونه زدنش کمک می‌کنید که موهایی که در حال ریزش هستن جدا بشن. گربه‌ی شما با لیسیدن خودش از پس اینکار به خوبی بر میآد ولی ممکن هست که گلوله‌های مویی که تشکیل می‌شه رو بخوره و هضم غذاش و در نتیجه سلامتیش با مشکل مواجه شه.

علاوه بر این اگه مرتب به شونه‌ زدن موهاش نرسید، موهاش گره می‌خورن و نمدی می‌شن، همچین فضایی، محیط خوبی برای زندگی کک و حشره‌های موذی دیگه هست. قدم اول توی این انتخاب که می‌تونیم حیوون خونگی داشته باشیم یا نه، مسئولیت پذیریه، پس اگه زمان یا حوصله کافی برای اینکار رو نداریم بهتره وقتی که توی شرایط بهتری هستیم داشتن حیوون خونگی رو تجربه کنیم. خب برای اینکه گربه‌تون به شونه زده شدن عادت کنه باید اینکار رو از ماه‌های اول شروع کنید.

علاوه بر این بعضی‌ها دوس دارن موهای بدن پرشینشون رو کوتاه نگه دارن و یال و کوپال دور سرش بلند باشه به این مدل، مدل شیر می‌گن که نگهداری از موهای بلندش رو راحت‌تر می‌کنه و گربه‌های عزیزتون تابستون‌های خنک‌تری رو تجربه می‌کنه.

علاوه بر این‌ها هر ۶ ماه یکبار گربه‌اتون رو با شامپوی مخصوص حمام کنین. این شامپوهای مخصوص PH مناسب با پوست گربه رو دارن.

پنجه گربه


مراقبت از پنجه های گربه پرشین

ناخن های گربه‌ی شما هر دو هفته یکبار باید کوتاه بشه، که برای راحت بودن خودتون و گربه‌اتون خوبه که این عادت رو به همراه تمیز شدن گوش‌ و چشم‌هاش از بچگی درش ایجاد کنین.

مراقبت از چشم‌های گربه پرشین

چشم‌ گربه‌ها اشک آوری داره ولی میزان این اشک‌آوری توی گربه‌های مختلف و با توجه به فصل، متفاوت هست که خب چشم پرشین ‌کت‌ها اشک‌آوری زیادی داره. لازم هستش که چشم‌های گربه هر روز با دستمال نرم مرطوب شده تمیز بشه چون اگه به مدت طولانی روی صورتش باقی بمونن تمیز شدنشون خیلی سخت می‌شه و گاهی دائمی باقی می‌مونن.

مراقبت از گوش‌های گربه پرشین

گوش گربه‌ها کم و بیش جرم تولید می‌کنه، ما بهتون پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از به وجود اومدن عفونت و عادت کردن گربه‌اتون به پروسه‌ی تمیز شدن گوشش، هفته ای یکبار اینکار رو انجام بدید.

نکته جالب در مورد گربه پرشین اینه که این نژاد یه نژاد آرومه و بیشتر طول روز در حال استراحت کردنه. حتی موقع خواب خُر خُر هم میکنه. توی انیمیشن گارفیلد، گربه ای که اسمش گارفیلد بود دقیقا از روی ویژگی های شخصیتی گربه پرشین گرفته شده بود. و میدیم که خیلی شکمو، پرخور و خوابالو بود.

1565527565_kvor7dgpme.jpg


گربه ی پرشین

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: mahaflaki
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا